'Trambaan ligt er straks weer tip top bij'
Jacht op tand grootste roofvis
30 SCHOUWEN-DUIVELAND
Kapelle vraagt
aandacht risico's
van scheepvaart
Prijsverhoging geldt voor losse kaartjes.
Gebruikers van de OV-chipkaart hoeven
niet meer te betalen.
WEMELDINCE - Voor een los kaart
je op de buurtbus in Zeeland
moet vanaf 1 maart 3,50 euro wor
den neergeteld. Een verhoging
van bijna 85 procent, want passa
giers betalen tot die datum 1,90
euro. Het tarief voor reizigers met
de OV-chipkaart blijft overigens
gelijk.
Voorzitter Paul Mulder van Buurt
busvereniging Zuid-Beveland
vindt de verhoging exorbitant. Bo
vendien is de maatregel volgens
hem slecht gecommuniceerd.
„Dit komt voor veel mensen als
een donderslag bij heldere hemel.
De chauffeurs krijgen de ondank
bare taak om dit uit leggen."
Gerda Spaander van Rover, de be
langenvereniging van reizigers in
het openbaar vervoer, vindt de
prijsverhoging van de losse kaart
jes 'niet echt heel erg'. „De prijs
van de OV-chipkaart blijft gelijk",
zegt ze. De meeste mensen zijn
volgens haar inmiddels wel over
gestapt. „De OV-chip is min of
meer gedwongen ingeburgerd."
Spaander constateert dat de losse
kaartjes vooral zijn gebruikt door
mensen die vrijwel nooit met het
openbaar vervoer gingen of door
mensen die hadden uitgerekend
dat ze op die manier goedkoper
konden reizen. „Als je een langere
afstand moet met de buurtbus,
was een los kaartje altijd goedko
per. Die mensen hielden dan de
OV-chipkaart in de zak." Want
met een OV-chipkaart betaal je
per gereisde kilometer en het los
se kaartje een vast tarief.
Ronaldo de Meul van de Anbo re
gio Zuidwest verwacht ook niet
dat onder zijn achterban veel pro
blemen ontstaan door de prijsver
hoging. „Al kun je iedere euro
maar eenmaal uitgeven." Hij
toont begrip voor de prijsverho
ging omdat Connexxion te ma
ken kreeg met een flinke bezuini
ging en constateert dat een goed
openbaar vervoersnet alleen kan
floreren als mensen ook de bus
pakken. „En ook in mijn achter
ban nemen veel mensen de auto."
Woordvoerder Harry Beltman
van Connexxion zegt dat de prijs
verhoging van de losse kaartjes
vooral is ingegeven door de wens
om deze geheel af te schaffen. Het
heeft niets te maken met reizigers
aantallen. „Het is niet meer van
deze tijd. Bovendien willen we er
van af dat chauffeurs met een
flink geldbedrag rondrijden. Ons
ideaal is dat iedereen die met het
ov reist beschikt over een ov-chip-
kaart."
Beltman zegt dat er alsnog, vlak
voor de invoeringsdatum op 1
maart, meer voorlichting komt.
Hoe later je dat doet, des te beter
komt de boodschap over, zo is de
achterliggende redenering.
Vanaf 1 maart zijn ook kinder
kaartjes ingevoerd voor een euro.
Paul Mulder van Buurtbusvereni
ging Zuid-Beveland: „Dat is voor
onze vrijwilligersorganisatie te be
werkelijk. Daarom laten wij kinde
ren na 1 maart gratis meerijden."
Dat blijkt uit de zienswijze die
het college van B&W heeft opge
steld en begin maart voorlegt aan
de gemeenteraad. Kapelle denkt
dat het risico op ongevallen met
pleziervaart toeneemt, onder
meer door uitbreiding van jacht
havens in de Westerschelde. Voor
al het kruisen van de Westerschel
de van en naar het kanaal richting
Oosterschelde kan voor gevaarlij
ke situaties zorgen.
De Veiligheidsregio moet ook be
ter kijken naar de risico's rond
Wemeldinge. Vlakbij dit dorp
vindt niet alleen vervoer op het
water en opslag van gevaarlijke
stoffen plaats. Op bedrijventer
rein Choorhoek vindt ook veel
overslag van met name benzine
plaats. De gemeente vraagt aan
dacht voor opkomsttijden en be
reikbaarheid van hulpdiensten.
