'Trambaan ligt er straks weer tip top bij' Jacht op tand grootste roofvis 30 SCHOUWEN-DUIVELAND Kapelle vraagt aandacht risico's van scheepvaart Prijsverhoging geldt voor losse kaartjes. Gebruikers van de OV-chipkaart hoeven niet meer te betalen. WEMELDINCE - Voor een los kaart je op de buurtbus in Zeeland moet vanaf 1 maart 3,50 euro wor den neergeteld. Een verhoging van bijna 85 procent, want passa giers betalen tot die datum 1,90 euro. Het tarief voor reizigers met de OV-chipkaart blijft overigens gelijk. Voorzitter Paul Mulder van Buurt busvereniging Zuid-Beveland vindt de verhoging exorbitant. Bo vendien is de maatregel volgens hem slecht gecommuniceerd. „Dit komt voor veel mensen als een donderslag bij heldere hemel. De chauffeurs krijgen de ondank bare taak om dit uit leggen." Gerda Spaander van Rover, de be langenvereniging van reizigers in het openbaar vervoer, vindt de prijsverhoging van de losse kaart jes 'niet echt heel erg'. „De prijs van de OV-chipkaart blijft gelijk", zegt ze. De meeste mensen zijn volgens haar inmiddels wel over gestapt. „De OV-chip is min of meer gedwongen ingeburgerd." Spaander constateert dat de losse kaartjes vooral zijn gebruikt door mensen die vrijwel nooit met het openbaar vervoer gingen of door mensen die hadden uitgerekend dat ze op die manier goedkoper konden reizen. „Als je een langere afstand moet met de buurtbus, was een los kaartje altijd goedko per. Die mensen hielden dan de OV-chipkaart in de zak." Want met een OV-chipkaart betaal je per gereisde kilometer en het los se kaartje een vast tarief. Ronaldo de Meul van de Anbo re gio Zuidwest verwacht ook niet dat onder zijn achterban veel pro blemen ontstaan door de prijsver hoging. „Al kun je iedere euro maar eenmaal uitgeven." Hij toont begrip voor de prijsverho ging omdat Connexxion te ma ken kreeg met een flinke bezuini ging en constateert dat een goed openbaar vervoersnet alleen kan floreren als mensen ook de bus pakken. „En ook in mijn achter ban nemen veel mensen de auto." Woordvoerder Harry Beltman van Connexxion zegt dat de prijs verhoging van de losse kaartjes vooral is ingegeven door de wens om deze geheel af te schaffen. Het heeft niets te maken met reizigers aantallen. „Het is niet meer van deze tijd. Bovendien willen we er van af dat chauffeurs met een flink geldbedrag rondrijden. Ons ideaal is dat iedereen die met het ov reist beschikt over een ov-chip- kaart." Beltman zegt dat er alsnog, vlak voor de invoeringsdatum op 1 maart, meer voorlichting komt. Hoe later je dat doet, des te beter komt de boodschap over, zo is de achterliggende redenering. Vanaf 1 maart zijn ook kinder kaartjes ingevoerd voor een euro. Paul Mulder van Buurtbusvereni ging Zuid-Beveland: „Dat is voor onze vrijwilligersorganisatie te be werkelijk. Daarom laten wij kinde ren na 1 maart gratis meerijden." Dat blijkt uit de zienswijze die het college van B&W heeft opge steld en begin maart voorlegt aan de gemeenteraad. Kapelle denkt dat het risico op ongevallen met pleziervaart toeneemt, onder meer door uitbreiding van jacht havens in de Westerschelde. Voor al het kruisen van de Westerschel de van en naar het kanaal richting Oosterschelde kan voor gevaarlij ke situaties zorgen. De Veiligheidsregio moet ook be ter kijken naar de risico's rond Wemeldinge. Vlakbij dit dorp vindt niet alleen vervoer op het water en opslag van gevaarlijke stoffen plaats. Op bedrijventer rein Choorhoek vindt ook veel overslag van met name benzine plaats. De gemeente vraagt aan dacht voor opkomsttijden en be reikbaarheid van hulpdiensten. De trambaan loopt van thuisbasis de Punt op de Brouwersdam naar haven West Répart bij Scharendij- ke. Stukje bij beetje is de baan op geknapt. Het laatste stuk, onge veer zeshonderd meter spoor bij De Punt, is in de afgelopen ander halve maand voorzien van nieu we bielzen en een nieuwe