'Goed dat de bezem er
doorgaat bij Petrobras'
Gebruikersatlas voor
verzilting Volkerak
In de rij
66 De schoonmaak bij
Petrobras is goed.
Zo blijven wij
als transparant
bedrijf over
STOOMTREIN GOES-BORSELE
18 ZEELAND
Het heeft lang
geduurd, maar
eindelijk is het
tractiegebouw
van de SGB
weer tiptop.
Tocht op ezels
leukste uitje
van Zeeland
SGB heeft nog vrijwilligers nodig
maandag
e stonden te bib
beren van de
kou en onze pa
rapluutjes be
schermden ons nauwelijks te
gen de natte sneeuw die om
ons heen waaide. We waren zo
slim geweest van tevoren kaart
jes te kopen, dachten we, maar
desondanks stonden de rijen
bezoekers afgelopen zaterdag
tot buiten de overkapping van
het Amsterdamse Rijksmu
seum. Sinds de heropening
bijna twee jaar geleden is het
museum al een publiekstrek
ker van jewelste, maar door de
vorige week geopende tentoon
stelling Late Rembrandt loopt
het nu helemaal storm.
Na een halfuurtje waren we
binnen. Alle opbergkluisjes wa
ren bezet, dus schoven we aan
in een volgende rij, voor de gar
derobe. En bij de ingang van de
Philipsvleugel, waar een onge
kend aantal schilderijen uit de
laatste levensjaren van Rem
brandt is verzameld, was het
opnieuw raak. Zeker een kwar
tier lang stonden we in rotten
van drie op een prachtige hou
ten trap die leidt naar de toe
gang tot de expositie.
Ook voor de schilderijen zelf
leek het of we in de doldwaze
dagen van de Bijenkorf waren
beland. Dat zal die ouwe Rem
brandt zich geen moment heb
ben gerealiseerd, alleen in zijn
atelier, loerend in de spiegel,
bij het schilderen van die wer
kelijk weergaloze zelfportret
ten. En de door hem geschilder
de 'Badende vrouw" zal in de
National Gallery in Londen ook
veel publiek trekken, maar als
ze ooit had geweten hoevelen
haar in Amsterdam tegelijker
tijd zouden bespieden, had ze
van schrik haar onderjurk weer
over haar dijen laten vallen.
Tegen lunchtijd wandelden we
de toonzalen weer uit, opgeto
gen over zoveel moois. We slo
ten aan in een nieuwe rij, voor
het restaurant. Na een kwartier
tje leek het ons beter op een lo
catie buiten het museum een
omelet voor ons geld te kiezen,
want er zat totaal geen schot in.
Moesten we wel even onze jas
sen uit de garderobe halen,
waarvoor natuurlijk een gigan
tische rij stond. Fantastisch dat
Rijksmuseum, eerlijk waar,
maar ik stel voor de k en de s
maar uit die naam te halen.
Dat zegt algemeen directeur Leon
Overdulve van OOS Internatio
nal. Het bedrijf ondersteunt de ko
mende jaren de renovatie van der
tig olieplatforms van Petrobras.
Een order van een miljard euro.
Het maakt ook grote kans op leve
ring van een accommodatie- en
onderhoudsplatform, een zogehe
ten floatel. Dat kun je omschrij
ven als een drijvend hotel dat is
voorzien van enorme hijskranen
en dus als mobiele werf kan func
tioneren. Daarmee is een half mil
jard euro gemoeid. Petrobras
heeft OOS gevraagd zijn aanbie
dingstermijn te verlengen in ver
band met het onderzoek naar om
kopingsschandalen, waarbij ook
het Nederlandse SBM Offshore be
trokken zou zijn.
Petrobras zit mede door de dalen
de olieprijs financieel in moeilijk
vaarwater. Het heeft rio miljard
aan obligaties en leningen bij par
ticuliere banken uitstaan. Toch
denkt Overdulve dat OOS Interna
tional weinig zal merken van de
financiële problemen bij Petro
bras. Hij juicht het juist toe dat er
een uitgebreid onderzoek naar
fraude in de Braziliaanse oliewin
ning plaatsvindt.
