Van Goethem en WK baanwielrennen eindigt in mineur Minnaard met schrik vrij voor Kirsten Wild en teamsprinters 32 SPORT WIELRENNEN Fysiotherapeut en wielrenner Jacob Wijnstra zoekt met hitech-materiaal naar de ideale wielrenhouding. KAPELLE - De lente komt eraan. Nog even en de koeien rennen met vreemde bokkensprongen de wei in. Jacob Wijnstra merkt het ook, al maken de wielrenners die hij in zijn praktijk krijgt een iets minder uitgelaten indruk. Steeds meer renners willen van de fysio therapeut uit Kapelle weten of ze wel goed op hun fiets zitten. Wijnstra is meer dan een fysiothe rapeut. Hij is ook een deskundige als het om de fietshouding gaat. Vaak krijgt hij wielrenners met blessures op bezoek. Hij kan ze be handelen, maar kijkt ook waar het ongemak vandaan komt. Vaak ontstaat het doordat de renner ver keerd op z'n fiets zit. Wijnstra (27) is zelf wielrenner en raakte geïnteresseerd toen hij na een koers in Limburg een flyer onder zijn ruitenwisser vond. Het was reclame voor fietsmetingen. Nader onderzoek leerde dat het bedrijf in België gevestigd was en dat in Nederland zo'n fietsmeting nog niet bestond. Wijnstra verdiepte zich in de ma terie en kwam op onontgonnen terrein dat hem bijzonder interes seerde. Zijn doel werd om de idea le fietshouding van de wielrenner te vinden. Van Loo en Veerhoek, het bedrijf waar Wijnstra werkt, schafte in de VS kostbare apparatuur aan en voegde een nieuwe loot aan de stam toe: VéloFysics. Wijnstra's baas was sceptisch over de kans op klandizie, maar besloot toch te investeren. De belangstelling bleek alleszins mee te vallen. Te genwoordig komen wielrenners uit heel Nederland naar Kapelle, van prof tot recreant. Alle vier Zeeuwse profs komen in de praktijk van Wijnstra: Johnny Hoogerland, Nick van der Lijke, Marco Minnaard en Brian van Goethem. Minnaard kampte met een zere knie, maar dat probleem is opgelost. Hij zit nu iets anders op de fiets. Roxane Knetemann, de dochter van Gerrie Knetemann, kwam ook langs, met haar tijdritfiets. Ze kon onvoldoende tempo maken. „Ze zat heel diep", herinnert Ja cob Wijnstra zich. „Ze won daar door aan aërodynamica, maar dat stond niet in verhouding tot de snelheid die ze door die houding verloor. Ze kon haar kracht niet kwijt. Ik heb haar houding veran derd, waardoor ze met dezelfde in spanning 55 watt meer kan weg trappen." Wijnstra vertelt meer van dat soort verhalen. Over Iris Slappen- del en Lucinda Brand bijvoor beeld, twee rensters van Rabo Liv Giant, die na een consult in Kapel le beiden Nederlands kampioen op de weg werden. Brand in 2013, Slappendel in 2014. Bij Brand bleek het zadel slechts vier milli meter naar achteren te moeten voor de beste houding. De renners die naar Wijnstra ko men, nemen allemaal hun fiets mee. Met een soort pen brengt hij de tweewieler op de computer driedimensionaal in beeld. Die computer zorgt er dan voor dat de zogenaamde pasfiets, een hi- tech-apparaat met 250 sensoren, zo ingesteld wordt dat de verhou dingen helemaal met de fiets van de renner overeenkomen. Als de renner op de pasfiets fietst, Als het zomer is, ben ik het grootste deel van m'n uren met renners bezig. geeft de computer onder meer de wattages die op de linker- en de rechter trapper wordt uitgeoefend weer, en ook welke spiergroepen daarvoor zorgen. Als dan ook nog eens sensoren op de bewegende delen van de ren ner worden geplakt, geeft een 3D-camera aan de computer ladin gen informatie door over diens houding. Bijvoorbeeld over de bui ging van de knieën, de stand van voeten en enkels, de hoek van het bekken, etcetera. De systemen die hierbij gebruikt worden, maken de meest nauwkeurige fietsme ting wereldwijd mogelijk. Door de verhoudingen op de pas fiets aan te passen, kan bekeken worden of het beter en/of harder kan. „Bij profwielrenners zoek je naar een houding waarbij de sterk ste spieren de meeste kracht leve ren", doceert Wijnsta. „Als ze daarbij wat last van hun rug krij gen, probeer je daaraan te wer ken. Bijvoorbeeld door hen specia le oefeningen te laten doen. Bij re creanten heb je een ander doel. Bij hen wil je dat ze zo gezond mogelijk op de fiets zitten. Snel heid is dan minder belangrijk." De afgelopen wintermaanden kreeg Wijnstra wat minder wiel renners op bezoek. In de winter wordt immers weinig gefietst. Nu de dagen langer worden, neemt hun aantal toe. „Als het straks zo mer is, ben ik het grootste deel van m'n uren met