Grote
thema's in
verhaal
26 DIZZIE
interview Kunstenaar Lu-
cian Freud leidde een le
ven dat zelfs de Rolling
Stones niet vol zouden
houden. Geordie Greig,
een van zijn intimi,
schreef een portret
Dizzieni
Blijf bij via Dizzie
boekenplatform
Verslavend verhaal
over dubbelleven
Debuutroman na
31 jaar gepubliceerd
Als je vader gewelddadig is en je
moeder voor hem op de vlucht
slaat, moet je dat dan ooit verwer
ken in een roman? Allan Stratton
deed het. Toen hij nog een baby
was, nam zijn moeder hem mee
naar de boerderij van zijn grootou
ders om te ontkomen aan haar
man, zijn vader. Dat gegeven ge
bruikt de Canadese schrijver nu
in De honden.
Ruim zestig jaar heeft hij erover
heen laten gaan voordat hij de af
stand vond om de bodem, die
zijn verleden onder hem moet
hebben weggeslagen, weer stevig
onder zijn voeten te voelen. De af
stand in tijd en geest levert een
waanzinnige roman op, waarin de
jonge Cameron een gevecht met
zichzelf voert omdat hij ver
knocht is aan zijn moeder, maar
ook loyaal aan de vader van wie
hij niet zeker weet of hij wel zo
slecht is als hem altijd is verteld.
Cameron is al vijfjaar
met zijn moeder op de
vlucht. Ze verhuizen
van hot naar her.
Steeds als zijn vader
een spoor van hen
ruikt, trekken ze ver
der. Dan vinden ze een
huis buitenaf, een boer
derij met een verleden.
Ooit heeft daar een jon
gen gewoond die zich
nu aan Cameron open
baart. Terwijl de hoofd
persoon het gruwelijke
verhaal dat zich in zijn
huis heeft afgespeeld
ontrafelt, komt hij zijn
verleden tegen en leert
hij wie hij werkelijk is.
De
Bloeddorstige honden
en een soulmate. Verzint Came
ron ze zelf of bestaat het bovenna
tuurlijke? Allan Stratton laat dat
aan de lezer. En dat geeft zijn ro
man niet alleen diepte, maar ook
een bloedstollende thrillerkwali
teit. Want eigenlijk gaat het om
een jongen die geen wortels
heeft, een vreendeling, een zon
derling en eenling in een omge
ving die hem niet begrijpt. Zie
daar maar eens houvast te krijgen.
Stratton snijdt grote thema's aan
in De honden. Hij raakt en ont
roert in een boek dat je niet los
laat, zelfs niet als het definitiefis
dichtgeslagen.
Lucian Freud had veertien kin
deren. Althans zo veel heeft
hij er erkend.
Als de Engelse koningin er
gens verscheen en er gold een
strikte dresscode, dan kwam
hij in zijn kloffie en niemand
die er iets van zei.
Hij schilderde de meest confronterende
naakten, op enorme canvassen die nooit
van hetzelfde formaat waren.
Een kluizenaar, dachten velen, maar hij
dook overal op. Gokschulden had hij, en
minnaressen. Hij sliep bij paarden, danste
met Greta Garbo. Nachten zwierf hij door
Londen met Kate Moss.
Ten tijde van zijn overlijden was hij 'de be
kendste Jood van Europa', maar de uitvaart
dienst werd geleid door de aartsbisschop
van Canterbury. Vooral was hij, vertelt de
Engelse journalist Geordie Greig, een van
zijn weinig intimi, een gedreven kunste
naar.
Lucian Freud (1922-2011), kleinzoon van
psycholoog Sigmund Freud, was een van
de belangrijkste kunstenaars van de vorige
eeuw. „Ik heb nooit iemand ontmoet met
zo'n werkethiek", vertelt Greig. „Hij werk
te perioden letterlijk dag en nacht. Drie
modellen. Ieder acht uur op en dan weer
af."
