De winkelstraat gaat er anders uit zien. De problemen bij V&D en Blokker zijn nog maar het begin. 12 VERDIEPING DE WINKELSTRAAT V&D HEMA Blokker Zijn nieuwste boek heet Kijken, kijken... anders kopen. Bui tengewoon hoogle raar retail en e-commerce Cor Molenaar (Eras mus Universiteit) voorspelt dat de winkelstraat er over tien jaar heel anders uitziet dan de huidige. Vol gens hem is er geen sprake van een evolutie, maar van een revolu tie. De winkelier of winkelketen die zich niet naar de nieuwe eisen schikt, is de sigaar. Na de overle- vingsstrijd van V&D, de pro blemen bij Blokker en de Schoenenreus en het verdwij nen van de Free Record Shop, aarzelt Molenaar niet om het volgen de slachtoffer aan te wijzen: „Eerst is de HEMA aan de beurt. Ze zijn net als V&D ei gendom van een private equi ty fund. Dat ac cepteert maar heel kort dat de resultaten te genvallen." Volgens Mole naar zijn de pro blemen bij de winkels niet eens alleen maar de schuld van de crisis of het internet. De winke liers houden ook te weinig reke ning met het veranderde beste dingspatroon. „We geven alle maal een kleine 10 procent van ons inkomen uit aan bijvoorbeeld smartphones, tabiets, digitale tele visie en streamingdiensten als Spotify of Netflix. Allemaal appa raten en diensten die tien jaar ge leden nog niet bestonden en nu volledig deel uitmaken van ons dagelijkse leven. Je kunt je geld maar een keer uitgeven." De revolutie die zich in de winkel straat voltrekt, is vooral dodelijk voor het middensegment, zeg maar de V&D's en de Blokkers van deze wereld. „Mensen kopen vaker bewust goedkoop en geven ook soms veel geld uit bij winkels uit het hogere segment. De mid denmoot verdwijnt." Molenaar verwacht dat in de ko mende jaren zeker zo'n 30 pro cent van de winkels zal verdwij nen. Dat vindt een andere retail- deskundige, Paul Moers, zwaar overdreven. „Natuurlijk gaan er nog winkels verdwijnen, maar ze ker geen 30 procent van het huidi ge winkelbestand." Moers, die binnenkort zijn boek Werk aan de winkel 3.0 publiceert, is minder pessimistisch dan Mole naar. „De winkelstraat van 2020 wordt nu voorbereid, het winkel gebied wordt een wonder van technologie. Veel leuker dan nu. We gaan naar de fluisteretalage toe, winkels worden steeds meer uitgerust met internetzuilen. Je kunt in de winkel kijken naar je nieuwe paar schoenen en het ver volgens daar ook bestellen. De re tail past zich aan de nieuwe tijd aan. Als ik over vijfjaar al eens eerder in een winkel ben geweest, dan herkent die mij, is bekend wat ik heb gekocht en wat ik wil kopen. Vroeger kende de winke lier je, binnenkort herkent zijn technologie je." Winkelstraten worden in Moers' visie compacter, winkelruimte zal worden afgestoten, met name in de aanloopstraten. Daar zullen winkels worden omgebouwd tot woonruimte of andere bestem mingen. „Het centrum blijft. Het is aan de politiek in de steden om de binnenstad aantrekkelijk te houden. Parkeren moet betaal baar blijven, winkelgebieden moe ten weer mooi worden." Nieuwe tijden voor de winkels door Wilko voordouw Cor Molenaar foto HH Paul Moers Opgericht: 1887 Aantal winkels: 63 Ooit de winkel van iedereen. Bedrijf verkeert in grote proble men en zoekt naar een nieuwe strategie. Opgericht: 1926 el: 530 (in Nederland) Volgens Cor Molenaar de vol gende retailketen die grote pro blemen krijgt. Geen heldere strategie. Opgericht 1896 Winkels 600 Formule is sleets. Moet zich meer gaan richten op de online verkoop. De grote concurrent is Action. Mexx

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 12