'Goed dat de bezem er doorgaat bij Petrobras' Gebruikersatlas voor verzilting Volkerak In de rij 66 De schoonmaak bij Petrobras is goed. Zo blijven wij als transparant bedrijf over STOOMTREIN GOES-BORSELE 18 ZEELAND Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is het tractiegebouw van de SGB weer tiptop. Tocht op ezels leukste uitje van Zeeland SGB heeft nog vrijwilligers nodig maandag e stonden te bib beren van de kou en onze pa rapluutjes be schermden ons nauwelijks te gen de natte sneeuw die om ons heen waaide. We waren zo slim geweest van tevoren kaart jes te kopen, dachten we, maar desondanks stonden de rijen bezoekers afgelopen zaterdag tot buiten de overkapping van het Amsterdamse Rijksmu seum. Sinds de heropening bijna twee jaar geleden is het museum al een publiekstrek ker van jewelste, maar door de vorige week geopende tentoon stelling Late Rembrandt loopt het nu helemaal storm. Na een halfuurtje waren we binnen. Alle opbergkluisjes wa ren bezet, dus schoven we aan in een volgende rij, voor de gar derobe. En bij de ingang van de Philipsvleugel, waar een onge kend aantal schilderijen uit de laatste levensjaren van Rem brandt is verzameld, was het opnieuw raak. Zeker een kwar tier lang stonden we in rotten van drie op een prachtige hou ten trap die leidt naar de toe gang tot de expositie. Ook voor de schilderijen zelf leek het of we in de doldwaze dagen van de Bijenkorf waren beland. Dat zal die ouwe Rem brandt zich geen moment heb ben gerealiseerd, alleen in zijn atelier, loerend in de spiegel, bij het schilderen van die wer kelijk weergaloze zelfportret ten. En de door hem geschilder de 'Badende vrouw" zal in de National Gallery in Londen ook veel publiek trekken, maar als ze ooit had geweten hoevelen haar in Amsterdam tegelijker tijd zouden bespieden, had ze van schrik haar onderjurk weer over haar dijen laten vallen. Tegen lunchtijd wandelden we de toonzalen weer uit, opgeto gen over zoveel moois. We slo ten aan in een nieuwe rij, voor het restaurant. Na een kwartier tje leek het ons beter op een lo catie buiten het museum een omelet voor ons geld te kiezen, want er zat totaal geen schot in. Moesten we wel even onze jas sen uit de garderobe halen, waarvoor natuurlijk een gigan tische rij stond. Fantastisch dat Rijksmuseum, eerlijk waar, maar ik stel voor de k en de s maar uit die naam te halen. Dat zegt algemeen directeur Leon Overdulve van OOS Internatio nal. Het bedrijf ondersteunt de ko mende jaren de renovatie van der tig olieplatforms van Petrobras. Een order van een miljard euro. Het maakt ook grote kans op leve ring van een accommodatie- en onderhoudsplatform, een zogehe ten floatel. Dat kun je omschrij ven als een drijvend hotel dat is voorzien van enorme hijskranen en dus als mobiele werf kan func tioneren. Daarmee is een half mil jard euro gemoeid. Petrobras heeft OOS gevraagd zijn aanbie dingstermijn te verlengen in ver band met het onderzoek naar om kopingsschandalen, waarbij ook het Nederlandse SBM Offshore be trokken zou zijn. Petrobras zit mede door de dalen de olieprijs financieel in moeilijk vaarwater. Het heeft rio miljard aan obligaties en leningen bij par ticuliere banken uitstaan. Toch denkt Overdulve dat OOS Interna tional weinig zal merken van de financiële problemen bij Petro bras. Hij juicht het juist toe dat er een uitgebreid onderzoek naar fraude in de Braziliaanse oliewin ning plaatsvindt. „Het is goed dat ze intern de be- zem erdoor halen, waardoor wij als transparante onderneming overblijven." Bij de inschrijving voor het floatel staat OOS op de plaatsen één en twee. Het heeft de goedkoopste biedingen uitgebracht. Overdulve zei al eens dat concurrenten niet altijd op basis van reeële prijzen inschrijven. Nu blijkt dat er moge lijk ook op grote schaal fraude is gepleegd om opdrachten binnen te krijgen. Van de dalende olieprijs heeft het Serooskerkse offshorebedrijf even min hinder. „We zitten in het on derhoud, niet in de oliewinning. We hebben het laatste half jaar 18 procent meer inkomsten omdat de koers van de euro is gedaald. Onze kosten zijn in euro's, maar we worden betaald in dollars." Vrijwilligers van de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) zijn zaterdag bezig met de grote schoon maak. Er wordt nog wel gelast en gehamerd, maar het gros hanteert de bezem. Het tractiegebouw, een rijksmonument uit 1927, staat er na een restauratie van ruim twee jaar er weer bijna als nieuw bij. Vandaag verricht gedeputeerde Ben de Reu de officiële opening. Dan moet het gebouw wel aan kant zijn. Kunnen we vandaag iets spectaculairs verwachten? „Dat is nog een verrassing", zegt chef werkplaats Steef Janssens. De restauratie van de stalling van de locomotieven/motorwagens annex werkplaats was broodno dig. Het tractiegebouw stond min of meer op instorten. De funde ring van het Rijksmonument uit 1927, gebouwd voor de (bie ten) spoorlijntjes op Zuid-Beve land, verzakte al jaren. Oorzaak: de loods was gebouwd op houten palen. Toen