wielrenners be zig. Dat duurt tot het eind van de zomervakantie. Daarna wordt het minder." Wat hij vaak merkt, is dat begin nende renners een verkeerde fiets kopen. Ze letten op de hoogte van het frame, terwijl de lengte veel belangrijker is. Een fiets kun je in hoogte makkelijker aanpassen dan in de lengte. Een zadel hoger zetten kan relatief gemakkelijk, een stuur naar voren of naar ach ter verplaatsen is veel moeilijker. „Mensen die een racefiets willen kopen, zouden het best eerst de juiste verhoudingen laten opme ten. En pas daarna naar de winkel gaan", adviseert Wijnstra. Denk niet dat alleen beginnende renners op een verkeerde fiets zit ten. Bij profs speelt dat probleem ook. Alle grote profploegen krij gen fietsen van een bepaald merk. Maar soms zijn die gewoon niet geschikt voor bepaalde renners. Die profrenners hebben dan een serieus probleem, want contrac tueel zijn ze verplicht om op die fiets te rijden. De uit Wemeldinge afkomstige Minnaard (Wanty) en Sluiskillen- aar Van Goethem (Team Room pot) hielden er alleen wat schaaf wonden aan over. Ze konden later op de dag van start gaan in de tijdrit over 8,2 kilometer. Zeeuw nummer drie Johnny Hoo gerland bleef overeind en finishte als zeventiende op twee seconden van winnaar Pim Ligthart. De Ne derlander rijdt voor het Belgische Lotto Soudal. Bij de valpartijen waren verschillende Nederlan ders betrokken, onder wie Steven Kruijswijk, Wilco Kelderman, Laurens ten Dam, Kevin Hofland, Jos van Emden, Dylan Groenewe- gen, Mare de Maar en Bauke Mol- lema. Omdat gevallen renners geen tijdcompensatie kregen, wa ren verschillende klassementsren ners al kansloos voor de eindzege, 's Middags greep Alberto Conta- dor de macht. Hij werd vierde in de tijdrit en mocht de leiderstrui aantrekken. De tijdrit werd ge wonnen door de Spanjaard More no (Movistar), voor Wilco Kelder man (Lotto-Jumbo). De drie Zeeuwen eindigden in de achter hoede. Johnny Hoogerland (Roompot) is het hoogste geklas seerd. Hij is 25e op 47 seconden. Braspennincx en Ligtlee zetten een tijd van 33,463 op de klokken. Nummer vier Australië was met 32,878 een stuk sneller. Dat land strijdt tegen Duitsland om brons, terwijl Rusland en China om de wereldtitel rijden. De mannelijke teamsprinters moesten genoegen nemen met de vijfde plaats. Net als de vrouwen wisten de mannen zich niet bij de snelste vier equipes te scharen. Jeffrey Hoogland, Hugo Haak en Matthijs Büchli klokten in hun heat een tijd van 43,326. Rusland, dat in de kwalificaties vierde werd, was 0,009 seconden sneller. Kirsten Wild heeft geen rol van betekenis kunnen spelen op de puntenkoers. De Nederlandse renster eindigde als zevende. De wereldtitel ging naar de Duitse Stephanie Pohl, die ook enkele sprints won. De Nederlandse achtervolgingsploeg kan nog maximaal brons halen. Roy Eefting, Wim Stroetinga, Dion Beukeboom en Tim Veldt realiseerden gisteren in de kwalifi caties met 3.59,520 de zesde tijd. Een plek bij de snelste vier was noodzakelijk om voor goud te kunnen strijden. Door de plek bij de beste acht lan den moet de Nederlandse equipe vandaag opnieuw de baan van het op. Dan wordt de eerste ronde ver reden. Afhankelijk van de tijd die de ploeg dan neerzet, wordt be paald om welke plek Nederland vervolgens mag strijden. Nieuw-Zeeland, dat de snelste tijd neerzette, Groot-Brittannië, Australië en Duitsland zijn nog in de race om de wereldtitel. Harder fietsen op de millimeter door Koen de Vries Jacob Wijnstra Jacob Wijnstra (27) plakt sensoren op het lichaam van Patrick van Boven, die op de pasfiets zit. foto Johan van der Heijden Voor meer informatie: www.velofy- sics.nl door Koen de Vries VLISSINGEN - De Zeeuwse profwiel renners Brian van Goethem en Mar co Minnaard zijn gisteren met de schrik vrijgekomen bij valpartijen in de laatste kilometers van de eer ste etappe van de Spaanse wieler koers Ruta del Sol. SAINT-QUENTIN-EN-YVELINES - De Nederlandse teamsprintsters zijn er gisteren niet in geslaagd zich te plaatsen voor de wedstrijden om de medailles op het WK baanwiel rennen in Frankrijk. Shanne Bras- pennincx en Elis Ligtlee kwamen in de kwalificaties op de baan van het Vélodrome National tot de vijfde tijd, wat net niet voldoende was om op te mogen voor de strijd om brons. De Nederlandse achtervol- gingsploeg kan vandaag nog maximaal brons halen in Saint-Quentin-en-Yvelines.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 57