Cappella Pratensis bracht een ingenieus vlechtwerk van klanken Speelse Old English bulldog Tyko doet geen vlieg kwaad 22 ZEELAND THEATERPRODUCTIEHUIS ZEELANDIA 'Suikerland' van Theaterproductiehuis Zeelandia gaat 5 maart in première. Een gesprek met de regisseuse en de spelers. tie heel erg opgevoed met de vraag: 'Wat wil je?' „Dat houdt me wel bezig. Het maakt dat men sen soms heel lang nadenken over wat ze willen terwijl dat mis schien een vraag is die helemaal niet te beantwoorden is." In 'Suikerland' speelt Eva-Marie de jonge vrouw Mila, die koos voor een opleiding in Vlissingen en geen aandriften had naar de Randstad te gaan. Haar broer Axel (Jan Paul) wel. Hij werkt op een advocatenkantoor aan de Zuidas van Amsterdam, maar staat op het punt terug te keren naar Zee land nu zijn vader hem gevraagd heeft op zijn advocatenkantoor te komen werken. Axels vriendin Geesje (Lottie) stimuleert hem daarin. Zij ziet een leven met hem in Zeeland rooskleurig tege moet. Het publiek maakt kennis met het drietal tijdens een ge sprek waarin twijfels, angsten, hoop en levensverwachtingen op prikkelende wijze en gefaseerd worden prijs gegeven. Ook de vraag waarom er een verwijde ring is ontstaan tussen Mila en haar ouders verlangt een ant woord. „Het gesprek tussen die drie ver loopt als een soort centrifuge. De emoties draaien voortdurende in de rondte", zegt de regisseuse. Zij geeft aan dat de verhoudingen steeds wisselen, dat er onderling verbondjes worden gemaakt. Jan Paul: „Dan weer ben ik de bui tenstaander en vervolgens voelen broer en zus elkaar weer goed aan en staat Geesje aan de zijlijn." Hij prijst auteur Wittenbols voor de wijze waarop hij het verschil weergeeft in de wijze waarop broer en zus zich hun jeugd herin neren. Axel koestert die veilige kindertijd, terwijl Mila veel meer met afkeur praat over hun ouders en over de saaie kant van een le ven in Zeeland. 'Suikerland' is een zeer talig-stuk. „Ja, Peer schrijft eigenlijk hoorspe len", grinnikt Roothaan. „Het is een taal die bovendien heel wei nig ernaast verdraagt. Alles wat je polyfonie. Cappella Pratensis werd jaren geleid door Rebecca Stewart, nu al enige tijd door Stratton Buil. Het ensemble ver zorgde gisteren in de Sint Ja- cobskerk in Vlissingen een verant woorde en tot in de puntjes ver zorgde uitvoering. Het was te ho ren dat de Cappella zich gespecia liseerd heeft in de muziek van Des Prez. Het staan rond de mu- zieklessenaar is al die jaren onver anderd gebleven. De muziek wordt gebracht op de adem. De vertolking is daardoor natuurlijk en komt nooit virtuoos over. Er wordt zuiver en onopgesmukt ge zongen. Het is heerlijk om het vlechtwerk van klanken te vol gen. Elke stem heeft zijn eigen klankkleur en de zangers geven de vibratie van die klanken als het ware door aan elkaar. In de motetten was naast het een stemmige gregoriaans ook de inge wikkelde imitatietechniek te ho ren. De Missa Ave maris sterra blonk uit door de speciale samen klanken. Des Prez vond de tekst belangrijk en die kwam goed over, inclusief het oorspronkelijke gebruik van de u-klank (dus niet als oe). Het ensemble maakte ge bruik van de ruimte en de mu ziek was, zoals een toehoorster vertelde, hypnotiserend. VLISSINGEN - In de Middeleeuwen is het beeld van Maria geëvolu eerd. Maria werd het koninklijk symbool van de kerk. In de Re naissance nam de belangrijkheid van Maria toe en rond 1500 heb ben heel wat componisten Maria- motetten geschreven. De polyfone werken werden uitge voerd tijdens diensten zoals het lof. De Missa Ave Maris Stella is een mooi voorbeeld van de polyfo ne componeerwijze van Josquin des Prez en de Franco-Vlaamse MIDDELBURG - Voor altijd in Zee land blijven, je geluk beproeven in de Randstad of weer terugke ren naar je geboortegrond? Peer Wittenbols schreef met 'Suiker land' een toneelstuk waarin het kiezen daarover centraal staat. „Het gaat over het vinden van een plek in je leven, over de keuze hoe je wilt leven, over de vraag of je wel kunt kiezen en of je achter je keuzes kunt blijven staan",zegt regisseuse Lidwien Roothaan. Zij maakt het