'Gasgebruik kan drastisch naar beneden' Dode-hoeksensor blijkt gevaar voor motorrijder <0 'Nederland te slecht voorbereid op ramp' Uroloog mag jaar niet werken BINNENLAND 9 Hebben we vier keer minder gas nodig dan we nu gebruiken? Van Kann: „Ja. Het blijkt dat de ef fectiviteit van ons energiever bruik op slechts 28 procent zit. Wanneer we gas gebruiken om ruimtes te verwarmen, is dat wei nig effectief: we stoken dat gas op tot 1.200 graden, terwijl we in fei te maar 20 graden nodig hebben. In centrales is het elektrisch ren dement van gas slechts 40 pro cent. De rest van de energie die vrijkomt, gaat de lucht in, of wordt via het koelwater geloosd. Die energie kunnen we opnieuw gebruiken. Net als de warmte van kerncentrales of centrales die met biomassa worden gestookt. En dan is er nog iets: in Groningen wordt goed grondwater opge pompt om als koelwater voor de industrie te dienen. Dat vind ik zonde." Hoe werkt uw plan? „Door een netwerk van leidingen aan te leggen waarmee warmte vervoerd wordt van industriege bieden naar de stad om daar hui zen te verwarmen. De investering daarvoor is binnen een jaar of zes terugverdiend. In Oostenrijk en Denemarken blijkt dat je onder weg warmte kwijtraakt, maar niet zo veel. Het ligt er niet zo maar hoor, dat duurt vijf tot tien jaar. In de zomer, als de warmte niet nodig is, kun je de energie in de vorm van warm water opslaan in de ondergrond. Water kan veel energie opnemen." Waarom doen we dat niet? „Dat is een goede vraag. Naar het antwoord moet ik een beetje gis- De effectiviteit van ons energieverbruik zit op slechts 28 procent DEN HAAG - Het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg heeft een uroloog voor een jaar lang verbo den zijn vak uit te oefenen. De arts had op eigen houtje een mela- noom (huidkanker) weggesneden bij een patiënt, terwijl hij daar geen ervaring mee had. Urologen zijn gespecialiseerd in urinewe gen en het mannelijk geslachtsor gaan. Volgens het tuchtcollege had de uroloog, werkzaam in een kliniek, de patiënt na de ingreep ook moe ten doorverwijzen naar het zie- sen. Ik verwon der me erover dat we zoveel energie verspil len. Er gebeurt wel wat, in Rot terdam zijn ze bijvoorbeeld ver met het warmtenet dat op termijn de hele regio moet verwarmen. Maar in Groningen, waar ik woon, zie ik geen initiatieven om restwarmte van de industrie bij de Eemshaven naar de stad te brengen. Ik denk dat er tiendui zend Groningse huizen ver warmd kunnen worden met ener gie uit de Eemshaven. Er was zo veel gas vroeger, we konden ons bijna niet voorstellen dat het op raakt. We hebben nooit hoeven nadenken over alternatieven." Terwijl de discussie in Groningen juist actueel is. Vandaag debatteert de Kamer over het verminderen van de gasproductie in Groningen. „Mijn onderzoek krijgt veel publi citeit. Dat komt natuurlijk door de discussie over het Groninger gas en de aardbevingen. Die dis cussie speelde niet toen ik vijf jaar geleden met mijn onderzoek begon. Het idee was toen om te onderzoeken op welke manier we langer met de bestaande gasvoor raad kunnen doen omdat we dach ten dat het snel op zou zijn." Kan zo'n warmtenet in heel Nederland worden aangelegd? „Dit is op veel plekken toepas baar, omdat er veel industrie is in Nederland. Alleen op het echte platteland is het een probleem, er is een bepaalde hoeveelheid hui zen bij elkaar nodig, anders wordt het te duur. Ik schat dat het in een stad ongeveer 1.000 euro per huishouden kost. In de Randstad is het overal mogelijk en ook in steden met industrie op 20 tot 30 kilometer afstand. Ik vind dat mijn onderzoek een kans biedt om beleidsmakers en politici wak ker te schudden." Ik verwonder me erover dat we zoveel energie verspillen De sensor zorgt ervoor dat een lampje in de buitenspiegel brandt als er een voertuig in de dode hoek rijdt. Van de in Amerika ver kochte auto's had vorig jaar 75 procent zo'n waarschuwingssys teem. In Nederland is dat aandeel kleiner, maar onder meer Volvo en Volkswagen bieden de sensor als extra optie aan onder de na men Blis blind spot information systemen Side Assist. Volgens de onderzoekers ziet het systeem motorrijders 26 procent later aankomen dan een gewone auto. Een automobilist die linksaf wil slaan of van rijbaan wil wisselen, heeft daardoor te wei nig tijd om een aanrijding te voor komen. Het Amerikaanse onderzoek stamt van