'Hermans leed en Hermans schreef I DIZZIE 27 V3 Een recensie schrijven, hoe doe je dat? Lees jezelf een stukje gezonder Voor het eerste deel van zijn twee delige biografie van Willem Fre- derik Hermans, De mislukkingskun stenaar, heeft auteur Willem Otterspeer veel lof ontvangen. Al leen de Hermansianen, het struc tuurloze genootschap van zelfbe noemde kenners, stond op de ach terste benen. Het tijdschrift De God van Nederland wijdde zelfs een heel nummer aan de misda den die Otterspeer in hun ogen zou hebben begaan. Het begon ermee dat de Herman sianen Otterspeers centrale claim verwierpen dat de zelfmoord van Hermans' zuster Corry, op 14 mei 1940, de kern van zijn leven en daarmee van zijn werk was ge weest. Nadat de heren de uitge wisselde modderspatten van hun revers hadden gewreven, lagen de visies op Hermans nog even ver uit elkaar, maar stond de biogra fie fier overeind. Eigenlijk past dat geheel in het beeld. Niets is eenduidig bij W.F. Hermans, niet in zijn boeken, niet in zijn leven. Zijn biografie zal daar de uitdrukking van zijn. Otterspeer zei het, bij het verschij nen van De mislukkingskunstenaar, zo: „Alles wat Willem Frederik Hermans over zichzelf heeft gezegd, was de helft van de waar heid, de slechte helft." Wat die slechte helft is, is vervolgens een kwes tie van weging en van in terpretatie van de bron nen. Eensgezindheid is ver te zoeken. Bij een complexe schrijver als Hermans is dat niet al leen onvermijdelijk, het maakt hem juist zo onge meen boeiend. Willem Otterspeer be gint deel twee van de biografie, De zanger van de wrok, met een soort tussenstand die ook de conclusie had kunnen zijn. Dit hoofdstuk, Van de wrok en de wraak, lijkt een inleiding bij deel twee, wat ongebruikelijk is bij meerdelige biografieën. De schrij vers van de biografieën van Ter Braak, Van Deijssel en Van Eeden gingen verder waar ze gebleven waren. Otterspeer zet, in dit ver bluffend knappe hoofdstuk, zijn beeld van Hermans neer, waar de rest van de biografie de uitleg bij is. Hij prijst, met een citaat uit de vroege roman Ik heb altijd gelijk, Hermans' 'roekeloze waarheids liefde'. 'Voor hem vormde rancune de es sentie van het bestaan, in hem was het ressentiment creatief ge worden.' Fijn was anders, genoeg lijk was het al helemaal niet. Niet in de laatste plaats voor de schrij ver zelf. 'Hermans leed en Her mans schreef, die dingen gingen nu eenmaal samen. 'Het gaat mij slecht als steeds', schreef hij aan Frida Balk.' Otterspeer concludeert: 'Om Her mans en zijn werk valt uiteinde lijk niet te lachen. Er valt wel veel in te bewonderen, met name de nietsontziende, de zichzelf aller minst ontziende eerlijkheid waar mee hij schreef.' De biograaf mag dan vinden dat Hermans altijd de slechte helft van de waarheid vertelde, het vol gende citaat vat mens- en wereld beeld van de schrijver prachtig en vermoedelijk naar waarheid sa men: 'Ik ben me dus bewust dat het au fond geen zin heeft om an dere mensen iets te verwijten, de mensen zijn zoals ze zijn. Zo zijn ze geworden, door erfelijkheid, door milieu, enzovoorts. Het heeft geen zin om je op te win den, het heeft geen zin om ande re mensen dood te slaan, maar de mens is geboren met de faculteit om dat wél te doen, en die leeft ook in mij, al sta ik er zeer kri tisch tegenover. Dat leef ik dus uit bij het schrijven.' Aan het begin van dit deel van de biografie komt Hermans in Groningen aan. Hij werkt op de universiteit en schrijft daar de wer ken die hem een van de grootste Nederlandse schrijvers van de vorige eeuw zullen maken: De donkere kamer van Damo- kles en Nooit meer slapen, voorafgegaan door het surrealistische De God Denkbaar, Denkbaar de God en gevolgd door on der meer Onder professo ren. Voor deze roman heeft Hermans zijn con flictrijke periode aan de universiteit van Gronin gen als inspiratiebron ge bruikt. Uitgebreid en mi nutieus schetst Otter speer de verwikkelin gen, de ruzies, de achter klap en het gesar die in de roman hun weerklank vonden. Zocht Hermans de conflicten op of was het andersom en vonden de controverses hem? Het beeld is dat het hem allemaal uiteindelijk goed uitkwam: hij vond in het kleinburgerlijke gedrag de bevesti ging van zijn mensbeeld. Otterspeer onderbreekt de chro nologie door een aantal bijzonde re intermezzo's. Over katten, au