w
I
V*L
ZEELAND 25
w
onder het maaiveld verdwijnt of het helemaal
verleggen van het spoor naar de A58. Die laat
ste optie is al veel eerder geopperd maar als te
moeilijk en te duur afgedaan.
Goes en Kapelle willen intussen wel echt
werk maken van hun opdracht tot handha
ving door Prorail dwangsommen op te leggen,
maar die vlieger gaat niet op. De Raad van Sta
te beveelt weliswaar handhaving, maar dwang
sommen mogen niet. Het ministerie van
Vrom neemt plots de taak van de gemeente
over; dwangsommen komen er niet. Wel ge
doogvergunningen die anticiperen op verande
rende regelgeving. Prorail kondigt immers aan
te gaan experimenteren met raildempers.
We schrijven dan 2005 en uit het onderzoek
van de provincie komt als goedkoopste oplos
sing de half verdiepte spoorbak.
Een jaar laten blijkt dat het vervangen van de
houten bielzen door betonnen dwarsliggers
de overlast volgens sommigen alleen maar
heeft doen toenemen. BAS komt met een plan
voor meer dempers en veel meer geluidscher-
men. Die laatste komen er uiteindelijk op ver
schillende plaatsen maar Goes houdt nog vast
aan de spoorbakformule.
In 2009 lijkt het plotseling net zo efficiënt om
de spoorbak gewoon op het maaiveld te leg
gen. Om de overlast van de spoorwegovergan
gen tegen te gaan, worden tunneltjes beloofd:
bij de Van Hertemweg en bij de Kloetingse-
weg. De overgang bij de Buijs Ballotstraat zal
veiliger worden gemaakt.
De gemeenteraad geeft, hoewel niet helemaal
overtuigd of een spoorbak op het maaiveld zal
helpen, opdracht om het werk voor te berei
den. Het gaat een hoop geld kosten, Meer dan
veertig miljoen. Het grootste deel daarvan,
twintig miljoen, zal Zeeland Seaports betalen.
Het havenbedrijf heeft immers de meeste baat
bij een goede aan- en afvoer van spullen die
de haven in en uit gaan. Het zal bijna 20 mil
joen euro dokken, het Rijk bijna 9 miljoen en
de provincie en Prorail elk 4 miljoen. De rest
zou voor rekening van Goes komen, dat inmid
dels al niet zo best in de slappe was zit.
Prorail, dat nooit heeft willen weten van een
snelheidsverlaging van de goederentreinen,
stelt plotseling voor de treinen niet met tach
tig maar met zestig kilometer per uur door de
Zuid-Beveland te laten rijden.
Met die voorlopige oplossing is iedereen aan
vankelijk blij, maar dat duurt niet lang. BAS
slaat aan het meten omdat de indruk bestaat
dat het alleen maar erger wordt. En ja, hoor,
de meeste treinbestuurders negeren de af
spraak, ook nadat het ministerie de maximum
snelheid van zestig heeft opgelegd. Goes
Op een schrijven aan de vaste
kamercommissie kregen we slechts
een ontvangstbevestiging
krijgt tot 2012 de tijd om uit te knobbelen wat
het beste helpt voor het minste geld, perma
nent een snelheidsbeperking of een dure
spoorbak.
Onderzoeken tonen aan dat beide oplossingen
de overlast slechts met ongeveer eenderde ver
minderen. Het lijkt erop dat Goes, dat al bijna
een miljoen in onderzoeken en voorbereidin
gen heeft gestoken, het hoofd in de schoot
legt. In 2012 wordt het plan afgeblazen.
Wat overblijft is een plan voor een tunneltje
bij de Kloetingseweg en een spoorviaduct bij
de Van Hertemweg. Prorail moet voor geluid-
schermen en betere dwarsliggers zorgen. Het
havenbedrijf vindt dan een bijdrage van 20
miljoen te veel. Het worden er ruim 12 mil
joen 'om toekomstige claims af te kopen'. En
dan sneuvelt ook het tunneltje bij de Kloeting
seweg.
Ook BAS heeft zich inmiddels opgeheven.
Peter Gruijters stelt vast dat Prorail te machtig
is. „Daar kun je nooit van winnen. Naar zittin
gen van de Raad van State of van de recht
bank sturen ze zeven juristen, zelfs een keer
een hoogleraar. Wij, amateurs, wonnen maar
het is de crisis die ons voorlopig heeft gered.
Prorail wrijft in de handen want het bedrijf
ontwerpt de aanpassingen in Goes en voert ze
uit.
„Wij hebben als BAS enorm veel werk verzet,
duizenden manuren. Op brieven aan de vaste
kamercommissie kregen we slechts een ont
vangstbevestiging. Erg teleurstellend."
mm
BAS bewandelde de Konink
lijke weg. Ludieke acties
hadden misschien meer op
geleverd
MAANDAG 16 FEBRUARI 2015
jarenlang 'spoorbak'
Een betonnen spoorbak op het
maaiveld werd de optie waarvoor
de gemeenteraad van Goes groen
licht gaf, hoewel getwijfeld werd
aan de effecten. De bak kwam er
niet.
Peter Gruijters
3
Peter Gruijters, voorzitter van
BAS. foto Marcelle Davidse