Niemendalletjes en
aangepaste evergreens
Financiële meevaller Sluiskiltunnel Retranchement wil
gebruiken voor fileprobleem sluizen fietspad richting kust
28 ZEEUWS-VLAANDEREN
LANDBOUWVERKEER
Bewoonster Westdorpe vreest dat
landbouwmachine een keer op haar
huis valt, loonwerker vraagt begrip.
Vermaak in de grensstreek
Het is eind jaren dertig als
de broers Jan en Stoffel
de Braai en Toon Krijger,
samen met de broers Jan en Johan
van der Pijl, druk in de weer zijn
om een orkestje van de grond te
krijgen. Vooral voor d'n dans. Sa
men vormen ze één van de eerste
moderne bandjes in Zeeuws-
Vlaanderen. Ze spelen in cafés en
danszalen. Dat die oorlog kwam
en velen zo zou raken, had nie
mand toen in de gaten. De uitba
ter van Hotel Centraal. Op 30
april speelde de Universal Band
'met dansen onder leiding van
dansmeester Janvier' nog in de bo
venzaal van Hotel Centraal en
veel mensen gingen op 7 mei nog
vrolijk met z'n allen kijken naar
de bekende humorist en zanger
Willy Derby in het Luxor. Na 10
mei is het ogenschijnlijk uit met
de schaarse pret. Na de inval van
de Duitse troepen worden alle
openbare vermakelijkheden plots
klaps afgelast. De Duitse bezetter
is van oordeel dat de muziekbusi-
ness compleet verjoodst is. Men
sen van niet-arische komaf mo
gen niet meewerken aan de ver
spreiding van het algemeen gel
dende - door de Duitsers gedomi
neerde - cultuurgoed. Jazz- en
popmuziek kunnen helemaal niet
door de beugel. Nee, liever de na
tionalistische volksmuziek. De en
sembles en combo's moeten hier
door hun muziekstijl - en vaak
ook de bandbezetting - aanpas
sen, maar spelen verder. Het reper
toire wordt uitgebreid met liedjes
in de zogenaamde Zonnige Zui
den-stijl. Vertaalde en muzikale
niemendalletjes en aangepaste
klassieke evergreens. Meestal
(toch) afkomstig uit Amerika en
via een omweg hier terechtgeko
men. Ook de meeste bars en cafés
krijgen exotische namen als Oase,
Flamenco of Fiësta. Piet Meeusen:
„Ik zat in het leger toen de Duit
sers in 1940 hier kwamen. Het zal
eind mei geweest zijn en ik zat
thuis te niksen, dus ik had alle
tijd en leerde mezelf Hawaïgitaar
spelen, prachtige muziek. Zo
kwam ik steeds meer in contact
met de muzikanten van die band
van de broertjes de Braai en we
raakten bevriend. Een bandnaam
hadden we niet, maar Jan de Braai
verzon De Slow en Swing Serena
des. De broers van der Pijl haak
ten af en zo kwamen Mientje
Dooms en Johan van Duyse erbij.
Zelf deed ik uiteindelijk ook niet
meer mee, want ik wilde het pad
van de Hawaïmuziek op. In mijn
plaats kwam Jo de Zeeuw. Ik ging
aan de slag met mijn Hawaï-orkes-
tje de Kaimua-Hawaiians."
WESTDORPE - De foto's die Brigitte
Corsius van een landbouwmachi
ne heeft gemaakt vlakbij haar
huis, spreken boekdelen. Het gele
gevaarte lijkt haar woning aan de
Graaf Jansdijk bij Westdorpe
bijna te raken. „De landbouwma
chines zijn te groot geworden",
zegt ze. „Niet alleen voor dat pad
naar het land achter mijn huis,
dat geldt voor de hele Graaf Jans
dijk."
Brigitte vreest het ergste. Septem
ber vorig jaar bleef de schade nog
beperkt tot de afrastering langs
haar huis. „Maar", zegt ze, „voor
hetzelfde geld valt er een keer
zo'n machine bij mij naar binnen.
En dan maar hopen dat ik niet
thuis ben."
Het zit Brigitte hoog, dat is wel
duidelijk. Ze heeft het incident ge
meld bij de politie. 'Omwille van
de veiligheid, niet tegen de land
bouwer, want die vindt dit ook
erg', meldt de dorpsraad Westdor
pe in zijn notulen. Brigitte be
zocht de dorpsraad om haar pro
bleem aan te kaarten. „Omdat het
alle bewoners van de Graaf Jans
dijk aangaat."
Bertus Franse, voorzitter van de
dorpsraad, ziet dat ook in, al moet
het probleem volgens hem niet
overdreven worden. „Meer men
sen die aan de Graaf Jansdijk wo
nen, hebben last van landbouw-
verkeer, maar als iedereen zijn au
to fatsoenlijk parkeert, is er al veel
opgelost."
Frank van den Bossche heeft een
loonwerkbedrijf in Westdorpe,
vlakbij de brug naar Sas van Gent.
Hij moet geregeld, zeker in de
oogsttijd, op landbouwpercelen
aan de Graaf Jansdijk zijn. Hij
vraagt begrip van de bewoners.
„Wij moeten ook ons werk kun
nen doen. En het is er voor ons
ook niet gemakkelijker op gewor
den." Vroeger kon Frank met zijn
Ik wil helemaal niemand
in de weg zitten, maar er
moet wel iets gebeuren
machines via een omweg, via de
Axelsestraat, aan de noordkant
van de Graaf Jansdijk komen. De
Axelsestraat is vanwege de aanleg
van nieuwe natuur en het glas
tuinbouwgebied bij Westdorpe
echter afgesloten.
