Hits en flops. Paul Ruven maakt ze al 25 jaar. Films als De overgave waar critici vaak geen raad mee weten. Ruven haalt zijn schouders op. „Ik weet dat ik alleen maar kan falen." SPECTRUM 11 Ik was op mijn best als ik iets kon creëren. Dus heb ik in die tijd veel feestjes georganiseerd. Op de universi teit kreeg ik ook voor het eerst een vi deocamera in de hand. We zouden een introductiefilmpje maken voor het volgende studiejaar. Ik verzon wat scènes en ging met enkele studenten aan het werk. Toen wist ik ineens wat ik wilde." Voor de Filmacademie bleek hij nog te jong. Dus volgde een reeks andere opleidingen, waar hij nooit lang aan boord bleef. „Eric de Kuyper, filmdo- cent aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, is voor mij een inspireren de leermeester geweest. Hij danste op tafel en kwam steeds met frisse ideeën. Hij heeft mij zelfvertrouwen gegeven. En ook de overtuiging dat je kunt doen wat je wilt doen. Film ma ken is risico nemen. Zonder risico's kun je in dit vak niets. Een film mis lukt eigenlijk nooit, want het maak- proces levert altijd een nieuwe erva ring op. Dus moet je zorgen dat je geen faalangst hebt." Pim de la Parra is de andere filmma ker die hem op het juiste spoor zette. „Ik kwam als provinciaaltje in Amster dam terecht. Niemand zat daar op mij te wachten. Ik heb jarenlang scena rio's geschreven om dat vak onder de knie te krijgen. Op een dag belde Pim. Alles stond klaar om een film te ma ken, maar hij had nog geen script. Of ik dat in twee dagen kon schrijven. 'Dat kan niet', zei ik. 'Heb je dat dan al eens geprobeerd', vroeg Pim." Voor hij het wist, stond Ruven te re gisseren. „Pim zou dat doen, kwam niet opdagen. Toeval? Ik weet het niet. Maar het was een wonderlijke weg om de filmwereld in te rollen. Er ge beuren meer wonderlijke dingen in mijn vak. Filmdistributeur A-Film kwam niet met het toegezegde geld over de brug voor mijn erotische film De overgave omdat het geld nodig was voor Michiel de Ruyter. Ik ben blij dat die film het zo goed doet. Hoe meer bezoekers, hoe eerder wij ons geld als nog krijgen." De overgave werd vorig jaar genade loos gekraakt door de critici. „Ik had hun zoon drie nachten niet had gesla pen." Trauma? „Nee hoor, helemaal niet. Mijn jeugd in Nijmegen was een leu ke tijd. Had ik ze maar wél gehad, die trauma's. Voor creatieve mensen is dat een voordeel. Ik ben wel eens pro fessioneel jaloers op mensen die iets creatiefs met hun trauma's kunnen doen. Of ik dat als een achterstand voel? Laat ik het zo zeggen: wat ik niet kan doen, is een mooie film over mijn slechte jeugd maken." Dus moet hij zelf dingen verzinnen. „Ik heb geen hobby, maar ben een nieuwsgierig mens. Kijk altijd om me heen en vraag me af: kan ik daar wat mee? Zelfs nu ik jou aankijk." Dat laat ste is een grapje, zegt hij. „Ik moet de bron van mijn kunst altijd lenen van anderen. Film maken is voor mij een verslaving. Ideeën komen heel de dag binnen. Dat stopt pas als ik daadwer kelijk met een project bezig ben." Het verhaal gaat dat hij als zoon van een leraar Nederlands werd gepest. Ruven wil daarover niet veel kwijt. „Om mij te verdedigen zei ik altijd: 'Als jij een verhaal over mijn vader kunt vertellen dat ik nog niet ken, krijg je van mij een biertje'. Het is nooit handig dat je vader leraar is. Na zijn laatste werkdag op school was hij heel dankbaar voor alle waardering die hij kreeg. Maar zijn fiets hing wel vijftig meter hoog in