Multraship houdt vast aan Westbuitenhaven
Overleven in
hevige concurrentie
en een knetter-
harde recessie.
de Ondernemer
Voor ondernemend werkend Zeeland
'Wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen.' Klinkt als een tegeltjeswijsheid, voor zoon Leendert behoren
de wijze lessen van vader Kees tot de grondbeginselen van ondernemen. De managing director van sleep- en
bergingsbedrijf Multraship hecht aan loyaliteit en goede betrekkingen. "Onze klanten zijn geen klanten, maar
businesspartners."
De koperen scheepsbel in de
hal is zowat de enige opsmuk
in het kantoor van sleep- en
bergingsbedrijf Multraship.
Het karakter van het familie
bedrijf laat weinig ruimte voor frivolitei
ten. 'Doordacht en behoudend', illustreert
de strategie, met als fundament een duur
zame relatie met klanten en medewerkers.
Dat betekent geenszins dat Multraship
is gespeend van ambitie, haast directeur
Leendert Muller (47) zich. Hij is telg uit de
vierde generatie, met naast hem zusters Eli-
ne en Joan en zwager Pepijn Nuijten. Sinds
1911 actief met berging en sleepvaart, oor
spronkelijk als Willem Muller, vanaf 1984
als Multraship.
Met de toekomstvisie Multraship 2025 als
basis werkt het Terneuzense sleep- en ber
gingsbedrijf voortdurend aan vernieuwing
en uitbreiding van de vloot en aan uitbouw
van activiteiten. Met het Westerscheldege-
bied als thuisbasis is Multraship actief in
Moldavië, Bulgarije en Roemenie (Zwarte
Zee). De vloot telt meer dan veertig sleep
boten, bergingsvaartuigen en drijvende
bokken; op de loonlijst staat 350 fte.
De aspiraties reiken verder. "Je moet inves
teren om te kunnen groeien en de concur
rentie te kunnen volhouden", duidt Leen
dert Muller de beleidslijn. Expansie vergt
miljoeneninvesteringen, maar de klant
is koning, zegt hij. Vorige week nog een
(hybride) sleepboot nieuw in de vaart, in
maart volgen opnieuw twee slepers.
"De klant vraagt, wij draaien. Op een ver
antwoorde manier", zegt Muller. "Wij
meten ons niet aan de groten binnen
deze industrie; wij zijn mid-size, werken
kleinschalig. Geen gekke dingen. Platte
organisatie, flexibel, geen eilandencul
tuur. Zeeuwen hebben een buitengewone
arbeidsethos, die ons mede in staat stelt
klanten op topniveau te bedienen. Het gaat
om de geest van samenwerking. Loyaliteit,
ik doe contracten nog wel eens met een
handdruk - niks op papier. Dat is de meer
waarde van een familiebedrijf. Scheep
vaart blijft people's business." Hij verheelt
niet dat Multraship moet overleven in 'he
vige concurrentie en knetterharde reces
sie', met als kenmerk een reeks overnames
sinds de eeuwwisseling van gerenommeer
de sleep- en bergingsbedrijven. Wijsmul
ler is nu Svitzer, Smit Internationale van
Boskalis. "Hoe meer bedrijven bij elkaar
kruipen, hoe minder concurrentie", is Mul
ler nuchter.
Niettemin, zegt hij, heeft Multraship geen
trek te verworden tot voer voor overname,
maar zijn samenwerkingsverbanden niet
uitgesloten. Wat heet: in het Antwerpse
havengebied bestaat is al jaren een ver
bintenis met de Duitse sleepvaartgroep
Fairplay; en met DEME en Herbosch Kiere
vormt Multraship sinds 2012 de joint ven
ture CTOWvoor (wereldwijde) haveninfra
structuur, inclusief terminalsleepdiensten.
Innoveren op niches, in de offshore met
name voor windparken en olie- en gasin-
dustrie. Muller: "De globalisering biedt
kansen. Op zee is altijd werk. Wij opereren
in een internationale markt met hoge ei
sen aan snelheid, veiligheid en dienstver
lening. Schaalvergroting noopt tot steeds
grotere en sterkere sleepboten. Er worden
containerschepen gebouwd met 18.000 teu
en meer. Die ontwikkeling hebben we zien
aankomen. Onze nieuwe havensleepboten
zijn gebouwd op de grootste scheepsma-
ten; de nieuwe zeesluis in Terneuzen komt
over een jaar of zes in gebruik, wij zijn
voorbereid. Lean en mean. Dat is nou het
mooie van zo'n familiebedrijf."
Tekst Peter Oggel Foto Ronald den Dekker
Scheepvaart
is people's
business
Multraship is nog een echt familiebedrijf, zegt directeur Leendert Muller.
Miljoeneninvesteringen
Globalisering biedt kansen
TERNEUZEN Toeval bestaat niet. Op hetzelfde moment dat
minister Melanie Schultz van Haegen en haar Vlaamse collega Ben
Weyts toosten op de nieuwe zeesluis in Terneuzen, praat directeur
Leendert Muller van Multraship omzichtig over de gevolgen van het
megaproject voor zijn bedrijf.
Niet dat hij an sich bedenkingen tegen de nieuwe sluis heeft. Het
huidige sluizencomplex noteert jaarlijks 70.000 scheepspassages en
heeft daarmee het maximum ruimschoots bereikt. Waarmee Muller
ook wil aangeven dat de nieuwe infrastructuur van essentieel belang
is voor de havens van Terneuzen en Cent én voor verdere ontwikke
ling van de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone. Niettemin is hij waakzaam:
eind deze maand komt het ontwerp-tracé. De nieuwe zeesluis komt
binnen het bestaande complex -krap aan is dat, zowel op land als
op water. Multraship is een van de bedrijven die daar direct mee te
maken krijgt, met de Westbuitenhaven als locatie voor sleepboten
onder meer. De zeesluis, formuleert Muller behoedzaam, "zal een
enorme impact hebben op ons bedrijf en leiden tot complicaties
waar we nu nog geen concreet zicht op hebben."
"Natuurlijk zijn wij in gesprek met de Vlaams Nederlandse Schelde-
commissie en met de gemeente. De vraag is: wat is straks technisch
mogelijk, wat niet. Veel aspecten zijn nu nog niet duidelijk. Na het
ontwerp-tracé volgen nog heel wat procedureswaaronder een
milieu-effectrapportage. Als een beschermd amfibie wordt aange
troffen, ben je weer terug bij af..."
Multraship opteert voor toewijzing van een nieuwe locatie in de
Westbuitenhaven. Muller: "Ik ga er vanuit dat dit ook gebeurt. Het
gaat ons om een gezonde bedrijfsvoering. Veiligheid, kwaliteit
en continuïteit. Ik heb de indruk dat we worden gehoord." Of
verhuizing van het bedrijf naar elders een optie is? "Terneuzen is de
bakermat van ons familiebedrijf. Na 104 jaar trek je niet zomaar de
deur achter je dicht."