Massaal protest tegen
nieuwe dienstregeling
'Ik wil het zelf lezen'
Keukens
Lekker klussen op Valentijnsdag
Kapitein bestrijdt hard oordeel
Ierse onderzoeksraad over
veiligheid Zeeuws tallship.
SCHIPBREUK ASTRID
18 ZEELAND
Meer haarscheurtjes aangetroffen
in kerncentrales Doel en Tihange
Vijf mannen aangehouden na uit de
hand gelopen feest' in Middelburg
Keukeny
maandag
Afgelopen zaterdag, bij
de Karwei:
„Goedemorgen, waar
mee kan ik u van
dienst zijn?"
„Ik uuhh...ik zoek een pot grijze
verf."
„Grijs? Dat treft. We hebben mo
menteel vijftig verschillende tin
ten. Met korting. Dat is een Va-
lentijnsaanbieding. Het is voor
de slaapkamer, zeker..?"
„Eeh, nee. Voor de gang."
„Voor de gang? Zooo..., gedurfd.
Liever de spijlen van de trapleu
ning dan die van het bed, be
grijp ik."
„Pardon?"
„Gisteravond naar de film ge
weest, zeker? Beetje inspiratie
opgedaan?"
„Nee, hoezo? Mijn vrouw en ik
hebben lekker thuis op de bank
gezeten, televisie gekeken."
„Aaah, natuurlijk. Een goeie ho-
memovie, het stevigere werk.
Gelijk hebben jullie. De biosco
pen zijn uitverkocht, maar die
film schijnt supersaai te zijn. Er
gebeurt helemaal niks."
„Sorry hoor, maar wat heeft dat
met mijn gang te maken? Ik wil
alleen wat advies over het schil
derwerk."
„Natuurlijk, natuurlijk... Ik zie
dat u ook afplaktape in uw kar
retje hebt liggen. Dat is niet
echt sterk, hoor. Dat scheur je
zo door. Ik zou duct tape advise
ren. Of tie wraps, ook handig."
„Eeehh..."
„En dat roerstokje is ook een
beetje kort. We hebben veel lan
gere, hoor. Die zwiepen een
stuk beter."
„Waar heeft u het over? Het is
gewoon om te roeren."
„Ja ja, u wilt hem er eens goed
indopen, ik snap het wel. In
plaats van een dun latje kunt u
ook een flessenlikker nemen. Ik
zag Goedele Liekens van de
week in RTL Late Night. Volgens
haar werkt dat heel goed. Kunt
u hiernaast kopen bij de Blok
ker. Da's wel zo sympathiek. Die
zaak heeft het al zo moeilijk."
„Een flessenlikker? Ik begrijp
niet waar u het over heeft."
„Nee, daarom is het ook goed
dat u hier langskomt. Wij gelo
ven in persoonlijke service. Vijf
tig tinten grijs is tegenwoordig
ons stalenboek."
„U bent niet goed snik. Ik ga
hier weg."
„Zo zeg...stank voor dank. Vieze
rik dat je d'r bent."
Zaterdag stond de teller op 8102.
Daarnaast werd zijn digitale peti
tie tweeduizend keer onderte
kend en ontving de Facebookpagi-
na 'Zeg NEE tegen de nieuwe
Zeeuwse Dienstregeling' meer
dan 3500 steunbetuigingen.
Van Kervinck is aangenaam ver
rast over het feit dat zijn actie in
heel Zeeland opgepikt. Op diverse
plaatsen hebben mensen zich op
geworpen om handtekeningen in
te zamelen. „Ik had niet durven
hopen dat het zo'n succes zou
worden. Het is echt geëxplodeerd
en door de hele provincie gegaan.
VLISSINGEN - Het negeren van de
internationale veiligheidsregels is
de belangrijkste oorzaak van de
stranding van het Zeeuwse tall
ship Astrid. Sterker nog: het schip
had niet op zee mogen zijn.
