Een betonnen spoorbak moest jaren
lang de oplossing bieden voor
overlast van geluid en trilling. Het
ging niet door, ondanks de
inspanningen van omwonenden.
24 ZEELAND
VERDIEPT SPOOR
m* - ^1'.
TUSSEN DROOM EN DAAD
Kr G
Echt dicht bij het spoor hoef je in
Goes niet te wonen om de lege au
totreinen over het spoor te horen
denderen. Ook zonder ongunstige
wind hoor je de rijplaten klapperen
op een kilometer afstand. Wie wel vlakbij
woont, trilt ook bij het voorbijgaan van ande
re goederentreinen zijn bed of zijn stoel uit,
en kan gerust gaan roepen in plaats van pra
ten. Die overlast wordt erger naarmate er
meer goederentreinen over het spoor gaan en
andersom. Het zoeken naar een oplossing valt
in de categorie 'geen daden maar woorden'.
Het toverwoord was jarenlang 'spoorbak'. Er
kwam geld voor, een zekere overeenstem
ming, mooie plannen, gave tekeningen, maar
het ding zelf kwam er niet.
Het begon allemaal in het jaar 2000, toen er
nog een Westerschelde Container Terminal
(WCT) aan zat te komen. Een economische
crisis was nog niet in zicht en het goederen
vervoer over de spoorlijn nam gestaag toe. De
mensen die langs het spoor woonden merk
ten dat: steeds meer herrie, steeds meer trillin
gen. Een oplossing voor Heinkenszand en Ein-
dewege zat in de pijplijn want het Sloespoor
zou worden verlegd maar in Goes, Kapelle en
Reimerswaal bleef het spoor liggen waar het
lag, met meer treinen erover dus.
Actiegroepen begonnen zich te roeren. In
Goes verzette de groep Gedender Beu zich
vooral tegen de WCT maar over de hele linie
ontstond BAS, de Belangenvereniging Aanwo-
nenden Spoorlijn. BAS stortte zich onder lei
ding van voormalig dijkgraaf Peter Gruijters
vol vertrouwen in het overlegcircuit. „Wij ge
loofden in de Koninklijke weg", zegt Gruijters
nu. „Omdat je denkt dat in een democratie je
stem wel gehoord zal worden. Maar misschien
hadden we beter ludieke acties kunnen voe
ren, want al het werk leverde niets op."
Als BAS in 2004 de gemeenten Goes, Kapelle
en Reimerswaal vraagt handhavend op te tre
den omdat Prorail, de spoorbeheerder, zonder
meer vergunningen heeft uitgegeven die tot
verdubbeling van het aantal goederentreinen
hebben geleid, gebeurt dat niet meteen. De
Raad van State moet eraan te pas komen om
de gemeenten zo ver te krijgen. Ze doen hun
best, maar Prorail luistert niet.
Dan komt de provincie in het geweer. Er
wordt een onderzoek gelast naar verschillen
de oplossingen: een betonnen bak die het
spoor een eindje onder het maaiveld moet voe
ren, een spoorbak waarmee de trein helemaal
Prorail is te machtig. Daar kun je
nooit van winnen, al krijg je nog zo
vaak gelijk van de rechter
Het toverwoord was
Wat is er terechtgekomen van de
Grote Plannen die blijkens indruk
wekkende artist's impressions het
Zeeuwse landschap zouden her
scheppen? Vandaag: een spoorbak
tegen de overlast van geluid en tril
ling in Goes.
Een van de meest vergaande plan
nen voor een verdiept spoor in
Goes.
71 n an nn
Ongelijkvloerse spoorwegkruising
Kloetingseweg (fietsers voetangers)
•SrvigyJit
dwarsprofiel spoorbak
Spoorwegkruising
Buys Ballotstraat
Ongelijkvloerse spoorwegkruising
Van Hertumweg
Doorsnede van spoorkruising
Van Hertumweg
door Mieke van der Jagt
Peter Gruijters