Nul procent inflatie is geen reden om de vlag uit te hangen ECONOMIE 15 Geen zorg meer over tekort aan 06-nummers Mobiele communicatie beheerst ons dagelijks leven al. Nu beginnen ook steeds meer machines met elkaar te 'praten'. HILVERSUM - Zijn de colablikjes in de automaat op? Geen nood: de exploitant is onderweg met nieu we voorraad. De automaat heeft zelf een seintje gegeven. Moet de straatverlichting eerder aan om dat er donkere wolken opdoe men? Geen probleem: met een mobiele telefoon is dat een peu lenschil. Even een code intikken en de lampen gaan aan. De toepassingen van telecommu nicatie grijpen razendsnel om zich heen. Het gebruik van de sim-kaart beperkt zich al lang niet meer tot mobiel spraakver- keer alleen. Sim-kaarten worden steeds vaker toegepast in de com municatie van machine tot machi ne en van mens tot machine. Verhuurders van graafmachines maken er gebruik van om te con troleren waar hun machines staan en waterschappen benutten ze om pompen in gemalen van af stand in en uit te schakelen. Ze worden ook gebruikt om parkeer- meters uit te lezen, de voedsel voorraad en het klimaat in var kensstallen te controleren, of om een alarmcentrale in te schakelen als een dief in huis wordt betrapt. Het aantal simkaarten dat voor dergelijke doeleinden wordt inge zet, is in Nederland gestegen van i,i miljoen in 2011 tot 2 miljoen eind vorig jaar, blijkt uit de deze week verschenen Telecom-moni- tor van Autoriteit Consument en Markt. En we staan nog maar aan het be gin, want het gebruik van sim-kaarten voor andere doelen dan mobiel bellen en internetten zal de komende jaren explosief toenemen, voorspelt Alexander ter Haar van Stratix. Dit bedrijf uit Hilversum adviseert bedrijven en overheden bij de toepassing van communicatie-middelen. Sim-kaarten zullen de komende jaren op grote schaal worden toe gepast als 7 miljoen huishoudens een 'slimme' energiemeter krij gen. Daarmee kan een energiebe drijf op elk gewenst moment uit lezen hoeveel stroom of gas er wordt gebruikt. Grote netwerkbe drijven als Alliander en Stedin, zegt Ter Haar, gaan daarvoor een eigen communicatienetwerk uit rollen. Alle nieuwe auto's in Europa wor den vanaf 1 oktober 2017 verplicht voorzien van een sim-kaart. „Krijg je een ongeluk, dan belt de auto zelf de hulpdiensten. Het is ook mogelijk om te registeren hoeveel mensen er in de auto zit ten, zodat de hulpdiensten weten of er meer dan één ambulance moet uitrukken", zegt Ter Haar. Met behulp van hetzelfde onder deel is het mogelijk een defect aan de auto op te sporen. „De gara ge weet bij wijzen van spreken al dat een onderdeel kapot is voor dat je het zeifin de gaten hebt," al dus Ter Haar. Draadloze netwerken rukken ook in andere vormen op. In Winters wijk en Zoetermeer wordt geëxpe rimenteerd met sensoren die on der de klinkers in de winkelstra ten verstopt zijn. Ze registreren de route van auto's zodat chauf feurs snel kunnen worden verwe zen naar lege parkeerplekken in de stad. Ter Haar: „die netwerken werken op een frequentie waar voor geen vergunning nodig is. De sensoren zijn voorzien van bat terijen die heel lang mee kun nen." The sky is the limit, voorspelt hij. „Zelfs de luchtkwaliteit wordt door dergelijke systemen geme ten. Vroeger moest zo'n meetkast op het stroomnet worden aange sloten of moest iemand erlangs om de gegevens uit te lezen. Nu kun je direct van afstand zien hoe veel fijnstof er in de lucht zit." Er zijn geen zorgen meer over een drei gend tekort aan 06- nummers in Neder