Hoge verwachtingen
van de midi-crossover
40 AUTO
Red Buil: kleding
F1 en kookboek
Cadeaus van RR
ademen kwaliteit
Clear Technology:
over duurzaamheid
Toyota zamelt
autobatterijen in
RIJTEST VOLKSWAGEN PASSAT VARIANT
NIEUWTJES
ONTHULLING RENAULT KADJAR
VOLKSWAGEN PASSAT VARIANT EN DE CONCURRENTEN
Peugeot 508 SW
Een grote knal, gevolgd
door een regen van pa
piersnippers leidt de en
tree van Renault tussen
de midi-crossovers in. Op een
basis die vergelijkbaar is met
de succesvolle Nissan Qashqai
zetten de Fransen deze zomer
de Kadjar in de showroom. De
4,45 meter lange crossover ziet
er fors uit en komt met twee-
en vierwielaandrijving. Over
het motorenprogramma zijn
geen uitspraken gedaan, maar
het zal louter om downsize die
sels en benzinemotoren gaan.
Het is niet vreemd dat Renault
de Kadjar lanceert; de cross
overs en SUV's staan nog altijd
in de belangstelling. Niet al
leen in Europa, maar over de
hele wereld. De Kadjar zal dan
ook de eerste Renault zijn die
voor de Chinese markt lokaal
zal worden geproduceerd. Daar
toe gingen de Fransen een
joint venture aan met Dong-
feng. Ook voor Zuid-Amerika
en India heeft Renault hoge
verwachtingen van het model.
Waar de Volks
wagen Pas
sat midden
jaren zeven
tig nog ge
zien werd
als mime ge
zinsauto voor de particulier, werk
te het model zich de afgelopen de
cennia op tot lieveling van zakelij
ke gebruikers. Die plek bekleedt
het nieuwste model opnieuw.
Onze testauto, de 1.6 TDI Variant,
gaat voor 20 procent bijtelling en
wekt beslist appetijt op. De auto
toont groot, maar blijkt iets korter
dan zijn voorganger. Het langge
rekte profiel wordt verkregen
door een afgenomen hoogte en
juist grotere breedte. Van veraf is
het model als een Passat herken
baar, zodat er van een verfrissend
ontwerp geen sprake is.
Tot in de kleinste details heeft
VW de zaakjes keurig op orde. De
auto maakt daardoor een gede
gen, haast premium indruk. Dat
beeld wordt voortgezet na het
openen van een van de portieren.
De Passat blijkt geen uitschieter
in vrolijkheid, alle vormen zijn
strak en serieus. Daardoor wordt
het model al vele jaren geroemd.
De generaties van de
Volkswagen Passat vol
gen elkaar braaf op. De
laatste oplage is met
name onderhuids en
binnenin veranderd.
De stoelen voelen groter en rui
mer aan dan voorheen. Het valt
op dat als met de elleboog op de
portierrand wordt gereden, een af
druk van de elleboog in het mate
riaal achterblijft. De totale indruk
kan het best als degelijk en wat af
standelijk worden gekenschetst.
De Passat was altijd al een ruime
auto en op dat vlak doet de nieu
weling zijn naam eer aan. Vooral
de beenruimte op de achterbank
blijft overweldigend. Daarnaast
weet Volkswagen binnen de iets
afgenomen afmetingen juist het
bagagevolume te vergroten. On
der de rolhoes is al 650 liter be
schikbaar en dat volume groeit
naar 1.780 liter als de bank wordt
neergeklapt. De vloer kan op
twee hoogtes worden vergren
deld, zodat het met de functionali
teit helemaal snor zit.
De motor is de bekende 1.6 liter
TDI, die in de Passat wordt opge
waardeerd tot 120 pk bij een gelijk
blijvend koppel van 250 Nm.
Door het afgenomen gewicht
haalt de Passat een top van 204 ki
lometer per uur en sprint in 11 tel
len van o naar 100. Redelijke cij
fers, maar zeker niet meer dan
dat. Het verbruik van 1 op 19 sluit
keurig bij de concurrentie aan.
Door de forse afmetingen en af
stemming van de wielophanging
biedt de Passat een hoogstaand
comfort. Dat sluit netjes aan op
de gecombineerd zakelijke en pri-
vé-functionaliteit van het model.
De nieuwe Passat start als sedan
net boven de 30.000 euro. De
meest betaalbare Variant TDI is
deze 1.6: vanaf 36.290 euro.
VW Passat Variant
Bagage 650-1.780 liter,
gewicht 1.385 kg. Die
sel 1.6 liter, 120 pk. Van
af 32.090 euro, 1.6 TDI
Comfortline 36.290.
Ford Mondeo Wagon
Bagage 525-1.630 liter,
gewicht 1.415 kg. Die
sel 1.6 liter, 115 pk. Van
af 30.395 euro, 1.6 TD-
Ci Tit. 32.995 euro.
Opel Insignia ST
Bagage 540-1.530 liter,
gewicht 1.633 kg. Die
sel 2.0 liter, 120 pk. Van
af 29.695 euro, 2.0 CD-
Ti Edition 34.695 euro.
Bagage 560-1.598 liter,
gewicht 1.405 kg. Die
sel 1.6 liter, 120 pk. Van
af 33.670 euro, Act. 1.6
Blue HDi 35.360 euro.
Batterijen recyclen.
Met het oog op de start van het
Formule 1-seizoen wordt Red Buil
geassocieerd met de racerij. Het
energiedrankje staat bij meer spor
ten op kledij en gadgets. In de Red
Bull-shop vinden ook kookliefheb-
bers iets van hun gading. De site
omvat kleding voor de F1-suppor
ter en ijshockeyer tot hippe skibril
len en zelfs een 312 pagina's dik
kookboek: www.redbullshop.com.
door Tony Vos
De brede wielkasten geven de Renault Kadjar een forse en stoere uit
straling. foto Automedia
Sinds 2000 zijn er al 850.000 hybri
de voertuigen van Toyota en Lexus
verkocht in Europa. De batterijen
daarvan hebben over het alge
meen een langere levensduur dan
het voertuig. Daarom heeft Toyota
een intern innametraject. Toyota-
en Lexus-dealers krijgen een nieu
we batterij in ruil voor de oude. In
de afgelopen jaren is 91 procent
van de batterijen 'omgeruild'.
Formule 1-artikelen Red Buil.
Van de autoproductie in 2020 is
20 procent elektrisch en het hele
modelgamma moet dan 50 pro
cent minder CO2 uitstoten dan in
2005. Het zijn doelstellingen uit de
duurzaamheidstrategie van Mitsu
bishi. Om consumenten op de
hoogte te houden, start het merk
het platform ClearTechnology.nl.
Met 'groene' tips tricks, trends
en innovaties in de mobiliteit.
Duurzame aanpak Mitsubishi.
Net als de eigenschappen van de
limousines en de coupés onder
scheidt ook het aanbod in Rolls-
Royce Merchandise zich door ex
clusiviteit en kwaliteit. De onlangs
vernieuwde RR-collectie is vervaar
digd uit prachtige materialen en
gaat van schrijfaccessoires tot man
chetknopen en van das tot pick
nickset. Een deel is te bewonderen
bij Cito Motors in Eindhoven.
Kwaliteit leidt, foto's PR
door Tony Vos
Ondanks de forse uitstraling is de
nieuwe Passat in lengte niet toege
nomen. foto's Automedia