t
t
t
4
t
14 ECONOMIE
Abellio krijgt
vervoer Limburg
0,79%
1,30%
0,85%
-0,12%
0,96%
vwdgroup:
NS-dochter Abellio doet wat het
moederbedrijf niet lukt: groeien in het
buitenland. En niet zo'n klein beetje ook.
4695,65
I BEURS VAN AMSTERDAM 1
0,45%
1,1314
-0,33%
-3,27%
DOCHTER ABELLIO OVERVLEUGELT MOEDERBEDRIJF NS
MAASTRICHT - Abellio gaat ook in
Nederland treinen laten rijden.
Van december 2016 tot en met
2031 is Abellio verantwoordelijk
voor alle trein- en busvervoer in
Limburg, zo hebben Gedeputeer
de Staten van die provincie giste
ren besloten. Abellio lost het Fran
se bedrijf Veolia af, dat vergeefs
meedong naar de concessie net
als Arriva, dochterbedrijf van
Deutsche Bahn. Abellio belooft
meer bussen en treinen in te zet
ten. Reizigers kunnen straks trein
en bus ook via een app betalen.
zins duister. Teunissen wil niet
zeggen of NedRailways, de voor
de concessie gekoppeld is aan bus
vervoer, hebben we daar ook be
langstelling voor." Abellio kijkt
vooral naar landen waar de markt
voor trein- en busvervoer met
voortvarendheid wordt openge
steld voor buitenlandse aanbie
ders. Teunissen: „Daarom zij we
vertrokken uit Tsjechië. Daar gaat
de liberalisering te langzaam."
NS is wel gedwongen naar het
buitenland te kijken, doordat her
in eigen land ook concurrentie
- van het Duitse Arriva en het
Franse Veolia - moet dulden. De
keuze voor het Verenigd Konink
rijk en Zweden liggen voor de
hand: het zijn de enige markten
voor openbaar vervoer in de Euro
pese Unie die volledig zijn open
gesteld voor concurrentie. Neder
land - waar NS her monopolie
heeft over intercity-lijnen -,
Duitsland, Oostenrijk, Italië en
Tsjechië zijn gedeeltelijk openge
steld voor concurrentie.
De financiële kant van het buiten
landse avontuur van NS is enigs-
ganger van Abellio, in 2003 met
geld van de NS is opgezet. Een
jaarverslag van Abellio is niet te
vinden: de cijfers zijn opgenomen
in die van de NS. Of Abellio
winst maakt, valt niet te controle
ren. „Uitgangspunt is dat onze
concessies, over de hele looptijd
gerekend, winstgevend moeten
zijn", zegt Rose Teunissen. De
concessies hebben looptijden tot
wel 25 jaar. NS krijgt een klein
deel van de winst, de rest blijft bij
Abellio in kas om de uitbreidings
plannen te betalen.
Reizigersvereniging Rover be
stempelde in 2010 de buitenland
se activiteiten van NS nog als 'on
verstandig', omdat de hier ver
diende euro's niet in Nederland
worden geïnvesteerd. Inmiddels
zingt Rover een toontje lager. „Zo
lang de Nederlandse markt er
geen last van heeft, hebben wij er
geen problemen mee", zegt
woordvoerder Chris Vonk nu.
In Groot-Brittannië ligt dat an
ders. Daar zeggen de vakbonden
dat met de winst van Abellio, de
treinkaartjes in Nederland goed
koop kunnen worden gehouden.
Britse kranten laten niet na erop
te wijzen dat concurrenten, zoals
Abellio, eigenlijk staatsbedrijven
zijn. Schotse passagiers betalen
het gelag. Dat is onzin, vindt de
Schotse regering, „Abellio biedt
onze belastingbetalers een beter
en goedkoper product."
Abellio het vervoer rond Londen.
Ook in Duitsland timmert Abel
lio aan de weg op het spoor: voor
al in Saksen en Thüringen. Vanaf
eind 2016 komt daar een treinver
binding bij tussen Emmerik en
Düsseldorf, die wordt doorgetrok
ken naar Arnhem als het spoor
aan Duitse zijde is uitgebreid.
