Van Goethem en WK baanwielrennen eindigt in mineur
Minnaard met schrik vrij voor Kirsten Wild en teamsprinters
32 SPORT
WIELRENNEN
Fysiotherapeut en wielrenner Jacob
Wijnstra zoekt met hitech-materiaal
naar de ideale wielrenhouding.
KAPELLE - De lente komt eraan.
Nog even en de koeien rennen
met vreemde bokkensprongen de
wei in. Jacob Wijnstra merkt het
ook, al maken de wielrenners die
hij in zijn praktijk krijgt een iets
minder uitgelaten indruk. Steeds
meer renners willen van de fysio
therapeut uit Kapelle weten of ze
wel goed op hun fiets zitten.
Wijnstra is meer dan een fysiothe
rapeut. Hij is ook een deskundige
als het om de fietshouding gaat.
Vaak krijgt hij wielrenners met
blessures op bezoek. Hij kan ze be
handelen, maar kijkt ook waar
het ongemak vandaan komt. Vaak
ontstaat het doordat de renner ver
keerd op z'n fiets zit.
Wijnstra (27) is zelf wielrenner
en raakte geïnteresseerd toen hij
na een koers in Limburg een flyer
onder zijn ruitenwisser vond. Het
was reclame voor fietsmetingen.
Nader onderzoek leerde dat het
bedrijf in België gevestigd was en
dat in Nederland zo'n fietsmeting
nog niet bestond.
Wijnstra verdiepte zich in de ma
terie en kwam op onontgonnen
terrein dat hem bijzonder interes
seerde. Zijn doel werd om de idea
le fietshouding van de wielrenner
te vinden.
Van Loo en Veerhoek, het bedrijf
waar Wijnstra werkt, schafte in
de VS kostbare apparatuur aan en
voegde een nieuwe loot aan de
stam toe: VéloFysics. Wijnstra's
baas was sceptisch over de kans
op klandizie, maar besloot toch te
investeren. De belangstelling
bleek alleszins mee te vallen. Te
genwoordig komen wielrenners
uit heel Nederland naar Kapelle,
van prof tot recreant.
Alle vier Zeeuwse profs komen in
de praktijk van Wijnstra: Johnny
Hoogerland, Nick van der Lijke,
Marco Minnaard en Brian van
Goethem. Minnaard kampte met
een zere knie, maar dat probleem
is opgelost. Hij zit nu iets anders
op de fiets.
Roxane Knetemann, de dochter
van Gerrie Knetemann, kwam
ook langs, met haar tijdritfiets. Ze
kon onvoldoende tempo maken.
„Ze zat heel diep", herinnert Ja
cob Wijnstra zich. „Ze won daar
door aan aërodynamica, maar dat
stond niet in verhouding tot de
snelheid die ze door die houding
verloor. Ze kon haar kracht niet
kwijt. Ik heb haar houding veran
derd, waardoor ze met dezelfde in
spanning 55 watt meer kan weg
trappen."
Wijnstra vertelt meer van dat
soort verhalen. Over Iris Slappen-
del en Lucinda Brand bijvoor
beeld, twee rensters van Rabo Liv
Giant, die na een consult in Kapel
le beiden Nederlands kampioen
op de weg werden. Brand in 2013,
Slappendel in 2014. Bij Brand
bleek het zadel slechts vier milli
meter naar achteren te moeten
voor de beste houding.
De renners die naar Wijnstra ko
men, nemen allemaal hun fiets
mee. Met een soort pen brengt hij
de tweewieler op de computer
driedimensionaal in beeld. Die
computer zorgt er dan voor dat de
zogenaamde pasfiets, een hi-
tech-apparaat met 250 sensoren,
zo ingesteld wordt dat de verhou
dingen helemaal met de fiets van
de renner overeenkomen.
Als de renner op de pasfiets fietst,
Als het zomer is, ben ik
het grootste deel van m'n
uren met renners bezig.
geeft de computer onder meer de
wattages die op de linker- en de
rechter trapper wordt uitgeoefend
weer, en ook welke spiergroepen
daarvoor zorgen.
Als dan ook nog eens sensoren op
de bewegende delen van de ren
ner worden geplakt, geeft een
3D-camera aan de computer ladin
gen informatie door over diens
houding. Bijvoorbeeld over de bui
ging van de knieën, de stand van
voeten en enkels, de hoek van het
bekken, etcetera. De systemen die
hierbij gebruikt worden, maken
de meest nauwkeurige fietsme
ting wereldwijd mogelijk.
Door de verhoudingen op de pas
fiets aan te passen, kan bekeken
worden of het beter en/of harder
kan. „Bij profwielrenners zoek je
naar een houding waarbij de sterk
ste spieren de meeste kracht leve
ren", doceert Wijnsta. „Als ze
daarbij wat last van hun rug krij
gen, probeer je daaraan te wer
ken. Bijvoorbeeld door hen specia
le oefeningen te laten doen. Bij re
creanten heb je een ander doel.
Bij hen wil je dat ze zo gezond
mogelijk op de fiets zitten. Snel
heid is dan minder belangrijk."
De afgelopen wintermaanden
kreeg Wijnstra wat minder wiel
renners op bezoek. In de winter
wordt immers weinig gefietst. Nu
de dagen langer worden, neemt
hun aantal toe. „Als het straks zo
mer is, ben ik het grootste deel
van m'n uren met wielrenners be
zig. Dat duurt tot het eind van de
zomervakantie. Daarna wordt het
minder."
