Lagerwal Ik voel me echt niet schuldig Delta-idee Balance Island mogelijk naar Vietnam en Bangladesh ZEELAND 19 commentaar Presentatie boek over Zeeuwse weerman Jos Broeke in Kloetinge KAMPERLAND - Een waardeloos rapport met verkeerde conclusies. Kapitein Pieter de Kam van de As trid heeft geen goed woord over voor de Ierse onderzoekers van de schipbreuk die hij met zijn schip leed. „Wat mij betreft, veeg je er je achterwerk mee af. Ik voel me echt niet schuldig." De conclusies zijn vernietigend, maar hij trekt zich er niks van aan. „Ze stellen heel simpel dat het schip niet op zee had mogen zijn. Dat is natuurlijk niet correct. Wij voldeden aan alle eisen en de Nederlandse Scheepvaart Inspec tie is dat met ons eens. Je zult in Nederland niemand vinden die het met de Ieren eens is." Maar hoe kon nou water in een brandstoftank komen? De Kam heeft wel een idee, maar kan niks bewijzen en wil dus niet naar ie mand wijzen. Was het dan kwade opzet? „Ja." Door wie? Waarom? „Ik zeg er verder niks over." Hoe zit het dan met een volgens de Ieren verkeerde registratie van het schip; met vergunningen die verlopen waren; met documenten die niet deugen? „Onzin. Ze er kennen onze instantie en onze re gels niet. Die mening mag je heb ben, maar dat is wel een rare me ning. En voor onze reis heb ik ge vraagd aan de Nederlandse Scheepvaart Inspectie hoeveel over tijd ik mocht zijn met de con trole van de vergunningen en het schip. Dat was twee maanden. Na terugkeer zou het schip in Ant werpen in dok gaan. De Ieren zeg gen gewoon dat zo'n gedoogperio- de niet bestaat. Tja." Imagoschade? De Kam zegt er geen last van te hebben. „Alle op varenden van de Astrid zijn daar na gewoon weer gaan varen op zeilschepen. En ik word gewoon gevraagd als kapitein op andere schepen. Dat gebeurt niet als ik een slechte kapitein zou zijn. Dat ik dertig mensen heb gered, dat staat dan weer nergens in dat rapport Daar doet zo'n trutrapport niks aan af." De Kam brengt in herinnering dat de opvarenden van de Astrid allemaal zijn gered en het er zon der kleerscheuren vanafhebben gebracht. „Maar dat ik als laatste van boord ben gegaan en dat ik dertig mensen heb gered, dat staat dan weer nergens in dat rap port. De Ierse redders kwamen ge woon te laat. De Ieren denken al leen aan hun eigen hachie en al les wordt op mij afgewenteld. Nou, ik weet van mezelf dat ik het goed heb gedaan. Maar wat heb ik eraan? Mijn schip en be drijf zijn weg, ik zit met grote schulden. Mijn leven krijg ik niet meer terug." Het keiharde oordeel van de Ierse maritie me onderzoeksraad over de Zeeuwse schipper van de Astrid is zowel verklaarbaar als schokkend. Ierland, Denemarken en Duits land zijn al jaren van mening dat de strenge Solas-eisen ook voor het traditionele zeilchar- terbedrijf gelden. De Neder landse schippers vinden die ei sen terecht onwerkbaar. Maar voor het overige hebben de Ier se onderzoekers wel zeer ster ke punten. Een schipper die bij een stevi ge wind lagerwal opzoekt, neemt een risico. Solas of geen Solas, een schipper die na het per abuis innemen van water niet al zijn brandstoftanks con troleert, laat een flinke steek vallen. Deze Ierse kritiek snijdt wel degelijk hout. Iedereen is gered voordat de As trid zonk. Mede door goed op treden van de schipper. Maar deze uitkomst is toch meer ge luk dan wijsheid, zo blijkt uit dit nuttige onderzoek. BIJ NADER (-) (-) (-) (-) VLISSINGEN - Een idee dat twee jaar geleden een Delta Water Award in de wacht sleepte, wordt nu bestudeerd op zijn toepasbaar heid in Bangladesh en Vietnam. Het gaat om het zogenaamde Ba lance Island dat was ontwikkeld om de zoutindringing in het Ha ringvliet tegen te gaan bij het op een kier zetten van de Haring- vlietsluizen. Door een eiland slim te positioneren in de monding van de Haringvliet wordt de stro ming zodanig beïnvloed dat zou tindringing wordt beperkt. De ini tiatiefnemers sleepten zowel de nationale Delta Water Award als de internationale Delta Alliance Young Professional Award in de wacht met het idee. Inmiddels is het concept voor het Haringvliet niet meer relevant omdat voor een andere oplossing is gekozen. De bedenkers zien potentie voor andere delta's. Grontmij, Imares Wageningen UR, Deltares en de Waterarchitect onderzoeken in een internationale haalbaarheids studie of Balance Island een effec tieve oplossing biedt tegen de ver- zilting van drinkwater en land bouwgronden in de delta's van Bangladesh en Vietnam. GOES - Bij de Goese uitgeverij Het Paard van Troje verschijnt volgen de maand een boek over de be faamde Zeeuwse weerman Jos Broeke, getiteld JOS, én het weer in Zeeland. Het is geschreven door journalist Peter de Jonge. Jos Broeke (1946) werkte bij het KNMI, op weerschepen en bij het weerstation in Vlissingen. In 1995 richtte hij zijn eigen bureau op: Meteo Zeeland. Hij werd populair als weerman voor Omroep Zee land. Tegenwoordig vervult hij de zelfde functie bij CTV Zeeland. Het boek wordt vrijdag 6 maart om 10.30 uur gepresenteerd in het Geerteshuis in Kloetinge, het ge boortedorp van Buys Ballot, op richter van het KNMI. De voorma lige NOS-weervrouw Marjon de Hond neemt het eerste exemplaar in ontvangst. Wie de presentie wil bijwonen, kan zich per e-mail aanmelden via info@paardvantroje.nl MAANDAG 16 FEBRUARI 2015 Pieter de Kam, kapitein/eigenaar In de tabel van het aantal schriftelij ke vragen dat Statenleden hebben ge steld (krant van 14/2) zijn enkele ge gevens van de vorige zittingsperiode weggevallen. Ook de totalen waren verwisseld. Het aantal vragen per par tij in 2011-2015, met tussen haakjes die over 2007-2011: Partij voor Zeeland 144 (163) GroenLinks 113 (68) PvdA 56 (51) PW 55 SP 48 (30) CDA 40 (51) Christenunie 21 (13) D66 16 Natuurlijk Zeeland 11 SGP 11 (10) WD 9 (38) PBZ 3 In het verslag van de Statenvergade ring (za. 14/2) is niet vermeld dat ook D66 de motie ondertekende voor be houd van de leeuw in het logo. Ton Brandenbarg (oud-directeur van de Zeeuwse Bibliotheek), zaterdag ge noemd in de lijst van Zeeuwse topin komens, tekent aan dat het voor hem genoemde bedrag zelf gespaarde ver lofdagen betreft. meer terug." Kapitein Pieter de Kam van de Astrid, met zijn vrouw Ineke. archieffoto Mechteld Jansen ik zit met grote schulden. Mijn leven krijg ik niet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 19