„Dat zijn onze belangrijkste mark
ten", zegt woordvoerster Rose
Teunissen van Abellio vanuit de
Schotse stad Glasgow. De Neder
landers troefden daar de huidige
exploitant First Group af. Dat luk
te, dankzij de belofte van goedko
pe treinkaartjes voor werklozen,
lage tarieven voor intercitytrips,
en oerhollands: het aanbieden
van huurfietsen op de stations.
De NS-dochter struint de Europe
se markten af op zoek naar nieu
we expansiemogelijkheden. Teu
nissen: „In Gothenburg hebben
we een biedingskantoor. Helaas is
het ons niet gelukt de concessie
voor het vervoer in die stad te krij
gen, maar we kijken nu naar ande
re mogelijkheden."
Welke, wil ze niet zeggen. Naar
verluidt gaat het om openbaar ver
voer rond de hoofdstad Stock
holm. „Onze belangstelling ligt in
principe bij treinvervoer, maar als
UTRECHT - Een treintripje maken
door de Schotse Hooglanden?
Wie dat na 1 april doet, stapt aan
boord bij ScotRail. De naam doet
vermoeden dat het om een lokale
vervoersmaatschappij gaat, maar
ScotRail is zo Nederlands als wat.
Abellio, de buitenlandse tak van
de NS, mag namelijk onder de
naam ScotRail de komende zeven
jaar het treinvervoer in Schotland
uitvoeren.
NS-dochter Abellio groeit over de
grens in alle stilte als kool. Met
ScotRail erbij vervoert Abellio
1,7 miljoen reizigers per dag, een
half miljoen meer dan de NS. En
met een omzet van 2,5 miljard eu
ro gaat Abellio de moedermaat
schappij ook voorbij.
Het grootste deel van de buiten
landse omzet komt uit het Vere
nigd Koninkrijk, waar Abellio ex
ploitant is van het regionale trein
verkeer in Midden-Engeland.
Daarnaast verzorgen bussen van
AEX INDEX 10 FEB
453,80 2,84 (+0,63%)
DOW JONES
NASDAQ
17868,76
opening: 17736,15
4787,64
opening: 4754,63
10753,83
opening: 10675,59
6829,12
opening: 6837,15
CAC40
opening: 4663,46
Inverko NV
6,60%
Nedsense
5,26%
SnowWorld
5,25%
Sopheon
4,17%
Lavide Holding
3,92%
Source Group -10,59%
Esperite -4,59%
New Sources Energy -4,26%
Binck -2,73%
Core Laboratories -2,51
ScotRail niet Schots, maar
hartstikke Nederlands
EURONEXT
AMSTERDAM - De Europese aandelenbeurzen
sloten gisteren overwegend met winst. Beleg
gers waren voorzichtig optimistisch dat er een
akkoord kan worden gesloten tussen Grieken
land en zijn geldschieters over de Griekse
schuldenproblematiek. De beurs in Athene,
die maandag nog sterk daalde, won zelfs 8 pro
cent. Grootste stijgers in de AEX waren tele-
combedrijf KPN en chipmachinefabrikant
ASML. De dienstverleners aan de oliesector
Fugro en SBM Offshore stonden onderaan.
Speciaalchemiebedrijf DSM, dat vandaag met
kwartaalcijfers komt, zakte 1,5 procent.
WALLSTREET
NEW YORK - De aandelenbeurzen in New
York behaalden gisteren forse winst. Net als in
Europa wordt er op Wall Street met voorzich
tig optimisme uitgekeken naar de onderhande
lingen tussen de eurolanden en Griekenland
over de aanpak van het Griekse schuldenpro
bleem. Veel richtinggevend nieuws was er niet.
Coca-Cola klom na kwartaalcijfers die beter wa
ren dan verwacht. Apple had bij het slot van
de handel voor het eerst een marktwaarde van
meer dan 700 miljard dollar. De beurswaarde
van Apple is nu ruim twee keer zo veel als die
van softwareconcern Microsoft.
