Leven tot op de bodem van de fles Grand tour van een huwelijk DIZZIE 27 Overzicht houden in je Dizzie-verzameling Op zoek naar voedsel in keiharde wereld Romantisch zwijmelen met Chantal van Gastel figureren, maar met wie Ad Visser smake lijk beschreven avonturen beleefde. „Een register", zegt hij. „Ik kan me wel voorstellen dat het iets toevoegt. Maar weet je wel hoeveel werk dat is?" Zo'n opmerking is kenmerkend voor zijn levenshouding. Visser leeft zoals hij praat en schrijft. Hij wil veel, pakt alles aan, is nooit te beroerd om ongelooflijk veel uren te maken. Maar het moet niet op werk gaan lijken. En alle lijnen moeten open blij ven. Want met een volgeplande agenda kan Ad Visser niet leven. Zijn nieuwste boek is te danken aan een e-mail die hij naar zijn kleinzoon stuurde. Nog specifieker: het boek is er gekomen omdat hij het op zijn vakantieadres in Zuid-Frankrijk zo verschrikkelijk warm had. „Er heerste een zo verstikkende hitte dat je helemaal niets meer kon. Buiten blij ven was geen optie. Ik dacht: ik ga naar bin nen en ik stuur een e-mail aan mijn klein zoon. Daarin vertel ik hem dat Melanie en ik gisteren een oude kennis hebben be zocht die ik veertig jaar geleden voor het laatst had gezien. Zij is de dochter van be kende kunstenaar die naar Frankrijk was getrokken. Veertig jaar geleden deed ze mee aan mijn avant-gardepopgroep Adjééf the Poet, His Girls(s), His Friend(s) the Rest of the World(s). Geloof het of niet: ik ging helemaal los. Ik vertelde over de ont moeting, maar ook over de verhalen van vroeger. Het werd een lang stuk. En ik kreeg er een leuke reactie op." Voor de duidelijkheid: wanneer een 67-jari- ge over een kleinzoon spreekt, gaat dat doorgaans om een klein kereltje. In het ge val van Ad Visser is dat anders. Hij heeft een volwassen kleinzoon en een kleindoch ter die inmiddels zelf moeder is: Visser is vijf maanden geleden overgrootvader ge worden. „Ik had er lol in om die verhalen te vertel len. Dus heb ik hem weer gemaild en een ander verhaal verteld." Eenmaal terug in Nederland wist hij dat deze mails tot een boek zouden leiden. „Ik maakte een lijst met onderwerpen waar ik over wilde schrij ven. Ik kwam op zeventig. Die onderwer pen ben ik gaan afwerken. De eerste e-mail kon vrijwel ongewijzigd in het boek." In een vroeg stadium een uitgever zoeken, is bij hem niet aan de orde. „Dan krijg je di rect te maken met een deadline en willen mensen zich ermee bemoeien. Dan gaan ze misschien zeggen dat ik chronologisch moet schrijven, terwijl ik het juist associa tief wil doen. Mijn brein werkt niet chrono logisch. Kortom, daar had ik helemaal geen trek in." Schrijven deed hij als kind al. „Toen mijn ouders waren overleden en ik hun huis moest ontruimen, vond ik mijn allereerste rapport. 'Adrie heeft te veel fantasie', stond er. Met twee uitroeptekens! Alsof het een nij pend probleem was waar snel iets aangedaan moest worden. Mijn ouders moesten op school komen om erover te praten. Dat is gelukkig geheel buiten me om gegaan. „Vrijwel onmiddellijk nadat ik kon lezen, begon ik mijn eigen verhalen te schrijven. Als ik een boek uit de bibliotheek had mee genomen dat me tegenviel, schreef ik zelf maar een verhaal. Dan had ik tenminste iets wat ik graag wilde lezen. Ik had een dik schrift vol. Toen de lerares vroeg waar ik toch altijd zo druk mee bezig was, zei ik dat ik verhalen schreef. Ze dacht dat ik ze thuis had overgeschreven. En toen ik die verhalen thuis liet zien, dach ten mijn ouders dat ik ze op school had overgeschreven. Pas toen mijn ouders en de lerares elkaar ontmoetten, raakten ze ervan overtuigd dat ik die verha len zelf had bedacht. „Ik had de pest aan rekenen. Als de rest van de klas aan het rekenen was, mocht ik ver halen schrijven. Toen besefte ik dat het creatieve proces een methode kon zijn om je leven plezieriger te maken. Dat inzicht ben ik nooit vergeten. Sterker nog, het is mijn levensmotto geworden." De eerste Duvel gaat in drie slok ken op. De oude jenever ernaast in één teug. Er komen nieuwe, en weer, en nog meer. Aangescho ten, dronken, bezopen. De reke ning laat achteraf zien: acht van beide. Starnakel. Dus twee bier tjes met minder alcohol, vanuit de theorie dat de hersenen met te rugwerkende kracht de zware Du vels interpreteren als lichter bier. Even gaat de boel op zwart. Dan verder: zes halve liters Heineken en de rest wordt niet meer bijge houden. Is dit echt waar? Kan