Bus blijft
in Ellemeet
ten koste
Calandweg
V&D kende
Getijdencentrale blijkt financieel haalbaar
66 Ik koop al jaren
ondergoed bij
V&D. Dat je kunt
passen vind ik heel
belangrijk
66 Wij beginnen hier
ons rondjes door
de stad en
eindigen altijd bij
La Plaza
66 Ze hebben bonden
en verhuurders
voor het blok
gezet. Ik vertrouw
ze voor geen cent
imïV'V
28 SCHOUWEN-DUIVELAND
VROOM DREESMAN
De aanvankelijke angst dat V&D zal
verdwijnen, slaat om als het bericht
van de redding komt.
De dorpsraad Ellemeet tekende
bij de provincie bezwaar aan te
gen het schrappen van de drie hal
tes in het dorp door Connexxion.
In een door de dorpsraad aange
dragen alternatief draait de bus
vanuit Zierikzee niet de N57 op
maar pakt hij de afslag naar
Serooskerke. Op de Stoofweg aan
gekomen kan de bus dan, op weg
naar Renesse, de Weelweg mee
pakken en behoudt Ellemeet een
bushalte.
Voor Connexxion betekent dit
een omweg van 1,5 kilometer. Het
vervoersbedrijf wil deze omweg
wel maken, maar benadrukt dat
er in verband met aansluitingen
op andere lijnen op een krap tijd
schema wordt gereden. De in Elle
meet verloren minuten moeten
daarom elders worden ingehaald.
In een brief aan de dorpsraad stelt
de provincie nu voor deze minu
ten in Zierikzee terug te verdie
nen.
Hier moet de bus in de nieuwe
dienstregeling namelijk over de
N59 Zierikzee binnen rijden. De
gemeente Schouwen-Duiveland
drong hierop aan om de bewo
ners van de Calandweg tegemoet
te komen. Die ergeren zich al ja
renlang aan de voorbij razende
bussen en vragen zich af waarom
hun woonstraat als uitvalsweg
wordt gebruikt. Het aanrijden van
de stad via de Calandweg is voor
Connexxion de snelste route.
In een brief aan de dorpsraad van
Ellemeet schrijft een provincie-
ambtenaar:„Connexxion is nog in
overleg met de gemeente over het
mogen gebruiken van de Caland
weg in Zierikzee. Dit overleg
vindt aanstaande woensdag
plaats. Dat zou tijdwinst op kun
nen leveren die eventueel in Elle
meet gebruikt zou kunnen wor
den."
Wethouder Jacqueline van Burg
mag morgen dus het Salomon-
soordeel vellen.
GOES - „V&D sluiten, ik hoop van
niet." Els van Nijnatten, oorspron
kelijk uit Brabant, is haar hele le
ven al klant bij 'Vroom'. Aan die
benaming kun je horen dat ze bo
ven de zestig is. V&D stond vroe
ger, toen in elk geval Dreesmann
nog de scepter zwaaide in de be-
drijfstop, dichter bij de klanten
dan nu het bedrijf goeddeels door
een Amerikaans investerings
fonds wordt gerund.
Els van Nijnatten kijkt nu bij de
koopjes. Ze heeft al een tasje met
afgerekende spullen, maar je weer
maar nooit.
„Ik haal al sinds mijn tienerjaren
ondergoed, of lingerie zoals ze dat
tegenwoordig noemen, bij V&D.
De kwaliteit is goed, ik kan ervan
op aan. Bij de Hema hebben ze
ook goed spul, dat weet ik, maar
daar kun je niet passen. Dat heb
ik altijd het voordeel van V&D ge
vonden. De prijzen lopen niet ver
uiteen, maar het passen is voor
mij belangrijk. Ik zou het echt erg
vinden als V&D ophield te be
staan, maar ik ben vanmiddag
wel gekomen omdat ik er reke
ning mee hou dat zoiets kan ge
beuren." Ze heeft twee bh's en
een onderjurkje gekocht.
Niet alleen Els komt op de veront
rustende berichten af dat het wel-
eens gebeurd kan zijn met het
grootwinkelbedrijf. Jeanne de
Maaijer uit Goes kocht vroeger al
tijd boeken bij V&D. „Tegenwoor
dig doe ik dat op internet, maar ik
loop nog weieens graag rond in
de winkel. Voor kleding of bijou
terieën. Die hebben ze hier ook
wel mooie. Nu hoorde ik van uit
verkoop, maar ik kan niet zo veel
vinden. Vorig jaar heb ik nog een
paar hele goede schoenen in de
uitverkoop gekocht, meestal
neem ik wel wat mee. Wat mij be
treft blijft V&D voor eeuwig
open, al was het alleen maar voor
het personeel. Dat is hier echt
heel vriendelijk."
Een jong Goes' koppel, Inge en
Barry, stapt de winkel in voor een
broek voor hem en een vestje
voor haar. Ze hebben aan het be
gin van de middag vooral met het
personeel te doen. „Stel je voor
dat je zomaar een percentage van
je loon moet inleveren. Die men
sen hebben toch ook financiële
verplichtingen." Inge kan er niet
over uit. „Als V&D verdwijnt, zal
ik daar niet erg mee zitten, win
kels genoeg in Goes en als het me
niet bevalt, ga ik naar Rotterdam
of Antwerpen. Maar voor een hele
boel mensen is er dan geen werk
meer en er staat hier een lelijke
winkel leeg waar waarschijnlijk
niemand in wil."
Barry zou het wel heel jammer
vinden als het bedrijf de deuren
sloot. „Wij beginnen altijd hier,
aan het begin van de Kreukel-
markt. Dan lopen we eerst de Lan
ge Kerkstraat in, over de Grote
Markt en dan terug door de Lange
Vorststraat. We steken dan door
de Hema heen naar La Plaza, waar
we dan koffie drinken of wat an
ders. Dat loopje zit er al drie jaar
in. Het zou jammer zijn als we
het plotseling anders zouden moe
ten doen."