Aegon
6,54
0,04
4,51
Ahold
16,36
-0,08
10,84
Akzo Nobel
61,43
-0,59
6,56
Altice
77,83
0,24
19,26
ArcelorMittal
8,88
-0,14
-2,23
ASML
89,55
2,29
0,06
Boskalis
40,29
0,40
-11,35
Delta Lloyd
17,38
0,21
-4,43
DSM
45,52
-0,67
-10,12
Fugro
19,83
-0,51
14,89
Gemalto
65,46
0,06
-3,64
Heineken
64,60
0,43
9,58
ING
11,21
0,16
3,51
Klépierre
42,74
0,88
22,53
KPN
2,98
0,13
13,32
OCI
30,91
-0,58
6,99
Philips Koninklijke
24,76
0,22
2,53
Randstad
47,22
0,46
17,86
Reed Elsevier
22,23
0,47
12,05
Royal Dutch Shell A
29,00
-0,40
4,84
SBM Offshore
9,66
-0,28
-1,28
TNT Express
5,77
-0,08
4,15
Unibail-Rodamco
254,10
3,60
19,38
Unilever Cert.
37,14
0,30
14,66
Wolters Kluwer
26,56
0,52
4,77
AMX
slot
+/-
ytd%
Aalberts
26,05
0,20
6,17
Air France-KLM
7,28
0,05
-8,65
Aperam
24,64
0,54
0,20
Arcadis
28,32
0,12
13,62
ASMI
36,34
1,02
3,53
BAM
2,98
0,04
15,68
Binck
6,78
-0,19
-3,82
Brunei
15,48
-0,16
13,86
Corbion
15,56
-0,03
12,60
Eurocommercial Properties
39,78
0,07
13,12
Exact
31,90
-0,04
0,63
Fagron
36,66
1,33
5,59
NN Group
23,84
0,02
-4,07
NSI
4,34
0,14
17,92
Nutreco
45,16
-0,00
1,51
PostNL
3,44
-0,08
10,81
Imtech
3,96
-0,02
2,86
Sligro
34,74
-0,06
11,17
Ten Cate
19,08
0,02
2,09
TKH
27,82
-0,14
5,54
TomTom
5,82
-0,03
5,30
USG
10,89
-0,02
16,68
Vastned
44,52
0,42
18,89
Vopak
49,05
0,32
13,84
Wereldhave
62,31
0,92
9,32
VALUTAMARKT
verkoop
aankoop
US dollar
1,05
1,25
Britse pond
0,68
0,82
Yen
118,32
148,07
Zwitserse frank
0,98
1,14
RENTE
10-jarige staatsobligatie
+6,89%
was 0,42%
VALUTA
verhouding euro/dollar
GOUDPRIJS I OLIE
per troy ounce in US dollar actuele prijs vat Brentolie
1.234,15
56,43
Koersinformatie afkomstig van vwd group
www.vwd.eu - tel: 020 710 17 10
excellence in financial solutions
Kleine foto: Een Duitse trein van
Abellio. Grote foto onder: een
trein van ScotRail rijdt door de
Schotse Hooglanden, foto's Abellio
Abellio, de buitenlandse
tak van NS, maakt, inclu
sief ScotRail, een omzet
van 2,5 miljard euro per
jaar.
NS Reizigers zit op een
omzet van 2 miljard.
Abellio telt straks
19.000 werknemers; NS
Reizigers 11.000.
Abellio vervoert 1,7 mil
joen reizigers per dag;
de NS 1,2 miljoen.
De buitenlandse doch
ter van NS is actief in
het Verenigd Koninkrijk,
Duitsland en Nederland.
De vloot van Abellio
omvat 2.700 treinstel
len, 1.500 bussen en
236 trams.
De concessie voor Scot
Rail loopt zeven jaar en
kan tot tien jaar ver
lengd worden.
Greater Anglia is de
grootste concessie van
Abellio. Dagelijks
worden er 355.000 trein
reizigers vervoerd.
Northern Rail is de op
één na grootste conces
sie met 263.000 reizi
gers per dag.
De Merseyrail is de
kleinste concessie met
110.000 reizigers per
dag.
In Duitsland verzorgt
het bedrijf trein- en
busvervoer in Saksen,
Hessen en Thüringen
voor 83.000 reizigers
per dag.
Eind 2016 gaat Abellio
een treinverbinding
tussen Emmerich en
Düsseldorf verzorgen.
Later wordt deze lijn
doorgetrokken naar
Arnhem.
In Nederland zit Abellio
via Qbuzz in het bus
vervoer. Qbuzz vervoert
in Noord-Nederland
100.000 reizigers per
dag; in Utrecht 200.000
bus- en tramreizigers.
Abellio bezit een klein
belang in de Haagse
vervoersmaatschappij
HTM. Dagelijks vervoert
HTM 300.000 passa
giers.
door Chris van Alem