Niemendalletjes en aangepaste evergreens Financiële meevaller Sluiskiltunnel Retranchement wil gebruiken voor fileprobleem sluizen fietspad richting kust 28 ZEEUWS-VLAANDEREN LANDBOUWVERKEER Bewoonster Westdorpe vreest dat landbouwmachine een keer op haar huis valt, loonwerker vraagt begrip. Vermaak in de grensstreek Het is eind jaren dertig als de broers Jan en Stoffel de Braai en Toon Krijger, samen met de broers Jan en Johan van der Pijl, druk in de weer zijn om een orkestje van de grond te krijgen. Vooral voor d'n dans. Sa men vormen ze één van de eerste moderne bandjes in Zeeuws- Vlaanderen. Ze spelen in cafés en danszalen. Dat die oorlog kwam en velen zo zou raken, had nie mand toen in de gaten. De uitba ter van Hotel Centraal. Op 30 april speelde de Universal Band 'met dansen onder leiding van dansmeester Janvier' nog in de bo venzaal van Hotel Centraal en veel mensen gingen op 7 mei nog vrolijk met z'n allen kijken naar de bekende humorist en zanger Willy Derby in het Luxor. Na 10 mei is het ogenschijnlijk uit met de schaarse pret. Na de inval van de Duitse troepen worden alle openbare vermakelijkheden plots klaps afgelast. De Duitse bezetter is van oordeel dat de muziekbusi- ness compleet verjoodst is. Men sen van niet-arische komaf mo gen niet meewerken aan de ver spreiding van het algemeen gel dende - door de Duitsers gedomi neerde - cultuurgoed. Jazz- en popmuziek kunnen helemaal niet door de beugel. Nee, liever de na tionalistische volksmuziek. De en sembles en combo's moeten hier door hun muziekstijl - en vaak ook de bandbezetting - aanpas sen, maar spelen verder. Het reper toire wordt uitgebreid met liedjes in de zogenaamde Zonnige Zui den-stijl. Vertaalde en muzikale niemendalletjes en aangepaste klassieke evergreens. Meestal (toch) afkomstig uit Amerika en via een omweg hier terechtgeko men. Ook de meeste bars en cafés krijgen exotische namen als Oase, Flamenco of Fiësta. Piet Meeusen: „Ik zat in het leger toen de Duit sers in 1940 hier kwamen. Het zal eind mei geweest zijn en ik zat thuis te niksen, dus ik had alle tijd en leerde mezelf Hawaïgitaar spelen, prachtige muziek. Zo kwam ik steeds meer in contact met de muzikanten van die band van de broertjes de Braai en we raakten bevriend. Een bandnaam hadden we niet, maar Jan de Braai verzon De Slow en Swing Serena des. De broers van der Pijl haak ten af en zo kwamen Mientje Dooms en Johan van Duyse erbij. Zelf deed ik uiteindelijk ook niet meer mee, want ik wilde het pad van de Hawaïmuziek op. In mijn plaats kwam Jo de Zeeuw. Ik ging aan de slag met mijn Hawaï-orkes- tje de Kaimua-Hawaiians." WESTDORPE - De foto's die Brigitte Corsius van een landbouwmachi ne heeft gemaakt vlakbij haar huis, spreken boekdelen. Het gele gevaarte lijkt haar woning aan de Graaf Jansdijk bij Westdorpe bijna te raken. „De landbouwma chines zijn te groot geworden", zegt ze. „Niet alleen voor dat pad naar het land achter mijn huis, dat geldt voor de hele Graaf Jans dijk." Brigitte vreest het ergste. Septem ber vorig jaar bleef de schade nog beperkt tot de afrastering langs haar huis. „Maar", zegt ze, „voor hetzelfde geld valt er een keer zo'n machine bij mij naar binnen. En dan maar hopen dat ik niet thuis ben." Het zit Brigitte hoog, dat is wel duidelijk. Ze heeft het incident ge meld bij de politie. 'Omwille van de veiligheid, niet tegen de land bouwer, want die vindt dit ook erg', meldt de dorpsraad Westdor pe in zijn notulen. Brigitte be zocht de dorpsraad om haar pro bleem aan te kaarten. „Omdat het alle bewoners van de Graaf Jans dijk aangaat." Bertus Franse, voorzitter van de dorpsraad, ziet dat ook in, al moet het probleem volgens hem niet overdreven worden. „Meer men sen die aan de Graaf Jansdijk wo nen, hebben last van landbouw- verkeer, maar als iedereen zijn au to fatsoenlijk parkeert, is er al veel opgelost." Frank van den Bossche heeft een loonwerkbedrijf in Westdorpe, vlakbij de brug naar Sas van Gent. Hij moet geregeld, zeker in de oogsttijd, op landbouwpercelen aan de Graaf Jansdijk zijn. Hij vraagt begrip van de bewoners. „Wij moeten ook ons werk kun nen doen. En het is er voor ons ook niet gemakkelijker op gewor den." Vroeger kon Frank met zijn Ik wil helemaal niemand in de weg zitten, maar er moet wel iets gebeuren machines via een omweg, via de Axelsestraat, aan de noordkant van de Graaf Jansdijk komen. De Axelsestraat is