Wat hij vaak merkt, is dat begin
nende renners een verkeerde fiets
kopen. Ze letten op de hoogte van
het frame, terwijl de lengte veel
belangrijker is. Een fiets kun je in
hoogte makkelijker aanpassen
dan in de lengte. Een zadel hoger
zetten kan relatief gemakkelijk,
een stuur naar voren of naar ach
ter verplaatsen is veel moeilijker.
„Mensen die een racefiets willen
kopen, zouden het best eerst de
juiste verhoudingen laten opme
ten. En pas daarna naar de winkel
gaan", adviseert Wijnstra.
Denk niet dat alleen beginnende
renners op een verkeerde fiets zit
ten. Bij profs speelt dat probleem
ook. Alle grote profploegen krij
gen fietsen van een bepaald merk.
Maar soms zijn die gewoon niet
geschikt voor bepaalde renners.
Die profrenners hebben dan een
serieus probleem, want contrac
tueel zijn ze verplicht om op die
fiets te rijden.
De uit Wemeldinge afkomstige
Minnaard (Wanty) en Sluiskillen-
aar Van Goethem (Team Room
pot) hielden er alleen wat schaaf
wonden aan over. Ze konden later
op de dag van start gaan in de
tijdrit over 8,2 kilometer.
Zeeuw nummer drie Johnny Hoo
gerland bleef overeind en finishte
als zeventiende op twee seconden
van winnaar Pim Ligthart. De Ne
derlander rijdt voor het Belgische
Lotto Soudal. Bij de valpartijen
waren verschillende Nederlan
ders betrokken, onder wie Steven
Kruijswijk, Wilco Kelderman,
Laurens ten Dam, Kevin Hofland,
Jos van Emden, Dylan Groenewe-
gen, Mare de Maar en Bauke Mol-
lema. Omdat gevallen renners
geen tijdcompensatie kregen, wa
ren verschillende klassementsren
ners al kansloos voor de eindzege,
's Middags greep Alberto Conta-
dor de macht. Hij werd vierde in
de tijdrit en mocht de leiderstrui
aantrekken. De tijdrit werd ge
wonnen door de Spanjaard More
no (Movistar), voor Wilco Kelder
man (Lotto-Jumbo). De drie
Zeeuwen eindigden in de achter
hoede. Johnny Hoogerland
(Roompot) is het hoogste geklas
seerd. Hij is 25e op 47 seconden.
Braspennincx en Ligtlee zetten
een tijd van 33,463 op de klokken.
Nummer vier Australië was met
32,878 een stuk sneller. Dat land
strijdt tegen Duitsland om brons,
terwijl Rusland en China om de
wereldtitel rijden.
De mannelijke teamsprinters
moesten genoegen nemen met de
vijfde plaats. Net als de vrouwen
wisten de mannen zich niet bij
de snelste vier equipes te scharen.
Jeffrey Hoogland, Hugo Haak en
Matthijs Büchli klokten in hun
heat een tijd van 43,326. Rusland,
dat in de kwalificaties vierde
werd, was 0,009 seconden sneller.
Kirsten Wild heeft geen rol van
betekenis kunnen spelen op de
puntenkoers.
De Nederlandse renster eindigde
als zevende. De wereldtitel ging
naar de Duitse Stephanie Pohl,
die ook enkele sprints won. De
Nederlandse achtervolgingsploeg
kan nog maximaal brons halen.
Roy Eefting, Wim Stroetinga,
Dion Beukeboom en Tim Veldt
realiseerden gisteren in de kwalifi
caties met 3.59,520 de zesde tijd.
Een plek bij de snelste vier was
noodzakelijk om voor goud te
kunnen strijden.
Door de plek bij de beste acht lan
den moet de Nederlandse equipe
vandaag opnieuw de baan van het
op. Dan wordt de eerste ronde ver
reden. Afhankelijk van de tijd die
de ploeg dan neerzet, wordt be
paald om welke plek Nederland
vervolgens mag strijden.
Nieuw-Zeeland, dat de snelste
tijd neerzette, Groot-Brittannië,
Australië en Duitsland zijn nog in
de race om de wereldtitel.
Harder fietsen op de millimeter
door Koen de Vries
Jacob Wijnstra
Jacob Wijnstra (27) plakt sensoren op het lichaam van Patrick van Boven, die op de pasfiets zit.
foto Johan van der Heijden
Voor meer informatie: www.velofy-
sics.nl
door Koen de Vries
VLISSINGEN - De Zeeuwse profwiel
renners Brian van Goethem en Mar
co Minnaard zijn gisteren met de
schrik vrijgekomen bij valpartijen
in de laatste kilometers van de eer
ste etappe van de Spaanse wieler
koers Ruta del Sol.
SAINT-QUENTIN-EN-YVELINES - De
Nederlandse teamsprintsters zijn
er gisteren niet in geslaagd zich te
plaatsen voor de wedstrijden om
de medailles op het WK baanwiel
rennen in Frankrijk. Shanne Bras-
pennincx en Elis Ligtlee kwamen in
de kwalificaties op de baan van het
Vélodrome National tot de vijfde
tijd, wat net niet voldoende was
om op te mogen voor de strijd om
brons.
De Nederlandse achtervol-
gingsploeg kan vandaag nog
maximaal brons halen in
Saint-Quentin-en-Yvelines.