Zo kaart Frank meer problemen
aan. Hij rijdt ook wel eens over de
Zeedijk langs het Kanaal Gent-
Terneuzen naar de noordkant van
Westdorpe. „Maar als het waait,
lopen mensen liever daar, dan op
de kanaaldijk. Ik begrijp dat wel,
maar wij kunnen er dan lastig
langs. En bij dat nieuwe natuurge
bied staan geregeld vogelaars. Ze
zetten hun auto's vaak zó neer
dat wij met onze machines flink
moeten uitwijken."
„Ik wil niemand in de weg zit
ten". Graaf Jansdijk-bewoonster
Brigitte vraagt ook begrip voor
haar situatie, „maar er moet wel
iets gebeuren." Ze heeft daarin
het voortouw genomen. „Ik kom
uit Den Haag en ben wel iets
mondiger dan veel mensen hier
in de buurt, maar eigenlijk doet
dat er niet toe. Ik ben bang dat er
een keer slachtoffers vallen. Dat
wil ik voorkomen"
GRAAF JANSDIJK
Fractievoorzitter Cees Freeke en
fractievolger Honoré Reuling van
55+terneuzen hebben een plan
uitgewerkt en ingediend bij B en
W van Terneuzen. Volgens hen
kan dat de dagelijkse fdes op
werkdagen in de ochtenduren en
in de avondspits voorkomen. De
aanpassingen zouden kunnen
worden gefinancierd met geld
van de financiële meevaller van 12
miljoen bij de bouw van de Sluis
kiltunnel. Reuling is als buschauf
feur ervaringsdeskundige. De bus
sen van Connexxion lopen door
De bussen van Connexxion
lopen door de dagelijkse fi
les regelmatig vertragingen
op van twintig minuten
de dagelijkse files regelmatig ver
tragingen op van twintig minu
ten. „Bussen met onder anderen
leerlingen van bijvoorbeeld het
Calvijn College, Hogeschool Zee
land en Scalda arriveren daardoor
vaak veel te laat bij de scholen.
Dit heeft meestal meestal ook ge
volgen voor het verdere verloop
van het openbaar vervoer in onze
provincie", schrijven Freeke en
Reuling in een toelichting op vra
gen aan B en W van Terneuzen.
Ze willen weten of het college be
reid is de suggesties zo snel moge
lijk op te pakken en met de weg-
beheerder, de provincie, te bespre
ken.
De Cadzandseweg is de weg ten
oosten van het Afwateringska
naal. De dorpsraad wijst erop dat
het, door de ontwikkelingen in
Cadzand-Bad, steeds drukker
wordt op die route. Campings
breiden uit, appartementen wor
den gebouwd en er wordt binnen
kort een jachthaven aangelegd.
Daarnaast wordt ook het nabijge
legen Zwin de komende jaren ver
groot, wat tot meer bezoekers zal
leiden. De weg wordt daardoor
óók drukker met fietsers en voet
gangers, terwijl het best een ge
vaarlijke weg is, waar flink wordt
doorgereden.
Het pad zou direct ten oosten van
de rijbaan aangelegd kunnen wor
den, vindt de dorpsraad. Die
grond is grotendeels in bezit van
Het Zeeuwse Landschap. Die is
bereid mee te denken.
door Ariël Meeusen
In wekelijkse afleveringen belichten
we vermaak en vertier in de grens
streek. Van de periode van voor de
oorlog tot de hedendaagse popmu
ziek. Vandaag: de Slow en Swing Se
renades.
'Wij moeten
ook ons werk
kunnen doen'
The Slow en Swing Serenaders. foto collectie Meeusen
door Harmen van der Werf
Brigitte Corsius, bewoonster
De Graaf Jansdijk in Westdorpe is
een kilometerslange weg waar
langs bijna over de volle lengte wo
ningen staan.
De weg op de Graaf Jansdijk kron
kelt nogal en is vrij smal. Bewo
ners moeten er hun auto ook
kwijt, waardoor de breedte van de
weg wordt ingeperkt.
De Graaf Jansdijk wordt zeker in
de oogsttijd redelijk veel gebruikt
door landbouwverkeer.
Een alternatieve landbouwroute
ontbreekt.
De verkeerssituatie is er niet beter
op geworden door afsluiting van
een zijweg van de dijk, de Axelse
straat, vanwege de aanleg van een
natuurgebied en het glastuinbouw
gebied bij Westdorpe.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De verkeerssituatie
op en om het sluizencomplex in
Terneuzen moet snel worden aan
gepakt. Er moeten turborotondes
worden aangelegd bij de huidige
zeesluis en de afslagen naar de
Dow Benelux en de Westerschelde-
tunnel moeten worden uitgebreid,
zodat de doorstroming is gegaran
deerd.
door Wilma Valk
RETRANCHEMENT - De aanleg van
een veilig fietspad langs de Cad-
zandseweg, tussen Retranchement
en Cadzand-Bad heeft hoge priori
teit bij de dorpsraad van Retranche
ment. Wethouder Chris van de Vij
ver kon tijdens de jaarvergadering
afgelopen week, meedelen dat ook
in het gemeentehuis concreet
wordt nagedacht over dat idee.