TiP Social Media Creatief, gedreven, gemotiveerd. O De Ondernemer Zeeland 14 15 De 35 aangesloten ondernemingen vormen het hart van de industriële- en logistieke bedrijvigheid in de Kanaalzone en het Sloegebied. Het maatschappelijk en politiek draagvlak voor de Zeeuwse havens en industrie lijkt gestaag toe te nemen. Met dank aan PORTIZ. De haven- en industriebe- drijven zijn de motor van de Zeeuwse economie. Een groot deel van de Zeeuw se bevolking verdient er zijn boterham. "De economische ba ten zijn groot. Dat doet draagvlak ont staan: license to operate", aldus Wies Saman, secretaris van Port Indus try Zeeland ofwel PORTIZ, een club die ruim een jaar geleden het levenslicht zag. "Daarnaast hebben deze bedrijven te maken met aangescherpte eisen op het gebied van milieu en veiligheid. Alle stakeholders eisen vandaag de dag dat hier hoge prioriteit naar uit gaat. Als belangenbehartiger van de grote ha ven- en industriële bedrijven werken wij namens onze leden actief mee aan het tot stand brengen van initiatieven op het gebied van milieu en veilig heid. De wereld kan tenslotte elke dag beter worden. Het is tegenwoordig ondenkbaar dat een onderneming niet duurzaam opereert. Opdrachtgevers eisen dat be drijven maatschappelijk verantwoord ondernemen." Vanuit het statige pand aan de Westkade in Sas van Gent is Saman zowel voor de BZW als Portiz werk zaam. Hier is ook de Master Class Veiligheid (MCV) van de BZW gehuisvest. Bedrijven komen hier samen om met elkaar kennis uit te wisselen op het gebied van veiligheid. Het verbeteren en het doorontwikke len van kennis staat daarbij centraal. De BZW, onder voorzitterschap van Dow topman Arnd Thomas, is bre der dan PORTIZ. Onder de paraplu van de BZW vallen ook (grotere) handels- en dienstverlenende bedrijven. De Kring van Werkgevers in de Kanaalzone Zeeuws- Vlaanderen en de Industriegroep Midden-Zeeland be sloten om hun activiteiten te bundelen en per 1 januari 2014 als één vereniging verder te gaan onder de naam PORTIZ. "Door samen te gaan in één vereniging zijn de krachten gebundeld, is er één aanspreekpunt en kan ef fectiever en efficiënter worden opgetreden voor de be langen van de aangesloten industriële- en havenbedrij ven in de regio's van de Kanaalzone en het Sloegebied. Naast milieu- en veiligheid zijn ook infrastructuur, ar beidsmarktbeleid en instroom van technische vakmen sen belangrijke aandachtspunten", legt Saman uit. Portiz telt 35 leden, een aantal dat nauwelijks zal groei en vanwege de afgebakende criteria voor het lidmaat schap. Frans Kempenaars, directeur van Styron the Ne therlands, is na een half jaar Alain Dufait opgevolgd als voorzitter van PORTIZ. "Onder de bezielende leiding van Alain Dufait is PORTIZ van de grond gekomen. Hij had een mooi Frans woord voor het feit dat politiek en maat schappij niet heen kunnen om de Zeeuwse haven en in dustrie bedrijven: 'incontournable' ofwel 'onontkoom baar'. Het voorzitterschap van Alain Dufait was helaas niet meer te combineren met zijn nieuwe internationale functie bij Cargill", zegt Wies Saman. Rien lonker, direc teur van Eastman Chemical Middelburg, is vicevoorzit- ter van PORTIZ. Tekst Henk van de Voorde Foto Camile Schelstraete Niet duurzaam is ondenkbaar Marjolein van der Horst Mediastrategie Zeeland Linkedln zet jaarlijks de tien termen op een rijtje die het meest worden gebruikt in de profielen. Gespecialiseerd, ver antwoordelijk, expert, gepassioneerd, strategisch, enthousi ast en analytisch zijn de andere Linkedln-dooddoeners. Dus als je tussen de miljoenen profielen uit wilt springen, gebruik dan eens andere termen. Creatief is mooi, maar tegelijktijd eigenlijk een hol begrip. Het zegt helemaal niks. Je kunt je profiel veel beter sieren met concrete resultaten, bijvoorbeeld watje hebt bereikt in vorige functies. En vertel watje nog wilt gaan bereiken in komende functies. En wil je echt helemaal opvallen bij potentiële nieuwe opdrachtgevers of werkgevers: vertel dan niet watje kan, maar laat zien watje kan! Dat kan door voor beelden van je werk te uploaden in je 'summary'. En ben je een gedreven persoon? In plaats van dat te zeggen, kun je het beter laten zien door bijvoorbeeld je vrijwilligerswerk en je nevenfuncties op je profiel te zetten. Onderzoek van Linkedln in de VS heeft namelijk aangetoond dat werkgevers ervaring met vrijwilligerswerk net zo belangrijk vinden als betaald werk. Het toevoegen van vaardigheden (skills) aan je profiel ver groot ook de kans datje op Linkedln bekeken wordt en wel met 13 keer. Je vaardigheden bieden een visueel overzicht van jouw professionele identiteit op een makkelijke en over zichtelijke manier. O ja... over visueel gesproken: onderschat de waarde van je profielfoto niet. Als je een profielfoto hebt is de kans datje profiel bekeken wordt 14 keer hoger dan als je er geen hebt. Skip dan wel dat vakantieportret en zorg voor een 'professionele' foto. Dat is wel zo strategisch.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 103