de vlaggenmast. Daar kon hij nooit bij." Wat Ruven dwars zat, was dat hij niet wist wat hij wilde worden. „Op de universiteit voelde ik me ongelukkig. Als jij een verhaal over mijn vader kunt vertel len dat ik nog niet ken, krijg je van mij een biertje ook niet verwacht dat iemand enthou siast uit de bioscoop zou lopen en zeg gen dat het 'een fijne erotische film' is. Je ziet nu hetzelfde gebeuren in de recensies van Fifty Shades of Grey: de critici vinden er niet veel aan. Ze ver wijzen massaal naar 9 V2 weeks van dertig jaar geleden. 'Die is zo mooi', schrijven ze. Maar ook die erotische film kreeg indertijd slechte recensies; dat zijn ze vergeten. Dus is er nog hoop voor De overgave; zo'n film kijk je niet in de bioscoop, maar veilig thuis." Ooit drukten de kenners het stempel 'veelbelovend talent' op hem. „De Volkskrant noemde mij zelfs 'het grootste naoorlogse filmtalent'. Super leuk om dat te zijn, hoor. Maar dan weet je ook dat je alleen maar kunt fa len. Ik heb het vier jaar volgehouden om veelbelovend te zijn. Toen maakte ik Filmpjemet Paul de Leeuw. Een groot commercieel succes. Maar ik werd keihard afgeserveerd en uitge kotst door de critici. Ik heb een tijd lang alleen reclamefilmpjes gemaakt omdat ik geen ander werk kon krij gen." Ligt hij daar wakker van? „Nee. Ik wil heel breed actief zijn, van extreem al ternatieve films tot producties voor een breed publiek. Dat is voor veel mensen moeilijk te begrijpen. Je kop boven het maaiveld uitsteken, wordt niet gewaardeerd. Het is vooral De Volkskrant die je in een hokje stopt. En daar moet je in blijven. Dus krijg ik elke keer de vraag wanneer de ech te Paul Ruven nou eens opstaat. Weet je: ik kan slecht tegen saaiheid en wil niet twee keer hetzelfde doen. Als filmcritici een film goed vinden, ver wachten ze dat de volgende in het ver lengde daarvan ligt. Daar kan ik niets mee." Lef tonen ziet hij als uitstekend medi cijn tegen die Hollandse hokjesgeest. „Veel collega's zijn bang voor die kriti sche recensies en kiezen daarom om lekker iets voor televisie te doen. Daar word je niet zo snel afgebrand. Lekker veilig. De filmwereld in Nederland zou wat aardiger kunnen zijn, minder haatdragend. In een vriendelijker kli maat kunnen veel meer bijzondere dingen gebeuren. Veilig iets maken volgens vaste formules levert nooit iets nieuws op." Hij denkt met plezier terug aan de drie jaren die hij in Hollywood door bracht. Ruven schreef er Het geheim van Hollywood, een boek over de gou den succesformule voor filmmakers. „Een fascinerende stad. Iedere dag lo pen daar tienduizend mensen met een droom rond. Het leven is er kei hard hoor, maar je kunt daar je dro men waarmaken." Een korte pauze. Dan: „Heb je daar wat aan?" ZATERDAG 21 FEBRUARI 2015 Paul Ruven (1958, Den Helder) ver huisde op 4-jarige leeftijd met zijn ouders naar Nijmegen. Ruven studeer de twee jaar rechten en een jaar Ne derlands. Daarna stapte hij over naar de Theaterschool. Uiteindelijk kwam hij terecht op de Film- en Televisie Academie. Als script-dokter raakte hij betrokken bij de films Amsterdamned en Van geluk gesproken. In 1991 brak hij internationaal door met How to survive a broken heart. Hij scoorde commerciële successen met films als Filmpje! en Ushi must marry. Ruven heeft drie Gouden Kalveren (De tranen van Maria Machita, Mafri- ka, Zapop zijn naam staan. Hij is producent bij Talent United. reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 67