Tandenpoetsen en doorleren? Onzin Een verhaal dat alles goed praat DIZZIE 43 BETTINE VRIESEKOOP DOCHTERS VAN MULAN Chinese vrouwen over emancipatie 'Rode handen' raakt een gevoelige snaar Literaire vaartocht over de Waal met auteurs 1 denken over wie je bent als je jezelf niet meer kunt vertrouwen, prima. Als je er iets van wilt opsteken, ook goed. Ik vind de diepere filosofische gedachte niet interes santer dan een verhaal dat lekker leest." Ze realiseert zich dat ze geen enkele in vloed heeft op hoe mensen haar boek le zen. „Ik heb geen moment de behoefte ge had om de psychiatrie zwart te maken. Maar dan kom ik op congressen en zeggen mensen: 'Jij heb Paaz geschreven, een van de beste aanklachten tegen de psychiatrie ooit!' Dan denk ik: welk boek heb jij dan ge lezen? Dat heb ik niet geschreven." Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt. „Schrijven mag niet gemakzuchtig zijn. In Up heb ik Emma bewust wat minder sym pathiek laten zijn, net als ik zelf ook minde re kanten heb. Ze vergeet herhaaldelijk haar ouders in te lichten, ze liegt over haar diagnose. Dat vond ik goed om te schrij ven, omdat ik merk dat psychiatrisch pa tiënten worden opgehemeld. Als je psychia trisch patiënt bent, moet je wel heel wijs zijn, en aardig en krachtig. Maar gestoord zijn, werkt niet zuiverend. Ik ben net zo vervelend als iedereen." Je maakt het wel bespreekbaar. „Ik heb 24 uur met... gedaan, met Theo Maassen. Het weekend na de tv-uitzending kreeg ik tegen de duizend reacties, die erop neerkwamen dat het zo stoer was dat ik er gewoon over praat. Ik zou eerlijk zijn. Puur, zo echt. Alles wat je bij bepaalde bro den van Albert Heijn ziet. Dat ben ik niet. Ik ben geen half gesneden volkoren." Je praat er wél makkelijk over. „Ik heb Asperger, ik vind liegen lastig. Bo vendien, mijn bestaan speelt zich af in de marge van de samenleving. Ik woon niet sa men, heb geen kinderen. Ik zit het grootste deel van de week thuis. Ik zit niet op een sportclub, heb geen baan. Voor niemand is het praten erover mak- MyRTHE MEER keiijker dan voor mij. Dat ik mijn verhaal vertel, heeft niets te ma ken met dapperheid." Doen de reacties je dan geen goed? „Ik werd er op een gegeven mo ment helemaal naar van. De men sen hebben een beeld van me waaraan ik niet kan voldoen. Ik bén geen voorbeeld. „Dit is mijn verhaal. Mijn setje van problemen. Het zegt niks over andere mensen met Asper ger of anderen die manisch-de- pressief zijn. Voor mij is het ver tellen over mijn leven niet per soonlijk. Wat ik persoonlijk vind, is dat ik hier nu in mijn lelijke slobbertrui zit en jij ziet hoe ik met mijn kat omga. Mijn verle den vind ik niet interessant. Daar heb ik alle emoties wel uit ge dacht." 'Varkensbeest'. Dit was het koos naampje van moeder 't Hart voor haar zoon Maarten. Wat hem, de schrijver Maarten 't Hart (70), in het boek dat hij twee jaar na haar overlijden over zijn moeder heeft geschreven, tot deze conclusie brengt: 'In principe was het gen voor koosnaampjes bij haar wel aanwezig'. Voor haar dochter had Magdalena 't Hart zo'n naam niet. 'Dochters, heb ik haar herhaaldelijk horen zeggen, daar heb je helemaal niets aan. Ach, die arme zus van mij, die kon nooit iets goed doen. Keer op keer vertelt ze ge schokt dat ze bij de uit vaart van mijn vader de hand zocht van mijn moe der om die vast te pakken bij wijze van steunbetui ging en hoe mijn moeder de hand van mijn zus ruw en wild en vol veront waardiging van zich af duwde'. Magdalena staat vol met dit soort verbijsterende anekdotes. Zij was een moeilijke vrouw. Achter dochtig, liefdeloos en streng in de leer. Vooral haar rechtlijnigheid in het geloof maakte dat het aardse leven haar niet inte resseerde. 