december vorig jaar maar doet in Nederland stof op waaien, vertelt hoofd Verkeer en Rijopleidingen Arjan Everink van motorrijdersbond KNMV. De DODE-HOEK SENSOR REAGEERT TRAAG OP MOTOREN bond kijkt met gemengde gevoe lens naar de sensor die bezig is aan een opmars. „Als dit zorgt dat mensen die nooit over de schouder kijken bij het inhalen worden gewaar schuwd, is dat winst", legt hij uit. „Maar als mensen volledig op de techniek vertrouwen en daardoor niet meer over de schouder kij ken, levert het extra gevaren op voor motorrijders." Volgens de Amerikaanse onder zoekers moeten automobilisten snappen hoe het waarschuwings lampje werkt en moeten ze er re kening mee houden dat het niet altijd tijdig waarschuwt. Het kenhuis voor verder onderzoek. In plaats daarvan stuurde de arts de patiënt naar huis. Later bleek dat er toch verdere behandeling nodig was. De patiënt leeft niet meer, maar het is niet duidelijk of hij is overleden als gevolg van het melanoom. De patiënt was wel bij de uroloog onder behandeling, maar niet voor het melanoom. Dat was aan het licht gekomen nadat een plas tisch chirurg in de kliniek bij hem een moedervlek had verwij derd. WIT, BLAUW EN ROZE Incl. 300 belmin/sms Incl. 500MB data e periode korting! GRATIS VANAF GRATIS 1000MB €25 P/MND Ben" JL mmsm (K) kPn Tiil.E2 lampje is niet meer dan een aan vulling op het ouderwetse omkij ken. Een pleidooi dat Everink van har te ondersteunt. Hij wijst echter ook motorrijders op hun verantwoordelijkheid. Die moe ten beseffen dat ze kwetsbaar zijn, en zorgen dat ze zo min mo gelijk in de dode hoek van een au to komen. Bijvoorbeeld door ver der naar links te rijden als ze inha len. „Hou er voortdurend reke ning mee dat de techniek én de mens kunnen falen. Als het mis gaat, ben je als motorrijder altijd kwetsbaar. Dan maakt het niet uit of je voorrang had of niet." DEN HAAG - Te weinig Nederlan ders zijn voldoende voorbereid op een eventuele overstroming of een andere ramp. Dat concludeert het Rode Kruis naar aanleiding van een onderzoek onder ruim 1.100 mensen, uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2. Ruim 80 procent van de Nederlan ders maakt zich geen zorgen over een eventuele overstroming, ter wijl 60 procent van het Neder landse landoppervlak kan over stromen. „Mensen realiseren zich onvoldoende dat ze zichzelf lange re tijd moeten kunnen redden in de kou en regen als alles onder water staat", aldus het Rode Kruis. Daardoor lopen mensen volgens de directeur van het Rode Kruis, Gijs de Vries, een groot risico. Hij bood gisteren tijdens de Henry Dunantlezing aan minister Mela- nie Schultz van Haegen van Infra structuur symbolisch een nood- pakket aan. Zij benadrukte het be lang van preventieve maatregelen. „De kans op overstromingen in Nederland is relatief klein, maar als het onverhoopt toch misgaat, zijn de gevolgen enorm. Daarom wil ik dat mensen ook voorbereid zijn voor als het toch misgaat. Ze moeten weten wat ze moeten doen en waarheen ze moeten. Als er een overstroming komt, ben je op jezelf aangewezen." DONDERDAG 12 FEBRUARI 2015 INTERVIEW FERRY VAN KANN door Nadia Berkelder GRONINGEN - We kunnen ons gas vier keer zo efficiënt gebruiken, zegt planoloog Ferry van Kann. Hij promoveert vandaag aan de Rijks universiteit Groningen op zijn on derzoek naar gebruik van rest warmte. Hij heeft ook al een plan. Ferry van Kann door Paul Bots Ferry van Kann, planoloog DEN HAAG/ARNHEM - De do- de-hoeksensor die vooral in nieu were auto's worden ingebouwd, zien motoren vaak te laat aanko men. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse verkeersveilig heidsorganisatie AAA. Ook hardrij- dende auto's die inhalen, worden te vaak over het hoofd gezien. Sensoren in bumper registreren passerende auto's en motorfietsen Voor signaleren van motorfiets is meer tijd nodig dan voor signaleren auto infographic JD/DPd bron American Automobile Association 9 41 AM 100' PORTABLE GSM LADER y, (2600 MAH) alle netwerken Bergen op Zoom Wouwsestraat 18 Breda Karrestraat 7 Dordrecht Voorstraat 266 Etten-Leur Markthof 7 Goes Korte Kerkstraat 1 Middelburg Markt 63a Oosterhout Arendshof 5 Roosendaal Roselaar 7a Rotterdam Lijnbaan 51 Terneuzen Havenstraat 28 tilburg Heuvelstraat 48 ioo4(2) Vlissingen Walstraat 99 Waalwijk Stationsstraat 47a Barendrecht Middenbaan 27

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 9