it We leven toch niet in een apenland? Ik heb die geborgde zetels ook niet verzonnen, maar zo is dat in de wet geregeld 32 ZEELAND GEBORGDE ZETELS Provincie en Scheldestromen ruziën nu al maanden over het aantal 'geborgde zetels' binnen het waterschapsbestuur. Vrijdag vellen Provinciale Staten het finale oordeel. Waarom lopen de gemoederen zo hoog op over slechts twee van de dertig zetels? Plotseling verloor dijkgraaf Toine Poppelaars zijn zelfbeheersing. „We leven toch niet in een apen land?", riep hij uit. „We leven in Nederland. We hebben met el kaar afspraken gemaakt. Ik heb die geborg de zetels ook niet verzonnen, maar zo is dat in de wet geregeld. We hebben ook afge sproken welke procedures we volgen om dat te wijzigen. Dat doe je toch niet op een achternamiddag zonder dat je daar officieel met het waterschap over hebt gesproken? Zo gaan we niet met elkaar om!" Hij zei het bijna drie weken geleden, in de statencommissie bestuur, financiën en wel zijn. Op de plaats waar Poppelaars tien jaar lang als gedeputeerde namens het CDA Zeeland diende, kreeg hij nu de wind van voren: het waterschap is een welhaast mid deleeuws aandoend, weinig democratisch instituut dat zich doof houdt voor de ont wikkelingen in de samenleving, zo kreeg hij in uiteenlopende bewoordingen te ho ren. „Hoe erg is het nu, twee geborgde ze tels minder? Dat maakt voor het water schap toch echt niet uit?", vroeg Alex Hij- genaar (D66) de dijkgraaf. Waarop diens verbale uitbarsting volgde. Blijkbaar maakt het dus wél uit. Zes vragen over een netelige kwestie: 1. Geborgde zetels, wat zijn dat? Het bestuur van het waterschap telt dertig zetels. Daarvan is maar een deel inzet van de komende verkiezingen op woensdag 18 maart. De andere zetels zijn 'geborgd': gere serveerd voor vertegenwoordigers van be langenorganisaties. Dat zijn er op dit mo ment negen: vier namens landbouworganisatie ZLTO (categorie 'ongebouwd') vier namens de Kamer van Koophandel (categorie 'bedrijven') één namens de VBNE, de vereniging van natuurterreinbeheerders De overige 21 zittende waterschapsbestuur ders zijn democratisch gekozen en vertegen woordigen de Zeeuwse 'ingezetenen'. 2. Wat heeft de provincie ermee te ma ken? Op grond van de Waterschapswet bepalen Provinciale Staten onder meer het aantal ge borgde zetels en het aantal vertegenwoordi gers per categorie. Die speelruimte is wel beperkt: het totaalaantal geborgde zetels moet minimaal zeven en mag maximaal ne gen zijn. Scheldestromen zit dus nu op het maximum. Vorig jaar juli hebben Provinciale Staten echter een motie aangenomen om het aan tal geborgde zetels nog vóór de verkiezin gen te verlagen naar zeven. Zowel 'onge bouwd' als 'bedrijven' zou een zetel moe ten inleveren. De motie werd gesteund door een kleine meerderheid, bestaande uit PvdA, PW, SP, Christenunie, D66, Groenlinks en Natuur lijk Zeeland. Zij vinden het systeem van ge borgde zetels niet stroken met de huidige tijdgeest en zouden het liefst er helemaal vanaf willen. Een verlaging is, wat hen be treft, een eerste stap in de richting van ver dere democratisering van het waterschap. 3. Heeft de provinciale politiek een punt? Op zich wel. Geborgde zetels zijn een relict van het waterschap van weleer, toen het eerst en vooral een boerenbolwerk was. Agrariërs en bedrijven hebben weliswaar nog altijd grote belangen bij het water schap - en ze betalen er ook meer belasting aan - maar het zetelsysteem voelt inmid dels hopeloos gedateerd aan. Bovendien kunnen boeren en onderne mers, als een soort 'tweede stem', ook via de democratische weg hun invloed laten gelden. Dat gebeurt trouwens al volop, ze ker bij de agrariërs. Naast de vier geborgde zetels zitten er nog ten minste zes ZLTO-le- den in het waterschapsbestuur, met name bij CDA, VVD en Partij voor Zeeland. 4. Waarom suggereert het waterschap dat er sprake is van onbehoorlijk bestuur? De wet schrijft voor dat als het provinciebe stuur overweegt te morrelen aan het aantal geborgde zetels, het overleg moet voeren met het waterschap voordat het een stand punt inneemt. Door de aangenomen motie gebeurde dat pas achteraf en werd Schelde stromen feitelijk voor een voldongen feit ge steld. Door de inspraakprocedure die doorlopen moest worden, kan de verlaging van het aantal geborgde zetels pas op de valreep - nog geen vijf weken voor de verkiezingen - worden geregeld, met alle praktische gevol gen van dien. Het waterschap vindt dat wel erg halsoverkop, terwijl bovendien lande lijk al is afgesproken het huidige systeem, inclusief de geborgde zetels, na de verkie zingen te evalueren. De kans is groot dat het dan toch op de schop gaat. 5. Blijft de vraag: waarom zoveel heisa over twee zetels? Nu vormen CDA, VVD, SGP, 'ongebouwd' en 'bedrijven' een stevige coalitie in het wa terschapsbestuur, met achttien van de der tig zetels. Met twee zetels minder en een wat andere verkiezingsuitslag is het niet he lemaal denkbeeldig dat de verhoudingen gaan kantelen. Bovendien profiteren de geborgde groepe ringen nu optimaal van de versplintering in het waterschapsbestuur. De 21 resteren de zetels zijn momenteel verdeeld over ne gen partijen, waardoor de geborgde fracties met vier leden bijna automatisch de groot ste zijn en in het dagelijks bestuur belan den. Met één lid minder en meer te kiezen bestuurders wordt dat minder vanzelfspre kend. Dat kan ruimte scheppen voor ande re combinaties in de coalitiebesprekingen. 6. Is het geen ordinair machtsspel? Het is in elk geval opmerkelijk dat de ene bestuurslaag actief en eenzijdig ingrijpt in de machtsverhoudingen bij de andere. Dat steekt bij het waterschap, dat toch al moet vechten voor zijn bestaansrecht. Het is begrijpelijk dat Provinciale Staten grote vraagtekens zetten bij het archaïsche systeem van geborgde zetels, maar dat is (nog) niet aan de orde. Het argument dat ge borgde zetels bij Scheldestromen nu zijn oververtegenwoordigd, kan nauwelijks met cijfers worden onderbouwd. Het is vooral een politieke zet, bedoeld om op 18 maart de kansen van geestverwanten bij de andere bestuurslaag te vergroten. Daarmee zet het overwegend progressief ge oriënteerde deel van Provinciale Staten het traditionele waterschap een flinke hak en laat het zien wie het, in dit geval tenmin ste, voor het zeggen heeft. Politiek gekrakeel over twee waterschapszetels door Rolf Bosboom Dijkgraaf Toine Poppelaars

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 32