"DE INTENSIVE CARE IS CRISISMANAGEMENT" O De Ondernemer Zeeland 2 3 toekomst is aan de zzp'er, is Van der Mark overtuigd. "Eigen regie over zorgverlening wordt - nee is steeds belangrijker. Dat biedt weer ruimte voor initiatieven." "In de zorg verliezen helaas veel mensen hun baan, maar de zorg vraag verandert niet, integendeel. Dat vraagt creativiteit. Als cliën ten dezelfde zorg als voorheen willen, zal een eigen bijdrage nodig zijn. Er zal veel meer wor den gevraagd van de mantelzorg, maar dat zal niet altijd te regelen zijn. Er liggen echt kansen voor zelfstandige zorgondernemers. Maar let op: ondernemerschap past niet iedereen. Zorgonderne mers moeten heel flexibel zijn, in werktijden bijvoorbeeld. Wij ken nen de markt, bemiddelen voor honderden zzp'ers met een breed dienstenpakket en vooral een goed netwerk. De meeste zorgor ganisaties kennen ons." Met name de vergrijzing biedt kansen. Wat cijfers: bijna drie miljoen Nederlanders is ouder dan 65, een klein miljoen woont alleen, 200.000 ouderen zijn ex treem eenzaam. "Zeker in Zee land zal de zorgvraag toenemen", zegt Van der Mark. Zeeland telt met ruim 20 procent het hoogste percentage 65-plussers; daar naast is de provincie een popu laire woonlocatie voor 'jongere' ouderen (55-plus). Schouws Maatje richt zich spe cifiek gericht op ouderen. Maar inmiddels is er in Zeeland meer ondernemingszin waar te nemen. Komende week start vanuit Vlis- singen Zorgbeleving De Blauwe Vlinder, initiatief van Patrick en Madhu Brunner, eveneens op ba sis van niet-medische zorg: huis houdelijke hulp, boodschappen, hulp bij activiteiten. "Het gaat vooral om een juiste match tussen zorggever en zorg- nemer", geven de Brunners aan. "Familie en vrienden kunnen niet altijd bijspringen; op een persoonlijke wijze vangen wij de zorg op, uiteraard op basis van de wensen van de zorgnemer." wSchouws Maatje berekent 25 euro (ex btw) voor een uur gezel schap. Een uur huishoudelijke hulp via Zorgzuster kost zo'n vijftien euro. Marisa de Goey: "Zzp'ers bepalen doorgaans hun eigen tarieven, maar leveren in het algemeen goedkopere zorg te gen dezelfde kwaliteit. Bovendien heeft de klant meer zeggenschap, de positie van de consument wordt sterker; die kan zelf kiezen bij wie hij of zij zich prettig voelt, zelf bepalen hoe laat en hoe lang de zorgverlener komt. Maar waar het echt om gaat is dat de klant goed nadenkt wat wel en wat niet. Dat is een bewustwordingspro ces. Twee keer per onder de dou che of elke dag? Elke dag onder de douche of twee keer per week? Zie het als de aanschaf van een auto. In de verzorgingsstaat werd een Mercedes vergoed, nu moeten we genoegen nemen met een kleine Peugeot. Die wordt betaald. Uit eindelijk gaat het natuurlijk om de kwaliteit van de zorg. Soms lost een hand op een schouder meer op dan tien pilletjes." w Marinissen de mogelijkeden van Zorgzuster zien. De dochter van mevrouw Marinissen schenkt intussen de thee in. nemers kansen Creativiteit Vergrijzing Niet-medische zorg Op de intensive care-afdeling van ziekenhuizen is de behoefte aan flexibel personeel groot. Veltion is een organisatie die als schakel fungeert tussen de vraag vanuit ziekenhuizen en zelf standig inzetbare zorgprofessionals. Martin van Gilst is oprich ter en mede-eigenaar van Veltion en weet vanuit zijn ervaring in de acute zorg hoe waardevol het is om wisselend inzetbaar te zijn. Martin:"na mijn medische opleiding begon ik mijn loopbaan als verpleegkundige op de intensive care-afdeling van een zie kenhuis. Vervolgens kun je jezelf aan de hand van studie meer specialiseren in een bepaald medisch vlak. Ik was toen 26 en dacht bij mezelf: "wil ik dat wel, eerst weer met mijn neus in de boeken en dan tot mijn 67e op dezelfde plek?" Ik had de behoefte om wat meer de markt te gaan verkennen en toen