Overtuigen, paaien en milde chantage. De lange weg van Rembrandt naar het Rijksmuseum. 10 VERDIEPING LATE REMBRANDT Een tentoonstelling maken met het late werk van Rem brandt is nooit eer der gedaan en daar om de droom van elke conservator. Wel eentje in de categorie 'onbe reikbaar'. De werken die nodig zijn voor zo'n overzicht, hangen verspreid over de wereld en rei zen zelden. „Je vraagt 35 musea om voor een halfjaar afstand te doen van hun kroonjuwelen", zegt Tim Zeedijk, hoofd tentoon stellingen van het Rijksmuseum Amsterdam. „Als je tien schilde rijen krijgt, heb je geluk. Maar dan heb je nog geen goede ten toonstelling." Vandaar dat de plannen voor de expositie Late Rembrandt lange tijd niet meer waren dan plan nen. Maar na het succes van de Rembrandt-Caravaggio tentoon stelling in 2006 trokken de Rijks museumconservatoren de stoute schoenen aan. Een partner werd gevonden in Londen: de National Gallery, die tijdens de verbou wing van het Rijks rijkelijk was bedeeld met bruiklenen. „Met hun vijf schilderijen en de vier van onszelf zaten we op negen, een goede basis", stelt Gregor We ber, hoofd beeldende kunst van het Rijksmuseum. In 2009 kwa men de twee musea tot een gentle men's agreement. „Daarna zijn er wensenlijstjes aangelegd en de eerste brieven aan bruikleenge vers verstuurd." De National Gallery in Washing ton, die drie cruciale werken be zit, was een belangrijke partij om aan boord te hebben. Net als de Staatlichen Museen in Berlijn, die twee schilderijen en twee tekenin gen inbrachten. Weber: „Deze mu sea beseffen dat het niet alleen gaat om een blockbuster tentoon stelling. Het bij elkaar brengen van dit werk is ook voor hen we tenschappelijk interessant. Ze le ren meer over hun eigen stukken. Bovendien: als ze niet meedoen aan zo'n uniek project, hebben ze bij de opening van de tentoonstel ling iets uit te leggen." Die combinatie van overtuigen, paaien en milde chantage hoort bij het diplomatieke spel dat aan een tentoonstelling als Late Rem brandt voorafgaat. En geduld, veel geduld. Soms duurde het negen maanden voordat de eerste brief zelfs maar beantwoord werd. Daarna volgden talloze telefoonge sprekken, e-mails en bezoekjes. Maar de aanhouder wint. „De eer ste keer dat we het Kunstmu- seum des Landes Niedersachsen in Braunschweig om hun familie portret vroegen, kregen we heel duidelijk 'nee' te horen", herin nert Weber zich nog goed. „Het werk is heel kwetsbaar en heeft daarom al zeventig jaar niet ge reisd. Drie keer zijn we langs ge weest. Uiteindelijk heeft het mu- - Dit gaan we de komende honderd jaar niet weer zien seum een gedeeltelijke restauratie uitgevoerd waardoor de hechting van de kleuren aan de onder grond werd verbeterd en we het werk toch konden lenen." Dat het fenomenale Zelfportret met twee cirkels nu in Amsterdam hangt, mag ook een klein wonder heten. Het is eigendom van Ken wood House in Londen. „Dat schilderij is dé reden voor bezoe kers om daar te komen", aldus Zeedijk. „Je berooft ze van hun Nachtwacht." Om de pijn te ver zachten, krijgt de bruikleengever in ruil De treurende Jeremia uit de Rijkscollectie, plus een werk van de National Gallery. De globetrottende specialisten van het Rijksmuseum gingen niet alleen op bezoek bij museale colle ga's. Ook particuliere bezitters moesten enthousiast gemaakt worden. De hertog van Buccleuch en Queensberry bijvoorbeeld, zonder wiens Lezende oude vrouw de zaal getiteld 'Intimiteit' niet compleet zou zijn. Een anonieme Amerikaanse verzamelaar zegde toe nadat hem was uitgelegd dat zijn getekende voorstudie van De Joodse bruid naast het wereldbe roemde schilderij uit de Eregalerij zou komen te hangen. Er ging veel tijd overheen voordat verzamelaars en musea hun lieve lingen afstonden. Eerst moest er vertrouwen zijn: kon het Rijks het complexe transport wel aan, had het de verzekering op orde, kwam er een goede catalogus? De heropening van het museum in 2013 en de wereldwijde persaan dacht die ermee gepaard ging, brachten lopende onderhandelin gen in een stroomversnelling. En soms moet je ook geluk heb ben. Omdat de Koninklijke Acade mie voor Schone Kunsten in Stockholm wegens verbouwing dicht ging, werd vorig jaar april De samenzwering van Claudius Civi- lis aan het Rijks uitgeleend. In an derhalve eeuw was het werk maar twee keer van zijn plaats geweest. Nog voordat het in de Eregalerij was opgehangen, werden er 'sub tiele gesprekken' gevoerd om de uitleenperiode op te rekken. Dat de Zweedse koning bij zijn be zoek aan Amsterdam samen met Willem-Alexander bij dit schilde rij is gefotografeerd, was onder deel van dit soort delicate diplo matie. Uiteindelijk heeft negen jaar werk geresulteerd in een tentoonstel ling met honderd schilderijen, te keningen en prenten. „Een once in a lifetime tentoonstelling", noemt Weber het. „Dit gaan we de ko mende honderd jaar niet weer zien." Het schilderij 'Juno' van Rembrandt komt uit het Hammer Museum in Los Angeles. 'Jacob zegent zijn kleinzoons' is eigendom van de Cemaldegalerie Alte Meister, Staatliche Museen Kassei. De National Gallery London stemde in met de tijdelijke uitleen van de 'Badende vrouw'. Rembrandts kroon j uwelen door Edo Dijksterhuis De tekening 'Slapende jonge vrouw' komt uit het British Museum. Gregor Weber, Rijksmuseum

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 10