stuk met drie jonge spelers: Eva-Marie de Waal, Jan Paul Buijs en Lottie de Bruin. Sa men met Wittenbols maakten zij enkele jaren geleden ook het jeugdtheaterstuk 'Waakhondje'. Die samenwerking beviel zo goed dat zij dat graag nog eens wilden doen, maar dan met een stuk voor volwassenen. Met de op dracht van Theaterproductiehuis Zeelandia viel het besluit dat stuk toe te spitsen op Zeeland. De drie spelers zijn prille of iets rijpere dertigers, die het thema zelf goed herkennen. „Ik vind het behoorlijk spannend achter je keu zes te gaan staan. Dat voelde ik toen ik 25 was veel minder. Toen zat ik nog in de stroom van oplei ding en verplichtingen. Daarna moet je veel meer zelf bepalen", zegt Lottie. Jan Paul valt haar bij: „Je komt dan inderdaad op een punt dat de keuzes er veel meer toe lijken te doen dan daarvoor." Volgens Eva-Marie is haar genera- Plotseling ben je op een leeftijd dat keuzes er veel meer toe lijken te doen dan voorheen Tussen alle andere blaf fende honden in het Vlissingse asiel staat de Old English bulldog iy- ko kalm bij het hek van zijn hok. Hij is de rust zelve, de drie jaar oude Tyko is geen her rieschopper. Met andere honden kan Tyko goed omgaan. Alleen vreemde kat ten wil hij nog weieens opjagen. „Hij doet echt geen vlieg kwaad, hij kan met iedereen omgaan. Een echte allemansvriend", vindt de jonge medewerker Mike van Liere van het dierenasiel. Voor zijn baasje was het dan ook moeilijk om vorige week afscheid van hem te nemen. Ze kon Tyko vanwege haar verhuizing niet meer verzorgen waardoor hij naar het asiel moest. Terwijl de regendruppels blijven vallen, loopt de Old English bull dog Tyko in een rustig tempo door. Soms stopt hij abrupt om in het rond te snuiven. „Hij is niet lastig uit te laten hoor", zegt Van Liere terwijl de bulldog klaar is met snuffelen en weer verder loopt. „Het is niet dat hij veel aan de lijn trekt." Tot nu toe in de wandeling maakt Tyko een kalme indruk. „Je moet niet lui aangelegd zijn voor hem. Hij is rustig maar wil wel graag spelen en zijn energie kwijt", ver telt Mike. Er hoeft maar iets afwij kends te gebeuren en Tyko stopt met waar hij mee bezig was. Ondanks de regen vindt Tyko het niet erg om zijn speelsheid te to nen in een van de buitenverblij ven van het asiel. Als er een bal in zijn richting wordt geschopt, stort hij zich er direct op, om hem vervolgens niet snel terug te willen geven. „Het is wel even opletten welke bal je Tyko geeft, want tennisbal len kan hij stukbijten in zijn speelsheid. Maar er zijn ook van die speciale ballen voor honden", vertelt Van Liere verder. Wanneer hij de bal van Tyko af probeert te pakken, loopt de hond snel een andere kant op of zet zich schrap voor een klein stoei partijtje. Als er een auto langs het verblijf komt rijden, raakt de bulldog afge leid. Hij heeft alleen maar oog voor de auto waardoor hij de bal spontaan laat vallen. „Hij is snel afgeleid hoor, er hoeft maar iets afwijkends te gebeuren en Tyko stopt met waar hij mee bezig was", lacht Mike, terwijl hij de bal voor de neus van de hond wegpakt. Zodra hij de bal in de richting van Tyko trapt, springt de hond er weer achteraan. Hij maakt on danks de gestaag vallende regen geen indruk weer naar binnen te willen. Terug bij de hokken loopt de bull dog zonder tegen te stribbelen zijn hok weer in. Hij vindt het wel prima geweest voor vandaag. De hond van vorige week De Turkse herder Ciko heeft nog geen nieuw baasje gevonden. In het dierenasiel van Vlissingen wacht hij nog op een baasje waar bij hij zijn energie kwijt kan en zijn eigen ding kan doen. UITGELATEN In Uitgelaten zet de krant elke week een hond in het zonnetje die in een dierenasiel met smart wacht op een nieuw baasje. Vandaag: de Old English bull dog Tyko uit het dierenasiel in Vlissingen. Over het kiezen voor Suikerland RECENSIE CAPPELLA PRATENSIS door Jeanette Vergouwen De drie spelers in gesprek met regisseuse Lidwien Roothaan (m). door Ali Pankow Jan Paul Buijs, acteur Old English bulldog Tyko foto Ruben Oreel door Remi Mesu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 22