Grote thema's in verhaal 26 DIZZIE interview Kunstenaar Lu- cian Freud leidde een le ven dat zelfs de Rolling Stones niet vol zouden houden. Geordie Greig, een van zijn intimi, schreef een portret Dizzieni Blijf bij via Dizzie boekenplatform Verslavend verhaal over dubbelleven Debuutroman na 31 jaar gepubliceerd Als je vader gewelddadig is en je moeder voor hem op de vlucht slaat, moet je dat dan ooit verwer ken in een roman? Allan Stratton deed het. Toen hij nog een baby was, nam zijn moeder hem mee naar de boerderij van zijn grootou ders om te ontkomen aan haar man, zijn vader. Dat gegeven ge bruikt de Canadese schrijver nu in De honden. Ruim zestig jaar heeft hij erover heen laten gaan voordat hij de af stand vond om de bodem, die zijn verleden onder hem moet hebben weggeslagen, weer stevig onder zijn voeten te voelen. De af stand in tijd en geest levert een waanzinnige roman op, waarin de jonge Cameron een gevecht met zichzelf voert omdat hij ver knocht is aan zijn moeder, maar ook loyaal aan de vader van wie hij niet zeker weet of hij wel zo slecht is als hem altijd is verteld. Cameron is al vijfjaar met zijn moeder op de vlucht. Ze verhuizen van hot naar her. Steeds als zijn vader een spoor van hen ruikt, trekken ze ver der. Dan vinden ze een huis buitenaf, een boer derij met een verleden. Ooit heeft daar een jon gen gewoond die zich nu aan Cameron open baart. Terwijl de hoofd persoon het gruwelijke verhaal dat zich in zijn huis heeft afgespeeld ontrafelt, komt hij zijn verleden tegen en leert hij wie hij werkelijk is. De Bloeddorstige honden en een soulmate. Verzint Came ron ze zelf of bestaat het bovenna tuurlijke? Allan Stratton laat dat aan de lezer. En dat geeft zijn ro man niet alleen diepte, maar ook een bloedstollende thrillerkwali teit. Want eigenlijk gaat het om een jongen die geen wortels heeft, een vreendeling, een zon derling en eenling in een omge ving die hem niet begrijpt. Zie daar maar eens houvast te krijgen. Stratton snijdt grote thema's aan in De honden. Hij raakt en ont roert in een boek dat je niet los laat, zelfs niet als het definitiefis dichtgeslagen. Lucian Freud had veertien kin deren. Althans zo veel heeft hij er erkend. Als de Engelse koningin er gens verscheen en er gold een strikte dresscode, dan kwam hij in zijn kloffie en niemand die er iets van zei. Hij schilderde de meest confronterende naakten, op enorme canvassen die nooit van hetzelfde formaat waren. Een kluizenaar, dachten velen, maar hij dook overal op. Gokschulden had hij, en minnaressen. Hij sliep bij paarden, danste met Greta Garbo. Nachten zwierf hij door Londen met Kate Moss. Ten tijde van zijn overlijden was hij 'de be kendste Jood van Europa', maar de uitvaart dienst werd geleid door de aartsbisschop van Canterbury. Vooral was hij, vertelt de Engelse journalist Geordie Greig, een van zijn weinig intimi, een gedreven kunste naar. Lucian Freud (1922-2011), kleinzoon van psycholoog Sigmund Freud, was een van de belangrijkste kunstenaars van de vorige eeuw. „Ik heb nooit iemand ontmoet met zo'n werkethiek", vertelt Greig. „Hij werk te perioden letterlijk dag en nacht. Drie modellen. Ieder acht uur op en dan weer af." Greig kende hem van dichtbij. Hij was een van zeer weinigen die weieens mochten aanschuiven wanneer Freud op zondag ging ontbijten bij Clarke's, een chique res taurant in Kensington Church Street. Een voorrecht dat hij te danken aan een vast houdendheid die gelijk staat aan Freuds werkdrift. Twintig jaar heeft het geduurd voordat Greig, nu hoofdredacteur van The Mail on Sunday, tot de inner circle van de schilder werd toegelaten. „Kunstenaars interviewen deed ik al als tiener. Ik was nog maar 15 jaar en toen interviewde ik Henry Moore en David Hockney." Francis Bacon, die andere Engelse gewelde naar met wie Freud uiteindelijk zou bre ken, was al wat moeilijker te benaderen. „Een halfjaar", zegt Greig met dat typisch Engelse gevoel voor understatement. „Dus ik had al enige ervaring. Maar twintig jaar is wel uitzonderlijk." Toen Lucian Freud hem eenmaal had toege laten, zagen ze elkaar regelmatig. Greig in terviewde hem voor tijdschriften. Nadat Freud in 2011 was overleden, werd hem ge vraagd een portret in boekvorm te schrij ven. Dat is Ontbijten met Lucian geworden. Het boek verscheen in het najaar van 2013 en wordt nu herdrukt door de nieuwe uitgeve rij Hollands Diep. „Lucian was een man van briljante tegen strijdigheden", zegt Grieg. „Aan de ene kant was er die drang om de grootste schil der te worden. Hij ging de strijd aan met de groten. Een strijd die hij heeft gewon nen. Lucian had de drive het schilderen te vernieuwen. Hij heeft geherdefinieerd hoe wij naar naakten kijken." Naakten. Meer dan levensgroot en, veel be langrijker, meer dan levensecht liggen de fi guren op Freuds immense doeken in niets- verhullende poses op bed. Benen gespreid, de geslachtsdelen pontificaal afgebeeld. „Post-coïtaal extremisme", noemt Greig dat. En: „Bergen van vlees met barokke grandeur." Maar dat is slechts oppervlakte. Freud gaat op zijn doeken door de huid heen. De toe schouwer kijkt niet naar naakte mensen, de toeschouwer kijkt recht in hun ziel. „Het maakte hem tot de meest subversieve kunstenaar van zijn tijd. Hij gooide een gra naat in de kabbelende wateren van ons be grip van schilderkunst. Toen hij eind jaren zeventig met deze grote naakten kwam, leefden we in de punktijd. Bij Lucian verge- Dizzie.nl is hét online boekenplat form van deze krant en staat vol nieuws, recensies, interviews en infor matie over boeken en auteurs. Lees andermans recensies en maak je ei gen digitale boekenplank. Ga naar Dizzie.nl RECENSIE SJ WATSON TWEEDE LEVEN In de thriller Tweede leven van S.J. Watson ontdekt Julia het dubbelle ven van haar vermoorde zusje Ka- te. „Een thriller die op mij een ver slavende uitwerking had", aldus een van de recensies op Dizzie.nl INTERVIEW De debuutroman van Andreas Oost hoek, geschreven in 1974, werd pas vorige week gepubliceerd. Waarom het boek Het relaas van Solie, over een liefdevolle vriendschap, zo lang bleef liggen? Je leest het in een interview op Dizzie.nl 1 YOUNG ADULT door Marjon Kok HOUVAST HAAR De honden Allan Stratton Vertaling Annelies Jorna 304 blz. Gottmer 16,65 euro Geef jouw mening op Dizzie.nl HONDEN door Theo Hakkert De Britse schilder Lucian Freud (boven). Links: een karakteristiek werk van Freud: Benefits supervisor sleeping. foto Snowdon/HH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 26