Dat concludeert de Marine Casual
ty Investigation Board (MCIB), de
Ierse instantie die het scheepson
geval heeft onderzocht. De Neder
landse Onderzoeksraad voor Vei
ligheid was hierbij betrokken.
Het opleidingszeilschip uit 1924,
met Vlissingen als thuishaven,
liep op woensdag 24 juli 2013 tij
dens een evenement voor de Ierse
kust nabij Oysterhaven op de rot
sen en zonk. Dat gebeurde toen
de motor plotseling uitviel en het
niet lukte tijdig van de rotsen
weg te zeilen. De dertig opvaren
den konden worden gered.
Het uitvallen van de motor werd
veroorzaakt door een vermenging
van brandstof met drinkwater.
Door een 'menselijke fout' was op
12 juli in Brighton duizend liter
drinkwater in een van de brand
stoftanks gepompt. Die is welis
waar direct gereinigd, maar daar
bij is over het hoofd gezien dat er
ook water in een van de andere
brandstoftanks was beland.
Toch is dit volgens de Ierse onder
zoeksraad niet de enige en belang
rijkste oorzaak geweest van het
ongeval. De instantie constateert
een groot aantal tekortkomingen
en overtredingen:
Het schip voer, zeker gezien de
harde wind die dag, te dicht langs
de kust. De route leek vooral inge
geven door de wens mooie 'foto
momenten' te bieden.
De Astrid beschikte niet over
de vereiste papieren voor interna-
Dat geeft me een heel goed ge
voel."
Het resultaat van alle inspannin
gen biedt de Scalda-student maan
dag 23 februari aan verantwoorde
lijk gedeputeerde George van
Heukelom aan. Volgens Van Ker
vinck is de massale steunbetui
ging een niet te negeren signaal.
„Ik zou het absurd vinden als Van
Heukelom dit zomaar naast zich
neerlegt en zich niet zou openstel
len voor onze mening."
Door de nieuwe dienstregeling,
die op 1 maart moet ingaan, wor
den veel Zeeuwse dorpen sterk
verminderd bereikbaar, stelt Van
Kervinck. De haltetaxi is volgens
hem daarbij nauwelijks een alter
natief. „De veranderingen gaan
voor inwoners, studenten en toe
risten grote gevolgen hebben."
VLISSINGEN - Zeilen doet ze nog
steeds graag. De schipbreuk die
Marieke de Kuyper-de Ridder
met de Astrid meemaakte, heeft
dat plezier niet weggenomen.
Over de conclusies van de Ierse
onderzoekers heeft ze nu nog
geen oordeel. „Ik wil het rapport
eerst zelf lezen voordat ik daar
over uitspraken doe."
Marieke is de dochter van KN-
RM-schipper Hugo de Ridder van
het reddingsstation Veere. Experti
se heeft ze niet, benadrukt ze.
Maar ook 'gevoelsmatig' wil ze
graag kennis nemen van de in
houd van het rapport. De betrok
kenheid bij de Astrid, de beman
ning en de mede-opvarenden is
nog steeds groot, vertelt ze.
„Nadien hebben we nog regelma-
tig contact gehad als opvarenden.
We hebben ook ondanks de schip
breuk een schitterende reis gehad
en veel lol gemaakt. De verbon
denheid die we met elkaar voe
len, is groot."
tionale reizen. Volgens de Ierse
onderzoekers onttrok het schip
zich ten onrechte aan de eisen
van Solas, het internationale ver
drag voor veiligheid op zee. Een
deel van de wel aanwezige certifi
caten was bovendien verlopen.
De bemanning was onvoldoen
de gekwalificeerd. Een deel van
de papieren was verlopen.
De onderhoudstermijn van de
reddingsvlotten was verstreken.
De staat van het schip en de
wijze waarop ermee werd geva
ren, voldeden niet aan de Solas-
normen. Het schip, de opvaren
den en het milieu werden daar
mee in gevaar gebracht.
De juiste procedure voor nood
signalen werd niet gevolgd, an
ders hadden hulpdiensten tien
minuten eerder kunnen worden
opgeroepen.
