Massaal protest tegen nieuwe dienstregeling 'Ik wil het zelf lezen' Keukens Lekker klussen op Valentijnsdag Kapitein bestrijdt hard oordeel Ierse onderzoeksraad over veiligheid Zeeuws tallship. SCHIPBREUK ASTRID 18 ZEELAND Meer haarscheurtjes aangetroffen in kerncentrales Doel en Tihange Vijf mannen aangehouden na uit de hand gelopen feest' in Middelburg Keukeny maandag Afgelopen zaterdag, bij de Karwei: „Goedemorgen, waar mee kan ik u van dienst zijn?" „Ik uuhh...ik zoek een pot grijze verf." „Grijs? Dat treft. We hebben mo menteel vijftig verschillende tin ten. Met korting. Dat is een Va- lentijnsaanbieding. Het is voor de slaapkamer, zeker..?" „Eeh, nee. Voor de gang." „Voor de gang? Zooo..., gedurfd. Liever de spijlen van de trapleu ning dan die van het bed, be grijp ik." „Pardon?" „Gisteravond naar de film ge weest, zeker? Beetje inspiratie opgedaan?" „Nee, hoezo? Mijn vrouw en ik hebben lekker thuis op de bank gezeten, televisie gekeken." „Aaah, natuurlijk. Een goeie ho- memovie, het stevigere werk. Gelijk hebben jullie. De biosco pen zijn uitverkocht, maar die film schijnt supersaai te zijn. Er gebeurt helemaal niks." „Sorry hoor, maar wat heeft dat met mijn gang te maken? Ik wil alleen wat advies over het schil derwerk." „Natuurlijk, natuurlijk... Ik zie dat u ook afplaktape in uw kar retje hebt liggen. Dat is niet echt sterk, hoor. Dat scheur je zo door. Ik zou duct tape advise ren. Of tie wraps, ook handig." „Eeehh..." „En dat roerstokje is ook een beetje kort. We hebben veel lan gere, hoor. Die zwiepen een stuk beter." „Waar heeft u het over? Het is gewoon om te roeren." „Ja ja, u wilt hem er eens goed indopen, ik snap het wel. In plaats van een dun latje kunt u ook een flessenlikker nemen. Ik zag Goedele Liekens van de week in RTL Late Night. Volgens haar werkt dat heel goed. Kunt u hiernaast kopen bij de Blok ker. Da's wel zo sympathiek. Die zaak heeft het al zo moeilijk." „Een flessenlikker? Ik begrijp niet waar u het over heeft." „Nee, daarom is het ook goed dat u hier langskomt. Wij gelo ven in persoonlijke service. Vijf tig tinten grijs is tegenwoordig ons stalenboek." „U bent niet goed snik. Ik ga hier weg." „Zo zeg...stank voor dank. Vieze rik dat je d'r bent." Zaterdag stond de teller op 8102. Daarnaast werd zijn digitale peti tie tweeduizend keer onderte kend en ontving de Facebookpagi- na 'Zeg NEE tegen de nieuwe Zeeuwse Dienstregeling' meer dan 3500 steunbetuigingen. Van Kervinck is aangenaam ver rast over het feit dat zijn actie in heel Zeeland opgepikt. Op diverse plaatsen hebben mensen zich op geworpen om handtekeningen in te zamelen. „Ik had niet durven hopen dat het zo'n succes zou worden. Het is echt geëxplodeerd en door de hele provincie gegaan. VLISSINGEN - Het negeren van de internationale veiligheidsregels is de belangrijkste oorzaak van de stranding van het Zeeuwse tall ship Astrid. Sterker nog: het schip had niet op zee mogen zijn. Dat concludeert de Marine Casual ty Investigation Board (MCIB), de Ierse instantie die het scheepson geval heeft onderzocht. De Neder landse Onderzoeksraad voor Vei ligheid was hierbij betrokken. Het opleidingszeilschip uit 1924, met Vlissingen als thuishaven, liep op woensdag 24 juli 2013 tij dens een evenement voor de Ierse kust nabij Oysterhaven op de rot sen en zonk. Dat gebeurde toen de motor plotseling uitviel en het niet lukte tijdig van de rotsen weg te zeilen. De dertig opvaren den konden worden gered. Het uitvallen van de motor werd veroorzaakt door een vermenging van brandstof met drinkwater. Door een 'menselijke fout' was op 12 juli in Brighton duizend liter drinkwater in een van de brand stoftanks gepompt. Die is welis waar direct gereinigd, maar daar bij is over het hoofd gezien dat er ook water in een van de andere brandstoftanks was beland. Toch is dit volgens de Ierse onder zoeksraad niet de enige en belang rijkste oorzaak geweest van het ongeval. De instantie constateert een groot aantal tekortkomingen en overtredingen: Het schip voer, zeker gezien de harde wind die dag, te dicht langs de kust. De route leek vooral inge geven door de wens mooie 'foto momenten' te bieden. De Astrid beschikte niet over de vereiste papieren voor interna- Dat geeft me een heel goed ge voel." Het resultaat van alle inspannin gen biedt de Scalda-student maan dag 23 februari aan verantwoorde lijk gedeputeerde George van Heukelom aan. Volgens Van Ker vinck is de massale steunbetui ging een niet te negeren signaal. „Ik zou het absurd vinden als Van Heukelom dit zomaar naast zich neerlegt en zich niet zou openstel len voor onze mening." Door de nieuwe dienstregeling, die op 1 maart moet ingaan, wor den veel Zeeuwse dorpen sterk verminderd bereikbaar, stelt Van Kervinck. De haltetaxi is volgens hem daarbij nauwelijks een alter