Culturele kloof splijt Air France-KLM
'Mogelijk bod op bierbrouwer
SABMiller van 100 miljard'
12 ECONOMIE
Jaarcijfers
en plannen
voor de
toekomst
0,26%
0,75%
-0,37%
-0,24%
-0,16%
vwdgroup:
I BEURS VAN AMSTERDAM
0,42%
1,1350
t+0,23% -0,20%
Het nieuws vorige maand dat het
Franse bedrijf een miljard euro
van KLM 'claimt', viel slecht. „We
hebben allemaal een blauw hart",
verklaarde staatssecretaris Mans-
feld in een verwijzing naar de Ne
derlandse vliegmaatschappij.
Een dergelijke politieke betrok
kenheid was elf jaar geleden ver
te zoeken, zegt een expert die des
tijds namens KLM bij de onder
handelingen was betrokken, maar
anoniem wil blijven. „Onze politi
ci wilden de beste jongetjes van
de klas zijn. Ze hielden zich afzij
dig, in overeenstemming met de
Europese richtlijnen." Daar had
de Franse regering, nauw betrok
ken bij de deal, geen last van.
Dat er een diepe kloof gaapte tus
sen de Nederlandse en Franse cul
turen, was KLM in 2004 meteen
duidelijk. „Toen we begonnen,
werden we bij Air France in een
kamer zonder raam gezet", zegt
de onderhandelaar, die later ook
hielp het akkoord uit te voeren.
„Dat zou in Nederland ondenk
baar zijn geweest."
Het vervolg was ook on-Neder-
lands. Toen er een akkoord lag,
verhuisden de onderhandelaars
naar een vleugel van het hoofd
kantoor van Air France waar het
broodje kaas plaatsmaakte voor
een viergangenlunch.
De huidige verbolgenheid in Ne
derland over de 'claim' op KLM
vindt zijn oorsprong in een sta
king onder Air France-piloten in
september 2014. Die actie kostte
het bedrijf 330 miljoen euro.
Inzet van de staking was een po
ging om low-costdochter
Transavia, die een kwijnend be
staan leed, concurrerend re ma
ken. Maar daar staken de piloten,
die aan het einde van hun loop
baan een kwart miljoen euro per
jaar verdienen, een stokje voor.
De gevolgen waren dramatisch.
„In twee weken hebben de pilo
ten een sanering geruïneerd die
het bedrijf winstgevend had moe
ren maken", zegt Nicolas Baverez,
een Franse econoom. „Een mil
joen passagiers ging verloren."
Transavia had twee fouten moe
ten corrigeren die Air France eer
der gemaakt had: de onderschat
ting van de low-costevolutie in
Europa, en van de groei van het
business-segment in Azië. Een
Air France-directeur verzuchtte:
„Wij hebben de meeste piloten
die het best betaald worden en
het minst werken." Hun salaris
sen bleven in 2004 buiten schot,
omdat de onderhandelaars besef
ten dat ze daaraan niet konden
morrelen. „De macht van de on
dernemingsraden en bonden was
te groot", zegt de Nederlandse on
derhandelaar. „Fransen denken
eerst aan zichzelf en pas daarna
aan hun bedrijf."
Volgens de onderhandelaar was
er geen alternatief geweest voor
Air France. „We hebben ook on
derhandeld met British Airways.
Met Engelsen heb je eerder het ge
voel dat het klikt. Maar dat is
schijn. Zij zijn keihard. Onder Bri
tish Airways zou KLM niet meer
hebben bestaan."
PARIJS - Donderdag
presenteert Air Fran
ce-KLM de jaarresul
taten. Maar meer nog
wordt uitgekeken
naar het nieuwe red
dingsplan dat de
luchtvaartgroep uit
de rode cijfers moet
halen. De bezuini
ging is noodzakelijk
omdat de concurren
tiepositie van Air
France-KLM in 2014
is verslechterd door
de economische ma
laise in de eurozone
en de verhevigde con
currentie van Europe
se prijsvechters.
Een consortium onder leiding
van de Braziliaanse investe
ringsmaatschappij 3G Capital
overweegt een overnamebod
te doen op de Zuid-Afrikaanse
brouwer SABMiller. Tot het
consortium behoort mogelijk
ook marktleider Anheuser-
Busch InBev. Dat meldden in
gewijden aan de Britse krant
The Daily Mail.
Het bod zou een waarde heb
ben van 75 miljard pond (circa
too miljard euro). Volgens de
bronnen is er nog geen for
meel voorstel gedaan aan SAB
Miller. Bekende biermerken van
AB Inbev zijn Stella Artois, Jupi-
ler, Beck's en Budweiser.
SABMiller, onder meer eigenaar
van Grolsch, deed in september
zelf een bod op Heineken, de der
de brouwer. De familie Heineken,
die nog altijd een controlerend be
lang heeft in de Nederlandse brou
wer, wees dat bod echter af.
Het geruchtencircus rond een
nieuwe overnamegolf in de bier
wereld wordt gevoed door het
nieuws dat het Mexicaanse Femsa
per mei zijn forse belang in
Heineken mag verkopen.
45 miljoen voor
banenplan Groningen
Voor een banenplan voor de ar
beidsmarktregio Groningen komt
45 miljoen euro beschikbaar.
Werkgevers en vakbonden in de
regio investeren zelf 27 miljoen
euro. Minister Lodewijk Asscher
van Sociale Zaken draagt 18 mil
joen euro bij, maakte hij gisteren
bekend. In de arbeidsmarktregio
Groningen is het gemiddelde op
leidingsniveau laag, terwijl er
steeds meer vraag is naar hoger
opgeleiden. Vraag naar geschool
de werknemers is er in de bouw,
de energiesector en de chemiesec-
tor. Het kabinet heeft in totaal
600 miljoen euro beschikbaar ge
steld voor banenplannen.