Ze doen het deze maandagmid
dag net als anders en na twee uur
tjes zien we ze dan ook terugko
men. We kunnen melden dat
V&D inmiddels gered is en Inge
en Barry reageren opgelucht.
Zodra het nieuws zich verspreidt,
feliciteren verschillende klanten
de winkelmeisjes. Een van de
werknemers van La Plaza moet
'eerst zien, dan geloven'. De rest
neemt de felicitaties opgelucht in
ontvangst.
Een voorbijganger, Lydia Hans-
ma, wil het pand van V&D nooit
meer betreden. „Lui die zo met
hun personeel omgaan, zullen
aan mij geen cent verdienen." Dat
de ellende inmiddels grotendeels
achter de rug is, kan haar niet ver
murwen. „Als ze gered zijn, komt
dat niet doordat ze nu volgens fat
soenlijke Europese normen zijn
gaan besturen. Ze hebben de bon
den en de verhuurders toch maar
voor het blok gezet en bewust het
risico gelopen dat honderden
werknemers op straat komen te
staan. Ik vertrouw ze voor geen
cent." Hansma vertelt er bij dat ze
bewust nooit iets op internet
koopt. „Juist omdat ik bang ben
voor banenverlies en verloedering
van de binnensteden."
Op die ontwikkeling rustte vanaf
het begin geen zegen. Goesena-
ren zagen het Schuttershof, waar
ze vooral de opwindig van de ja-
Het ministerie van Economische
Zaken en enkele banken noemen
het door het projectbureau Getij
dencentrale opgestelde bedrijfs
plan 'realistisch'.
Het projectbureau onderzocht sa
men met bedrijfsleven, kennisin
stituten en natuurorganisaties zes
varianten van getijdencentrales
op hun economische haalbaar
heid. Daarbij bleek al snel het
voordeel van bulbturbines dóór
de dam, boven turbines in een he
vel óver de dam.
Verder werd duidelijk dat een gro
te centrale, vanaf 25 megawatt,
voordeliger werkt dan een kleine.
Het mag ook weer niet té groot,
want vanaf 45 megawatt weegt de
opbrengst niet meer op tegen de
investering.
Vandaar dat de projectgroep kiest
voor de één na grootste variant,
de near juli scale van 25 megawatt.
Die levert 85 gigawattuur per jaar
en kan daarmee 25.500 huishou
dens van stroom voorzien. Een
dergelijke centrale kost 250 mil
joen euro. De overheid wil hier
aan 100 miljoen bijdragen. De rest
moet de toekomstige exploitant
op tafel leggen. Uit het onderzoek
blijkt verder dat alle varianten for
se verliezen opleveren. Pas na 'op
timalisering' zijn de bedrijfsresul
taten neutraal tot licht positief te
maken.
De grootste optimalisatie komt
van de toekomstige bouwers. Zij
willen 23 miljoen korting geven
als zij de opdracht in 'een mand
je' krijgen. Dat betekent dat zij te
gelijkertijd met de bouw van de
Ik ben enthousiast over
de uitkomst van deze
marktconsultatie
centrale, andere opdrachten in de
regio krijgen. Vijf bouwers heb
ben interesse getoond in het
werk.
Als je de innovatieve kennis, opge
daan aan de Brouwersdam, ook
verzilvert, levert dat weer een 'op
timalisatie' van acht miljoen op.
Tenslotte kan Rijkswaterstaat de
reserveopslag van energie verklei
nen van 35 naar 25 procent. Deze
'optimalisatie' bedraagt tien mil
joen euro.
Het nieuws van de economische
haalbaarheid van de centrale is op
Goeree-Overflakkee met gejuich
ontvangen. „De centrale past in
ons streven het eiland in 2020
energieneutraal te maken", geeft
wethouder Arend-Jan van der
Vlugt aan. „Een doorlaat in de
Brouwersdam die naast een verbe
tering van de waterkwaliteit in de
Grevelingen, ook nog eens voor
een groot aantal huishoudens
groene stroom levert, sluit hier
naadloos bij aan. Met de centrale
ontstaan ook nieuwe mogelijkhe
den voor toerisme. Daarbij komt
dat zo'n innovatieve ontwikke
ling Goeree-Overflakkee interna
tionaal in de spotlights zet. Kort
om ik ben meer dan enthousiast
over de uitkomst van deze markt
consultatie", aldus Van der Vlugt.
Zijn Schouwse collega Ad Verse-
put wil nog niet reageren op het
onderzoek. De gemeentelijke afde
ling communicatie bereidt een
persconferentie voor.
door Ton van den Nouweland
ELLEMEET - In een voorstel van de
provincie blijft de bus behouden
voor Ellemeet. Dit gaat echter op
rekening van de bewoners van de
Calandweg in Zierikzee.
Klanten zijn blij met
door Mieke van der Jagt
Els van Nijnatten
Inge en Barry
Lydia Hansma
door Mieke van der Jagt
GOES - Het is niet zonder slag of
stoot dat Vroom Dreesmann
zich in de jaren negentig van de vo
rige eeuw in Goes vestigden. Eigen
lijk wilde het bedrijf al in 1979 een
winkel openen in het Schuttershof-
gebied, dat toen nog moest wor
den gebouwd.
door Ton van den Nouweland
BROUWERSDAM - Met de belofte
aan bouwbedrijven dat ze meer op
drachten krijgen in de regio, is de
rekensom voor de bouw van een
getijdencentrale in de Brouwers-
dam kloppend gemaakt.
Wethouder Van der Vlugt