De documentaire Sergio HermanFucking Perfect beleeft maandag de internationale première tij dens het filmfestival in Berlijn, de Berlinale. Re gisseur Willemiek Kluijfhout kroop in de huid van de meesterkok uit Sluis. interview perfect doen uitkomen. Wat is zijn passie, zijn ambitie of drive? Ik had nooit verwacht dat dit allemaal achter driesterren-koken zou zitten." Kortom, ze was aan het onderzoeken of een portret van de kok Sergio vol doende was om een mooie documen taire te maken. De twee hadden el kaar al ontmoet bij het draaien van de documentaire I'Amour des Moules (2012) die ging over de liefde voor de Zeeuwse mossel. Het was een aange name eerste kennismaking en met die film werd de kiem gelegd om meer met culinair Zeeland te doen. „Zee land is een mooi filmland en ik denk dat ik door mijn afkomst ook zo graag in Zeeland ben", zegt ze. Kluijfhout groeide weliswaar op in Woerden, maar haar vader komt uit Biggekerke en haar moeder uit Yerseke. Ze ging naar Sluis en werd niet teleur gesteld. „Hoe groot de spanning ook is, met vaste hand worden de bordjes gedresseerd." Tijdens een van de autoritten met Ser gio kreeg ze het gevoel dat er 'meer speelde in zijn hoofd'. Ze vroeg ernaar en hij vertelde over zijn plannen om te stoppen met Oud Sluis. Toen ont dekte ze dat het persoonlijke verhaal zo mogelijk nog interessanter was dan het verhaal van de superkok en wist ze zeker dat ze een documentaire met Sergio Herman in de hoofdrol wilde maken. „Het is het universele verhaal van iemand die aan de top staat en die twijfelt, die offers brengt, die er last van heeft dat hij zijn gezin weinig ziet en die zich ook afvraagt waarom hij zo hard werkt." Ze gingen als het ware een verbond aan. „Als ik ja zeg, dan betekent dat dat ik mijn leven geef aan een docu mentaire", zegt ze en lacht, „maar ook Sergio heeft ons nooit laten zitten. De nachten met hem waren misschien wel het meest bijzonder. Dan hadden de jongens er een werkdag op zitten van 's ochtends vroeg tot diep in de nacht en gingen daarna nog in beraad over recepten en gerechten tot ver na tweeën. Syrco (Bakker, van Pure C), Nick (Bril, van The Jane) en Jacco (la Gasse, van The Jane) waren vaak van de partij. Als ik drie dagen mee was gegaan met Sergio, moest ik een week bijslapen. Ik dacht dat ik hard werkte, maar zij gaan nog een stap verder. Hoe houden ze dit vol?" Sergio Herman voelde de camera een dik jaar op zich gericht. Hij haalt er nu zijn schouders over op. „Het went wel hoor, om elke keer weer vragen te Het is het universele verhaal van iemand die aan de top staat en die offers brengt beantwoorden. En ik kende het team natuurlijk al van I'Amour des Moules. Heel soms had ik er wel genoeg van. Maar ik ben trots en blij met deze mooie docu over mij. Het is een gewel dig tijdsdocument over dat wat ik be reikt heb in Oud Sluis de afgelopen 25 jaar. En ik hoop ook dat jonge mensen erdoor gestimuleerd worden om ver der te gaan in ons mooie vak. Ze we ten dat ze ver kunnen komen door hard te werken en door te blijven gelo ven in jezelf." Een gave is ook een vloek", zegt Wille miek Kluijfhout. De re gisseur van de docu mentaire Sergio Her man, Fucking Perfect, met Sergio Herman in de hoofdrol, heeft vanaf maart 2013 een blik achter de schermen gekregen van de topchef en kroop in het hoofd van de kok. Ze was bij de slotavond van het driesterrenrestaurant Oud Sluis in december 2013 en de opening enkele maanden later van The Jane in Antwerpen. „Het was een ongeloof lijk hectische en emotionele periode. Ik kan er alleen maar dankbaar voor zijn dat we er bij mochten zijn." De Nederlandse bioscoopkijker moet nog tot maart geduld hebben. Dan gaat de film in Nederland in premiè re. „Het is geweldig dat de film in Ber lijn mag draaien. Daarmee heeft hij een soort keurmerk gekregen", zegt Kluijfhout. De freelance filmmaakster wist in de lente van 2013 niet eens dat zij zo'n enerverende fase in het leven van Ser gio Herman van dichtbij zou meema ken. „Ik weet zelfs niet of Sergio dat toen al wist. Ik was gefascineerd door de, ik noem het maar, complexe filoso fie van Oud Sluis om zoveel moeite te doen voor de mooie gerechten. Al die hapjes die er als conceptuele kunst uit zien, waarbij ook het servies en be stek worden gezocht, die de gerechten Portret van een meesterkok Willemiek Kluijfhout, regisseur door Edith Ramakers Sergio met zijn gezin aan tafel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 60