De documentaire Sergio HermanFucking Perfect
beleeft maandag de internationale première tij
dens het filmfestival in Berlijn, de Berlinale. Re
gisseur Willemiek Kluijfhout kroop in de huid
van de meesterkok uit Sluis.
interview
perfect doen uitkomen. Wat is zijn
passie, zijn ambitie of drive? Ik had
nooit verwacht dat dit allemaal achter
driesterren-koken zou zitten."
Kortom, ze was aan het onderzoeken
of een portret van de kok Sergio vol
doende was om een mooie documen
taire te maken. De twee hadden el
kaar al ontmoet bij het draaien van de
documentaire I'Amour des Moules
(2012) die ging over de liefde voor de
Zeeuwse mossel. Het was een aange
name eerste kennismaking en met die
film werd de kiem gelegd om meer
met culinair Zeeland te doen. „Zee
land is een mooi filmland en ik denk
dat ik door mijn afkomst ook zo graag
in Zeeland ben", zegt ze. Kluijfhout
groeide weliswaar op in Woerden,
maar haar vader komt uit Biggekerke
en haar moeder uit Yerseke.
Ze ging naar Sluis en werd niet teleur
gesteld. „Hoe groot de spanning ook
is, met vaste hand worden de bordjes
gedresseerd."
Tijdens een van de autoritten met Ser
gio kreeg ze het gevoel dat er 'meer
speelde in zijn hoofd'. Ze vroeg ernaar
en hij vertelde over zijn plannen om
te stoppen met Oud Sluis. Toen ont
dekte ze dat het persoonlijke verhaal
zo mogelijk nog interessanter was dan
het verhaal van de superkok en wist
ze zeker dat ze een documentaire met
Sergio Herman in de hoofdrol wilde
maken. „Het is het universele verhaal
van iemand die aan de top staat en
die twijfelt, die offers brengt, die er
last van heeft dat hij zijn gezin weinig
ziet en die zich ook afvraagt waarom
hij zo hard werkt."
Ze gingen als het ware een verbond
aan. „Als ik ja zeg, dan betekent dat
dat ik mijn leven geef aan een docu
mentaire", zegt ze en lacht, „maar ook
Sergio heeft ons nooit laten zitten. De
nachten met hem waren misschien
wel het meest bijzonder. Dan hadden
de jongens er een werkdag op zitten
van 's ochtends vroeg tot diep in de
nacht en gingen daarna nog in beraad
over recepten en gerechten tot ver na
tweeën. Syrco (Bakker, van Pure C),
Nick (Bril, van The Jane) en Jacco (la
Gasse, van The Jane) waren vaak van
de partij. Als ik drie dagen mee was
gegaan met Sergio, moest ik een week
bijslapen. Ik dacht dat ik hard werkte,
maar zij gaan nog een stap verder.
Hoe houden ze dit vol?"
Sergio Herman voelde de camera een
dik jaar op zich gericht. Hij haalt er
nu zijn schouders over op. „Het went
wel hoor, om elke keer weer vragen te
Het is het universele
verhaal van iemand die
aan de top staat en die
offers brengt
beantwoorden. En ik kende het team
natuurlijk al van I'Amour des Moules.
Heel soms had ik er wel genoeg van.
Maar ik ben trots en blij met deze
mooie docu over mij. Het is een gewel
dig tijdsdocument over dat wat ik be
reikt heb in Oud Sluis de afgelopen 25
jaar. En ik hoop ook dat jonge mensen
erdoor gestimuleerd worden om ver
der te gaan in ons mooie vak. Ze we
ten dat ze ver kunnen komen door
hard te werken en door te blijven gelo
ven in jezelf."
Een gave is ook een
vloek", zegt Wille
miek Kluijfhout. De re
gisseur van de docu
mentaire Sergio Her
man, Fucking Perfect,
met Sergio Herman in
de hoofdrol, heeft vanaf maart 2013
een blik achter de schermen gekregen
van de topchef en kroop in het hoofd
van de kok. Ze was bij de slotavond
van het driesterrenrestaurant Oud
Sluis in december 2013 en de opening
enkele maanden later van The Jane in
Antwerpen. „Het was een ongeloof
lijk hectische en emotionele periode.
Ik kan er alleen maar dankbaar voor
zijn dat we er bij mochten zijn."
De Nederlandse bioscoopkijker moet
nog tot maart geduld hebben. Dan
gaat de film in Nederland in premiè
re. „Het is geweldig dat de film in Ber
lijn mag draaien. Daarmee heeft hij
een soort keurmerk gekregen", zegt
Kluijfhout.
De freelance filmmaakster wist in de
lente van 2013 niet eens dat zij zo'n
enerverende fase in het leven van Ser
gio Herman van dichtbij zou meema
ken. „Ik weet zelfs niet of Sergio dat
toen al wist. Ik was gefascineerd door
de, ik noem het maar, complexe filoso
fie van Oud Sluis om zoveel moeite te
doen voor de mooie gerechten. Al die
hapjes die er als conceptuele kunst uit
zien, waarbij ook het servies en be
stek worden gezocht, die de gerechten
Portret van een
meesterkok
Willemiek Kluijfhout, regisseur
door Edith Ramakers
Sergio met zijn gezin aan tafel.