to's, Harry Mulisch. Zijsprongen zijn het niet. Het past allemaal in het grote beeld. Ook dit deel van de Hermans-bio grafie zal het aanstaande modder- gevecht fier en glansrijk door staan. Nieuwe korte verhalen van Haruki Murakami een vriendschap. Als het een echte biogra fie had moeten worden, was ik misschien niet de juiste persoon geweest. Ik ben geen kunsthistoricus, geen academicus." Dat laatste vindt hij een voordeel. „Het is belangrijk dat we getuigenissen van min naars, bookmakers, kinderen en modellen optekenen en zo het moment vastleggen. Wat zij nu zeggen, zal wezenlijk verschil len van wat ze er later over zullen zeggen. Het geheugen en de tijd filteren de herin nering." Vandaar dat Greig meteen na het overlij den van Freud het hoofdstuk daarover heeft geschreven. „Er mocht niets van ver loren gaan." Een echte biografie zou ook over Freuds ja ren in Berlijn moeten gaan, waar hij werd geboren, en over zijn tijd bij de marine. Greig richtte zich liever op het complexe beeld dat van de schilder bestaat. „Lucian was een man die zichzelf geen restricties oplegde. Hij deed alleen wat hij wilde. Sociale ran gen en standen zeiden hem niets, en dat in een land dat daar nog al tijd gevoelig voor is. Hij hield er van zich in de volksbuurten van Paddington onder te dompelen. In de weekends verkeerde hij dan weer in de kastelen van de Engel se adel." Heel onbescheiden dan weer voor een Engelse gentleman noemt Greig zijn boek „de formu le om de gecompliceerde Freud en zijn kunst te begrijpen. Net zo als bij Harold Pinter zijn leven in zijn toneelstukken verpakt of ver borgen zat, is bij Lucian Freud zijn hele leven terug te vinden op zijn canvassen. Het interieur van zijn studio leidt ons naar het interieur van zijn geest." Dat Freud, in de eeuw waarin de kunst ab stractie omarmde, figuratief schilderde, was volgens Greig een kwestie van geloof. „Lucian geloofde daarin. Niet dat hij een af keer van het abstracte had. Voor hem was de manier waarop hij schilderde de meest geëigende en bevredigende weg om de menselijke conditie te onderzoeken." Was Freud klaar, was bij zijn dood dat on derzoek naar de menselijke conditie afge rond? Greig neigt ertoe dit te beamen. „Lucian zal worden herinnerd door zijn to tale toewijding aan zijn kunst. Zijn laatste doek, van zijn assistent David Dawson, met de hond Eli, is niet helemaal af. Maar ergens ook weer wel. Het laat de sterfelijk heid van de kunstenaar zien tegenover de onsterfelijkheid van zijn kunst." leken was punk maar tam." Greig was 17 jaar toen hij met deze werken van de schilder Freud werd geconfron teerd. „Hij raakte een plek diep in mijn psy che. Het ging Freud niet om choqueren met naakt. Wie dat denkt, heeft zich niet in hem verdiept. Hij stelde psychologische vragen. Een schilderij van een naakte man met een rattenstaart op zijn dij, wat gebeur de hier?" En vergeet de tederheid niet. „Hoe hij zijn moeder heeft geschilderd. Hoe ze daar ligt, comateus, stil. Is ze een slachtoffer, is ze een patiënte?" Of het doek van zijn slapende dochter An nabel. „Teder en verbazingwekkend. Soms reikt een fluistering verder dan een luide schreeuw." Zijn boek noemt hij met nadruk geen bio grafie, maar een portret. „Of memoires van MAANDAG 23 FEBRUARI 2015 BLOG Een boek is goed of niet. Maar wat vind jij er nu echt van? En waarom? Hoe ver houdt een roman zich tot andere boe ken? Kortom: hoe schrijf je een recensie? Marjon Kok legt zichzelf en anderen die vraag voor. Lees haar blog op Dizzie.nl (i frn. TIPS DE VOEDSELZANDLOPER Boeken over gezond eten zijn interessant en helpen ook om je eetgewoontes te veranderen. De voedselzandlopervan Kris Verburgh zorgde al voor een toename van de consumptie van havermoutontbijt- jes. Op Dizzie.nl meer inspirerende tips. VAN EIGEN BODEM door Theo Hakkert De zanger van de wrok. Willem frederik Hermans. Biografie, deel II (1953-1995) Willem Otterspeer 1.152 blz. De Bezige Bij 49,90 euro GRATIS Op de website van The New Yorker staan gratis Engelse vertalingen van de korte verhalen uit Haruki Muraka mi's laatste verhalenbundel The men without women. De nieuwste Kin0 is onlangs gepubliceerd. Zie Diz- zie.nl Ontbijten met Lucian Geordie Greig Vertaling Catalien van Paassen 272 blz. Hollands Diep 29,99 euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 27