Bus blijft in Ellemeet ten koste Calandweg V&D kende Getijdencentrale blijkt financieel haalbaar 66 Ik koop al jaren ondergoed bij V&D. Dat je kunt passen vind ik heel belangrijk 66 Wij beginnen hier ons rondjes door de stad en eindigen altijd bij La Plaza 66 Ze hebben bonden en verhuurders voor het blok gezet. Ik vertrouw ze voor geen cent imïV'V 28 SCHOUWEN-DUIVELAND VROOM DREESMAN De aanvankelijke angst dat V&D zal verdwijnen, slaat om als het bericht van de redding komt. De dorpsraad Ellemeet tekende bij de provincie bezwaar aan te gen het schrappen van de drie hal tes in het dorp door Connexxion. In een door de dorpsraad aange dragen alternatief draait de bus vanuit Zierikzee niet de N57 op maar pakt hij de afslag naar Serooskerke. Op de Stoofweg aan gekomen kan de bus dan, op weg naar Renesse, de Weelweg mee pakken en behoudt Ellemeet een bushalte. Voor Connexxion betekent dit een omweg van 1,5 kilometer. Het vervoersbedrijf wil deze omweg wel maken, maar benadrukt dat er in verband met aansluitingen op andere lijnen op een krap tijd schema wordt gereden. De in Elle meet verloren minuten moeten daarom elders worden ingehaald. In een brief aan de dorpsraad stelt de provincie nu voor deze minu ten in Zierikzee terug te verdie nen. Hier moet de bus in de nieuwe dienstregeling namelijk over de N59 Zierikzee binnen rijden. De gemeente Schouwen-Duiveland drong hierop aan om de bewo ners van de Calandweg tegemoet te komen. Die ergeren zich al ja renlang aan de voorbij razende bussen en vragen zich af waarom hun woonstraat als uitvalsweg wordt gebruikt. Het aanrijden van de stad via de Calandweg is voor Connexxion de snelste route. In een brief aan de dorpsraad van Ellemeet schrijft een provincie- ambtenaar:„Connexxion is nog in overleg met de gemeente over het mogen gebruiken van de Caland weg in Zierikzee. Dit overleg vindt aanstaande woensdag plaats. Dat zou tijdwinst op kun nen leveren die eventueel in Elle meet gebruikt zou kunnen wor den." Wethouder Jacqueline van Burg mag morgen dus het Salomon- soordeel vellen. GOES - „V&D sluiten, ik hoop van niet." Els van Nijnatten, oorspron kelijk uit Brabant, is haar hele le ven al klant bij 'Vroom'. Aan die benaming kun je horen dat ze bo ven de zestig is. V&D stond vroe ger, toen in elk geval Dreesmann nog de scepter zwaaide in de be- drijfstop, dichter bij de klanten dan nu het bedrijf goeddeels door een Amerikaans investerings fonds wordt gerund. Els van Nijnatten kijkt nu bij de koopjes. Ze heeft al een tasje met afgerekende spullen, maar je weer maar nooit. „Ik haal al sinds mijn tienerjaren ondergoed, of lingerie zoals ze dat tegenwoordig noemen, bij V&D. De kwaliteit is goed, ik kan ervan op aan. Bij de Hema hebben ze ook goed spul, dat weet ik, maar daar kun je niet passen. Dat heb ik altijd het voordeel van V&D ge vonden. De prijzen lopen niet ver uiteen, maar het passen is voor mij belangrijk. Ik zou het echt erg vinden als V&D ophield te be staan, maar ik ben vanmiddag wel gekomen omdat ik er reke ning mee hou dat zoiets kan ge beuren." Ze heeft twee bh's en een onderjurkje gekocht. Niet alleen Els komt op de veront rustende berichten af dat het wel- eens gebeurd kan zijn met het grootwinkelbedrijf. Jeanne de Maaijer uit Goes kocht vroeger al tijd boeken bij V&D. „Tegenwoor dig doe ik dat op internet, maar ik loop nog weieens graag rond in de winkel. Voor kleding of bijou terieën. Die hebben ze hier ook wel mooie. Nu hoorde ik van uit verkoop, maar ik kan niet zo veel vinden. Vorig jaar heb ik nog een paar hele goede schoenen in de uitverkoop gekocht, meestal neem ik wel wat mee. Wat mij be treft blijft V&D voor eeuwig open, al was het alleen maar voor het personeel. Dat is hier echt heel vriendelijk." Een jong Goes' koppel, Inge en Barry, stapt de winkel in voor een broek voor hem en een vestje voor haar. Ze hebben aan het be gin van de middag vooral met het personeel te doen. „Stel je voor dat je zomaar een percentage van je loon moet inleveren. Die men sen hebben toch ook financiële verplichtingen." Inge kan er niet over uit. „Als V&D verdwijnt, zal ik daar niet erg mee zitten, win kels genoeg in Goes en als het me niet bevalt, ga ik naar Rotterdam of Antwerpen. Maar voor een hele boel mensen is er dan geen werk meer en er staat hier een lelijke winkel leeg waar waarschijnlijk niemand in wil." Barry zou het wel heel jammer vinden als het bedrijf de deuren sloot. „Wij beginnen altijd hier, aan het begin van de Kreukel- markt. Dan lopen we eerst de Lan ge Kerkstraat in, over de Grote Markt en dan terug door de Lange Vorststraat. We steken dan door de Hema heen naar La Plaza, waar we dan koffie drinken of wat an ders. Dat loopje zit er al drie jaar in. Het zou jammer