32 ZEELAND REUS VOOR DE OFFSHORE OLIE- EN GASINDUSTRIE Heerema Vlissingen is bijna klaar met een huzarenstukje: de bouw van de grootste draagconstructie voor een gas- en olieplatform uit haar geschiedenis. Het Gina Krog-jacket weegt 17.000 ton. Dat is het gewicht van 95 Boeings 747 bij elkaar. Shell al heeft besloten een investering van 15 miljard uit te stellen. „Dit zal weinig effect hebben op de markt in de Noordzee, omdat Shell daar nauwelijks nog zit. Wij denken dat de Noordzee de komende tien jaar nog vol doende werk biedt. Statoil heeft bijvoorbeeld een nieuw olie- en gasveld ontdekt: het Johan Sverdrup dat 140 kilometer uit de kust van Noorwegen ligt. Daar heeft Statoil zeven plat forms gepland. Voor twee platforms liggen er al aanvragen bij ons. Daarnaast is het Deense Maersk bezig met de ontwikkeling van een groot veld. In deze sector kijk je ver vooruit. Van een studie hoe je een veld moet ontwikke len tot een eerste concept, kost zo'n vijf tot zes jaar", legt Van Gilst uit. Het aantal bedrijven in Europa dat een gigant als het Gina Krog inclusief een voorboormodu- le van 200 ton kan bouwen, is op één hand te- tellen. De concurrenten van Heerema bevin den zich in Noorwegen en Spanje. Dat Heere ma regelmatig met de neus in de boter valt, heeft een aantal redenen, zegt Harm Sanstra, 'yard productie manager' bij Heerema Vlissin- gen. „Zeeland heeft een aantal plussen. Een open toegang tot de zee. Goede aanvoerroutes voor ons staal. Dat halen we uit Duitsland en Roermond, waar onze buizen worden gerold. En verder ook een goede werkmoraal. Natuur lijk speelt de prijs mee, maar die is zeker niet doorslaggevend. Het draait vooral om drie din gen: veiligheid, kwaliteit en op tijd leveren, an ders kost ons dat veel geld." En het gaat om groot geld. De order over schrijdt ruim de 100 miljoen euro. De exacte prijs houdt Van Gilst achter de kiezen, want de concurrentie leest mee. Formeel moet het jacket 15 april op transport, maar Van Gils verwacht dat het iets later wordt, omdat het kraanschip medio april nog niet beschikbaar is. Transport naar en plaat sing in het Gina Krog-veld tussen Noorwegen en Schotland wordt verzorgd door het zuster bedrijf Heerema Marine Contractors. Bij toe val. „Eigenlijk was deze opdracht verstrekt aan een Italiaans bedrijf, maar dat zette zijn kraanschip in op de Zwarte Zee voor de aan leg van een Russische gasleiding naar Bulga rije. Door de politieke situatie in de regio heeft Rusland dat project echter uitgesteld." In het karwei gaan één miljoen manuren per jaar zitten. Dat is inclusief het werk dat aller lei onderaannemers voor deze klus verrichten. Klein constructie- en machinewerk wordt uit besteed. Bijvoorbeeld het snijden van kleinere stukken roestvaststaai. Ook voor onderhoud worden regionale bedrijven in de arm geno men. Per dag zijn zo'n 500 werknemers en in- leenkrachten bezig met de bouw van het Gina Krog-jacket. De lassers huizen veelal op grote hoogte. Tentjes en warmtekanonnen moeten voor enig comfort zorgen, maar het blijft buf felen, uren achtereen nauwgezet lassen van 120 millimeter dik staal. Als het medio april ge reed is, heeft Heerema dat karwei in een jaar tijd geklaard. „Dat is voor ons een record, te meer als je weet dat je boven windkracht zes niet op hoogte mag werken. We zijn er dan ook ontzettend trots op." Heerema Vlissingen houdt zaterdag 21 februari van 10.00 tot 15 uur open dag. Iedereen is welkom. Er zijn ook activiteiten voor kinderen. Vanaf de A58 zie je het gele gevaar te boven het Sloe uittorenen. De onderbouw van het Gina Krog-jacket ligt danwel op zijn kant, maar omdat hij tien meter van de grond is gelicht, is de kolos in horizon taalstand toch nog zo'n 70 meter hoog. Recht op priemt het jacket 142 meter de lucht in. Dat is vijf meter hoger dan de Goese televisie toren. Met een diameter van 60 bij 50 meter aan de onderzijde leeft de Gina Krog op grote voet. Dit is zelfs voor Heerema een offsho re-reus. „Ik heb dan ook veel respect voor de mannen die op het hoogste punt aan het las sen zijn. Dat is niet niks", zegt directeur Rem- co van Gilst van Heerema Vlissingen. Bij de Heerema Fabrication Group bouwen ze gigantische constructies voor de offshore gas- en olieindustrie. Ze worden steeds groter en zwaarder. Het bedrijf haalde in 2012 al het tv-programma Mega Rigs van Discovery Chan nel met het Valemon-jacket, een 160 meter ho ge en 9000 ton zware onderbouw voor een gas- en olieplatform. Destijds trompetterde Heerema dat het Valemon-jacket de grootste en zwaarste uit haar geschiedenis was. Bij wat er nu op het terrein ligt, verbleekt de Valemon-constructie. Gina Krog (het Gina Krog-veld is genoemd naar een Noorse femi niste) weegt bijna het dubbele. Om dit soort mastodonten op een ponton te laden, was in 2013 een forse investering in nieuwe skidba- nen nodig. Dat zijn met 300 palen onderheide glijbanen van gewapend beton, met bovenop stalen balken die opladen versoepelen. De investering betaalt zich uit, zegt Van Gilst. „De skidbanen hebben onze markt vergroot. We kunnen daardoor orders voor launch- jackets binnenhalen. De afgelopen dertig jaar hebben we uitsluitend liftjackets gebouwd. Dat zijn draagconstructies die met een kraan- op de zeebodem worden gezet. Liftjackets heb ben een maximumgewicht van 9000 ton, om dat er geen kraanschepen zijn die zwaardere constructies kunnen hijsen. Een launchjacket wordt op de boorlocatie met behulp van een ballastbak gecontroleerd afgezonken." Heerema bouwt het Gina Krog-onderstel voor Statoil, een Noorse olie- en gasmaatschappij die in Vlissingen ook het Valemon-jacket be stelde. Maar hoelang druppelen dit soort mooie opdrachten nog binnen? De olieprijs is gekelderd, waardoor een wereldspeler als door Frank Balkenende Yard productiemanager Harm Sanstra (I) en di recteur Remco van Gilst van Heerema Vlissin gen. Bij Heerema bouwen 17.000 ton weegt het Gina Krog-jacket, dat dit voorjaar wordt ge plaatst in het gelijknamige gas- en olieveld in de Noordzee tussen Noorwegen en Schotland. Opdrachtgever is de Noor se olie- en gasmaatschappij Statoil.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 32