'Advies goedkoper
door provisieverbod'
Financieel advies is sinds de in
voering van het provisieverbod
begin 2013 zo'n 15 procent goed
koper geworden. Dat blijkt uit
onderzoek van marktvorser
GfK. Het uurtarief dat de consu
ment betaalt, daalde van gemid
deld 122 euro per uur in 2012 tot
107 euro per uur vorig jaar. De
precieze prijsdaling hangt af
van het soort financieel pro
duct en kan volgens GfK boven
dien nog veel verder oplopen.
Tussenpersonen mogen zich
sinds 1 januari 2013 niet meer
laten betalen door banken en
verzekeraars voor financiële
producten die zij verkopen.
10923,23
opening: 10946,88
6857,05
opening: 6873,52
4751,95
opening: 4757,52
468
525
464
450
460
375
12:00
16:00
dec
feb
jan
opening: -
opening: -
FTSE
NASDAQ
DAX
CAC40
DOW JONES
AEX INDEX 16 FEB
462,82 -2,08 (-0,45%)
DPA
9,71%
Core Laboratories
5,72%
Heijmans
5,65%
BAM
5,47%
KasBank
5,41%
EURONEXT
WALLSTREET
Deze week worden in Parijs de jaarcijfers van Air France-KLM gepresenteerd, foto HH
SnowWorld -3,75%
TIE Kinetix -2,43%
Van Lanschot -2,10%
Sopheon -2,00%
Unilever -1,53%
AMSTERDAM - De Europese aandelenbeur-
zen zijn gisteren na een relatief rustige handels
dag collectief in de min gesloten. De onderhan
delingen over het Griekse schuldenprobleem
hingen als een sluier boven de markt. Ook
moesten de Europese beleggers het doen zon
der de impuls uit de Verenigde Staten waar de
aandelenbeurzen vanwege de viering van Presi
dent's Day gesloten bleven. De grootste daler
onder de Amsterdamse hoofdfondsen was
TNT met een min van 2,3 procent. De pakket
vervoerder brengt vandaag de jaarcijfers naar
buiten.
NEW YORK - De beurzen op Wall Street wa
ren gisteren gesloten vanwege de viering van
Presidents' Day.
AEX
slot
+/-
ytd% I
Aegon
6,60
0,01
5,53
Ahold
16,34
-0,03
10,71
Akzo Nobel
65,55
-0,44
13,70
Altice
80,13
2,13
22,79
ArcelorMittal
9,84
0,27
8,31
ASML
91,02
-0,32
1,70
Boskalis
41,66
0,18
-8,33
Delta Lloyd
17,52
0,23
-3,66
DSM
48,04
-0,30
-5,14
Fugro
20,00
0,08
15,87
Gemalto
70,66
-0,07
4,02
Heineken
64,97
-0,75
10,21
ING
12,30
-0,04
13,62
Klépierre
44,11
-0,18
26,47
KPN
3,08
0,01
17,12
OCI
30,86
-0,17
6,80
Philips Koninklijke
25,22
-0,10
4,41
Randstad
47,80
0,33
19,31
Reed Elsevier
21,94
-0,20
10,58
Royal Dutch Shell A
28,82
-0,18
5,71
SBM Offshore
9,95
0,12
1,73
TNT Express
5,94
-0,14
7,22
Unibail-Rodamco
255,90
-0,40
20,23
Unilever Cert.
36,42
-0,61
12,43
Wolters Kluwer
26,66
-0,26
5,19
AMX
slot
+/-
ytd% I
Aalberts
26,62
-0,14
8,52
Air France-KLM
7,41
0,24
-6,97
Aperam
30,53
0,72
24,18
Arcadis
28,34
0,02
13,70
ASMI
37,00
-0,10
5,41
BAM
3,56
0,18
38,35
Binck
6,75
0,08
-4,28
Brunei
15,78
-0,10
15,99
Corbion
15,94
0,26
15,38
Eurocommercial Properties
40,54
0,34
15,28
Exact
32,04
0,24
1,07
Fagron
34,40
-0,60
-0,92
NN Group
24,75
0,23
-0,38
NSI
4,43
0,08
20,32
Nutreco
45,19
1,58
PostNL
3,56
0,07
14,87
Imtech
4,05
0,03
5,30
Sligro
34,92
0,22
11,76
Ten Cate
19,48
0,08
4,20
TKH
28,08
0,23
6,52
TomTom
6,87
0,12
24,25
USG
11,68
0,32
25,15
Vastned
45,08
0,04
20,37
Vopak
49,26
-0,40
14,33
Wereldhave
61,76
-0,47
8,35
VALUTAMARKT
verkoop
aankoop
US dollar
1,06
1,26
Britse pond
0,68
0,81
Yen
119,12
149,07
Zwitserse frank
0,99
1,16
RENTE
1 VALUTA
10-jarige staatsobligatie
verhouding euro/dollar
+0,48%
was 0,41
was 1,1399
GOUDPRIJS
1 OLIE
per troy ounce in US dollar actuele prijs vat Brentolie
1.231,48 $61,40
Koersinformatie afkomstig van vwd group
www.vwd.eu - tel: 020 710 17 10
excellence in financial solutions
door onze correspondent
Cees van Zweeden
PARIJS - Toen KLM in 2004 in han
den kwam van Air France, was de
kritiek op de Amstelveense
bedrijfstop niet van de lucht. Elf
jaar later voelen de critici zich defi
nitief in het gelijk gesteld. Air Fran
ce, zeggen zij, is te Frans gebleken.
JOHANNESBURG
DEN HAAG
HILVERSUM