t t t 4 t 14 ECONOMIE Abellio krijgt vervoer Limburg 0,79% 1,30% 0,85% -0,12% 0,96% vwdgroup: NS-dochter Abellio doet wat het moederbedrijf niet lukt: groeien in het buitenland. En niet zo'n klein beetje ook. 4695,65 I BEURS VAN AMSTERDAM 1 0,45% 1,1314 -0,33% -3,27% DOCHTER ABELLIO OVERVLEUGELT MOEDERBEDRIJF NS MAASTRICHT - Abellio gaat ook in Nederland treinen laten rijden. Van december 2016 tot en met 2031 is Abellio verantwoordelijk voor alle trein- en busvervoer in Limburg, zo hebben Gedeputeer de Staten van die provincie giste ren besloten. Abellio lost het Fran se bedrijf Veolia af, dat vergeefs meedong naar de concessie net als Arriva, dochterbedrijf van Deutsche Bahn. Abellio belooft meer bussen en treinen in te zet ten. Reizigers kunnen straks trein en bus ook via een app betalen. zins duister. Teunissen wil niet zeggen of NedRailways, de voor de concessie gekoppeld is aan bus vervoer, hebben we daar ook be langstelling voor." Abellio kijkt vooral naar landen waar de markt voor trein- en busvervoer met voortvarendheid wordt openge steld voor buitenlandse aanbie ders. Teunissen: „Daarom zij we vertrokken uit Tsjechië. Daar gaat de liberalisering te langzaam." NS is wel gedwongen naar het buitenland te kijken, doordat her in eigen land ook concurrentie - van het Duitse Arriva en het Franse Veolia - moet dulden. De keuze voor het Verenigd Konink rijk en Zweden liggen voor de hand: het zijn de enige markten voor openbaar vervoer in de Euro pese Unie die volledig zijn open gesteld voor concurrentie. Neder land - waar NS her monopolie heeft over intercity-lijnen -, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Tsjechië zijn gedeeltelijk openge steld voor concurrentie. De financiële kant van het buiten landse avontuur van NS is enigs- ganger van Abellio, in 2003 met geld van de NS is opgezet. Een jaarverslag van Abellio is niet te vinden: de cijfers zijn opgenomen in die van de NS. Of Abellio winst maakt, valt niet te controle ren. „Uitgangspunt is dat onze concessies, over de hele looptijd gerekend, winstgevend moeten zijn", zegt Rose Teunissen. De concessies hebben looptijden tot wel 25 jaar. NS krijgt een klein deel van de winst, de rest blijft bij Abellio in kas om de uitbreidings plannen te betalen. Reizigersvereniging Rover be stempelde in 2010 de buitenland se activiteiten van NS nog als 'on verstandig', omdat de hier ver diende euro's niet in Nederland worden geïnvesteerd. Inmiddels zingt Rover een toontje lager. „Zo lang de Nederlandse markt er geen last van heeft, hebben wij er geen problemen mee", zegt woordvoerder Chris Vonk nu. In Groot-Brittannië ligt dat an ders. Daar zeggen de vakbonden dat met de winst van Abellio, de treinkaartjes in Nederland goed koop kunnen worden gehouden. Britse kranten laten niet na erop te wijzen dat concurrenten, zoals Abellio, eigenlijk staatsbedrijven zijn. Schotse passagiers betalen het gelag. Dat is onzin, vindt de Schotse regering, „Abellio biedt onze belastingbetalers een beter en goedkoper product." Abellio het vervoer rond Londen. Ook in Duitsland timmert Abel lio aan de weg op het spoor: voor al in Saksen en Thüringen. Vanaf eind 2016 komt daar een treinver binding bij tussen Emmerik en Düsseldorf, die wordt