Lagerwal
Ik voel me echt niet schuldig
Delta-idee Balance Island mogelijk
naar Vietnam en Bangladesh
ZEELAND 19
commentaar
Presentatie boek over Zeeuwse
weerman Jos Broeke in Kloetinge
KAMPERLAND - Een waardeloos
rapport met verkeerde conclusies.
Kapitein Pieter de Kam van de As
trid heeft geen goed woord over
voor de Ierse onderzoekers van de
schipbreuk die hij met zijn schip
leed. „Wat mij betreft, veeg je er
je achterwerk mee af. Ik voel me
echt niet schuldig."
De conclusies zijn vernietigend,
maar hij trekt zich er niks van
aan. „Ze stellen heel simpel dat
het schip niet op zee had mogen
zijn. Dat is natuurlijk niet correct.
Wij voldeden aan alle eisen en de
Nederlandse Scheepvaart Inspec
tie is dat met ons eens. Je zult in
Nederland niemand vinden die
het met de Ieren eens is."
Maar hoe kon nou water in een
brandstoftank komen? De Kam
heeft wel een idee, maar kan niks
bewijzen en wil dus niet naar ie
mand wijzen. Was het dan kwade
opzet? „Ja." Door wie? Waarom?
„Ik zeg er verder niks over."
Hoe zit het dan met een volgens
de Ieren verkeerde registratie van
het schip; met vergunningen die
verlopen waren; met documenten
die niet deugen? „Onzin. Ze er
kennen onze instantie en onze re
gels niet. Die mening mag je heb
ben, maar dat is wel een rare me
ning. En voor onze reis heb ik ge
vraagd aan de Nederlandse
Scheepvaart Inspectie hoeveel
over tijd ik mocht zijn met de con
trole van de vergunningen en het
schip. Dat was twee maanden. Na
terugkeer zou het schip in Ant
werpen in dok gaan. De Ieren zeg
gen gewoon dat zo'n gedoogperio-
de niet bestaat. Tja."
Imagoschade? De Kam zegt er
geen last van te hebben. „Alle op
varenden van de Astrid zijn daar
na gewoon weer gaan varen op
zeilschepen. En ik word gewoon
gevraagd als kapitein op andere
schepen. Dat gebeurt niet als ik
een slechte kapitein zou zijn.
Dat ik dertig mensen heb
gered, dat staat dan weer
nergens in dat rapport
Daar doet zo'n trutrapport niks
aan af."
De Kam brengt in herinnering
dat de opvarenden van de Astrid
allemaal zijn gered en het er zon
der kleerscheuren vanafhebben
gebracht. „Maar dat ik als laatste
van boord ben gegaan en dat ik
dertig mensen heb gered, dat
staat dan weer nergens in dat rap
port. De Ierse redders kwamen ge
woon te laat. De Ieren denken al
leen aan hun eigen hachie en al
les wordt op mij afgewenteld.
Nou, ik weet van mezelf dat ik
het goed heb gedaan. Maar wat
heb ik eraan? Mijn schip en be
drijf zijn weg, ik zit met grote
schulden. Mijn leven krijg ik niet
meer terug."
Het keiharde oordeel
van de Ierse maritie
me onderzoeksraad
over de Zeeuwse
schipper van de Astrid is zowel
verklaarbaar als schokkend.
Ierland, Denemarken en Duits
land zijn al jaren van mening
dat de strenge Solas-eisen ook
voor het traditionele zeilchar-
terbedrijf gelden. De Neder
landse schippers vinden die ei
sen terecht onwerkbaar. Maar
voor het overige hebben de Ier
se onderzoekers wel zeer ster
ke punten.
Een schipper die bij een stevi
ge wind lagerwal opzoekt,
neemt een risico. Solas of geen
Solas, een schipper die na het
per abuis innemen van water
niet al zijn brandstoftanks con
troleert, laat een flinke steek
vallen. Deze Ierse kritiek snijdt
wel degelijk hout.
