Nul procent inflatie is geen reden om de vlag uit te hangen
ECONOMIE 15
Geen zorg
meer over
tekort aan
06-nummers
Mobiele communicatie beheerst ons dagelijks leven al. Nu
beginnen ook steeds meer machines met elkaar te 'praten'.
HILVERSUM - Zijn de colablikjes in
de automaat op? Geen nood: de
exploitant is onderweg met nieu
we voorraad. De automaat heeft
zelf een seintje gegeven. Moet de
straatverlichting eerder aan om
dat er donkere wolken opdoe
men? Geen probleem: met een
mobiele telefoon is dat een peu
lenschil. Even een code intikken
en de lampen gaan aan.
De toepassingen van telecommu
nicatie grijpen razendsnel om
zich heen. Het gebruik van de
sim-kaart beperkt zich al lang
niet meer tot mobiel spraakver-
keer alleen. Sim-kaarten worden
steeds vaker toegepast in de com
municatie van machine tot machi
ne en van mens tot machine.
Verhuurders van graafmachines
maken er gebruik van om te con
troleren waar hun machines staan
en waterschappen benutten ze
om pompen in gemalen van af
stand in en uit te schakelen. Ze
worden ook gebruikt om parkeer-
meters uit te lezen, de voedsel
voorraad en het klimaat in var
kensstallen te controleren, of om
een alarmcentrale in te schakelen
als een dief in huis wordt betrapt.
Het aantal simkaarten dat voor
dergelijke doeleinden wordt inge
zet, is in Nederland gestegen van
i,i miljoen in 2011 tot 2 miljoen
eind vorig jaar, blijkt uit de deze
week verschenen Telecom-moni-
tor van Autoriteit Consument en
Markt.
En we staan nog maar aan het be
gin, want het gebruik van
sim-kaarten voor andere doelen
dan mobiel bellen en internetten
zal de komende jaren explosief
toenemen, voorspelt Alexander
ter Haar van Stratix. Dit bedrijf
uit Hilversum adviseert bedrijven
en overheden bij de toepassing
van communicatie-middelen.
Sim-kaarten zullen de komende
jaren op grote schaal worden toe
gepast als 7 miljoen huishoudens
een 'slimme' energiemeter krij
gen. Daarmee kan een energiebe
drijf op elk gewenst moment uit
lezen hoeveel stroom of gas er
wordt gebruikt. Grote netwerkbe
drijven als Alliander en Stedin,
zegt Ter Haar, gaan daarvoor een
eigen communicatienetwerk uit
rollen.
Alle nieuwe auto's in Europa wor
den vanaf 1 oktober 2017 verplicht
voorzien van een sim-kaart.
„Krijg je een ongeluk, dan belt de
auto zelf de hulpdiensten. Het is
ook mogelijk om te registeren
hoeveel mensen er in de auto zit
ten, zodat de hulpdiensten weten
of er meer dan één ambulance
moet uitrukken", zegt Ter Haar.
Met behulp van hetzelfde onder
deel is het mogelijk een defect
aan de auto op te sporen. „De gara
ge weet bij wijzen van spreken al
dat een onderdeel kapot is voor
dat je het zeifin de gaten hebt," al
dus Ter Haar.
Draadloze netwerken rukken ook
in andere vormen op. In Winters
wijk en Zoetermeer wordt geëxpe
rimenteerd met sensoren die on
der de klinkers in de winkelstra
ten verstopt zijn. Ze registreren
de route van auto's zodat chauf
feurs snel kunnen worden verwe
zen naar lege parkeerplekken in
de stad. Ter Haar: „die netwerken
werken op een frequentie waar
voor geen vergunning nodig is.
De sensoren zijn voorzien van bat
terijen die heel lang mee kun
nen." The sky is the limit, voorspelt
hij. „Zelfs de luchtkwaliteit wordt
door dergelijke systemen geme
ten. Vroeger moest zo'n meetkast
op het stroomnet worden aange
sloten of moest iemand erlangs
om de gegevens uit te lezen. Nu
kun je direct van afstand zien hoe
veel fijnstof er in de lucht zit."