doorgetrok ken naar Arnhem als het spoor aan Duitse zijde is uitgebreid. „Dat zijn onze belangrijkste mark ten", zegt woordvoerster Rose Teunissen van Abellio vanuit de Schotse stad Glasgow. De Neder landers troefden daar de huidige exploitant First Group af. Dat luk te, dankzij de belofte van goedko pe treinkaartjes voor werklozen, lage tarieven voor intercitytrips, en oerhollands: het aanbieden van huurfietsen op de stations. De NS-dochter struint de Europe se markten af op zoek naar nieu we expansiemogelijkheden. Teu nissen: „In Gothenburg hebben we een biedingskantoor. Helaas is het ons niet gelukt de concessie voor het vervoer in die stad te krij gen, maar we kijken nu naar ande re mogelijkheden." Welke, wil ze niet zeggen. Naar verluidt gaat het om openbaar ver voer rond de hoofdstad Stock holm. „Onze belangstelling ligt in principe bij treinvervoer, maar als UTRECHT - Een treintripje maken door de Schotse Hooglanden? Wie dat na 1 april doet, stapt aan boord bij ScotRail. De naam doet vermoeden dat het om een lokale vervoersmaatschappij gaat, maar ScotRail is zo Nederlands als wat. Abellio, de buitenlandse tak van de NS, mag namelijk onder de naam ScotRail de komende zeven jaar het treinvervoer in Schotland uitvoeren. NS-dochter Abellio groeit over de grens in alle stilte als kool. Met ScotRail erbij vervoert Abellio 1,7 miljoen reizigers per dag, een half miljoen meer dan de NS. En met een omzet van 2,5 miljard eu ro gaat Abellio de moedermaat schappij ook voorbij. Het grootste deel van de buiten landse omzet komt uit het Vere nigd Koninkrijk, waar Abellio ex ploitant is van het regionale trein verkeer in Midden-Engeland. Daarnaast verzorgen bussen van AEX INDEX 10 FEB 453,80 2,84 (+0,63%) DOW JONES NASDAQ 17868,76 opening: 17736,15 4787,64 opening: 4754,63 10753,83 opening: 10675,59 6829,12 opening: 6837,15 CAC40 opening: 4663,46 Inverko NV 6,60% Nedsense 5,26% SnowWorld 5,25% Sopheon 4,17% Lavide Holding 3,92% Source Group -10,59% Esperite -4,59% New Sources Energy -4,26% Binck -2,73% Core Laboratories -2,51 ScotRail niet Schots, maar hartstikke Nederlands EURONEXT AMSTERDAM - De Europese aandelenbeurzen sloten gisteren overwegend met winst. Beleg gers waren voorzichtig optimistisch dat er een akkoord kan worden gesloten tussen Grieken land en zijn geldschieters over de Griekse schuldenproblematiek. De beurs in Athene, die maandag nog sterk daalde, won zelfs 8 pro cent. Grootste stijgers in de AEX waren tele- combedrijf KPN en chipmachinefabrikant ASML. De dienstverleners aan de oliesector Fugro en SBM Offshore stonden onderaan. Speciaalchemiebedrijf DSM, dat vandaag met kwartaalcijfers komt, zakte 1,5 procent. WALLSTREET NEW YORK - De aandelenbeurzen in New York behaalden gisteren forse winst. Net als in Europa wordt er op Wall Street met voorzich tig optimisme uitgekeken naar de onderhande lingen tussen de eurolanden en Griekenland over de aanpak van het Griekse schuldenpro bleem. Veel richtinggevend nieuws was er niet. Coca-Cola klom na kwartaalcijfers die beter wa ren dan verwacht. Apple had bij het slot van de handel voor het eerst een marktwaarde van meer dan 700 miljard dollar. De beurswaarde van Apple is nu ruim twee keer zo veel als die van softwareconcern