w I V*L ZEELAND 25 w onder het maaiveld verdwijnt of het helemaal verleggen van het spoor naar de A58. Die laat ste optie is al veel eerder geopperd maar als te moeilijk en te duur afgedaan. Goes en Kapelle willen intussen wel echt werk maken van hun opdracht tot handha ving door Prorail dwangsommen op te leggen, maar die vlieger gaat niet op. De Raad van Sta te beveelt weliswaar handhaving, maar dwang sommen mogen niet. Het ministerie van Vrom neemt plots de taak van de gemeente over; dwangsommen komen er niet. Wel ge doogvergunningen die anticiperen op verande rende regelgeving. Prorail kondigt immers aan te gaan experimenteren met raildempers. We schrijven dan 2005 en uit het onderzoek van de provincie komt als goedkoopste oplos sing de half verdiepte spoorbak. Een jaar laten blijkt dat het vervangen van de houten bielzen door betonnen dwarsliggers de overlast volgens sommigen alleen maar heeft doen toenemen. BAS komt met een plan voor meer dempers en veel meer geluidscher- men. Die laatste komen er uiteindelijk op ver schillende plaatsen maar Goes houdt nog vast aan de spoorbakformule. In 2009 lijkt het plotseling net zo efficiënt om de spoorbak gewoon op het maaiveld te leg gen. Om de overlast van de spoorwegovergan gen tegen te gaan, worden tunneltjes beloofd: bij de Van Hertemweg en bij de Kloetingse- weg. De overgang bij de Buijs Ballotstraat zal veiliger worden gemaakt. De gemeenteraad geeft, hoewel niet helemaal overtuigd of een spoorbak op het maaiveld zal helpen, opdracht om het werk voor te berei den. Het gaat een hoop geld kosten, Meer dan veertig miljoen. Het grootste deel daarvan, twintig miljoen, zal Zeeland Seaports betalen. Het havenbedrijf heeft immers de meeste baat bij een goede aan- en afvoer van spullen die de haven in en uit gaan. Het zal bijna 20 mil joen euro dokken, het Rijk bijna 9 miljoen en de provincie en Prorail elk 4 miljoen. De rest zou voor rekening van Goes komen, dat inmid dels al niet zo best in de slappe was zit. Prorail, dat nooit heeft willen weten van een snelheidsverlaging van de goederentreinen, stelt plotseling voor de treinen niet met tach tig maar met zestig kilometer per uur door de Zuid-Beveland te laten rijden. Met die voorlopige oplossing is iedereen aan vankelijk blij, maar dat duurt niet lang. BAS slaat aan het meten omdat de indruk bestaat dat het alleen maar erger wordt. En ja, hoor, de meeste treinbestuurders negeren de af spraak, ook nadat het ministerie de maximum snelheid van zestig heeft opgelegd. Goes Op een schrijven aan de vaste kamercommissie kregen we slechts een ontvangstbevestiging krijgt tot 2012 de tijd om uit te knobbelen wat het beste helpt voor het minste geld, perma nent een snelheidsbeperking of een dure spoorbak. Onderzoeken tonen aan dat beide oplossingen de overlast slechts met ongeveer eenderde ver minderen. Het lijkt erop dat Goes, dat al bijna een miljoen in onderzoeken en voorbereidin gen heeft gestoken, het hoofd in de schoot legt. In 2012 wordt het plan afgeblazen. Wat overblijft is een plan voor een tunneltje bij de Kloetingseweg en een spoorviaduct bij de Van Hertemweg. Prorail moet voor geluid- schermen en betere dwarsliggers zorgen. Het havenbedrijf vindt dan een bijdrage van 20 miljoen te veel. Het worden er ruim 12 mil joen 'om toekomstige claims af te kopen'. En dan sneuvelt ook het tunneltje bij de Kloeting seweg. Ook BAS heeft zich inmiddels opgeheven. Peter Gruijters stelt vast dat Prorail te machtig is. „Daar kun je nooit van winnen. Naar zittin gen van de Raad van State of van de recht bank sturen ze zeven juristen, zelfs een keer een hoogleraar. Wij, amateurs, wonnen maar het is de crisis die ons voorlopig heeft gered. Prorail wrijft in de handen want het bedrijf ontwerpt de aanpassingen in Goes en voert ze uit. „Wij hebben als BAS enorm veel werk verzet, duizenden manuren. Op brieven aan de vaste kamercommissie kregen we slechts een ont vangstbevestiging. Erg teleurstellend." mm BAS bewandelde de Konink lijke weg. Ludieke acties hadden misschien meer op geleverd MAANDAG 16 FEBRUARI 2015 jarenlang 'spoorbak' Een betonnen spoorbak op het maaiveld werd de optie waarvoor de gemeenteraad van Goes groen licht gaf, hoewel getwijfeld werd aan de effecten. De bak kwam er niet. Peter Gruijters 3 Peter Gruijters, voorzitter van BAS. foto Marcelle Davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25