ik een compagnon tegenkwam met dezelfde gedachten, besloten we om een avontuur aan te gaan en onszelf als zelfstandig ic- verpleegkundigen voor ziekenhuizen in te zetten." Vanuit zijn ervaring als zelfstandige constateerde Martin dat er op intensive cares vaak een tekort was aan mankracht en expertise bijvoorbeeld op het gebied van beademing, brand wonden en traumatologie. Al snel sloten steeds meer zorgpro fessionals zich aan bij het initiatief om zich zelfstandig in te zetten via Veltion. "Onze professionals worden landelijk door ziekenhuizen ingehuurd, met name dus in de acute specialisti sche zorg. Vanuit een centraal gelegen locatie in de buurt van Gorinchem is Veltion 24 uur per dag bereikbaar voor ad hoe ondersteuning. "We bestaan momenteel uit 60 leden waarmee we gezamenlijk een een aantal maatschappen vormen. Veltion is faciliterend en elk maatschaplid werkt op gelijkwaardige basis. Het belangrijkste voordeel hiervan is dat je jezelf kunt ontwikkelen, je marktwaarde kunt ontdekken, ervaring opdoet in verschillende ziekenhuizen en je vakkennis kunt toepassen." Tot 2010 werkte Martin zelf ook 'aan het bed'. "Omdat we in de loop der jaren steeds verder groeiden, was er regie nodig op de bedrijfsvoering. Een bedrijf runnen en tegelijkertijd op een intensive care werken werd op een gegeven moment te tijdrovend. We willen waar kunnen blijven maken waar Veltion voor staat, relaties onderhouden en vooruit kunnen denken in de markt. Daar heb ik nu samen met een team om mij heen de volle aandacht voor." Als ondernemer is Martin iemand die snel besluiten neemt, risico's uit kan sluiten en anticipeert. "De intensive care is cri sismanagement: je moet snel keuzes maken en tegelijkertijd meteen vooruitdenken wat een keuze betekent. Ondernemen zie ik daarnaast als pionieren, maar ook als het verbinden van mensen. Niet iedereen is goed in hetzelfde, en ik vind het be langrijk om te sturen op ontwikkeling en vooruitgang met de wetenschap van gisteren." Mijn accountant helpt mij bij het sturen op basis van financieel overzicht. Toen ik eind 2010 op zoek was naar een ander ac countantskantoor, zocht ik naar een partij die zowel expertise in huis heeft voor Veltion als ook voor de maatschapleden indi vidueel. Dat vonden we bij DRV en deze samenwerking is voor ons erg prettig. We hebben een vaste contactpersoon en de lij nen zijn kort. DRV helpt ons bijvoorbeeld bij alles rondom btw- vrijstelling, maar adviseert bijvoorbeeld ook over passende ar beidsovereenkomsten voor onze medewerkers. Ze denken met mij mee als ondernemer in de ontwikkelingen die plaatsvinden in de zorg en ook in de kostenbeheersing die daarbij hoort." Over de ontwikkelingen in de zorg licht Martin toe: "de afge lopen jaren is duidelijk dat er een druk heerst om de bedbe- zetting in ziekenhuizen zo kort mogelijk te houden, dus het snel doorschuiven van patiënten naar een andere afdeling of richting huis. Daardoor verandert onze markt ook. Sowieso staan we aan de vooravond van het steeds meer uitbesteden van gespecialiseerde zorg. We fungeren daarom ook vaak als adviespartner voor ziekenhuizen: hoe richt je de inzet van je personeel nu efficiënt in? Ik ben ervan overtuigd dat we met Veltion onze meerwaarde aan artsen en ziekenhuizen laten zien en dat we steeds meer mee participeren in het verande rende aanbod." Wilt u meer weten over Veltion? Lees verder op www.veltion.nl. DRV Accountants Adviseurs ondersteunt diverse onderne mers in de sector Zorg Welzijn. Kijk voor meer informatie op www.drv.nl. DRV Martin van Gilst is oprichter en mede-eigenaar van Veltion DRV Accountants Adviseurs is met een team van 420 medewerkers en 11 vestigingen in Zuidwest-Nederland een inspiratiebron voor nuchtere ondernemers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 91