'Lekker koken, lekker eten, dat hoeft op aarde niet, dat komt straks in de hemel wel', ci- Magdalena teert hij haar. Wat Maarten 't Hart toch mild stemt: 'Als het er in het leven inderdaad enkel en al leen maar om gaat dat je er met zo weinig mogelijk kleerscheuren doorheen rolt omdat je bestem ming nu eenmaal de eeuwige za ligheid is, waartoe dan nog ge streefd naar verbetering van je leefomstandigheden door middel van, bijvoorbeeld, goede opleidin gen?' Want daar was ze inderdaad tegen. Lagere school was genoeg. Maartens zuster had er een breuk met de ouders voor over om aan een vervolgopleiding te beginnen. Dat hij op het lyceum terecht kwam, was een mirakel. Maar het ging niet al leen om school. Niets mocht, alles was onno dig. Lees het verbijste rende hoofdstuk over tandenpoetsen. Van school moest het, hij wilde het, maar moe der (en vader) waren er faliekant op tegen, 't Harts grootmoeder van moeders kant stak heerlijke babbelmono logen af. Iets van dat gen is bij hem aanwe zig, zo blijkt ook weer uit Magdalena. Het vloeiend geschreven portret van zijn moe der is hard en openhar tig, maar niet zonder empathie en humor. Het geeft een kostelijk tijdsbeeld bovendien. 'Al snel ging ik ook weer naar de hoeren'. 'Dat is ook mijn pro bleem', zei ik tegen Martin, 'ik heb een excuus nodig voor mijn gedrag, een verhaal dat het goed praat, anders sta ik het mezelf niet toe. Maar bij alles wat ik doe, weet ik wel een verhaal voor me zelf te verzinnen.' 'Je bent in ieder geval niet gewe tenloos', zei Martin. 'Maar wat is een moraal waard wanneer je die zelf eindeloos kunt kneden?' Dit is nog het meest diepzinnige moment in Alles van elkaar, de eer ste roman van de Limburgse (pop)journalist en presentator Leon Verdonschot (1973). Zien we zijn boek Denvis ook als roman, dan is het zijn tweede. Net als Denvis is Alles van elkaar een boek over vriendschap. Over drie vrien den die alles delen. Waar de een gaat, gaat de ander ook. Begint er een aan prostitutiebezoek, zoals in bovenstaand fragment, dan gaat de ander ook. Stopt de een, dan stopt de ander ook. Veel blijft onuitgesproken, maar ze begrij pen elkaar ook zo wel. 'Een van ons zou ooit weer voor het eerst gaan.' De drie mannen zijn 's werelds grootste fans van Robert Tepper, een vergeten rockster die zowaar weer eens gaat optreden, in Singa pore. Daar moeten ze bij zijn. Al leen heeft Ramon juist chemo achter de rug en heeft Martins vriendin compromitterende e-mails gevonden. Ver van huis scheurt hun kameraadschap uit een. Zoals te verwachten viel, want niets in deze roman verrast. Verdonschot heeft het vlotjes ge schreven, maar onaangedaan leg de ik het boek na afloop weg. Het zal allemaal wel. MAANDAG 16 FEBRUARI 2015 VERANDEREN VOORPUBLICATIE Voor het boek Dochters van Mulan. Hoe vrouwen China veranderen sprak Bettine Vriesekoop met Chinese vrouwen in de voorhoede van de emancipatiegolf over tradities, idealen en politiek. Op Dizzie.nl vind je nu een exclusieve voorpublicatie. RECENSIE 'Dit boek heeft mij betoverd en emotio neel geraakt', aldus een recensie op Diz- zie.nl van Rode handen. Dat is de debuutro man van Daniëlle Pasma. Daarin ontdekt Amber dat er in haar persoon ook nog een Middeleeuwse huurling leeft. BOEKENBOOT Een literaire vaartocht over de Waal is een niet-alledaags uitje. Op 22 februari zijn aan boord van de Dizzie-Boekenboot de auteurs Philip Huff en Kees van Beij- num. Merel Dado interviewt hen. Wie meewil, kan zich aanmelden via Dizzie.nl -lite- K VAN EIGEN BODEM PSYCHIATRISCHE ROMAN Up Myrthe van der Meer 352 blz. The House of Books 19,99 euro Up verschijnt op 25 februari door Theo Hakkert Maarten't Hart Magdalena Maarten 't Hart 252 blz. Arbeiderspers 19,99 en 21,99 euro (gebonden) Blog mee over dit boek op Dizzie.nl ROMAN door Theo Hakkert Leon Verdonschot - Alles van elkaar. 201 blz. Thomas Rap,17,90 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 43