Hoge verwachtingen van de midi-crossover 40 AUTO Red Buil: kleding F1 en kookboek Cadeaus van RR ademen kwaliteit Clear Technology: over duurzaamheid Toyota zamelt autobatterijen in RIJTEST VOLKSWAGEN PASSAT VARIANT NIEUWTJES ONTHULLING RENAULT KADJAR VOLKSWAGEN PASSAT VARIANT EN DE CONCURRENTEN Peugeot 508 SW Een grote knal, gevolgd door een regen van pa piersnippers leidt de en tree van Renault tussen de midi-crossovers in. Op een basis die vergelijkbaar is met de succesvolle Nissan Qashqai zetten de Fransen deze zomer de Kadjar in de showroom. De 4,45 meter lange crossover ziet er fors uit en komt met twee- en vierwielaandrijving. Over het motorenprogramma zijn geen uitspraken gedaan, maar het zal louter om downsize die sels en benzinemotoren gaan. Het is niet vreemd dat Renault de Kadjar lanceert; de cross overs en SUV's staan nog altijd in de belangstelling. Niet al leen in Europa, maar over de hele wereld. De Kadjar zal dan ook de eerste Renault zijn die voor de Chinese markt lokaal zal worden geproduceerd. Daar toe gingen de Fransen een joint venture aan met Dong- feng. Ook voor Zuid-Amerika en India heeft Renault hoge verwachtingen van het model. Waar de Volks wagen Pas sat midden jaren zeven tig nog ge zien werd als mime ge zinsauto voor de particulier, werk te het model zich de afgelopen de cennia op tot lieveling van zakelij ke gebruikers. Die plek bekleedt het nieuwste model opnieuw. Onze testauto, de 1.6 TDI Variant, gaat voor 20 procent bijtelling en wekt beslist appetijt op. De auto toont groot, maar blijkt iets korter dan zijn voorganger. Het langge rekte profiel wordt verkregen door een afgenomen hoogte en juist grotere breedte. Van veraf is het model als een Passat herken baar, zodat er van een verfrissend ontwerp geen sprake is. Tot in de kleinste details heeft VW de zaakjes keurig op orde. De auto maakt daardoor een gede gen, haast premium indruk. Dat beeld wordt voortgezet na het openen van een van de portieren. De Passat blijkt geen uitschieter in vrolijkheid, alle vormen zijn strak en serieus. Daardoor wordt het model al vele jaren geroemd. De generaties van de Volkswagen Passat vol gen elkaar braaf op. De laatste oplage is met name onderhuids en binnenin veranderd. De stoelen voelen groter en rui mer aan dan voorheen. Het valt op dat als met de elleboog op de portierrand wordt gereden, een af druk van de elleboog in het mate riaal achterblijft. De totale indruk kan het best als degelijk en wat af standelijk worden gekenschetst. De Passat was altijd al een ruime auto en op dat vlak doet de nieu weling zijn naam eer aan. Vooral de beenruimte op de achterbank blijft overweldigend. Daarnaast weet Volkswagen binnen de iets afgenomen afmetingen juist het bagagevolume te vergroten. On der de rolhoes is al 650 liter be schikbaar en dat volume groeit naar 1.780 liter als de bank wordt neergeklapt. De vloer kan op twee hoogtes worden vergren deld, zodat het met de functionali teit helemaal snor zit. De motor is de bekende 1.6 liter TDI, die in de Passat wordt opge waardeerd tot 120 pk bij een gelijk blijvend koppel van 250 Nm. Door het afgenomen gewicht haalt de Passat een top van 204 ki lometer per uur en sprint in 11 tel len van o naar 100. Redelijke cij fers, maar zeker niet meer dan dat. Het verbruik van 1 op 19 sluit keurig bij de concurrentie aan. Door de forse afmetingen en af stemming van de wielophanging biedt de Passat een hoogstaand comfort. Dat sluit netjes aan op de gecombineerd zakelijke en pri- vé-functionaliteit van het model. De nieuwe Passat start als sedan net boven de 30.000 euro. De meest betaalbare Variant TDI is deze 1.6: vanaf 36.290 euro. VW Passat Variant Bagage 650-1.780 liter, gewicht 1.385 kg. Die sel 1.6 liter, 120 pk. Van af 32.090 euro, 1.6 TDI Comfortline 36.290. Ford Mondeo Wagon Bagage 525-1.630 liter, gewicht 1.415 kg. Die sel 1.6 liter, 115 pk. Van af 30.395 euro, 1.6 TD- Ci Tit. 32.995 euro. Opel Insignia ST Bagage 540-1.530 liter, gewicht 1.633 kg. Die sel 2.0 liter, 120 pk. Van af 29.695 euro, 2.0 CD- Ti Edition 34.695 euro. Bagage 560-1.598 liter, gewicht 1.405 kg. Die sel 1.6 liter, 120 pk. Van af 33.670 euro, Act. 1.6 Blue HDi 35.360 euro. Batterijen recyclen. Met het oog op de start van het Formule 1-seizoen wordt Red Buil geassocieerd met de racerij. Het energiedrankje staat bij meer spor ten op kledij en gadgets. In de Red Bull-shop vinden ook kookliefheb- bers iets van hun gading. De site omvat kleding voor de F1-suppor ter en ijshockeyer tot hippe skibril len en zelfs een 312 pagina's dik kookboek: www.redbullshop.com. door Tony Vos De brede wielkasten geven de Renault Kadjar een forse en stoere uit straling. foto Automedia Sinds 2000 zijn er al 850.000 hybri de voertuigen van Toyota en Lexus verkocht in Europa. De batterijen daarvan hebben over het alge meen een langere levensduur dan het voertuig. Daarom heeft Toyota een intern innametraject. Toyota- en Lexus-dealers krijgen een nieu we batterij in ruil voor de oude. In de afgelopen jaren is 91 procent van de batterijen 'omgeruild'. Formule 1-artikelen Red Buil. Van de autoproductie in 2020 is 20 procent elektrisch en het hele modelgamma moet dan 50 pro cent minder CO2 uitstoten dan in 2005. Het zijn doelstellingen uit de duurzaamheidstrategie van Mitsu bishi. Om consumenten op de hoogte te houden, start het merk het platform ClearTechnology.nl. Met 'groene' tips tricks, trends en innovaties in de mobiliteit. Duurzame aanpak Mitsubishi. Net als de eigenschappen van de limousines en de coupés onder scheidt ook het aanbod in Rolls- Royce Merchandise zich door ex clusiviteit en kwaliteit. De onlangs vernieuwde RR-collectie is vervaar digd uit prachtige materialen en gaat van schrijfaccessoires tot man chetknopen en van das tot pick nickset. Een deel is te bewonderen bij Cito Motors in Eindhoven. Kwaliteit leidt, foto's PR door Tony Vos Ondanks de forse uitstraling is de nieuwe Passat in lengte niet toege nomen. foto's Automedia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 40