Microsoft. Aegon 6,54 0,04 4,51 Ahold 16,36 -0,08 10,84 Akzo Nobel 61,43 -0,59 6,56 Altice 77,83 0,24 19,26 ArcelorMittal 8,88 -0,14 -2,23 ASML 89,55 2,29 0,06 Boskalis 40,29 0,40 -11,35 Delta Lloyd 17,38 0,21 -4,43 DSM 45,52 -0,67 -10,12 Fugro 19,83 -0,51 14,89 Gemalto 65,46 0,06 -3,64 Heineken 64,60 0,43 9,58 ING 11,21 0,16 3,51 Klépierre 42,74 0,88 22,53 KPN 2,98 0,13 13,32 OCI 30,91 -0,58 6,99 Philips Koninklijke 24,76 0,22 2,53 Randstad 47,22 0,46 17,86 Reed Elsevier 22,23 0,47 12,05 Royal Dutch Shell A 29,00 -0,40 4,84 SBM Offshore 9,66 -0,28 -1,28 TNT Express 5,77 -0,08 4,15 Unibail-Rodamco 254,10 3,60 19,38 Unilever Cert. 37,14 0,30 14,66 Wolters Kluwer 26,56 0,52 4,77 AMX slot +/- ytd% Aalberts 26,05 0,20 6,17 Air France-KLM 7,28 0,05 -8,65 Aperam 24,64 0,54 0,20 Arcadis 28,32 0,12 13,62 ASMI 36,34 1,02 3,53 BAM 2,98 0,04 15,68 Binck 6,78 -0,19 -3,82 Brunei 15,48 -0,16 13,86 Corbion 15,56 -0,03 12,60 Eurocommercial Properties 39,78 0,07 13,12 Exact 31,90 -0,04 0,63 Fagron 36,66 1,33 5,59 NN Group 23,84 0,02 -4,07 NSI 4,34 0,14 17,92 Nutreco 45,16 -0,00 1,51 PostNL 3,44 -0,08 10,81 Imtech 3,96 -0,02 2,86 Sligro 34,74 -0,06 11,17 Ten Cate 19,08 0,02 2,09 TKH 27,82 -0,14 5,54 TomTom 5,82 -0,03 5,30 USG 10,89 -0,02 16,68 Vastned 44,52 0,42 18,89 Vopak 49,05 0,32 13,84 Wereldhave 62,31 0,92 9,32 VALUTAMARKT verkoop aankoop US dollar 1,05 1,25 Britse pond 0,68 0,82 Yen 118,32 148,07 Zwitserse frank 0,98 1,14 RENTE 10-jarige staatsobligatie +6,89% was 0,42% VALUTA verhouding euro/dollar GOUDPRIJS I OLIE per troy ounce in US dollar actuele prijs vat Brentolie 1.234,15 56,43 Koersinformatie afkomstig van vwd group www.vwd.eu - tel: 020 710 17 10 excellence in financial solutions Kleine foto: Een Duitse trein van Abellio. Grote foto onder: een trein van ScotRail rijdt door de Schotse Hooglanden, foto's Abellio Abellio, de buitenlandse tak van NS, maakt, inclu sief ScotRail, een omzet van 2,5 miljard euro per jaar. NS Reizigers zit op een omzet van 2 miljard. Abellio telt straks 19.000 werknemers; NS Reizigers 11.000. Abellio vervoert 1,7 mil joen reizigers per dag; de NS 1,2 miljoen. De buitenlandse doch ter van NS is actief in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. De vloot van Abellio omvat 2.700 treinstel len, 1.500 bussen en 236 trams. De concessie voor Scot Rail loopt zeven jaar en kan tot tien jaar ver lengd worden. Greater Anglia is de grootste concessie van Abellio. Dagelijks worden er 355.000 trein reizigers vervoerd. Northern Rail is de op één na grootste conces sie met 263.000 reizi gers per dag. De Merseyrail is de kleinste concessie met 110.000 reizigers per dag. In Duitsland verzorgt het bedrijf trein- en busvervoer in Saksen, Hessen en Thüringen voor 83.000 reizigers per dag. Eind 2016 gaat Abellio een treinverbinding tussen Emmerich en Düsseldorf verzorgen. Later wordt deze lijn doorgetrokken naar Arnhem. In Nederland zit Abellio via Qbuzz in het bus vervoer. Qbuzz vervoert in Noord-Nederland 100.000 reizigers per dag; in Utrecht 200.000 bus- en tramreizigers. Abellio bezit een klein belang in de Haagse vervoersmaatschappij HTM. Dagelijks vervoert HTM 300.000 passa giers. door Chris van Alem

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 14