natief. „De veranderingen gaan voor inwoners, studenten en toe risten grote gevolgen hebben." VLISSINGEN - Zeilen doet ze nog steeds graag. De schipbreuk die Marieke de Kuyper-de Ridder met de Astrid meemaakte, heeft dat plezier niet weggenomen. Over de conclusies van de Ierse onderzoekers heeft ze nu nog geen oordeel. „Ik wil het rapport eerst zelf lezen voordat ik daar over uitspraken doe." Marieke is de dochter van KN- RM-schipper Hugo de Ridder van het reddingsstation Veere. Experti se heeft ze niet, benadrukt ze. Maar ook 'gevoelsmatig' wil ze graag kennis nemen van de in houd van het rapport. De betrok kenheid bij de Astrid, de beman ning en de mede-opvarenden is nog steeds groot, vertelt ze. „Nadien hebben we nog regelma- tig contact gehad als opvarenden. We hebben ook ondanks de schip breuk een schitterende reis gehad en veel lol gemaakt. De verbon denheid die we met elkaar voe len, is groot." tionale reizen. Volgens de Ierse onderzoekers onttrok het schip zich ten onrechte aan de eisen van Solas, het internationale ver drag voor veiligheid op zee. Een deel van de wel aanwezige certifi caten was bovendien verlopen. De bemanning was onvoldoen de gekwalificeerd. Een deel van de papieren was verlopen. De onderhoudstermijn van de reddingsvlotten was verstreken. De staat van het schip en de wijze waarop ermee werd geva ren, voldeden niet aan de Solas- normen. Het schip, de opvaren den en het milieu werden daar mee in gevaar gebracht. De juiste procedure voor nood signalen werd niet gevolgd, an ders hadden hulpdiensten tien minuten eerder kunnen worden opgeroepen. Schipper/eigenaar Pieter de Kam uit Kamperland - die zich ge steund weet door de Nederlandse Scheepvaartinspectie - heeft te genover de MCIS steeds bestre den dat de Astrid onder de So- las-regelgeving valt. In Europa is er al jarenlang discussie over wel ke veiligheidseisen voor zeilchar- terschepen moeten gelden. SCHIPBREUK DOEL - De reactorwanden van de Belgische kerncentrales Doel 3 en Tihange 2 bevatten meer haar scheurtjes dan tot nu toe werd ge dacht. Het gaat om scheurtjes die niet nieuw zijn, maar die nog niet eer der waren ontdekt, doordat tot dusverre op een andere manier werd gemeten. In de centrale van Doel, vlak over de Zeeuws-Vlaam- se grens, gaat het om 13.000 in plaats van 8000 scheurtjes. Bij Ti hange 2, in de provincie Luik, zijn het er 3000 in plaats van 2000. Beide reactoren liggen stil. Exploi tant Electrabel wil ze in juli weer opstarten, maar of dat nu nog lukt, is onduidelijk. Naar aanleiding van de ontdek king van haarscheurtjes in België is in 2012 en 2013 ook het reactor vat van de kerncentrale in Borsse- le aan een nadere inspectie onder worpen. Daarbij werd niets gecon stateerd. Meer nieuws zie: www.pzc.nl ruime keuze, voor elk budget ook voor uw totale keukenverbouwing MIDDELBURG - De politie heeft za terdagochtend vroeg in de Mean derlaan in Middelburg vijf man nen aangehouden na een uit de hand gelopen feestje. Rond half twee kreeg de politie een melding dat er een flinke ru zie aan de hand was in een por tiek. De agenten troffen drie man nen aan, van wie er één een be bloede hand had. Een nabijgele gen woning bleek totaal te zijn vernield. Overal lag kapot glas en bloed. De mannen zeiden dat er een feestje was geweest. In de wo ning troffen de agenten nog twee mannen aan, die zich verstopt hadden. De vijf mannen werden aangehou den en voor verder onderzoek naar het politiecellencomplex To- rentijd gebracht. Het gaat om twee inwoners van Oost-Souburg (17 en 19 jaar), twee Vlissingers (22 en 23 jaar) en een man (21) uit Oirschot. Ernst Jan Rozendaal Voor meer columns: www.pzc.nl/columns DOMBURG - Stijn van Kervinck uit Domburg heeft al meer dan acht duizend handtekeningen verza meld in zijn strijd tegen de nieuwe dienstregeling van Connexxion. De Astrid nam onnodig risico door Rolf Bosboom en Maurits Sep Marieke de Kuyper-de Ridder, met haar vader Hugo de Ridder. Het tallship Astrid vertrok op 24 juli 2013 uit de haven van Oyster haven Bay, aan de zuidkust van Ier land, op weg naar Kinsale. De Astrid kreeg op zee motorpro blemen en kon niet op tijd wegzei len van de kust. Door de harde wind en de stroming liep het op de rotsen, brak en zonk. Aan boord waren dertig opvaren den, onder wie drie Zeeuwen. Zij konden ongedeerd (zij het met lichte onderkoelingsverschijnse- len) aan land gebracht worden. De Astrid was een schip met Vlis singen als thuishaven. Het was ei gendom van Rederij Horizon Sai ling, van Pieter en Ineke de Kam, in Kamperland. De Astrid is uiteindelijk geborgen en gesloopt. Het was niet meer te repareren. Spoorstraat 18c /v PilJQ 4431 NK 's Gravenpolder T (0113) 312547 M 06 53314189 Openingstijden zie www.keukenplus.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 18