Multraship houdt vast aan Westbuitenhaven Overleven in hevige concurrentie en een knetter- harde recessie. de Ondernemer Voor ondernemend werkend Zeeland 'Wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen.' Klinkt als een tegeltjeswijsheid, voor zoon Leendert behoren de wijze lessen van vader Kees tot de grondbeginselen van ondernemen. De managing director van sleep- en bergingsbedrijf Multraship hecht aan loyaliteit en goede betrekkingen. "Onze klanten zijn geen klanten, maar businesspartners." De koperen scheepsbel in de hal is zowat de enige opsmuk in het kantoor van sleep- en bergingsbedrijf Multraship. Het karakter van het familie bedrijf laat weinig ruimte voor frivolitei ten. 'Doordacht en behoudend', illustreert de strategie, met als fundament een duur zame relatie met klanten en medewerkers. Dat betekent geenszins dat Multraship is gespeend van ambitie, haast directeur Leendert Muller (47) zich. Hij is telg uit de vierde generatie, met naast hem zusters Eli- ne en Joan en zwager Pepijn Nuijten. Sinds 1911 actief met berging en sleepvaart, oor spronkelijk als Willem Muller, vanaf 1984 als Multraship. Met de toekomstvisie Multraship 2025 als basis werkt het Terneuzense sleep- en ber gingsbedrijf voortdurend aan vernieuwing en uitbreiding van de vloot en aan uitbouw van activiteiten. Met het Westerscheldege- bied als thuisbasis is Multraship actief in Moldavië, Bulgarije en Roemenie (Zwarte Zee). De vloot telt meer dan veertig sleep boten, bergingsvaartuigen en drijvende bokken; op de loonlijst staat 350 fte. De aspiraties reiken verder. "Je moet inves teren om te kunnen groeien en de concur rentie te kunnen volhouden", duidt Leen dert Muller de beleidslijn. Expansie vergt miljoeneninvesteringen, maar de klant is koning, zegt hij. Vorige week nog een (hybride) sleepboot nieuw in de vaart, in maart volgen opnieuw twee slepers. "De klant vraagt, wij draaien. Op een ver antwoorde manier", zegt Muller. "Wij meten ons niet aan de groten binnen deze industrie; wij zijn mid-size, werken kleinschalig. Geen gekke dingen. Platte organisatie, flexibel, geen eilandencul tuur. Zeeuwen hebben een buitengewone arbeidsethos, die ons mede in staat stelt klanten op topniveau te bedienen. Het gaat om de geest van samenwerking. Loyaliteit, ik doe contracten nog wel eens met een handdruk - niks op papier. Dat is de meer waarde van een familiebedrijf. Scheep vaart blijft people's business." Hij verheelt niet dat Multraship moet overleven in 'he vige concurrentie en knetterharde reces sie', met als kenmerk een reeks overnames sinds de eeuwwisseling van gerenommeer de sleep- en bergingsbedrijven. Wijsmul ler is nu Svitzer, Smit Internationale van Boskalis. "Hoe meer bedrijven bij elkaar kruipen, hoe minder concurrentie", is Mul ler nuchter. Niettemin, zegt hij, heeft Multraship geen trek te verworden tot voer voor overname, maar zijn samenwerkingsverbanden niet uitgesloten. Wat heet: in het Antwerpse havengebied bestaat is al jaren een ver bintenis met de Duitse sleepvaartgroep Fairplay; en met DEME en Herbosch Kiere vormt Multraship sinds 2012 de joint ven ture CTOWvoor (wereldwijde) haveninfra structuur, inclusief terminalsleepdiensten. Innoveren op niches, in de offshore met name voor windparken en olie- en gasin- dustrie. Muller: "De globalisering biedt kansen. Op zee is altijd werk. Wij opereren in een internationale markt met hoge ei sen aan snelheid, veiligheid en dienstver lening. Schaalvergroting noopt tot steeds grotere en sterkere sleepboten. Er worden containerschepen gebouwd met 18.000 teu en meer. Die ontwikkeling hebben we zien aankomen. Onze nieuwe havensleepboten zijn gebouwd op de grootste scheepsma- ten; de nieuwe zeesluis in Terneuzen komt over een jaar of zes in gebruik, wij zijn voorbereid. Lean en mean. Dat is nou het mooie van zo'n familiebedrijf." Tekst Peter Oggel Foto Ronald den Dekker Scheepvaart is people's business Multraship is nog een echt familiebedrijf, zegt directeur Leendert Muller. Miljoeneninvesteringen Globalisering biedt kansen TERNEUZEN Toeval bestaat niet. Op hetzelfde moment dat minister Melanie Schultz van Haegen en haar Vlaamse collega Ben Weyts toosten op de nieuwe zeesluis in Terneuzen, praat directeur Leendert Muller van Multraship omzichtig over de gevolgen van het megaproject voor zijn bedrijf. Niet dat hij an sich bedenkingen tegen de nieuwe sluis heeft. Het huidige sluizencomplex noteert jaarlijks 70.000 scheepspassages en heeft daarmee het maximum ruimschoots bereikt. Waarmee Muller ook wil aangeven dat de nieuwe infrastructuur van essentieel belang is voor de havens van Terneuzen en Cent én voor verdere ontwikke ling van de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone. Niettemin is hij waakzaam: eind deze maand komt het ontwerp-tracé. De nieuwe zeesluis komt binnen het bestaande complex -krap aan is dat, zowel op land als op water. Multraship is een van de bedrijven die daar direct mee te maken krijgt, met de Westbuitenhaven als locatie voor sleepboten onder meer. De zeesluis, formuleert Muller behoedzaam, "zal een enorme impact hebben op ons bedrijf en leiden tot complicaties waar we nu nog geen concreet zicht op hebben." "Natuurlijk zijn wij in gesprek met de Vlaams Nederlandse Schelde- commissie en met de gemeente. De vraag is: wat is straks technisch mogelijk, wat niet. Veel aspecten zijn nu nog niet duidelijk. Na het ontwerp-tracé volgen nog heel wat procedureswaaronder een milieu-effectrapportage. Als een beschermd amfibie wordt aange troffen, ben je weer terug bij af..." Multraship opteert voor toewijzing van een nieuwe locatie in de Westbuitenhaven. Muller: "Ik ga er vanuit dat dit ook gebeurt. Het gaat ons om een gezonde bedrijfsvoering. Veiligheid, kwaliteit en continuïteit. Ik heb de indruk dat we worden gehoord." Of verhuizing van het bedrijf naar elders een optie is? "Terneuzen is de bakermat van ons familiebedrijf. Na 104 jaar trek je niet zomaar de deur achter je dicht."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 96