Er zijn geen zorgen
meer over een drei
gend tekort aan 06-
nummers in Neder
land. Toezichthouder
ACM heeft nog zo'n 6
miljoen beschikbare
06-nummers om uit
te geven. En mocht
de nood aan de man
komen, dan kunnen
er nog 20 miljoen van
de plank worden ge
haald.
Tot vorig jaar heerste
de vrees dat de voor
raad 06-nummers
snel uitgeput zou ra
ken. Dat is opgelost
door de verplichting
dat sim-kaarten voor
tabiets en aansturing
van machines geen
06-nummer, maar
een 097-nummer krij
gen. Van de 60 mil
joen beschikbare
06-nummers is nu
nog zo'n 10 procent
beschikbaar. In geval
van nood worden de
ongebruikte reeksen
060 en 069 ingezet.
5 vragen over
inflatie
Dat de prijzen in januari gemid
deld genomen niet zijn gestegen.
In vergelijking met december zijn
de prijzen zelfs gedaald. In die
maand bedroeg de inflatie nog 0,7
procent. De laatste keer dat de in
flatie in Nederland 0 procent be
droeg was in december 1987.
Door de economische crisis is de
inflatie sinds 2009 gestaag ge
daald.
Hoe komt het?
De voornaamste oorzaak is
de benzineprijs, die in vergelij
king met januari vorig jaar 13 pro
cent daalde. Ook gas werd goedko
per. Net als kleding en voedings
middelen. Omdat de winter niet
heel koud was, prijsden veel mo
dewinkels hun wintervoorraad
flink af. Net als altijd stuntten su
permarkten in januari, na de dure
decembermaand, met lagere prij
zen. Als de inflatie in februari ver
der daalt en onder de o procent
duikt, spreken we van deflatie. In
Duitsland doet zich dat al voor:
daar bedroeg de deflatie in janua
ri 0,4 procent. In de hele eurozo
ne (19 landen) daalden de prijzen
met gemiddeld 0,6 procent.
Niet als je alleen aan je con
sumptie denkt. Want je kunt
meer kopen voor je euro's: je
krijgt méér liters benzine in je au
to voor 40 euro dan een paar
maanden geleden. Maar winke
liers vinden het minder leuk: hun
omzet daalt, terwijl de huur voor
het winkelpand even hoog blijft.
Ook voor mensen met een hypo
theekschuld is inflatie juist beter.
Het wordt al snel minder prettig.
Want werkgevers kunnen dan
loondaling verlangen: kijk maar
naar het eenzijdig opgelegde loon-
offer bij V&D en het geknaag aan
het ziekengeld. In dat geval dalen
je inkomsten, terwijl je hypo
theekschuld hetzelfde blijft.
Loondaling en deflatie vormen bo
vendien een recept voor economi
sche ellende: consumenten gaan
aankopen uitstellen, in de ver
wachting dat prijzen verder da
len. Dat zet een rem op de econo
mie, die toch al niet bepaald floris
sant is. Dat is dus een toestand
waar bijna iedereen verre van wil
blijven.
De Nederlandse overheid
doet, zoals altijd, haar best om ta
rieven (huren, accijnzen) te laten
stijgen. Dat helpt een beetje. Maar
het grote werk moet van de Euro
pese Centrale Bank komen. Door
de rente fors te verlagen en enor
me hoeveelheden goedkoop geld
in de economie te pompen is de
koers van de euro flink gedaald.
Wat we importeren van buiten de
eurozone is dus een stuk duurder,
waardoor de inflatie stijgt. Mis
schien is de beste maatregel nog:
negatieve spaarrente, zodat consu
menten hun gespaarde miljarden
eindelijk eens gaan uitgeven.
VRIJDAG 13 FEBRUARI 2015
Simsalabim: schakelen maar!
door Chris van Alem
I illustratie Jos Diender
De inflatie in Nederland is in ja
nuari gedaald naar 0 procent. Dat
is het laagste niveau sinds 1987.
Is dat erg? En wat moet er gebeu
ren om weer inflatie te krijgen?
door Chris van Alem
Wat betekent dat: een inflatie
-®- van 0 procent?
3 Is dat erg?
4 Dus een daling van de prijzen
moeten we niet willen?
5 Hoe komen we eruit?