zijn als we het plotseling anders zouden moe ten doen." Ze doen het deze maandagmid dag net als anders en na twee uur tjes zien we ze dan ook terugko men. We kunnen melden dat V&D inmiddels gered is en Inge en Barry reageren opgelucht. Zodra het nieuws zich verspreidt, feliciteren verschillende klanten de winkelmeisjes. Een van de werknemers van La Plaza moet 'eerst zien, dan geloven'. De rest neemt de felicitaties opgelucht in ontvangst. Een voorbijganger, Lydia Hans- ma, wil het pand van V&D nooit meer betreden. „Lui die zo met hun personeel omgaan, zullen aan mij geen cent verdienen." Dat de ellende inmiddels grotendeels achter de rug is, kan haar niet ver murwen. „Als ze gered zijn, komt dat niet doordat ze nu volgens fat soenlijke Europese normen zijn gaan besturen. Ze hebben de bon den en de verhuurders toch maar voor het blok gezet en bewust het risico gelopen dat honderden werknemers op straat komen te staan. Ik vertrouw ze voor geen cent." Hansma vertelt er bij dat ze bewust nooit iets op internet koopt. „Juist omdat ik bang ben voor banenverlies en verloedering van de binnensteden." Op die ontwikkeling rustte vanaf het begin geen zegen. Goesena- ren zagen het Schuttershof, waar ze vooral de opwindig van de ja- Het ministerie van Economische Zaken en enkele banken noemen het door het projectbureau Getij dencentrale opgestelde bedrijfs plan 'realistisch'. Het projectbureau onderzocht sa men met bedrijfsleven, kennisin stituten en natuurorganisaties zes varianten van getijdencentrales op hun economische haalbaar heid. Daarbij bleek al snel het voordeel van bulbturbines dóór de dam, boven turbines in een he vel óver de dam. Verder werd duidelijk dat een gro te centrale, vanaf 25 megawatt, voordeliger werkt dan een kleine. Het mag ook weer niet té groot, want vanaf 45 megawatt weegt de opbrengst niet meer op tegen de investering. Vandaar dat de projectgroep kiest voor de één na grootste variant, de near juli scale van 25 megawatt. Die levert 85 gigawattuur per jaar en kan daarmee 25.500 huishou dens van stroom voorzien. Een dergelijke centrale kost 250 mil joen euro. De overheid wil hier aan 100 miljoen bijdragen. De rest moet de toekomstige exploitant op tafel leggen. Uit het onderzoek blijkt verder dat alle varianten for se verliezen opleveren. Pas na 'op timalisering' zijn de bedrijfsresul taten neutraal tot licht positief te maken. De grootste optimalisatie komt van de toekomstige bouwers. Zij willen 23 miljoen korting geven als zij de opdracht in 'een mand je' krijgen. Dat betekent dat zij te gelijkertijd met de bouw van de Ik ben enthousiast over de uitkomst van deze marktconsultatie centrale, andere opdrachten in de regio krijgen. Vijf bouwers heb ben interesse getoond in het werk. Als je de innovatieve kennis, opge daan aan de Brouwersdam, ook verzilvert, levert dat weer een 'op timalisatie' van acht miljoen op. Tenslotte kan Rijkswaterstaat de reserveopslag van energie verklei nen van 35 naar 25 procent. Deze 'optimalisatie' bedraagt tien mil joen euro. Het nieuws van de economische haalbaarheid van de centrale is op Goeree-Overflakkee met gejuich ontvangen. „De centrale past in ons streven het eiland in 2020 energieneutraal te maken", geeft wethouder Arend-Jan van der Vlugt aan. „Een doorlaat in de Brouwersdam die naast een verbe tering van de waterkwaliteit in de Grevelingen, ook nog eens voor een groot aantal huishoudens groene stroom levert, sluit hier naadloos bij aan. Met de centrale ontstaan ook nieuwe mogelijkhe den voor toerisme. Daarbij komt dat zo'n innovatieve ontwikke ling Goeree-Overflakkee interna tionaal in de spotlights zet. Kort om ik ben meer dan enthousiast over de uitkomst van deze markt consultatie", aldus Van der Vlugt. Zijn Schouwse collega Ad Verse- put wil nog niet reageren op het onderzoek. De gemeentelijke afde ling communicatie bereidt een persconferentie voor. door Ton van den Nouweland ELLEMEET - In een voorstel van de provincie blijft de bus behouden voor Ellemeet. Dit gaat echter op rekening van de bewoners van de Calandweg in Zierikzee. Klanten zijn blij met door Mieke van der Jagt Els van Nijnatten Inge en Barry Lydia Hansma door Mieke van der Jagt GOES - Het is niet zonder slag of stoot dat Vroom Dreesmann zich in de jaren negentig van de vo rige eeuw in Goes vestigden. Eigen lijk wilde het bedrijf al in 1979 een winkel openen in het Schuttershof- gebied, dat toen nog moest wor den gebouwd. door Ton van den Nouweland BROUWERSDAM - Met de belofte aan bouwbedrijven dat ze meer op drachten krijgen in de regio, is de rekensom voor de bouw van een getijdencentrale in de Brouwers- dam kloppend gemaakt. Wethouder Van der Vlugt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 41