ooit het grondwater peil werd verlaagd, begon het pand te verzakken. Ook zat er veel betonrot in de betonnen pre fab-dakdelen. Daarnaast waren de lichtkappen lek, zodat bij een re genbui vrijwilligers het water in de boord liep. Sommige kappen werden noodgedwongen afgedekt MIDDELBURG - De ezeltochten van van Het Ezelhuis in Kamperland is tot nu toe het leukste uitje van Zeeland. Althans volgens mensen die hebben gestemd op de websi te van de ANWB. Dat kon tot gis teravond. Het Ezelhuis staat op kop door twee stemmers die dit uitje elk vijf sterren geven. Ande re attracties kregen ook vijf ster ren, maar slechts van één stem mer. Sommige attracties zoals Ber kenshof s Tropical Zoo in Kwa- dendamme en Deltapark Neeltje Jans kregen veel stemmen, maar gemiddeld een lagere waardering. De Zeeuwse winnaar wordt 30 maart bekendgemaakt. met golfplaten. Verder waren de zijramen ooit dichtgemetseld, waardoor het tractiegebouw een donker, vochtig hol was gewor den. Voor een peperdure restauratie was lange tijd geen geld. In een poging de pecunia in één klap bin nen te hengelen, deed de SGB in 2006 mee aan het tv-programma BankGiro Loterij. De hoofdprijs van één miljoen euro ging echter aan het stoomtreinmuseum voor bij. Uiteindelijk kwam er 1,2 mil joen euro subsidie van Europa, het Rijk en de provincie, zodat hoofdaannemer Strukton Bouw en Onderhoud in 2012 kon begin nen met het herstel van het casco. Ook een groot deel van de 180 SGB-vrijwilligers zette ellebogen- stoom in. „Zij hebben gezorgd voor de inrichting en de nieuwe, houten deuren. De restauratie moest in stappen gebeuren, want het onderhoud aan loc's en motor wagens diende door te gaan. Dat betekende dat we vaak materieel moesten verplaatsen. Logistiek was het een enorme operatie", zegt Janssens. De SGB is nog niet klaar. „Het tractiegebouw moet verder wor den ontwikkeld als publiek toe gankelijk museumgebouw", licht conservator Edwin Schippers toe. „De bedoeling is dat je een rondje door het gebouw kunt maken. Daarom is er in de werkplaats een een balkon aangebracht. Kun je al les mooi bekijken. De laagbouw rond de loods moeten we nog af bouwen en inrichten. We gaan het kantoor van de chef werk plaats, de wasruimte en de water plaats - de toiletten - in de oude staat teruggebrengen. Verder komt de eigen stroomvoorziening van het gebouw terug. We heb ben daarvoor een oude stoomke tel op de kop getikt." Het gebouw is nu waterdicht en de zon schijnt prachtig naar bin nen. „Het heeft weer karakter. We zijn er met zijn allen apetrots op." Beide heren onderstrepen dat het tractiegebouw uniek is in Nederland, zeker als de laagbouw in authentieke stijl is ingericht. „Dit vind je nergens. Het is een le vend museum. Je maakt een tijd reis, maar je ziet tegelijk perso neel onderhoud uitvoeren." De Stoomtrein Goes-Borsele zoekt nog vrijwilligers. Daarom houdt de organisatie zaterdag 28 februari een wervingsdag op twee locaties. Kandidaten kunnen tus sen 10.00 en 16.00 uur terecht op het SGB-terrein aan de Albert Plesmanweg 23 in Goes. De SGB zoekt vooral mensen voor de afde ling infra en beheer van het mu seumterrein. In Hoedekenskerke, aan de Waardweg 4, kunnen be langstellenden tussen 10.00 en 15.00 uur binnenlopen voor infor matie. De SGB is op zoek naar vrij willigers voor de exploitatie van de attracties in Hoedekenskerke. Meer informatie: destoomtrein.nl De inventarisatie is opgesteld door de onderzoeksgroep water veiligheid en ruimtegebruik van de HZ in Vlissingen. Het is de eer ste van drie fases die worden door lopen. In het eerste deel is vooral gekeken naar de verschillende wa tergebruikers rond het Volkerak- Zoommeer. Wie zijn het en hoe passen ze in het huidige systeem? De atlas is verdeeld in vijf the ma's: transport industrie, na tuur, recreatie, landbouw en visse rij aquacultuur. Daaruit blijkt de diversiteit in het het gebruik van de huidige zoetwaterpias. Agrariërs zijn afhankelijk van het zoete water voor hun akkers en vissers vangen er de wolhandkrab en brasem, soorten die niet in zout water leven. Daarentegen on dervindt de watersport maar ook de industrie beperkingen van de huidige situatie, aldus de onder zoeksgroep, omdat er geen verbin ding is met de open zee. In de vol gende fases wordt nader gekeken naar de gevolgen van de voorgeno men verzilting. Ernst Jan Rozendaal W Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Frank Balkenende SEROOSKERKE (W) - De corruptie schandalen waarin de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobras is ver wikkeld, heeft vooralsnog geen gro te gevolgen voor offshoredienstver- fener OOS International uit Seroos- kerke. Leon Overdulve, directeur OOS Licht is terug in tractiegebouw door Frank Balkenende Chef werkplaats Steef Janssens VLISSINGEN - De verzilting van het Volkerak-Zoommeer biedt zowel nieuwe kansen als bedreigingen. Hoe die kunnen uitpakken, wordt geschetst in de eerste Gebruikers atlas Waterpoort.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 18