De sluizen in Terneuzen zijn de druk
ste complex van Europa. Ze kunnen
het aanbod van 70.000 schepen per
jaar niet meer aan. Een nieuwe, grote
sluis moet uitkomst bieden.
SPECTRUM
door Wout Bareman
e Vlaamse en Ne
derlandse bestuur
ders, bedrijfslei
ders en alles daar
omheen vielen el
kaar donderdag
middag, nadat de
ministers hun handtekening onder
het verdrag voor de bouw van de nieu
we sluis hadden gezet, net niet in de
armen. Maar minister Melanie
Schultz van Haegen (infrastructuur)
en haar Vlaamse collega Ben Weyts
(openbare werken) hieven wel het
glas champagne (Weyts: „Ik had eigen
lijk een fris pintje verwacht.") en kus
ten elkaar uitbundig. Om het te vie
ren, meldde Weyts terloops dat Vlaan
deren de arbitragezaak tegen de Ne
derlandse aarzeling de Hedwigepol-
der eindelijk eens onder water te zet
ten, had ingetrokken. Om nog eens te
onderstrepen hoe fijn de buren van
daag de dag wel met elkaar omgaan.
Weyts kon dat gebaar gemakkelijk ma
ken; hij wist immers ook wel dat het
kabinet Rutte vastberaden is die pol
der ook daadwerkelijk terug te geven
aan de Westerschelde. Het onder
streepte wel dat Vlaanderen en Neder
land het serieus met elkaar menen.
Over en weer werden, tussen de ex
quise hapjes en vele slokken champag
ne door, afspraken gemaakt voor veel
meer samenwerking op vooral econo
misch gebied. Het Havenbedrijf Gent
koketteert als nooit tevoren met het
havenbedrijf Zeeland Seaports. Gent
toont zich een willige partner voor
misschien wel een heus huwelijk.
De Gentse havendirecteur Daan
Schalck en de zijnen zien in de goede
samenwerking met vooral de Zeeuw
se bestuurders en Rijkswaterstaat bij
de uitwerking van de plannen voor de
nieuwe sluis het bewijs dat er meer
mogelijk is. Gent heeft een oogje op
de vele tientallen hectaren braaklig-
gende haventerreinen aan de boorden
van de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone,
nu het eigen havengebied zo goed als
vol is. Dus... In het persbericht dat
donderdag in de partytent op het slui
zencomplex werd uitgedeeld, viel te
lezen: „De realisatie van de sluis komt
de samenwerking tussen het Havenbe
drijf Gent en Zeeland Seaports (ha
vens van Terneuzen en Vlissingen)
ten goede." Het smaakt naar meer.
Het naslagwerk Gent op de Wateren en
naar de Zee, dat verscheen op het mo
ment dat het Kanaal Gent-Terneuzen
- gegraven tussen 1825 en 1827 in op
dracht van 'kanalengraver' Koning
Willem I - precies 150 jaar oud was,
geeft een duidelijk beeld van de eeu
wige strijd van Gent voor een goede,
directe verbinding met de zee. Het
moest steeds breder, dieper en vooral
groter. In de jaren zestig leidde dat
een ingrijpende kanaalverbreding, die
onder meer een deel van het kanaal
dorp Sluiskil opslokte, en tot de bouw
van twee nieuwe sluizen: de zeesluis
(290 meter lang, 38 meter breed en
13,5 meter diep) en een grote binnen-
vaartsluis. De middensluis (de oude
Het huidige sluizencomplex in Terneuzen, dat stamt uit de jaren zestig, foto Camile Schelstraete
Gent op de wateren
en naar de zee
D
Onder grote belangstelling van de pers zetten ministers Ben Weyts en Melanie
Schultz van Haegen hun handtekening, foto Ronald den Dekker