Iedereen is gered voordat de As
trid zonk. Mede door goed op
treden van de schipper. Maar
deze uitkomst is toch meer ge
luk dan wijsheid, zo blijkt uit
dit nuttige onderzoek.
BIJ NADER
(-)
(-)
(-)
(-)
VLISSINGEN - Een idee dat twee
jaar geleden een Delta Water
Award in de wacht sleepte, wordt
nu bestudeerd op zijn toepasbaar
heid in Bangladesh en Vietnam.
Het gaat om het zogenaamde Ba
lance Island dat was ontwikkeld
om de zoutindringing in het Ha
ringvliet tegen te gaan bij het op
een kier zetten van de Haring-
vlietsluizen. Door een eiland slim
te positioneren in de monding
van de Haringvliet wordt de stro
ming zodanig beïnvloed dat zou
tindringing wordt beperkt. De ini
tiatiefnemers sleepten zowel de
nationale Delta Water Award als
de internationale Delta Alliance
Young Professional Award in de
wacht met het idee. Inmiddels is
het concept voor het Haringvliet
niet meer relevant omdat voor
een andere oplossing is gekozen.
De bedenkers zien potentie voor
andere delta's. Grontmij, Imares
Wageningen UR, Deltares en de
Waterarchitect onderzoeken in
een internationale haalbaarheids
studie of Balance Island een effec
tieve oplossing biedt tegen de ver-
zilting van drinkwater en land
bouwgronden in de delta's van
Bangladesh en Vietnam.
GOES - Bij de Goese uitgeverij Het
Paard van Troje verschijnt volgen
de maand een boek over de be
faamde Zeeuwse weerman Jos
Broeke, getiteld JOS, én het weer in
Zeeland. Het is geschreven door
journalist Peter de Jonge.
Jos Broeke (1946) werkte bij het
KNMI, op weerschepen en bij het
weerstation in Vlissingen. In 1995
richtte hij zijn eigen bureau op:
Meteo Zeeland. Hij werd populair
als weerman voor Omroep Zee
land. Tegenwoordig vervult hij de
zelfde functie bij CTV Zeeland.
Het boek wordt vrijdag 6 maart
om 10.30 uur gepresenteerd in het
Geerteshuis in Kloetinge, het ge
boortedorp van Buys Ballot, op
richter van het KNMI. De voorma
lige NOS-weervrouw Marjon de
Hond neemt het eerste exemplaar
in ontvangst.
Wie de presentie wil bijwonen,
kan zich per e-mail aanmelden
via info@paardvantroje.nl
MAANDAG 16 FEBRUARI 2015
Pieter de Kam, kapitein/eigenaar
In de tabel van het aantal schriftelij
ke vragen dat Statenleden hebben ge
steld (krant van 14/2) zijn enkele ge
gevens van de vorige zittingsperiode
weggevallen. Ook de totalen waren
verwisseld. Het aantal vragen per par
tij in 2011-2015, met tussen haakjes
die over 2007-2011:
Partij voor Zeeland
144
(163)
GroenLinks
113
(68)
PvdA
56
(51)
PW
55
SP
48
(30)
CDA
40
(51)
Christenunie
21
(13)
D66
16
Natuurlijk Zeeland
11
SGP
11
(10)
WD
9
(38)
PBZ
3
In het verslag van de Statenvergade
ring (za. 14/2) is niet vermeld dat ook
D66 de motie ondertekende voor be
houd van de leeuw in het logo.
Ton Brandenbarg (oud-directeur van
de Zeeuwse Bibliotheek), zaterdag ge
noemd in de lijst van Zeeuwse topin
komens, tekent aan dat het voor hem
genoemde bedrag zelf gespaarde ver
lofdagen betreft.
meer terug."
Kapitein Pieter de Kam van de Astrid, met zijn vrouw Ineke.
archieffoto Mechteld Jansen
ik zit met grote schulden. Mijn leven krijg ik niet