Greig kende hem van dichtbij. Hij was een
van zeer weinigen die weieens mochten
aanschuiven wanneer Freud op zondag
ging ontbijten bij Clarke's, een chique res
taurant in Kensington Church Street. Een
voorrecht dat hij te danken aan een vast
houdendheid die gelijk staat aan Freuds
werkdrift.
Twintig jaar heeft het geduurd voordat
Greig, nu hoofdredacteur van The Mail on
Sunday, tot de inner circle van de schilder
werd toegelaten. „Kunstenaars interviewen
deed ik al als tiener. Ik was nog maar 15
jaar en toen interviewde ik Henry Moore
en David Hockney."
Francis Bacon, die andere Engelse gewelde
naar met wie Freud uiteindelijk zou bre
ken, was al wat moeilijker te benaderen.
„Een halfjaar", zegt Greig met dat typisch
Engelse gevoel voor understatement. „Dus
ik had al enige ervaring. Maar twintig jaar
is wel uitzonderlijk."
Toen Lucian Freud hem eenmaal had toege
laten, zagen ze elkaar regelmatig. Greig in
terviewde hem voor tijdschriften. Nadat
Freud in 2011 was overleden, werd hem ge
vraagd een portret in boekvorm te schrij
ven.
Dat is Ontbijten met Lucian geworden. Het
boek verscheen in het najaar van 2013 en
wordt nu herdrukt door de nieuwe uitgeve
rij Hollands Diep.
„Lucian was een man van briljante tegen
strijdigheden", zegt Grieg. „Aan de ene
kant was er die drang om de grootste schil
der te worden. Hij ging de strijd aan met
de groten. Een strijd die hij heeft gewon
nen. Lucian had de drive het schilderen te
vernieuwen. Hij heeft geherdefinieerd hoe
wij naar naakten kijken."
Naakten. Meer dan levensgroot en, veel be
langrijker, meer dan levensecht liggen de fi
guren op Freuds immense doeken in niets-
verhullende poses op bed. Benen gespreid,
de geslachtsdelen pontificaal afgebeeld.
„Post-coïtaal extremisme", noemt Greig
dat. En: „Bergen van vlees met barokke
grandeur."
Maar dat is slechts oppervlakte. Freud gaat
op zijn doeken door de huid heen. De toe
schouwer kijkt niet naar naakte mensen,
de toeschouwer kijkt recht in hun ziel.
„Het maakte hem tot de meest subversieve
kunstenaar van zijn tijd. Hij gooide een gra
naat in de kabbelende wateren van ons be
grip van schilderkunst. Toen hij eind jaren
zeventig met deze grote naakten kwam,
leefden we in de punktijd. Bij Lucian verge-
Dizzie.nl is hét online boekenplat
form van deze krant en staat vol
nieuws, recensies, interviews en infor
matie over boeken en auteurs. Lees
andermans recensies en maak je ei
gen digitale boekenplank.
Ga naar Dizzie.nl
RECENSIE
SJ WATSON
TWEEDE
LEVEN
In de thriller Tweede leven van S.J.
Watson ontdekt Julia het dubbelle
ven van haar vermoorde zusje Ka-
te. „Een thriller die op mij een ver
slavende uitwerking had", aldus
een van de recensies op Dizzie.nl
INTERVIEW
De debuutroman van Andreas Oost
hoek, geschreven in 1974, werd pas
vorige week gepubliceerd. Waarom
het boek Het relaas van Solie, over een
liefdevolle vriendschap, zo lang bleef
liggen? Je leest het in een interview
op Dizzie.nl
1
YOUNG ADULT
door Marjon Kok
HOUVAST
HAAR
De honden
Allan Stratton
Vertaling Annelies
Jorna
304 blz.
Gottmer
16,65 euro
Geef jouw mening
op Dizzie.nl
HONDEN
door Theo Hakkert
De Britse schilder Lucian Freud (boven).
Links: een karakteristiek werk van Freud:
Benefits supervisor sleeping.
foto Snowdon/HH