De trambaan loopt van thuisbasis
de Punt op de Brouwersdam naar
haven West Répart bij Scharendij-
ke. Stukje bij beetje is de baan op
geknapt. Het laatste stuk, onge
veer zeshonderd meter spoor bij
De Punt, is in de afgelopen ander
halve maand voorzien van nieu
we bielzen en een nieuwe onder
laag. De vrijwilligers zijn direct
na de kerst begonnen met het
werk. De klus kan alleen in de
winter worden gedaan, want in
de maanden januari, februari en
maart wordt niet gereden met het
historisch materieel. Eerst zijn de
oude bielzen en de spoorstaven
verwijderd. „Daarna is een nieu
we laag ballast aangebracht. Dat is
spoorgrind met een grove korrel
en die blijft poreus, daardoor kan
het water wegzakken", vertelt
Sparreboom.
Het storten gebeurt met een spe-
ciaal voor dit doel gebouwde
spoorkar. Deze zogenoemde on-
derlosser is door de vrijwilligers
van de RTM zelf gemaakt. Het
grind is gerecycled materiaal, af
komstig van oude spoorbanen en
daarna gewassen. De komende da
gen wordt het grind goed ver
deeld over de gaten tussen de biel
zen en „En dan is de baan weer
tip top voor de start van het nieu
we seizoen."
Onder hen Patrick Temmerman
uit Zeebrugge. Hij kent het ge
bied op zijn duimpje en weet per
fect waar hij de meeste kans op
succes heeft. Kleine voorwerpen
hebben voor hem vaak grote waar
de. In een grote werkplaats in de
Parmentierlaan in Knokke-Heist
ligt een flinke voorraad zeeschat-
ten met een bijzonder verhaal uit
gestald. De geldwaarde is voor de
Vlaming van minder belang. Iets
hebben wat een andere jutter nog
niet heeft, daar gaat het om.
Jutten ontstond lang geleden uit
pure armoede. Wrakhout ging in
de kachel of er werden schuren
van gebouwd. Soms legde men
zelfs een vuur aan op het strand
om de schepen te misleiden en ze
naar de kust te lokken om zo de
lading te roven.
Patrick Temmerman is bezeten
van zijn hobby: „Ik ben eigenlijk
nog een beetje kind. Ik doe dit
puur voor het plezier. Het is een
verslaving waar je nooit meer van
af raakt. Het is behalve een hobby
tegelijk ook een echte obsessie. Ik
zou zelfs 's nachts op pad gaan
met een lamp als het mogelijk
zou zijn. Zo erg heb ik het te pak
ken. Bij mijn zoektochten heb ik
altijd de verwachting iets bijzon
ders te vinden."
De Zeebruggenaar is inmiddels
veertig jaar met een spiedende
blik op de stranden te vinden.
„Het jutten kreeg ik met de paple
pel ingegoten van mijn grootva
der. In het begin van de jaren ze
ventig ging ik als klein jongetje
met hem op het strand op zoek
naar geld. Ik kan me nog goed her
inneren dat we zakken vol geld
stukken vonden." Het parade
paardje van zijn verzameling is
een tand van een witte haai van
meer dan zestig miljoen jaar oud.
Een vondst uit de Zwarte Polder.
Zeldzaam zijn verder de roggetan-
den en koehaaientanden.
buurtbus fors duurder
Kaartje
door Willem Staat en Melita Lanting
85
Dat is het percentage waarmee losse
kaartjes op de buurtbussen in
Nederland wordt verhoogd. De prijs
stijgt per 1 maart aanstaande van
1,90 naar 3,50 euro.
door Joeri Wisse
KAPELLE - Kapelle wil dat de Veilig
heidsregio Zeeland in het nieuwe
rampenplan meer aandacht geeft
aan de gevaren van scheepvaart op
het Kanaal door Zuid-Beveland en
de Ooster- en Westerschelde.
door Melita Lanting
BROUWERSDAM - Trammuseum
RTM Ouddorp legt momenteel de
laatste hand aan het groot onder
houd van de trambaan. „De baan
lag dermate laag dat de bielzen in
het water lagen en daardoor gin
gen rotten", vertelt voorzitter Roel
Sparreboom van de RTM.
Vrijwilligers van de RTM zijn bezig met het storten van speciaal spoorgrind op de rails. Hiermee worden de gaten
opgevuld tussen de nieuwe bielzen en wordt de baan stabiel, foto Dirk-Jan Gjeltema
door Frank Cijsel
KNOKKE - HEIST - De Zwarte Polder
bij Nieuwvliet en het strand bij de
Zwinmonding in Cadzand-Bad zijn
voor fanatieke strandjutters uitgele
zen plekken om op zoek te gaan
naar bijzondere vondsten. Veel
Vlaamse jutters zijn er te vinden
op zoek naar die ene grote schat.
Jutter Patrick Temmerman toont in zijn werkplaats in Zeebrugge een stuk
tand van een mammoet en een deel van zijn collectie, foto Peter Nicolai