12 UIT Kunst van het kijken in Zeeuws Museum Schippers uiten hun creatieve talenten Onder het motto 'De kunst van het kijken' gaan kunstcriticus Nico Out en docent kunstgeschiedenis Tonnie Jobse zaterdag in het Zeeuws Mu seum in Middelburg in op de vraag wat ei gentijdse kunstenaar kunnen toevoegen aan de kijk op kunst en werkelijkheid. Zij doen dat naar aanleiding van de ten toonstelling 'Tasten in het duister' in het Zeeuws Museum. In die expositie wordt getoond hoe diverse kunstenaars het werk van Marinus van Reymerswaele uit het be gin van de 16e eeuw hebben geïnterpre teerd. Out en Jobse nemen de deelnemers mee in een reis langs de kunst van vroeger en nu. Zij zullen de bezoekers laten erva ren dat langer kijken vaak ook betekent 'an ders zien' en 'nieuwe vragen stellen'. Jobse reikt een theoretisch kader aan waardoor oud en nieuw met elkaar in verband ko men te staan. Out gaat in gesprek over wat van invloed kan zijn op de kijk op kunst vroeger en nu en op de vraag of kunst ook van invloed is op hoe mensen de werkelijk ervaren. Schippers houden van varen maar soms leven zij zich ook wel eens kunstzinnig uit. Het resultaat daar van is te zien in de tentoonstelling 'Schip pers scheppen schoonheid' op het Kerk schip Sint-Jozef in Antwerpen. De tentoonstelling omvat scheepsmodel- len, maquettes, schilderijen, pentekenin gen, aquarellen, kantwerk, houtsnijwerk, keramiek, glaswerk, postzegels, alsook fo to's en oude prentkaarten in verband met de scheepvaart. Dit aanbod wordt aange vuld met video- en/of filmvoorstellingen 'Schippers Scheppen Schoonheid' geeft een ruimere kijk op het creatieve kunnen van varenden en oud-varenden van de Rijn- en binnenvaart. Voor enkele deelne mers was het in de loop der jaren een sti mulans om zich verder te bekwamen aan de kunstacademie, waar sommigen ook een getuigschrift behaalden. Anderen slo ten zich aan bij een vrij atelier om er heel wat ervaring op te doen. De Belgische modeontwerper Dries Van Noten heeft met Inspirations' zijn eigen tentoonstelling in het Antwerpse ModeMuseum. Het biedt hem de mogelijkheid zijn hele oeuvre te tonen. De tentoonstelling 'Inspirations' is geen klassieke terugblik, maar eerder een inzage in de creatieve wereld van modeont werper Dries Van Noten. Hij kreeg hiervoor toegang tot de mode- en textielarchieven van Les Musées des Arts Décoratifs in Parijs. Het is nog nooit eerder gebeurd dat het museum een ontwerper de volle vrijheid gaf om zelf een selectie te maken in de archieven van het museum en collega-instellingen zoals Musée d'Orsay. Normaal mogen alleen de conservatoren dit doen. Aan de hand van verschillende thema's geeft Van Noten een inzage in zijn oeuvre, zijn creatieproces en zijn inspiratie bronnen. De thema's worden geïllustreerd aan de hand van een exclusieve selectie werken uit de hedendaagse en schone kun sten van onder andere Jean Fouqet, Francis Bacon en Rothko en een selectie uit de mo de- en textielcollectie van Les Museés des Arts Décoratifs. Er zijn ook filmfragmen ten te zien en muziek te horen die de ont werper door de jaren heen geïnspireerd heeft. Al deze objecten komen uiteindelijk samen met een overzicht van het belang rijkste werk uit Van Notens eigen repertoi re. Hij is al sinds de jaren tachtig een gere nommeerd modeontwerper. Hij is geboren in een Antwerpse kleermakersfamilie en studeerde in 1981 af aan de Koninklijke Aca demie voor Schone Kunsten in Antwerpen op de afdeling Mode. In 1985 lanceerde hij zijn eigen herenlabel en een jaar later maak te hij deel uit van de generatie de Antwerp se Zes, een groep bekende Belgische mode ontwerpers die in de jaren tachtig afstu deerde aan dezelfde academie. In 1986 huurden Dirk Bikkembergs, Ann Demeulemeester, Walter van Beirendonck, Dirk van Saene, Marina Yee en Dries Van Noten samen een vrachtwagen en gingen naar Londen waar ze tijdens de British De sign Show de aandacht van de wereld trok ken. Later deelden ze de hoge kosten van een expositieruimte in Parijs. En ook al hebben hun kledingstukken weinig met el kaar gemeen, ze worden wel overal ter we reld verkocht. De zes ontwerpers plukten de vruchten van het Vlaamse Textielplan uit de jaren '80 en creëerden op hun beurt kansen voor de generaties na hen. Vanaf 1987 is Van No ten ook dameskleding gaan maken en in 1989 opende hij zijn eigen winkel in Ant werpen waar eerst de kledingzaak Het Mo depaleis zat. Daarna opende hij in 1993 nog twee winkels in Parijs en Milaan en in 1997 volgden Tokio en Hongkong. Inmiddels heeft hij eigen winkels in 25 landen. Wat de ontwerpen van Van Noten het meest ty peert, zijn het oog voor detail, het schilder achtig gebruik van kleuren, texturen en bij zondere patronen, het vele handwerk en de luxueuze, authentieke stoffen die hij bij zorgvuldig geheimgehouden leveranciers inkoopt. Hij wil zijn klanten vooral de mo gelijkheid bieden hun eigen persoonlijk heid uit te drukken. Dat past bij zijn mot to: 'Persoonlijkheid kun je niet kopen.' Werk van Koen Hauser en Maarten Spruyt Zaterdag 21 februari, Zeeuws Museum, Middel burg, 13,00 - 17.00 uur; toegang €11,50. Impressie van de vorige expositie. Kerkschip, Houtdok 25 - Haven 25A (naast Mexicobrug), Antwerpenjzat. 21 en zon. 22 feb., zat. 28 feb., zon. 1, zat. 7 en zon. 8 maart; 14.00 -18.00 u.; toegang gratis. door Pricilla Molle Handwerk en luxueuze stoffen zijn kenmerkend voor Van Noten.. Ontwerpen van Van Noten op de catwalk. Rijke inspiratie modeontwerper T/m 19 juli, Modemuseum in Antwerpen, Natio nale Straat 28; di. t/m zon. 10.00 - 18.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 52