'Gasgebruik
kan drastisch
naar beneden'
Dode-hoeksensor blijkt
gevaar voor motorrijder
<0
'Nederland
te slecht
voorbereid
op ramp'
Uroloog mag jaar niet werken
BINNENLAND 9
Hebben we vier keer minder gas
nodig dan we nu gebruiken?
Van Kann: „Ja. Het blijkt dat de ef
fectiviteit van ons energiever
bruik op slechts 28 procent zit.
Wanneer we gas gebruiken om
ruimtes te verwarmen, is dat wei
nig effectief: we stoken dat gas op
tot 1.200 graden, terwijl we in fei
te maar 20 graden nodig hebben.
In centrales is het elektrisch ren
dement van gas slechts 40 pro
cent. De rest van de energie die
vrijkomt, gaat de lucht in, of
wordt via het koelwater geloosd.
Die energie kunnen we opnieuw
gebruiken. Net als de warmte van
kerncentrales of centrales die met
biomassa worden gestookt. En
dan is er nog iets: in Groningen
wordt goed grondwater opge
pompt om als koelwater voor de
industrie te dienen. Dat vind ik
zonde."
Hoe werkt uw plan?
„Door een netwerk van leidingen
aan te leggen waarmee warmte
vervoerd wordt van industriege
bieden naar de stad om daar hui
zen te verwarmen. De investering
daarvoor is binnen een jaar of zes
terugverdiend. In Oostenrijk en
Denemarken blijkt dat je onder
weg warmte kwijtraakt, maar
niet zo veel. Het ligt er niet zo
maar hoor, dat duurt vijf tot tien
jaar. In de zomer, als de warmte
niet nodig is, kun je de energie in
de vorm van warm water opslaan
in de ondergrond. Water kan veel
energie opnemen."
Waarom doen we dat niet?
„Dat is een goede vraag. Naar het
antwoord moet ik een beetje gis-
De effectiviteit van ons
energieverbruik zit op
slechts 28 procent
DEN HAAG - Het Tuchtcollege voor
de Gezondheidszorg heeft een
uroloog voor een jaar lang verbo
den zijn vak uit te oefenen. De
arts had op eigen houtje een mela-
noom (huidkanker) weggesneden
bij een patiënt, terwijl hij daar
geen ervaring mee had. Urologen
zijn gespecialiseerd in urinewe
gen en het mannelijk geslachtsor
gaan.
Volgens het tuchtcollege had de
uroloog, werkzaam in een kliniek,
de patiënt na de ingreep ook moe
ten doorverwijzen naar het zie-
sen. Ik verwon
der me erover
dat we zoveel
energie verspil
len. Er gebeurt
wel wat, in Rot
terdam zijn ze
bijvoorbeeld
ver met het
warmtenet dat
op termijn de
hele regio moet
verwarmen.
Maar in Groningen, waar ik
woon, zie ik geen initiatieven om
restwarmte van de industrie bij
de Eemshaven naar de stad te
brengen. Ik denk dat er tiendui
zend Groningse huizen ver
warmd kunnen worden met ener
gie uit de Eemshaven. Er was zo
veel gas vroeger, we konden ons
bijna niet voorstellen dat het op
raakt. We hebben nooit hoeven
nadenken over alternatieven."
Terwijl de discussie in Groningen
juist actueel is. Vandaag debatteert
de Kamer over het verminderen van
de gasproductie in Groningen.
„Mijn onderzoek krijgt veel publi
citeit. Dat komt natuurlijk door
de discussie over het Groninger
gas en de aardbevingen. Die dis
cussie speelde niet toen ik vijf
jaar geleden met mijn onderzoek
begon. Het idee was toen om te
onderzoeken op welke manier we
langer met de bestaande gasvoor
raad kunnen doen omdat we dach
ten dat het snel op zou zijn."
Kan zo'n warmtenet in heel
Nederland worden aangelegd?
„Dit is op veel plekken toepas
baar, omdat er veel industrie is in
Nederland. Alleen op het echte
platteland is het een probleem, er
is een bepaalde hoeveelheid hui
zen bij elkaar nodig, anders wordt
het te duur. Ik schat dat het in
een stad ongeveer 1.000 euro per
huishouden kost. In de Randstad
is het overal mogelijk en ook in
steden met industrie op 20 tot 30
kilometer afstand. Ik vind dat
mijn onderzoek een kans biedt
om beleidsmakers en politici wak
ker te schudden."
Ik verwonder me erover
dat we zoveel energie
verspillen
De sensor zorgt ervoor dat een
lampje in de buitenspiegel brandt
als er een voertuig in de dode
hoek rijdt. Van de in Amerika ver
kochte auto's had vorig jaar 75
procent zo'n waarschuwingssys
teem. In Nederland is dat aandeel
kleiner, maar onder meer Volvo
en Volkswagen bieden de sensor
als extra optie aan onder de na
men Blis blind spot information
systemen Side Assist.
Volgens de onderzoekers ziet het
systeem motorrijders 26 procent
later aankomen dan een gewone
auto. Een automobilist die linksaf
wil slaan of van rijbaan wil
wisselen, heeft daardoor te wei
nig tijd om een aanrijding te voor
komen.