onder laag. De vrijwilligers zijn direct na de kerst begonnen met het werk. De klus kan alleen in de winter worden gedaan, want in de maanden januari, februari en maart wordt niet gereden met het historisch materieel. Eerst zijn de oude bielzen en de spoorstaven verwijderd. „Daarna is een nieu we laag ballast aangebracht. Dat is spoorgrind met een grove korrel en die blijft poreus, daardoor kan het water wegzakken", vertelt Sparreboom. Het storten gebeurt met een spe- ciaal voor dit doel gebouwde spoorkar. Deze zogenoemde on- derlosser is door de vrijwilligers van de RTM zelf gemaakt. Het grind is gerecycled materiaal, af komstig van oude spoorbanen en daarna gewassen. De komende da gen wordt het grind goed ver deeld over de gaten tussen de biel zen en „En dan is de baan weer tip top voor de start van het nieu we seizoen." Onder hen Patrick Temmerman uit Zeebrugge. Hij kent het ge bied op zijn duimpje en weet per fect waar hij de meeste kans op succes heeft. Kleine voorwerpen hebben voor hem vaak grote waar de. In een grote werkplaats in de Parmentierlaan in Knokke-Heist ligt een flinke voorraad zeeschat- ten met een bijzonder verhaal uit gestald. De geldwaarde is voor de Vlaming van minder belang. Iets hebben wat een andere jutter nog niet heeft, daar gaat het om. Jutten ontstond lang geleden uit pure armoede. Wrakhout ging in de kachel of er werden schuren van gebouwd. Soms legde men zelfs een vuur aan op het strand om de schepen te misleiden en ze naar de kust te lokken om zo de lading te roven. Patrick Temmerman is bezeten van zijn hobby: „Ik ben eigenlijk nog een beetje kind. Ik doe dit puur voor het plezier. Het is een verslaving waar je nooit meer van af raakt. Het is behalve een hobby tegelijk ook een echte obsessie. Ik zou zelfs 's nachts op pad gaan met een lamp als het mogelijk zou zijn. Zo erg heb ik het te pak ken. Bij mijn zoektochten heb ik altijd de verwachting iets bijzon ders te vinden." De Zeebruggenaar is inmiddels veertig jaar met een spiedende blik op de stranden te vinden. „Het jutten kreeg ik met de paple pel ingegoten van mijn grootva der. In het begin van de jaren ze ventig ging ik als klein jongetje met hem op het strand op zoek naar geld. Ik kan me nog goed her inneren dat we zakken vol geld stukken vonden." Het parade paardje van zijn verzameling is een tand van een witte haai van meer dan zestig miljoen jaar oud. Een vondst uit de Zwarte Polder. Zeldzaam zijn verder de roggetan- den en koehaaientanden. buurtbus fors duurder Kaartje door Willem Staat en Melita Lanting 85 Dat is het percentage waarmee losse kaartjes op de buurtbussen in Nederland wordt verhoogd. De prijs stijgt per 1 maart aanstaande van 1,90 naar 3,50 euro. door Joeri Wisse KAPELLE - Kapelle wil dat de Veilig heidsregio Zeeland in het nieuwe rampenplan meer aandacht geeft aan de gevaren van scheepvaart op het Kanaal door Zuid-Beveland en de Ooster- en Westerschelde. door Melita Lanting BROUWERSDAM - Trammuseum RTM Ouddorp legt momenteel de laatste hand aan het groot onder houd van de trambaan. „De baan lag dermate laag dat de bielzen in het water lagen en daardoor gin gen rotten", vertelt voorzitter Roel Sparreboom van de RTM. Vrijwilligers van de RTM zijn bezig met het storten van speciaal spoorgrind op de rails. Hiermee worden de gaten opgevuld tussen de nieuwe bielzen en wordt de baan stabiel, foto Dirk-Jan Gjeltema door Frank Cijsel KNOKKE - HEIST - De Zwarte Polder bij Nieuwvliet en het strand bij de Zwinmonding in Cadzand-Bad zijn voor fanatieke strandjutters uitgele zen plekken om op zoek te gaan naar bijzondere vondsten. Veel Vlaamse jutters zijn er te vinden op zoek naar die ene grote schat. Jutter Patrick Temmerman toont in zijn werkplaats in Zeebrugge een stuk tand van een mammoet en een deel van zijn collectie, foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 46