De sluizen in Terneuzen zijn de druk ste complex van Europa. Ze kunnen het aanbod van 70.000 schepen per jaar niet meer aan. Een nieuwe, grote sluis moet uitkomst bieden. SPECTRUM door Wout Bareman e Vlaamse en Ne derlandse bestuur ders, bedrijfslei ders en alles daar omheen vielen el kaar donderdag middag, nadat de ministers hun handtekening onder het verdrag voor de bouw van de nieu we sluis hadden gezet, net niet in de armen. Maar minister Melanie Schultz van Haegen (infrastructuur) en haar Vlaamse collega Ben Weyts (openbare werken) hieven wel het glas champagne (Weyts: „Ik had eigen lijk een fris pintje verwacht.") en kus ten elkaar uitbundig. Om het te vie ren, meldde Weyts terloops dat Vlaan deren de arbitragezaak tegen de Ne derlandse aarzeling de Hedwigepol- der eindelijk eens onder water te zet ten, had ingetrokken. Om nog eens te onderstrepen hoe fijn de buren van daag de dag wel met elkaar omgaan. Weyts kon dat gebaar gemakkelijk ma ken; hij wist immers ook wel dat het kabinet Rutte vastberaden is die pol der ook daadwerkelijk terug te geven aan de Westerschelde. Het onder streepte wel dat Vlaanderen en Neder land het serieus met elkaar menen. Over en weer werden, tussen de ex quise hapjes en vele slokken champag ne door, afspraken gemaakt voor veel meer samenwerking op vooral econo misch gebied. Het Havenbedrijf Gent koketteert als nooit tevoren met het havenbedrijf Zeeland Seaports. Gent toont zich een willige partner voor misschien wel een heus huwelijk. De Gentse havendirecteur Daan Schalck en de zijnen zien in de goede samenwerking met vooral de Zeeuw se bestuurders en Rijkswaterstaat bij de uitwerking van de plannen voor de nieuwe sluis het bewijs dat er meer mogelijk is. Gent heeft een oogje op de vele tientallen hectaren braaklig- gende haventerreinen aan de boorden van de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone, nu het eigen havengebied zo goed als vol is. Dus... In het persbericht dat donderdag in de partytent op het slui zencomplex werd uitgedeeld, viel te lezen: „De realisatie van de sluis komt de samenwerking tussen het Havenbe drijf Gent en Zeeland Seaports (ha vens van Terneuzen en Vlissingen) ten goede." Het smaakt naar meer. Het naslagwerk Gent op de Wateren en naar de Zee, dat verscheen op het mo ment dat het Kanaal Gent-Terneuzen - gegraven tussen 1825 en 1827 in op dracht van 'kanalengraver' Koning Willem I - precies 150 jaar oud was, geeft een duidelijk beeld van de eeu wige strijd van Gent voor een goede, directe verbinding met de zee. Het moest steeds breder, dieper en vooral groter. In de jaren zestig leidde dat een ingrijpende kanaalverbreding, die onder meer een deel van het kanaal dorp Sluiskil opslokte, en tot de bouw van twee nieuwe sluizen: de zeesluis (290 meter lang, 38 meter breed en 13,5 meter diep) en een grote binnen- vaartsluis. De middensluis (de oude Het huidige sluizencomplex in Terneuzen, dat stamt uit de jaren zestig, foto Camile Schelstraete Gent op de wateren en naar de zee D Onder grote belangstelling van de pers zetten ministers Ben Weyts en Melanie Schultz van Haegen hun handtekening, foto Ronald den Dekker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 68