„Het is goed dat ze intern de be-
zem erdoor halen, waardoor wij
als transparante onderneming
overblijven."
Bij de inschrijving voor het floatel
staat OOS op de plaatsen één en
twee. Het heeft de goedkoopste
biedingen uitgebracht. Overdulve
zei al eens dat concurrenten niet
altijd op basis van reeële prijzen
inschrijven. Nu blijkt dat er moge
lijk ook op grote schaal fraude is
gepleegd om opdrachten binnen
te krijgen.
Van de dalende olieprijs heeft het
Serooskerkse offshorebedrijf even
min hinder. „We zitten in het on
derhoud, niet in de oliewinning.
We hebben het laatste half jaar 18
procent meer inkomsten omdat
de koers van de euro is gedaald.
Onze kosten zijn in euro's, maar
we worden betaald in dollars."
Vrijwilligers van de
Stoomtrein
Goes-Borsele (SGB)
zijn zaterdag bezig
met de grote schoon
maak. Er wordt nog wel gelast en
gehamerd, maar het gros hanteert
de bezem. Het tractiegebouw, een
rijksmonument uit 1927, staat er
na een restauratie van ruim twee
jaar er weer bijna als nieuw bij.
Vandaag verricht gedeputeerde
Ben de Reu de officiële opening.
Dan moet het gebouw wel aan
kant zijn. Kunnen we vandaag
iets spectaculairs verwachten?
„Dat is nog een verrassing", zegt
chef werkplaats Steef Janssens.
De restauratie van de stalling van
de locomotieven/motorwagens
annex werkplaats was broodno
dig. Het tractiegebouw stond min
of meer op instorten. De funde
ring van het Rijksmonument uit
1927, gebouwd voor de (bie
ten) spoorlijntjes op Zuid-Beve
land, verzakte al jaren. Oorzaak:
de loods was gebouwd op houten
palen. Toen ooit het grondwater
peil werd verlaagd, begon het
pand te verzakken. Ook zat er
veel betonrot in de betonnen pre
fab-dakdelen. Daarnaast waren de
lichtkappen lek, zodat bij een re
genbui vrijwilligers het water in
de boord liep. Sommige kappen
werden noodgedwongen afgedekt
MIDDELBURG - De ezeltochten van
van Het Ezelhuis in Kamperland
is tot nu toe het leukste uitje van
Zeeland. Althans volgens mensen
die hebben gestemd op de websi
te van de ANWB. Dat kon tot gis
teravond. Het Ezelhuis staat op
kop door twee stemmers die dit
uitje elk vijf sterren geven. Ande
re attracties kregen ook vijf ster
ren, maar slechts van één stem
mer. Sommige attracties zoals Ber
kenshof s Tropical Zoo in Kwa-
dendamme en Deltapark Neeltje
Jans kregen veel stemmen, maar
gemiddeld een lagere waardering.
De Zeeuwse winnaar wordt 30
maart bekendgemaakt.
met golfplaten. Verder waren de
zijramen ooit dichtgemetseld,
waardoor het tractiegebouw een
donker, vochtig hol was gewor
den.
Voor een peperdure restauratie
was lange tijd geen geld. In een
poging de pecunia in één klap bin
nen te hengelen, deed de SGB in
2006 mee aan het tv-programma
BankGiro Loterij. De hoofdprijs
van één miljoen euro ging echter
aan het stoomtreinmuseum voor
bij. Uiteindelijk kwam er 1,2 mil
joen euro subsidie van Europa,
het Rijk en de provincie, zodat
hoofdaannemer Strukton Bouw
en Onderhoud in 2012 kon begin
nen met het herstel van het casco.
