Een betonnen spoorbak moest jaren lang de oplossing bieden voor overlast van geluid en trilling. Het ging niet door, ondanks de inspanningen van omwonenden. 24 ZEELAND VERDIEPT SPOOR m* - ^1'. TUSSEN DROOM EN DAAD Kr G Echt dicht bij het spoor hoef je in Goes niet te wonen om de lege au totreinen over het spoor te horen denderen. Ook zonder ongunstige wind hoor je de rijplaten klapperen op een kilometer afstand. Wie wel vlakbij woont, trilt ook bij het voorbijgaan van ande re goederentreinen zijn bed of zijn stoel uit, en kan gerust gaan roepen in plaats van pra ten. Die overlast wordt erger naarmate er meer goederentreinen over het spoor gaan en andersom. Het zoeken naar een oplossing valt in de categorie 'geen daden maar woorden'. Het toverwoord was jarenlang 'spoorbak'. Er kwam geld voor, een zekere overeenstem ming, mooie plannen, gave tekeningen, maar het ding zelf kwam er niet. Het begon allemaal in het jaar 2000, toen er nog een Westerschelde Container Terminal (WCT) aan zat te komen. Een economische crisis was nog niet in zicht en het goederen vervoer over de spoorlijn nam gestaag toe. De mensen die langs het spoor woonden merk ten dat: steeds meer herrie, steeds meer trillin gen. Een oplossing voor Heinkenszand en Ein- dewege zat in de pijplijn want het Sloespoor zou worden verlegd maar in Goes, Kapelle en Reimerswaal bleef het spoor liggen waar het lag, met meer treinen erover dus. Actiegroepen begonnen zich te roeren. In Goes verzette de groep Gedender Beu zich vooral tegen de WCT maar over de hele linie ontstond BAS, de Belangenvereniging Aanwo- nenden Spoorlijn. BAS stortte zich onder lei ding van voormalig dijkgraaf Peter Gruijters vol vertrouwen in het overlegcircuit. „Wij ge loofden in de Koninklijke weg", zegt Gruijters nu. „Omdat je denkt dat in een democratie je stem wel gehoord zal worden. Maar misschien hadden we beter ludieke acties kunnen voe ren, want al het werk leverde niets op." Als BAS in 2004 de gemeenten Goes, Kapelle en Reimerswaal vraagt handhavend op te tre den omdat Prorail, de spoorbeheerder, zonder meer vergunningen heeft uitgegeven die tot verdubbeling van het aantal goederentreinen hebben geleid, gebeurt dat niet meteen. De Raad van State moet eraan te pas komen om de gemeenten zo ver te krijgen. Ze doen hun best, maar Prorail luistert niet. Dan komt de provincie in het geweer. Er wordt een onderzoek gelast naar verschillen de oplossingen: een betonnen bak die het spoor een eindje onder het maaiveld moet voe ren, een spoorbak waarmee de trein helemaal Prorail is te machtig. Daar kun je nooit van winnen, al krijg je nog zo vaak gelijk van de rechter Het toverwoord was Wat is er terechtgekomen van de Grote Plannen die blijkens indruk wekkende artist's impressions het Zeeuwse landschap zouden her scheppen? Vandaag: een spoorbak tegen de overlast van geluid en tril ling in Goes. Een van de meest vergaande plan nen voor een verdiept spoor in Goes. 71 n an nn Ongelijkvloerse spoorwegkruising Kloetingseweg (fietsers voetangers) •SrvigyJit dwarsprofiel spoorbak Spoorwegkruising Buys Ballotstraat Ongelijkvloerse spoorwegkruising Van Hertumweg Doorsnede van spoorkruising Van Hertumweg door Mieke van der Jagt Peter Gruijters

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24