32 ZEELAND
REUS VOOR DE OFFSHORE OLIE- EN GASINDUSTRIE
Heerema Vlissingen is bijna klaar met een
huzarenstukje: de bouw van de grootste
draagconstructie voor een gas- en olieplatform
uit haar geschiedenis. Het Gina Krog-jacket
weegt 17.000 ton. Dat is het gewicht van 95
Boeings 747 bij elkaar.
Shell al heeft besloten een investering van 15
miljard uit te stellen. „Dit zal weinig effect
hebben op de markt in de Noordzee, omdat
Shell daar nauwelijks nog zit. Wij denken dat
de Noordzee de komende tien jaar nog vol
doende werk biedt. Statoil heeft bijvoorbeeld
een nieuw olie- en gasveld ontdekt: het Johan
Sverdrup dat 140 kilometer uit de kust van
Noorwegen ligt. Daar heeft Statoil zeven plat
forms gepland. Voor twee platforms liggen er
al aanvragen bij ons. Daarnaast is het Deense
Maersk bezig met de ontwikkeling van een
groot veld. In deze sector kijk je ver vooruit.
Van een studie hoe je een veld moet ontwikke
len tot een eerste concept, kost zo'n vijf tot
zes jaar", legt Van Gilst uit.
Het aantal bedrijven in Europa dat een gigant
als het Gina Krog inclusief een voorboormodu-
le van 200 ton kan bouwen, is op één hand te-
tellen. De concurrenten van Heerema bevin
den zich in Noorwegen en Spanje. Dat Heere
ma regelmatig met de neus in de boter valt,
heeft een aantal redenen, zegt Harm Sanstra,
'yard productie manager' bij Heerema Vlissin-
gen. „Zeeland heeft een aantal plussen. Een
open toegang tot de zee. Goede aanvoerroutes
voor ons staal. Dat halen we uit Duitsland en
Roermond, waar onze buizen worden gerold.
En verder ook een goede werkmoraal. Natuur
lijk speelt de prijs mee, maar die is zeker niet
doorslaggevend. Het draait vooral om drie din
gen: veiligheid, kwaliteit en op tijd leveren, an
ders kost ons dat veel geld."
En het gaat om groot geld. De order over
schrijdt ruim de 100 miljoen euro. De
exacte prijs houdt Van Gilst achter de
kiezen, want de concurrentie leest mee.
Formeel moet het jacket 15 april op transport,
maar Van Gils verwacht dat het iets later
wordt, omdat het kraanschip medio april nog
niet beschikbaar is. Transport naar en plaat
sing in het Gina Krog-veld tussen Noorwegen
en Schotland wordt verzorgd door het zuster
bedrijf Heerema Marine Contractors. Bij toe
val. „Eigenlijk was deze opdracht verstrekt
aan een Italiaans bedrijf, maar dat zette zijn
kraanschip in op de Zwarte Zee voor de aan
leg van een Russische gasleiding naar Bulga
rije. Door de politieke situatie in de regio
heeft Rusland dat project echter uitgesteld."
In het karwei gaan één miljoen manuren per
jaar zitten. Dat is inclusief het werk dat aller
lei onderaannemers voor deze klus verrichten.
Klein constructie- en machinewerk wordt uit
besteed. Bijvoorbeeld het snijden van kleinere
stukken roestvaststaai. Ook voor onderhoud
worden regionale bedrijven in de arm geno
men. Per dag zijn zo'n 500 werknemers en in-
leenkrachten bezig met de bouw van het Gina
Krog-jacket. De lassers huizen veelal op grote
hoogte. Tentjes en warmtekanonnen moeten
voor enig comfort zorgen, maar het blijft buf
felen, uren achtereen nauwgezet lassen van
120 millimeter dik staal. Als het medio april ge
reed is, heeft Heerema dat karwei in een jaar
tijd geklaard. „Dat is voor ons een record, te
meer als je weet dat je boven windkracht zes
niet op hoogte mag werken. We zijn er dan
ook ontzettend trots op."
Heerema Vlissingen houdt zaterdag 21 februari
van 10.00 tot 15 uur open dag. Iedereen is welkom.
Er zijn ook activiteiten voor kinderen.
Vanaf de A58 zie je het gele gevaar
te boven het Sloe uittorenen. De
onderbouw van het Gina
Krog-jacket ligt danwel op zijn
kant, maar omdat hij tien meter
van de grond is gelicht, is de kolos in horizon
taalstand toch nog zo'n 70 meter hoog. Recht
op priemt het jacket 142 meter de lucht in.
Dat is vijf meter hoger dan de Goese televisie
toren. Met een diameter van 60 bij 50 meter
aan de onderzijde leeft de Gina Krog op grote
voet. Dit is zelfs voor Heerema een offsho
re-reus. „Ik heb dan ook veel respect voor de
mannen die op het hoogste punt aan het las
sen zijn. Dat is niet niks", zegt directeur Rem-
co van Gilst van Heerema Vlissingen.
Bij de Heerema Fabrication Group bouwen ze
gigantische constructies voor de offshore gas-
en olieindustrie. Ze worden steeds groter en
zwaarder. Het bedrijf haalde in 2012 al het
tv-programma Mega Rigs van Discovery Chan
nel met het Valemon-jacket, een 160 meter ho
ge en 9000 ton zware onderbouw voor een
gas- en olieplatform. Destijds trompetterde
Heerema dat het Valemon-jacket de grootste
en zwaarste uit haar geschiedenis was.
Bij wat er nu op het terrein ligt, verbleekt de
Valemon-constructie. Gina Krog (het Gina
Krog-veld is genoemd naar een Noorse femi
niste) weegt bijna het dubbele. Om dit soort
mastodonten op een ponton te laden, was in
2013 een forse investering in nieuwe skidba-
nen nodig. Dat zijn met 300 palen onderheide
glijbanen van gewapend beton, met bovenop
stalen balken die opladen versoepelen.
De investering betaalt zich uit, zegt Van Gilst.
„De skidbanen hebben onze markt vergroot.
We kunnen daardoor orders voor launch-
jackets binnenhalen. De afgelopen dertig jaar
hebben we uitsluitend liftjackets gebouwd.
Dat zijn draagconstructies die met een kraan-
op de zeebodem worden gezet. Liftjackets heb
ben een maximumgewicht van 9000 ton, om
dat er geen kraanschepen zijn die zwaardere
constructies kunnen hijsen. Een launchjacket
wordt op de boorlocatie met behulp van een
ballastbak gecontroleerd afgezonken."
Heerema bouwt het Gina Krog-onderstel voor
Statoil, een Noorse olie- en gasmaatschappij
die in Vlissingen ook het Valemon-jacket be
stelde. Maar hoelang druppelen dit soort
mooie opdrachten nog binnen? De olieprijs is
gekelderd, waardoor een wereldspeler als
door Frank Balkenende
Yard productiemanager Harm Sanstra (I) en di
recteur Remco van Gilst van Heerema Vlissin
gen.
Bij Heerema bouwen
17.000
ton weegt het Gina Krog-jacket, dat dit voorjaar wordt ge
plaatst in het gelijknamige gas- en olieveld in de Noordzee
tussen Noorwegen en Schotland. Opdrachtgever is de Noor
se olie- en gasmaatschappij Statoil.