Ook een groot deel van de 180
SGB-vrijwilligers zette ellebogen-
stoom in. „Zij hebben gezorgd
voor de inrichting en de nieuwe,
houten deuren. De restauratie
moest in stappen gebeuren, want
het onderhoud aan loc's en motor
wagens diende door te gaan. Dat
betekende dat we vaak materieel
moesten verplaatsen. Logistiek
was het een enorme operatie",
zegt Janssens.
De SGB is nog niet klaar. „Het
tractiegebouw moet verder wor
den ontwikkeld als publiek toe
gankelijk museumgebouw", licht
conservator Edwin Schippers toe.
„De bedoeling is dat je een rondje
door het gebouw kunt maken.
Daarom is er in de werkplaats een
een balkon aangebracht. Kun je al
les mooi bekijken. De laagbouw
rond de loods moeten we nog af
bouwen en inrichten. We gaan
het kantoor van de chef werk
plaats, de wasruimte en de water
plaats - de toiletten - in de oude
staat teruggebrengen. Verder
komt de eigen stroomvoorziening
van het gebouw terug. We heb
ben daarvoor een oude stoomke
tel op de kop getikt."
Het gebouw is nu waterdicht en
de zon schijnt prachtig naar bin
nen. „Het heeft weer karakter.
We zijn er met zijn allen apetrots
op." Beide heren onderstrepen
dat het tractiegebouw uniek is in
Nederland, zeker als de laagbouw
in authentieke stijl is ingericht.
„Dit vind je nergens. Het is een le
vend museum. Je maakt een tijd
reis, maar je ziet tegelijk perso
neel onderhoud uitvoeren."
De Stoomtrein Goes-Borsele
zoekt nog vrijwilligers. Daarom
houdt de organisatie zaterdag 28
februari een wervingsdag op twee
locaties. Kandidaten kunnen tus
sen 10.00 en 16.00 uur terecht op
het SGB-terrein aan de Albert
Plesmanweg 23 in Goes. De SGB
zoekt vooral mensen voor de afde
ling infra en beheer van het mu
seumterrein. In Hoedekenskerke,
aan de Waardweg 4, kunnen be
langstellenden tussen 10.00 en
15.00 uur binnenlopen voor infor
matie. De SGB is op zoek naar vrij
willigers voor de exploitatie van
de attracties in Hoedekenskerke.
Meer informatie: destoomtrein.nl
De inventarisatie is opgesteld
door de onderzoeksgroep water
veiligheid en ruimtegebruik van
de HZ in Vlissingen. Het is de eer
ste van drie fases die worden door
lopen. In het eerste deel is vooral
gekeken naar de verschillende wa
tergebruikers rond het Volkerak-
Zoommeer. Wie zijn het en hoe
passen ze in het huidige systeem?
De atlas is verdeeld in vijf the
ma's: transport industrie, na
tuur, recreatie, landbouw en visse
rij aquacultuur. Daaruit blijkt
de diversiteit in het het gebruik
van de huidige zoetwaterpias.
Agrariërs zijn afhankelijk van het
zoete water voor hun akkers en
vissers vangen er de wolhandkrab
en brasem, soorten die niet in
zout water leven. Daarentegen on
dervindt de watersport maar ook
de industrie beperkingen van de
huidige situatie, aldus de onder
zoeksgroep, omdat er geen verbin
ding is met de open zee. In de vol
gende fases wordt nader gekeken
naar de gevolgen van de voorgeno
men verzilting.
Ernst Jan Rozendaal
W
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door Frank Balkenende
SEROOSKERKE (W) - De corruptie
schandalen waarin de Braziliaanse
oliemaatschappij Petrobras is ver
wikkeld, heeft vooralsnog geen gro
te gevolgen voor offshoredienstver-
fener OOS International uit Seroos-
kerke.
Leon Overdulve, directeur OOS
Licht is terug in
tractiegebouw
door Frank Balkenende
Chef werkplaats Steef Janssens
VLISSINGEN - De verzilting van het
Volkerak-Zoommeer biedt zowel
nieuwe kansen als bedreigingen.
Hoe die kunnen uitpakken, wordt
geschetst in de eerste Gebruikers
atlas Waterpoort.