UIT 11 Liesbeth Labeur visualiseert in De Vleeshal vooral de onmoge lijkheid elkaar met taal te berei ken. De groepstentoonstelling in de Kabinetten vertelt over ondoorgrondelijkheid van taal. Liesbeth Labeur (1975) woont in Middelburg en groeide op in een streng gereformeerd milieu. Hoe wel zij zich daaruit losmaakte, is de cultuur van haar jeugd nog steeds haar inspiratiebron. Zij weet knap het specifiek religieuze thema's te verbreden tot een universele thematiek. In de Vleeshal doet ze dat door met een sys teemplafond de ruimte te scheiden in een licht (onder) en een donker (boven) deel. Door het plafond is de akoestiek sterk ver beterd: je kunt nu prima met elkaar praten. Daar gebruik je taal voor en woorden. Die zijn voor gelovigen essentieel om tot ken nis van waarheid en leven te komen. Daar in verschilt de gereformeerde cultuur niet van die van anderen. Taal en denken zijn immers altijd met elkaar verbonden. De 'Tale Kanaans' kent echter een heel speci fiek vocabulaire, waarin alles draait om de 'Heere'. De titel van de tentoonstelling, Nachthutje in de Komkommerhof, sluit daar bij aan. Hij is ontleend aan een tekst van de profeet Jesaja en verwijst naar een encla ve in een wereld van kwaad, een plek los van rumoer om te bidden. Breder gedacht kan het een plek zijn waar je in stilte tot je zelf kunt komen. Een derde invalshoek is die van de binnenkamer. De plek in je hoofd waar je denkt, zoekt, formuleert. Die 'binnenkamer' plaatste Labeur boven het systeemplafond, los van het rumoer en de verwarring van beneden. Ladders voeren je door openingen in het plafond waarop La beur zwart-wittekeningen en knipsels leg de. Ik herken af en toe een woord, zoals 'ge beuren' maar daar blijft het bij. Eén van de ladders biedt toegang tot een platform met een bankje waarop ik in alle rust een tijdje zit te kijken en te denken. Ik krijg het idee dat Labeur het vooral heeft over de onmogelijkheid elkaar met taal te bereiken. Vandaar dat de teksten en tekeningen niet te lezen zijn. Ook dat idee kun je verbreden. Als bezoekers van de ruimte, beklimmen we de ladders. Zo doen we moeite om Labeur en haar denkbeel den te bereiken. Maar uiteindelijk blijven we alleen met onze eigen gedachten. Maar is dat erg? De fysieke binnenkamer die La beur creëert, zet mij aan tot het verkennen van mijn eigen mentale binnenkamer. Ik word verleid na te denken over licht en donker, goed en kwaad, tijdelijkheid en eeuwigheid. Daarbij kan ik alles gebruiken wat in taal en op andere wijze tot mij komt. Daarmee is een relatie gelegd met de paral leltentoonstelling in de Kabinetten. De pre tentieuze titel: The Promise of Literature, Soothsaying and Speaking in Tongues ver wijst naar vier tentoonstellingen, waarvan de Middelburgse het laatste hoofdstuk is. Beeld vertelt hier over de ondoorgrondelijk heid van taal, de geschiedenis ervan en van de dragers waarin wij taal delen: van woord tot boek tot digitaal. Ik zie twee boe ken op de tentoonstelling. Een pocket van notenhout en glas met in de kaft een klein rond gaatje, waarachter net als bij Labeur alleen maar duister schuil gaat. Alsof alle woorden die ooit zijn geschreven en ge drukt zich tot een ondoorgrondelijke duis tere massa hebben verdicht. Maar mis schien valt er via dat zwarte gat toch nog een andere dimensie te betreden? Het tweede boek is een in rode inkt gedompeld woordenboek dat na droging zijn strakke vorm verloor en mij doet denken aan een homp bebloed vlees. Daarmee raakt de ten toonstelling aan een kant van woord en taal die juist vandaag de dag zich schrij nend manifesteert. Taal en denken als in strumenten om haat en vernietiging van le ven te legitimeren. DONDERDAG 19 FEBRUARI 2015 Niet-denken als basis voor mening Een deel van politiek en samenleving doet uitspraken over cultuur zonder zich te verdiepen in het onderwerp. Zij baden zich in een poel van voor oordelen en laten daarin anderen graag delen. Dat dreef George Scha de tot composities waarin hij deze ontwikkeling subtiel verbeeldt. Hij heeft daarvoor niet meer nodig dan golfkarton, kranten en tijdschriften. T/m 22/2. Mon Capitaine, Kinderdijk 56, Middelburg. Zo. 14 -17 uur. 20/2 t/m 6/4. Gemeentehuis Zierik- zee, Laan van St. Hilaire 2. Ma/ t/m vr. 8.30 - 15.30 uur, do. tot 20 uur. 23/2 t/m 6/4. Passerelle, Stadhuis plein 1, Terneuzen, Ma. t/m do. 8.30 - 16.30 uur, vr. tot 20.00 uur. T/m 1/3 2015. Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41 Den Haag. Di. t/m zo. 10.00 - 17.00 uur. Wout Koole verbeeldt kracht en schoonheid van paarden Voor Wout Koole is het paard sym bool van kracht en schoonheid. Hij geeft de edele viervoeters gedetail leerd weer in grote schilderijen. Door zijn minutieuze tekenachtige stijl en het weglaten van de omgeving oogt het werk zeer geconcentreerd en krij gen de dieren iets onstoffelijks, alsof ze niet van deze wereld zijn. Karwinski maakt tijdloze reis door het universum Marcin Karwinski maakt geraffineer de objecten waarin hij glas soms com bineert met andere materialen. In het glas doemen kleuren en vormen op die je kunt associëren met het ont staan van het universum. Aan de aquarellen van Mia Koeneman liggen vaak waarnemingen ten grondslag. Toch ogen ze abstract. Laatste week voor overzicht Rothko in Den Haag Wie voor een schilderij van Mark Rothko (1903-1970) staat, wordt zijn wereld ingezogen. De kleurvelden, opgebouwd uit zinderende verflagen, zijn van ongekende intensiteit. Roth ko was vaak ontgoocheld en depres sief, zette zijn verlangen naar een be tere wereld om in schilderijen die ver wonderen, troosten en ontroeren. T/m 22/3 Galerie de Ouverture. Boule vard de Wielingen 64, Cadzand Bad. Do. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. Elf kunstenaars tonen werk geïnspi reerd op architectuur. Zie de leegte van ruimte en sporen van tijd op ge vels. Je kunt je verwonderen over non-architectuur van Indiase slums met meer vitaliteit dan menig ont worpen gebouw. Of afvragen hoe de hang naar identiteit zich verhoudt tot wonen in anonieme hoogbouw. Kunstenaars verbeelden architectuur Kunst over taal en denken Een pocket van notenhout en glas met gaatje in de kaft Ladders voeren bezoekers door openingen in het plafond. Een in rode inkt gedompeld woordenboek T/m 29/3. De Vleeshal, Markt en De Kabinetten, Zusterstraat 7, Middelburg. Di. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. In de Vleeshal is op 7/3 een avond met refonoise, ambient, orgelmuziek en refo- pop. Toegang is gratis. Aanvang 19.30 uur. N/co Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 51