XH 66 Door uitstel en besluiteloosheid bouw je drempels in je hersenen op WERKEN 23 Tolsma raadt aan de andere kinde ren in zo'n familiegesprek ook te vertellen welke financiële afspra ken er verder zijn gemaakt met het inwonende kind. „Zij denken soms dat hun broer of zus gratis inwoont, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo zo hoeft te zijn. En kiezen de ouders ervoor geen bijdrage te vra gen, dan kunnen ze ook aan de an dere kinderen uitleggen waar om", zegt de notaris uit Horst. Volgens hem kan een open ge sprek over de financiën veel ruzie na het overlijden van de ouders voorkomen. „Met een inwonend kind is het ri sico op conflicten over de erfenis nog groter. Het inwonende kind vindt bijvoorbeeld dat hij bepaal de rechten heeft opgebouwd om dat hij of zij jaren voor pa en ma heeft gezorgd. Of broers en zus sen vinden dat de gratis kost en inwoning moet worden gecom penseerd. Het is goed daar vooraf open over te zijn", stelt de nota ris. Wonen jullie samen in een huur woning, zorg er dan voor dat het huis ook op naam van het kind komt te staan. Dan komt het niet direct op straat te staan als je over lijdt. „Maar de meeste verhuur ders zetten de woning pas op twee namen als je twee jaar sa menwoont", weet Tolsma. De werkdruk op kantoor neemt toe. We moeten steeds meer doen in minder tijd en intussen groeit de stroom met informatie. Prioriteiten stellen en nóg efficiënter werken, is het antwoord. Praktische tips over hoe je dat kunt doen. onderd keer per dag de mail checken? Vergeet het maar, we doen het veel va ker. „De gemiddelde werk nemer bekijkt 36 keer per uur e-mails", zegt Lia Bloe- mers, efficiencytrainer, psy choloog en directeur van Missing Link. „En elk bericht wordt acht keer gelezen, voor dat er iets mee gebeurt." Mentaal kwartetten, heet dat. „Het slokt zeeën van tijd op en je schiet er niks mee op. Check mailafhankelijk van je functie, één, maximaal drie keer per dag en bloc. Dat is veel efficiënter. Laat ook niks in je in- box slingeren en beslis direct. Archiveer e-mails met nuttige informatie, voer kleine acties meteen uit en verplaats grote klus sen naar je agenda of takenlijst. Maak af spraken met collega's en klanten over bij voorbeeld je reactiesnelheid. Voor een spoedvraag pak je de telefoon." Uitstel is één van de grootste energievre ters op het werk, weet Bloemers. „Het is heel menselijk moeilijke taken voor je uit te schuiven en aan de slag te gaan met werk dat direct plezier en resultaat ople vert. Maar door uitstel en besluiteloosheid bouw je drempels in je hersenen op. Je ver spilt meer tijd met gepieker over wat te doen dan je uiteindelijk kwijt bent als je het daadwerkelijk doet. Het helpt als je niet meteen focust op de hele klus. Handel in kleine stappen. Weet je echt niet hoe te beginnen? Onderken het probleem. Vraag hulp aan een collega, zoek uit wie of wat je nodig hebt om wél aan de slag te gaan. Bedenk dat een reis van 1.000 kilometer begint met één eerste stap." 'Beslis nu' is één van de belangrijkste effi ciënte werkgewoonten. Dat betekent niet dat je alles als een kip zonder kop direct moet uitvoeren. Beslis wel zo snel mogelijk wanneer je wat gaat doen. Probeer taken die je in vijf a tien minuten kunt doen di rect af te handelen. Ben je net lekker op gang, staat die collega weer aan je bureau met zijn verhalen. Even later piept je mobiel... je moeder. „Mensen worden gemiddeld 43 keer per dag ge stoord", weet Bloemers. „En het duurt steeds acht minuten voordat ze weer terug zijn op hetzelfde concentratieniveau." Steeds vragen beantwoorden en brandjes blussen, kan part of the job zijn. Is dat niet zo, dan zijn er maatregelen die helpen. Zet om te beginnen meldingen van e-mail, apps en dergelijke uit. Werk je in een kan toortuin, duik dan gerust het stiltehok in als een klus af moet. Durf 'nee, nu even niet' te zeggen op de vraag of je even een seconde hebt. Kanaliseer onderbrekingen door een periodiek overleg in te plannen. Spreek eventueel omgangsregels af, zoals geen werkoverleg of luid telefoneren in een gezamenlijke werkkamer. Een mooie foto op je bureau? Prima! Maar ruim de rest op. Een opgeruimd bureau staat niet alleen netjes, het verhoogt je con centratie. Bloemers: „Mensen laten te veel documenten op hun bureau slingeren. Ik wil alles bij de hand