'130.000 pgb-hulpen wachten op geld' Recordaantal klachten over dienst Toeslagen 66 Hoe meer mensen kijken, hoe meer de livestream kost; volgdevos.nl kostte 60.000 euro BINNENLAND 7 Vossen stelen de show Oehoe roept om aandacht Bliksem treft nest zeearend De 'smoesjes' van de Belastingdienst Vertederende beel den waren het, van de zes jonge vosjes die de afgelopen vier lentes de show stalen voor de camera's in hun burcht. Tiendui zenden mensen za gen vorig jaar live hoe ze geboren wer den, hun eerste stap jes buiten zetten en stoeiden in het gras. De site werd 1.573.714 keer bezocht door 335.000 unieke bezoe kers uit veertig ver schillende landen. vos.nl heeft vorig voorjaar 60.000 euro gekost. We kunnen elke euro maar één keer uitgeven." Niet al leen is de techniek duur - stroom en internet moeten worden aange legd - ook het beheer van de sites is veel werk. Al hoeft de redactie, dankzij kijkers die interessante momenten melden, niet 24 uur per dag voor het scherm te zitten. De camera die sinds vorige maand is gericht op een oehoe nest leverde al fraaie beelden op. Zo stroopten er 's nachts een vos en een steenmarter rond. In clip- jes op volgdeoehoe.nl zijn die mo menten terug te zien. Trouwe kij kers zijn meermaals beloond met de lokroep - oehoe - waarmee de man naar een vrouwtje lonkt; met succes, want de uilen zijn al parend voor de camera gespot. Voor Staatsbosbeheer en de kij kers is te hopen dat daar eieren van komen - en dat ze die in beeld uitbroeden. Vorig jaar ko zen de oehoes een plek buiten het zicht van de camera's; net als de steenuil, de spreeuw en gekraag- de roodstaart die werden gevolgd. Dat was niet de enige pech. De koolmees liet haar eieren in de steek en de ooievaar vrat een jong op. Ook een beverbaby werd voor de camera verorberd door pa of ma - uniek beeldmateriaal, dat veel kijkers rauw op het dak viel. De natuur laat zich niet regisse ren, relativeert Joke Bijl. „Zulke ge beurtenissen roepen veel vragen en reacties van kijkers op. Dat geeft onze boswachters de gele genheid te vertellen over het le ven in de natuur dat zonder came ra's voor ons verborgen blijft." Sinds 1 januari mogen chronisch zieken en gehandicapten met een PGB niet meer direct hun hulpver lener betalen, maar gaat dat via de Sociale Verzekeringsbank (SVB) om fraude te voorkomen. De Kamer sloeg meermaals alarm over niet uitbetaalde salarissen en declaraties, bovendien bleek de SVB totaal overbelast met duizen den telefoontjes per dag. Aan die situatie zou bar weinig zijn veran derd, volgens CDA, SP, D66, PW, Groenlinks en de Christenunie. Ze zijn bang dat Van Rijn het niet haalt maandag alles in orde te heb ben, zoals hij eerder beloofde. De staatssecretaris benadrukte gis teravond dat de 'trein loopt': er zijn 68.000 maandsalarissen uitge keerd en 27.000 declaraties zijn binnen vijf tot tien dagen betaald. Volgens Van Rijn zijn zo'n 100.000 declaraties nog niet inge diend. De oppositie stelt echter dat die mensen hun declaratie wel hebben ingediend, maar de SVB die kwijt is. Of ze zijn wel goedgekeurd, maar betaling blijft uit. GroenLinks Kamerlid Corin- ne Ellemeet: „Ze zitten nog in postzakken en de digitale declara ties komen niet aan omdat het sys teem van de SVB overvol zit." Van Rijn stelt dat PGB-houders en hulpverleners met problemen zich kunnen melden bij een crisis team. De Kamer wil dat dat team wordt uitgebreid, zoals ook PGB-belangenclub Per Saldo eist. Van Rijn zegt dat te overwegen. De oehoe is een van de tien vogelsoorten die dit jaar via de webcam te zien zijn. Alleen al vanwege hun geluid trekken de gigantische uilen via volgdeoehoe.nl veel kijkers. Op Be- leefdelente.nl zijn vanaf zondag de to