vanwege de aanleg van nieuwe natuur en het glas tuinbouwgebied bij Westdorpe echter afgesloten. Zo kaart Frank meer problemen aan. Hij rijdt ook wel eens over de Zeedijk langs het Kanaal Gent- Terneuzen naar de noordkant van Westdorpe. „Maar als het waait, lopen mensen liever daar, dan op de kanaaldijk. Ik begrijp dat wel, maar wij kunnen er dan lastig langs. En bij dat nieuwe natuurge bied staan geregeld vogelaars. Ze zetten hun auto's vaak zó neer dat wij met onze machines flink moeten uitwijken." „Ik wil niemand in de weg zit ten". Graaf Jansdijk-bewoonster Brigitte vraagt ook begrip voor haar situatie, „maar er moet wel iets gebeuren." Ze heeft daarin het voortouw genomen. „Ik kom uit Den Haag en ben wel iets mondiger dan veel mensen hier in de buurt, maar eigenlijk doet dat er niet toe. Ik ben bang dat er een keer slachtoffers vallen. Dat wil ik voorkomen" GRAAF JANSDIJK Fractievoorzitter Cees Freeke en fractievolger Honoré Reuling van 55+terneuzen hebben een plan uitgewerkt en ingediend bij B en W van Terneuzen. Volgens hen kan dat de dagelijkse fdes op werkdagen in de ochtenduren en in de avondspits voorkomen. De aanpassingen zouden kunnen worden gefinancierd met geld van de financiële meevaller van 12 miljoen bij de bouw van de Sluis kiltunnel. Reuling is als buschauf feur ervaringsdeskundige. De bus sen van Connexxion lopen door De bussen van Connexxion lopen door de dagelijkse fi les regelmatig vertragingen op van twintig minuten de dagelijkse files regelmatig ver tragingen op van twintig minu ten. „Bussen met onder anderen leerlingen van bijvoorbeeld het Calvijn College, Hogeschool Zee land en Scalda arriveren daardoor vaak veel te laat bij de scholen. Dit heeft meestal meestal ook ge volgen voor het verdere verloop van het openbaar vervoer in onze provincie", schrijven Freeke en Reuling in een toelichting op vra gen aan B en W van Terneuzen. Ze willen weten of het college be reid is de suggesties zo snel moge lijk op te pakken en met de weg- beheerder, de provincie, te bespre ken. De Cadzandseweg is de weg ten oosten van het Afwateringska naal. De dorpsraad wijst erop dat het, door de ontwikkelingen in Cadzand-Bad, steeds drukker wordt op die route. Campings breiden uit, appartementen wor den gebouwd en er wordt binnen kort een jachthaven aangelegd. Daarnaast wordt ook het nabijge legen Zwin de komende jaren ver groot, wat tot meer bezoekers zal leiden. De weg wordt daardoor óók drukker met fietsers en voet gangers, terwijl het best een ge vaarlijke weg is, waar flink wordt doorgereden. Het pad zou direct ten oosten van de rijbaan aangelegd kunnen wor den, vindt de dorpsraad. Die grond is grotendeels in bezit van Het Zeeuwse Landschap. Die is bereid mee te denken. door Ariël Meeusen In wekelijkse afleveringen belichten we vermaak en vertier in de grens streek. Van de periode van voor de oorlog tot de hedendaagse popmu ziek. Vandaag: de Slow en Swing Se renades. 'Wij moeten ook ons werk kunnen doen' The Slow en Swing Serenaders. foto collectie Meeusen door Harmen van der Werf Brigitte Corsius, bewoonster De Graaf Jansdijk in Westdorpe is een kilometerslange weg waar langs bijna over de volle lengte wo ningen staan. De weg op de Graaf Jansdijk kron kelt nogal en is vrij smal. Bewo ners moeten er hun auto ook kwijt, waardoor de breedte van de weg wordt ingeperkt. De Graaf Jansdijk wordt zeker in de oogsttijd redelijk veel gebruikt door landbouwverkeer. Een alternatieve landbouwroute ontbreekt. De verkeerssituatie is er niet beter op geworden door afsluiting van een zijweg van de dijk, de Axelse straat, vanwege de aanleg van een natuurgebied en het glastuinbouw gebied bij Westdorpe. door Wout Bareman TERNEUZEN - De verkeerssituatie op en om het sluizencomplex in Terneuzen moet snel worden aan gepakt. Er moeten turborotondes worden aangelegd bij de huidige zeesluis en de afslagen naar de Dow Benelux en de Westerschelde- tunnel moeten worden uitgebreid, zodat de doorstroming is gegaran deerd. door Wilma Valk RETRANCHEMENT - De aanleg van een veilig fietspad langs de Cad- zandseweg, tussen Retranchement en Cadzand-Bad heeft hoge priori teit bij de dorpsraad van Retranche ment. Wethouder Chris van de Vij ver kon tijdens de jaarvergadering afgelopen week, meedelen dat ook in het gemeentehuis concreet wordt nagedacht over dat idee.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 59