iemand op één dag zo veel drinken? Ja, het klopt. Hallo muur van Erik Jan Harmens is autobiografisch. Zeg je glas, denkt hij fles. Inmiddels staat Erik Jan Harmens twee jaar droog. En is hij af van de dagelijk se logistieke operatie om de drank te verzamelen in diverse slijterijen en de le ge flessen te lozen in ver schillende glasbakken. Want het drinken ging stiekem, altijd na half vijf en pas echt en veel als ie dereen sliep. Zijn dichter schap als alibi om te zui pen. Zijn kinderen schud den hem wakker: 'Pappa, jij bent 's morgens heel anders dan 's avonds'. Het is huiveringwekkend wat Erik Jan Harmens in Hallo Muur, het DWDD-boek van de maand, allemaal wegdrinkt. De gevolgen zijn griezelig. En het is eng hoe het allemaal zo ver heeft kunnen komen. Dat maakt Hallo muur op zich al fascinerend. In korte hoofdstukken die nu eens lezen als een column, dan weer als een zeer kort verhaal, ver telt Harmens over zuipen, droog staan, jong zijn, neuspeuteren, trouwen, kinderen krijgen, roken, scheiden, winderigheid, dood en verlies en de wens om rock-'n-roll te leven. Toch is het niet dat wat de meeste indruk maakt. Dat doet wél de ontwapenende oprechtheid, de eerlijkheid waarmee hij zijn bestaan durft te fileren. Het is bekente nisliteratuur van het nietsontziende soort, die in de voetstappen muur van Karl Ove Knaus- gard zouden passen, als ze niet zo eigenzinnig zou zijn. Harmens evo lueert in de tijd, maar evenzo in de taal. Hoe dichter hij de verlos sing als mens nadert, hoe langer zijn zinnen worden. Daarmee groeit zijn taal, even zeer als zijn toekomst pijnlijk lichter wordt. Hier past maar één ad vies: Geniet dit niet met een wijntje te veel erbij. Lees, maar drink met mate. Douglas Petersen is het wel ge wend dat zijn vrouw hem 's nachts wekt. Vaak heeft ze dan het gebinte horen kraken en denkt ze dat er een inbreker bezig is de benedenetage in een vracht auto te laden. Maar dit keer maakt Connie hem om vier uur wakker om een andere reden: ze wil stop pen met hun huwelijk. Zo begint Wij, de feelgoodroman van de Engelse schrijver David Ni- cholls die, verrassend, meteen na verschijnen in de top 10 van de Bestseller 60 is beland. Petersen (met e, want hoe door en door Engels hij ook is, ergens zit Scandinavisch DNA in de ge nen) laat het er niet bij zitten. Connie en hij hadden met hun zoon Albie afgesproken dat ze 'de grand tour' zouden doen. De grand tour is een reis langs de cul turele hoogtepunten van Europa. De opvoeding van rijkeluiskinde ren was vroeger niet compleet zonder deze tocht langs de Mona Lisa, de Nachtwacht en het Uffizi. Petersen weet Connie te bewegen de grand tour toch te doen, in de hoop het huwelijk te redden. David Nicholls, bekend van de verfilmde roman One day, heeft een vlotte, grappige pen. Soepel voert hij man, vrouw en zoon Eu ropa door. Pijnlijke en hilarische scènes smelt hij moeiteloos aan een. Op gezette tijden blikt hij te rug op de geschiedenis van dit hu welijk, zodat de lezer begrip krijgt voor het wonderlijke ge drag van Petersen. Het is allemaal gelikt en luchtig opgeschreven. Wij zal lezers van de Rosie-boe- ken van Graeme Simsion aanspre ken. De roman is erg mooi uitge geven ook, maar meer dan een lek kere 'read' is hij niet. MAANDAG 9 FEBRUARI 2015 MARKEREN Als Dizzie-lid heb je verschillende moge lijkheden om overzicht te houden in je collectie favoriete boeken. Door ze te markeren, kun je precies aangeven of je ze hebt gelezen, wilt lezen of kopen. Lees de blog op Dizzie.nl over hoe dat werkt. RECENSIE VALENTIJNSDAG In het jeugdboek Arendsjong schept Leen Lefebre een keiharde wereld, waarin de jongen Wolf na een grote ramp op zoek moet naar voedsel. Zijn avontuur zetje aan het denken over de toestand van on ze aarde. Bekijk de recensie op Dizzie.nl tfkiuuLhet Bij welk boek zwijmel jij weg op Valen tijnsdag? In Ik wist het van Chantal van Gas tel ontmoet bloemiste Mia Feo de man van haar dromen. Wordt hij ook de man van haar leven? Kijk op Dizzie.nl voor meer romantische boeken. VAN EIGEN BODEM door Marjon Kok Strange days, muzikale avonturen in de 6O's en 70's Ad Visser 302 blz. Marmer 19,95 euro Schrijf over dit boek op Dizzie.nl Hallo muur Erik Jan Harmens 224 blz. Lebowski 19,99 euro Blog over dit boek op Dizzie.nl ROMAN door Theo Hakkert David Nicholls - Wij. Vertaling Caro- lien Metaal. 412 blz. De Boekerij, 22,95 euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 27