hebben, doorwerken, zeggen ze dan. Het effect is averechts. Zo wel papieren als digitaal openstaande docu menten leiden af. Ze roepen allemaal: 'hey, ga je mij nog doen' en 'hou je dit in de ga ten'. Leg op je bureau alleen werk dat je op dat moment af wilt maken." Met vage doelen wordt het lastig prioritei ten stellen. „Het is belangrijk je rol en kern taken scherp op het netvlies te hebben, pas dan kun je goede keuzes maken. Maak in overleg met je baas of collega's heldere, re sultaatgerichte afspraken. Prik er gelijk een deadline aan vast. Om te bepalen wat urgent is, kun je het zo geheten Eisenhower- schema hanteren. Dat bestaat uit drie niveaus: 1. Belangrijk en dringend zijn zaken die tot jouw kern taak behoren en direct aandacht vragen, zo als incidenten, acute vragen et cetera. 2. Be langrijk, maar niet dringend zijn acties waarmee je uiteindelijk je doel bereikt. Denk aan het voorbereiden van vergaderin gen, schrijven van een projectplan. Stel je zelf altijd de vraag: wat draagt deze actie bij aan mijn werkdoel. 3. Verspil geen tijd met handelingen (wat moet ik met deze mail?) waarop het antwoord luidt: niks." VALKUILEN ZATERDAG 21 FEBRUARI 2015 Ilk heb al sinds mijn 18e een doorlopende reisverzekering. Maar nu ik bevallen ben van een dochter, vraag ik mij af of ik hem op moet zeggen. Ik verwacht namelijk dat we de komende jaren een stuk minder zullen reizen. Wanneer heeft het zin om een doorlopende reisver zekering af te sluiten? Gaat u langer dan 21 dagen of meerde re keren per jaar op vakantie? Dan is een doorlopende reisverzekering meestal voordeliger dan losse reisver zekeringen. Extra voordeel is dat u er niet iedere keer aan hoeft te denken om apart een verzekering af te sluiten. 2 Wij sluiten altijd een annule ringsverzekering af voor onze wintersport Is het verstandig daar geld aan uit te geven? Een oude stelregel bij verzekeren luidt: verzeker alleen de risico's die je zelf niet kunt dragen. Als u het wél zelf kunt dragen, dan is verzekeren over het algemeen geen goede optie. Want verzekeren kost nu eenmaal geld. Vanuit die gedachte is het onver standig een annuleringsverzekering af te sluiten voor een weekendtripje. Heeft u voor duizenden euro's een wintersportvakantie geboekt, dan kan het afsluiten van een annuleringsverze kering wel verstandig zijn. Maar naar mate de reis duurder is, loopt de pre mie ook op. De kosten van een annule ringsverzekering zijn namelijk een per centage van de reissom, meestal tus sen de 4 en 5 procent. 3 Wij gaan dit jaar op wintersport in Amerika. Maakt dat wat be treft de reisverzekering nog verschil? Ja, voor de Verenigde Staten is het ver standig naast de wintersportmodule ook medische kosten te verzekeren. De basisverzekering ziektekosten biedt werelddekking tegen de in Ne derland geldende voorwaarden en ta rieven en veel aanvullende zorgverze keringen bieden extra buitenlanddek king voor behandelingen die hierbui ten vallen. Maar als u afreist naar lan den met een dure gezondheidszorg, zoals de Verenigde Staten, is zo'n extra buitenlanddekking niet voldoen de. De tarieven liggen daar een stuk hoger dan in Nederland, zodat medi sche kosten vaak niet helemaal wor den vergoed. 'Nee, nu even niet...' m door Ingrid Beckers beeld Cetty Images reageren? geld@depersdienst.nl Perfectionisme. Een enorme tijdrover. Je hoeft niet op elk stuk te promoveren. Goed is goed genoeg, zeker als je het druk hebt. Aardig gevonden worden. 'Nee' zeggen, vinden mensen lastig; ze zijn bang oncollegiaal over te komen. Maar je kunt beter realistische verwachtingen scheppen dan 'ja' zeggen en 'nee' doen. Taken groter maken dan ze zijn. Hak grote taken in stukjes en handel in kleine stappen. Abstracte doelen niet omzetten in acties. Benoem de stappen die nodig zijn om een doel te bereiken; werk wordt negen van de tien keer onderschat. Denk goed na waar je 'ja' tegen zegt. Angst om hulp te vragen bij collega's. Vaak broeden mensen lang op iets wat met een paar goede tips van ervaren collega's zo is gepiept. Denken dat je geen tijd heb om te plannen. Mensen raken moedeloos door de confrontatie met een actielijst. Ik houd zo nergens anders tijd voor over, zeggen ze dan. Maar prioriteiten stellen, levert uiteindelijk tijdwinst op. Lia Bloemers, efficiencytrainer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23