12 UIT
Kunst van het kijken in Zeeuws Museum Schippers uiten hun creatieve talenten
Onder het motto 'De kunst van het
kijken' gaan kunstcriticus Nico
Out en docent kunstgeschiedenis
Tonnie Jobse zaterdag in het Zeeuws Mu
seum in Middelburg in op de vraag wat ei
gentijdse kunstenaar kunnen toevoegen
aan de kijk op kunst en werkelijkheid.
Zij doen dat naar aanleiding van de ten
toonstelling 'Tasten in het duister' in het
Zeeuws Museum. In die expositie wordt
getoond hoe diverse kunstenaars het werk
van Marinus van Reymerswaele uit het be
gin van de 16e eeuw hebben geïnterpre
teerd. Out en Jobse nemen de deelnemers
mee in een reis langs de kunst van vroeger
en nu. Zij zullen de bezoekers laten erva
ren dat langer kijken vaak ook betekent 'an
ders zien' en 'nieuwe vragen stellen'. Jobse
reikt een theoretisch kader aan waardoor
oud en nieuw met elkaar in verband ko
men te staan. Out gaat in gesprek over wat
van invloed kan zijn op de kijk op kunst
vroeger en nu en op de vraag of kunst ook
van invloed is op hoe mensen de werkelijk
ervaren.
Schippers houden van varen maar
soms leven zij zich ook wel eens
kunstzinnig uit. Het resultaat daar
van is te zien in de tentoonstelling 'Schip
pers scheppen schoonheid' op het Kerk
schip Sint-Jozef in Antwerpen.
De tentoonstelling omvat scheepsmodel-
len, maquettes, schilderijen, pentekenin
gen, aquarellen, kantwerk, houtsnijwerk,
keramiek, glaswerk, postzegels, alsook fo
to's en oude prentkaarten in verband met
de scheepvaart. Dit aanbod wordt aange
vuld met video- en/of filmvoorstellingen
'Schippers Scheppen Schoonheid' geeft
een ruimere kijk op het creatieve kunnen
van varenden en oud-varenden van de
Rijn- en binnenvaart. Voor enkele deelne
mers was het in de loop der jaren een sti
mulans om zich verder te bekwamen aan
de kunstacademie, waar sommigen ook
een getuigschrift behaalden. Anderen slo
ten zich aan bij een vrij atelier om er heel
wat ervaring op te doen.
De Belgische modeontwerper
Dries Van Noten heeft met
Inspirations' zijn eigen
tentoonstelling in het
Antwerpse ModeMuseum. Het
biedt hem de mogelijkheid zijn
hele oeuvre te tonen.
De tentoonstelling 'Inspirations'
is geen klassieke terugblik,
maar eerder een inzage in de
creatieve wereld van modeont
werper Dries Van Noten. Hij
kreeg hiervoor toegang tot de mode- en
textielarchieven van Les Musées des Arts
Décoratifs in Parijs. Het is nog nooit eerder
gebeurd dat het museum een ontwerper
de volle vrijheid gaf om zelf een selectie te
maken in de archieven van het museum en
collega-instellingen zoals Musée d'Orsay.
Normaal mogen alleen de conservatoren
dit doen. Aan de hand van verschillende
thema's geeft Van Noten een inzage in zijn
oeuvre, zijn creatieproces en zijn inspiratie
bronnen. De thema's worden geïllustreerd
aan de hand van een exclusieve selectie
werken uit de hedendaagse en schone kun
sten van onder andere Jean Fouqet, Francis
Bacon en Rothko en een selectie uit de mo
de- en textielcollectie van Les Museés des
Arts Décoratifs. Er zijn ook filmfragmen
ten te zien en muziek te horen die de ont
werper door de jaren heen geïnspireerd
heeft. Al deze objecten komen uiteindelijk
samen met een overzicht van het belang
rijkste werk uit Van Notens eigen repertoi
re. Hij is al sinds de jaren tachtig een gere
nommeerd modeontwerper. Hij is geboren
in een Antwerpse kleermakersfamilie en
studeerde in 1981 af aan de Koninklijke Aca
demie voor Schone Kunsten in Antwerpen
op de afdeling Mode. In 1985 lanceerde hij
zijn eigen herenlabel en een jaar later maak
te hij deel uit van de generatie de Antwerp
se Zes, een groep bekende Belgische mode
ontwerpers die in de jaren tachtig afstu
deerde aan dezelfde academie.
In 1986 huurden Dirk Bikkembergs, Ann
Demeulemeester, Walter van Beirendonck,
Dirk van Saene, Marina Yee en Dries Van
Noten samen een vrachtwagen en gingen
naar Londen waar ze tijdens de British De
sign Show de aandacht van de wereld trok
ken. Later deelden ze de hoge kosten van
een expositieruimte in Parijs. En ook al
hebben hun kledingstukken weinig met el
kaar gemeen, ze worden wel overal ter we
reld verkocht.
De zes ontwerpers plukten de vruchten
van het Vlaamse Textielplan uit de jaren
'80 en creëerden op hun beurt kansen voor
de generaties na hen. Vanaf 1987 is Van No
ten ook dameskleding gaan maken en in
1989 opende hij zijn eigen winkel in Ant
werpen waar eerst de kledingzaak Het Mo
depaleis zat. Daarna opende hij in 1993 nog
twee winkels in Parijs en Milaan en in 1997
volgden Tokio en Hongkong. Inmiddels
heeft hij eigen winkels in 25 landen. Wat
de ontwerpen van Van Noten het meest ty
peert, zijn het oog voor detail, het schilder
achtig gebruik van kleuren, texturen en bij
zondere patronen, het vele handwerk en
de luxueuze, authentieke stoffen die hij bij
zorgvuldig geheimgehouden leveranciers
inkoopt. Hij wil zijn klanten vooral de mo
gelijkheid bieden hun eigen persoonlijk
heid uit te drukken. Dat past bij zijn mot
to: 'Persoonlijkheid kun je niet kopen.'
Werk van Koen Hauser en Maarten Spruyt
Zaterdag 21 februari, Zeeuws Museum, Middel
burg, 13,00 - 17.00 uur; toegang €11,50.
Impressie van de vorige expositie.
Kerkschip, Houtdok 25 - Haven 25A (naast
Mexicobrug), Antwerpenjzat. 21 en zon. 22
feb., zat. 28 feb., zon. 1, zat. 7 en zon. 8 maart;
14.00 -18.00 u.; toegang gratis.
door Pricilla Molle
Handwerk en luxueuze stoffen zijn kenmerkend voor Van Noten..
Ontwerpen van Van Noten op de catwalk.
Rijke inspiratie modeontwerper
T/m 19 juli, Modemuseum in Antwerpen, Natio
nale Straat 28; di. t/m zon. 10.00 - 18.00 uur.