Het Amerikaanse onderzoek
stamt van december vorig jaar
maar doet in Nederland stof op
waaien, vertelt hoofd Verkeer en
Rijopleidingen Arjan Everink van
motorrijdersbond KNMV. De
DODE-HOEK SENSOR REAGEERT TRAAG OP MOTOREN
bond kijkt met gemengde gevoe
lens naar de sensor die bezig is
aan een opmars.
„Als dit zorgt dat mensen die
nooit over de schouder kijken bij
het inhalen worden gewaar
schuwd, is dat winst", legt hij uit.
„Maar als mensen volledig op de
techniek vertrouwen en daardoor
niet meer over de schouder kij
ken, levert het extra gevaren op
voor motorrijders."
Volgens de Amerikaanse onder
zoekers moeten automobilisten
snappen hoe het waarschuwings
lampje werkt en moeten ze er re
kening mee houden dat het niet
altijd tijdig waarschuwt. Het
kenhuis voor verder onderzoek.
In plaats daarvan stuurde de arts
de patiënt naar huis. Later bleek
dat er toch verdere behandeling
nodig was. De patiënt leeft niet
meer, maar het is niet duidelijk of
hij is overleden als gevolg van het
melanoom.
De patiënt was wel bij de uroloog
onder behandeling, maar niet
voor het melanoom. Dat was aan
het licht gekomen nadat een plas
tisch chirurg in de kliniek bij
hem een moedervlek had verwij
derd.
WIT, BLAUW EN ROZE
Incl. 300 belmin/sms
Incl. 500MB data
e periode korting!
GRATIS VANAF
GRATIS
1000MB €25 P/MND
Ben" JL mmsm (K) kPn Tiil.E2
lampje is niet meer dan een aan
vulling op het ouderwetse omkij
ken.
Een pleidooi dat Everink van har
te ondersteunt. Hij wijst echter
ook motorrijders op hun
verantwoordelijkheid. Die moe
ten beseffen dat ze kwetsbaar
zijn, en zorgen dat ze zo min mo
gelijk in de dode hoek van een au
to komen. Bijvoorbeeld door ver
der naar links te rijden als ze inha
len. „Hou er voortdurend reke
ning mee dat de techniek én de
mens kunnen falen. Als het mis
gaat, ben je als motorrijder altijd
kwetsbaar. Dan maakt het niet uit
of je voorrang had of niet."
DEN HAAG - Te weinig Nederlan
ders zijn voldoende voorbereid
op een eventuele overstroming of
een andere ramp. Dat concludeert
het Rode Kruis naar aanleiding
van een onderzoek onder ruim
1.100 mensen, uitgevoerd door
onderzoeksbureau MWM2.
Ruim 80 procent van de Nederlan
ders maakt zich geen zorgen over
een eventuele overstroming, ter
wijl 60 procent van het Neder
landse landoppervlak kan over
stromen. „Mensen realiseren zich
onvoldoende dat ze zichzelf lange
re tijd moeten kunnen redden in
de kou en regen als alles onder
water staat", aldus het Rode
Kruis.
Daardoor lopen mensen volgens
de directeur van het Rode Kruis,
Gijs de Vries, een groot risico. Hij
bood gisteren tijdens de Henry
Dunantlezing aan minister Mela-
nie Schultz van Haegen van Infra
structuur symbolisch een nood-
pakket aan. Zij benadrukte het be
lang van preventieve maatregelen.
„De kans op overstromingen in
Nederland is relatief klein, maar
als het onverhoopt toch misgaat,
zijn de gevolgen enorm. Daarom
wil ik dat mensen ook voorbereid
zijn voor als het toch misgaat. Ze
moeten weten wat ze moeten
doen en waarheen ze moeten. Als
er een overstroming komt, ben je
op jezelf aangewezen."
DONDERDAG 12 FEBRUARI 2015
INTERVIEW
FERRY VAN KANN
door Nadia Berkelder
GRONINGEN - We kunnen ons gas
vier keer zo efficiënt gebruiken,
zegt planoloog Ferry van Kann. Hij
promoveert vandaag aan de Rijks
universiteit Groningen op zijn on
derzoek naar gebruik van rest
warmte. Hij heeft ook al een plan.
Ferry van
Kann
door Paul Bots
Ferry van Kann, planoloog
DEN HAAG/ARNHEM - De do-
de-hoeksensor die vooral in nieu
were auto's worden ingebouwd,
zien motoren vaak te laat aanko
men. Dat blijkt uit onderzoek van
de Amerikaanse verkeersveilig
heidsorganisatie AAA. Ook hardrij-
dende auto's die inhalen, worden
te vaak over het hoofd gezien.
Sensoren in bumper
registreren passerende
auto's en motorfietsen
Voor signaleren
van motorfiets is
meer tijd nodig
dan voor signaleren auto
infographic JD/DPd
bron American Automobile Association
9 41 AM 100'
PORTABLE
GSM LADER
y, (2600 MAH)
alle netwerken
Bergen op Zoom Wouwsestraat 18 Breda Karrestraat 7 Dordrecht Voorstraat 266
Etten-Leur Markthof 7 Goes Korte Kerkstraat 1 Middelburg Markt 63a Oosterhout Arendshof 5
Roosendaal Roselaar 7a Rotterdam Lijnbaan 51 Terneuzen Havenstraat 28 tilburg Heuvelstraat 48
ioo4(2) Vlissingen Walstraat 99 Waalwijk Stationsstraat 47a Barendrecht Middenbaan 27