renvalk, slechtvalk, kerkuil en steenuil te volgen. Komende tijd floepen ook camera's aan in nesten van on der meer ooievaars en koolmeesjes. De zeearend was in 2007 het eerste dier dat in Nederland via de webcam te volgen was. Op volgdezeea- rend.nl leefden kij kers vorig jaar mee met de belevenissen van de indrukwek kend grote roofvogels in Roggebotzand. In april sloeg de blik sem in in het nest en viel de camera uit. De arenden verlieten het nest. Een boommar ter greep zijn kans en vrat de eieren op. Vorig jaar is de ombudsman een recordaantal van 1726 keer inge schakeld door burgers in de knel. Bij ongeveer een derde van deze gevallen kregen de mensen pas na maanden of helemaal niet een reactie op een aanvraag of een wij ziging. Omdat de toeslagen - zorg- toeslag, huurtoeslag of kinderop- vangtoeslag - vaak aan 'kwetsba re' gezinnen met lage inkomens uitgekeerd worden, zijn de gevol gen voor hen meteen groot, aldus Ombudsman Frank van Dooren. Volgens hem is 'de goede wil' om knelpunten op te lossen aanwe zig, maar gaat er nog steeds te veel mis. Al negen jaar ontvangt de Ombudsman dezelfde klach ten. Dat was de reden om nu een breder onderzoek te doen. Volgens een gisteren verschenen rapport zijn de systemen van Toe slagen (gekoppeld aan die van de Belastingdienst) 'blijkbaar niet of onvoldoende berekend op afwij kende situaties'. De dienst laat zich te veel beperken door be staande regels en procedures, al dus het rapport. „Dit is de achilles hiel." In een reactie noemt verantwoor delijk staatssecretaris Eric Wiebes (VVD) de klachten 'terecht'. Hij gebruikt ze om de dienstverle ning te verbeteren. Wel wijst Wie bes erop dat Toeslagen jaarlijks 25 miljoen beschikkingen stuurt naar zes miljoen huishoudens. Het aantal klachten komt daar mee op 0,02 procent. Volgens Wiebes is de toename van het aantal klachten te verklaren door een verscherpt toezicht op fraude. Het relaas van de heer Berger (fictieve naam) is opgenomen in het rapport van de ombudsman. Al een aantal jaar ontvangt hij zorgtoeslag. Me dio 2012 vraagt hij over 2011 toeslag aan, een bescheiden be drag van 300 euro. Volgens de regels zou hij dat geld uiterlijk eind 2012 moeten ont vangen, maar in mei 2014 is het bedrag nog steeds niet uitbe taald. „Eerst kon ik me voorstellen dat het even zou duren, omdat mijn vrouw was overleden en mijn situatie dus was veranderd; maar al gauw zag ik in dat ik alleen smoesjes te ho ren kreeg", zegt hij. Berger belt talloze malen met de Belas tingdienst. Bij elk tele foontje krijgt hij een andere verklaring: 'u kunt de uitbetaling binnen een maand verwachten' (nooit gebeurd); 'over enke le maanden heeft u uw geld binnen'; 'de aanslag 2011 is nog niet definitief (on juist); en tot slot: 'er zijn technische pro blemen met de uitbe taling van 2011' (de echte reden). VRIJDAG 13 FEBRUARI 2015 open voor Joke Bijl, Staatsbosbeheer door Francine Wildenborg DEN HAAG - De oppositie in de Tweede Kamer wordt steeds bozer over de chaos bij uitbetalingen van persoonsgebonden budgetten (PGB). Ruim 130.000 hulpverleners zouden nog op hun geld wachten, aldus de partijen gisteren geërgerd tegen staatssecretaris van Volksge zondheid Martin van Rijn (PvdA). Kamer wil dat crisisteam, waarbij PGB-houders en hulpverleners zich kunnen melden, wordt uitgebreid voyeurs door Sandra Donker DEN HAAG - De dienst Toeslagen van de Belastingdienst heeft na ne gen jaar 'optimaliseren' de zaken nog steeds niet geheel onder con trole, constateert de Nationale Om budsman. De klachten die hij bin nenkrijgt, zijn onveranderd: de dienst reageert te traag, komt toe zeggingen niet na en de informatie voorziening is gebrekkig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 7