Schipper/eigenaar Pieter de Kam
uit Kamperland - die zich ge
steund weet door de Nederlandse
Scheepvaartinspectie - heeft te
genover de MCIS steeds bestre
den dat de Astrid onder de So-
las-regelgeving valt. In Europa is
er al jarenlang discussie over wel
ke veiligheidseisen voor zeilchar-
terschepen moeten gelden.
SCHIPBREUK
DOEL - De reactorwanden van de
Belgische kerncentrales Doel 3 en
Tihange 2 bevatten meer haar
scheurtjes dan tot nu toe werd ge
dacht.
Het gaat om scheurtjes die niet
nieuw zijn, maar die nog niet eer
der waren ontdekt, doordat tot
dusverre op een andere manier
werd gemeten. In de centrale van
Doel, vlak over de Zeeuws-Vlaam-
se grens, gaat het om 13.000 in
plaats van 8000 scheurtjes. Bij Ti
hange 2, in de provincie Luik, zijn
het er 3000 in plaats van 2000.
Beide reactoren liggen stil. Exploi
tant Electrabel wil ze in juli weer
opstarten, maar of dat nu nog
lukt, is onduidelijk.
Naar aanleiding van de ontdek
king van haarscheurtjes in België
is in 2012 en 2013 ook het reactor
vat van de kerncentrale in Borsse-
le aan een nadere inspectie onder
worpen. Daarbij werd niets gecon
stateerd.
Meer nieuws zie:
www.pzc.nl
ruime keuze, voor elk budget
ook voor uw totale keukenverbouwing
MIDDELBURG - De politie heeft za
terdagochtend vroeg in de Mean
derlaan in Middelburg vijf man
nen aangehouden na een uit de
hand gelopen feestje.
Rond half twee kreeg de politie
een melding dat er een flinke ru
zie aan de hand was in een por
tiek. De agenten troffen drie man
nen aan, van wie er één een be
bloede hand had. Een nabijgele
gen woning bleek totaal te zijn
vernield. Overal lag kapot glas en
bloed. De mannen zeiden dat er
een feestje was geweest. In de wo
ning troffen de agenten nog twee
mannen aan, die zich verstopt
hadden.
De vijf mannen werden aangehou
den en voor verder onderzoek
naar het politiecellencomplex To-
rentijd gebracht. Het gaat om
twee inwoners van Oost-Souburg
(17 en 19 jaar), twee Vlissingers
(22 en 23 jaar) en een man (21) uit
Oirschot.
Ernst Jan Rozendaal
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
DOMBURG - Stijn van Kervinck uit
Domburg heeft al meer dan acht
duizend handtekeningen verza
meld in zijn strijd tegen de nieuwe
dienstregeling van Connexxion.
De Astrid nam
onnodig risico
door Rolf Bosboom en Maurits Sep
Marieke de Kuyper-de Ridder, met
haar vader Hugo de Ridder.
Het tallship Astrid vertrok op 24
juli 2013 uit de haven van Oyster
haven Bay, aan de zuidkust van Ier
land, op weg naar Kinsale.
De Astrid kreeg op zee motorpro
blemen en kon niet op tijd wegzei
len van de kust. Door de harde
wind en de stroming liep het op
de rotsen, brak en zonk.
Aan boord waren dertig opvaren
den, onder wie drie Zeeuwen. Zij
konden ongedeerd (zij het met
lichte onderkoelingsverschijnse-
len) aan land gebracht worden.
De Astrid was een schip met Vlis
singen als thuishaven. Het was ei
gendom van Rederij Horizon Sai
ling, van Pieter en Ineke de Kam,
in Kamperland.
De Astrid is uiteindelijk geborgen
en gesloopt. Het was niet meer te
repareren.
Spoorstraat 18c /v PilJQ
4431 NK 's Gravenpolder
T (0113) 312547 M 06 53314189
Openingstijden zie www.keukenplus.com