land. Toezichthouder ACM heeft nog zo'n 6 miljoen beschikbare 06-nummers om uit te geven. En mocht de nood aan de man komen, dan kunnen er nog 20 miljoen van de plank worden ge haald. Tot vorig jaar heerste de vrees dat de voor raad 06-nummers snel uitgeput zou ra ken. Dat is opgelost door de verplichting dat sim-kaarten voor tabiets en aansturing van machines geen 06-nummer, maar een 097-nummer krij gen. Van de 60 mil joen beschikbare 06-nummers is nu nog zo'n 10 procent beschikbaar. In geval van nood worden de ongebruikte reeksen 060 en 069 ingezet. 5 vragen over inflatie Dat de prijzen in januari gemid deld genomen niet zijn gestegen. In vergelijking met december zijn de prijzen zelfs gedaald. In die maand bedroeg de inflatie nog 0,7 procent. De laatste keer dat de in flatie in Nederland 0 procent be droeg was in december 1987. Door de economische crisis is de inflatie sinds 2009 gestaag ge daald. Hoe komt het? De voornaamste oorzaak is de benzineprijs, die in vergelij king met januari vorig jaar 13 pro cent daalde. Ook gas werd goedko per. Net als kleding en voedings middelen. Omdat de winter niet heel koud was, prijsden veel mo dewinkels hun wintervoorraad flink af. Net als altijd stuntten su permarkten in januari, na de dure decembermaand, met lagere prij zen. Als de inflatie in februari ver der daalt en onder de o procent duikt, spreken we van deflatie. In Duitsland doet zich dat al voor: daar bedroeg de deflatie in janua ri 0,4 procent. In de hele eurozo ne (19 landen) daalden de prijzen met gemiddeld 0,6 procent. Niet als je alleen aan je con sumptie denkt. Want je kunt meer kopen voor je euro's: je krijgt méér liters benzine in je au to voor 40 euro dan een paar maanden geleden. Maar winke liers vinden het minder leuk: hun omzet daalt, terwijl de huur voor het winkelpand even hoog blijft. Ook voor mensen met een hypo theekschuld is inflatie juist beter. Het wordt al snel minder prettig. Want werkgevers kunnen dan loondaling verlangen: kijk maar naar het eenzijdig opgelegde loon- offer bij V&D en het geknaag aan het ziekengeld. In dat geval dalen je inkomsten, terwijl je hypo theekschuld hetzelfde blijft. Loondaling en deflatie vormen bo vendien een recept voor economi sche ellende: consumenten gaan aankopen uitstellen, in de ver wachting dat prijzen verder da len. Dat zet een rem op de econo mie, die toch al niet bepaald floris sant is. Dat is dus een toestand waar bijna iedereen verre van wil blijven. De Nederlandse overheid doet, zoals altijd, haar best om ta rieven (huren, accijnzen) te laten stijgen. Dat helpt een beetje. Maar het grote werk moet van de Euro pese Centrale Bank komen. Door de rente fors te verlagen en enor me hoeveelheden goedkoop geld in de economie te pompen is de koers van de euro flink gedaald. Wat we importeren van buiten de eurozone is dus een stuk duurder, waardoor de inflatie stijgt. Mis schien is de beste maatregel nog: negatieve spaarrente, zodat consu menten hun gespaarde miljarden eindelijk eens gaan uitgeven. VRIJDAG 13 FEBRUARI 2015 Simsalabim: schakelen maar! door Chris van Alem I illustratie Jos Diender De inflatie in Nederland is in ja nuari gedaald naar 0 procent. Dat is het laagste niveau sinds 1987. Is dat erg? En wat moet er gebeu ren om weer inflatie te krijgen? door Chris van Alem Wat betekent dat: een inflatie -®- van 0 procent? 3 Is dat erg? 4 Dus een daling van de prijzen moeten we niet willen? 5 Hoe komen we eruit?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 15