J Si 'Geschokt? Koop de Jezus! dan niet' 4 IN HET NIEUWS MINDER ONGELUKKEN Minder verkeersdoden? Dat kan. Maar dan moet Nederland wel vreemde regels slikken. <1 DEN HAAG - Een kilometerheffing voor onveilige wegen, een helm plicht voor fietsers, een alcohol- slot in alle leasewagens en een verdubbeling van het aantal snel heidscontroles. Alleen al roepen dat je dergelijke maatregelen in wil voeren, leidt tot verzet. Een échte fietser zet toch niet zo'n belachelijke Calime- ro-eierdop op z'n hoofd? In een pijpje blazen voordat je de lease wagen start? Dan mag de baas de bolide meteen op komen halen. Toch zijn bovengenoemde maatre gelen bloedserieus. Ze staan in een lijst van achttien ingrepen die er samen voor kunnen zorgen dat Nederland in 2020 nog 'maar' zo'n 250 verkeersdoden telt en 11.900 gewonden. Ter vergelij king: nu vallen er per jaar nog 570 doden en 18.800 gewonden. Nederlanders zullen de afweging moeten maken of ze bereid zijn onorthodoxe maatregelen te ac cepteren om het aantal verkeers slachtoffers fors terug te dringen. „Zo niet, dan vallen er onnodige slachtoffers", stelt onderzoekster Letty Aarts van de Stichting We tenschappelijk Onderzoek Ver keersveiligheid (SWOV). Draag vlak voor de ingrepen, dat groeit wel. Zoals het ook gebeurde toen het rookverbod in het café werd afgekondigd. „De vraag is: wat heb je als maatschappij over voor verkeersveiligheid", stelt ze. Geld hoeft geen probleem zijn. Het huidige slachtofferaantal kost Nederland jaarlijks 12,5 miljard eu ro kost. Geld dat vooral door de burgers zelf wordt opgehoest. Als je meer alcoholcontroles houdt, kan de gemeente van de op brengst betere wegen aanleggen, denkt de SWOV. Dan moet wel de wetgeving op de schop, want nu mag een gemeente eigenlijk al leen parkeerboetes innen. Ook mét geld haalt echter een groot deel van de voorgestelde maatregelen de eindstreep niet. Reden: er zijn grenzen aan het ac ceptatievermogen van Nederland. En dan niet alleen bij de 'gewone man'. Ook minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastruc tuur, VVD) schiet een paar idee ën meteen af. De verplichte fiets- helm? Niet doen. Verdubbeling van het aantal snelheidscontroles? Dat is meer iets voor provinciaal en gemeentelijk asfalt. Een kilo meterheffing voor onveilige we gen? Dat nooit, het 'k-woord' is immers taboe in Rutte-2. Een alco- holslot voor leaseauto's, verslaaf den, beroepschauffeurs en begin nende rijders? Het huidige pro gramma voor mensen die dron ken achter het stuur zijn betrapt is al een drama. Geen politicus zal zich wagen aan het uitdelen van meer alcoholsloten, om over het verzet onder automobilisten zelf nog maar te zwijgen. Kortom, van de 'lijst van 18' zal menig plan sneuvelen in het poli tieke en maatschappelijke debat. Den Haag gaat de eigen doelstel ling voor 2020 niet halen: 500 do den en 10.600 gewonden in 2020. Het is een kwestie van tijd tot het streefgetal wordt aangepast of de streefdatum wordt verschoven. VOORGESTELDE MAATREGELEN Aan het evangeliseren? „We zijn alle vier werkzaam bij christelijke media en zitten in de hoek hervormd of gereformeerd. Maar we zijn niet aan het evange liseren. Dan moet je iets maken dat gratis is. We hebben iets heel moois en goeds willen maken, waar mensen geld voor over heb ben." Heeft Jezus reclame nodig? „Als mensen over Jezus praten of schrijven, gaat het meestal over een interpretatie van hem, over christenen of de kerk. Wij wilden een glossy over de persoon en niet-christenen naar hem op zoek laten gaan. Daarom is het een voordeel dat de niet-gelovige Art hur Japin hoofdredacteur wilde zijn. Hij is er waardenvrij inge stapt. Dan krijg je ook geen pro motiepraatje." Dan komt Jezus! uit in de week dat een predikant in het nieuws is die zijn bestaan ontkent. „Bizar. We hebben hier twee jaar aan gewerkt. Eerst was er de aan slag op Charlie Hebdo, toen heb ben we ons afge vraagd of mensen boos zouden wor den als we Jezus zouden afbeel den. Nu is er de dominee uit Nij- kerk." Jullie gaan er vanuit dat de historische fi guur Jezus heeft bestaan? „Je moet van goeden huize komen om dat te ontkennen. Wat die dominee zegt, is bijna lachwekkend. Dat er een godin Osiris is geweest met hetzelfde verhaal als dat van Jezus. Zoals een van onze redacteu ren zei: 'Dat is van dezelfde orde als zeggen dat Wubbo Ockels niet heeft be staan, omdat zijn le- vensverhaal overeen komt met dat van per sonages uit Star Wars'. Het historische feit van Jezus is een ze kerheid. Dat tonen we aan in het blad. Hoe zijn de eerste reacties? Op de Facebookpagina van de EO zijn de reacties fifty-fifty. Daar hebben we niet zoveel moeite mee. Christenen zijn ook niet on ze doelgroep. We wilden een blad maken voor degenen die niets van Jezus weten. En voor mensen die gechoqueerd zijn, is er een simpele oplossing: koop 'm niet. Is Mohammed! de volgende glossy? „Ik vind het best als de Moham med gemaakt wordt, alleen niet door mij. Dan zou het een dun blaadje worden, want ik weet te weinig van hem af. Bovendien is dit voor ons een eenmalig pro ject." Veiligheid kent grenzen door Paul Bots 500 Het kabinet wil in 2020 het aantal ver keersdoden hebben teruggedrongen tot 500. Nu zijn dat er nog 570 per jaar. Onorthodoxe maatregelen zijn nodig om dat streefcijfer te halen. Een van de maatregelen om het aantal verkeersdoden te verlagen, is het verplichten van een fietshelm. Maar veel 'échte fietsers' weigeren die 'belachelijke Calimero-eierdoppen' op te zetten, foto Peter Hilz HH Verplichte fietshelm voor kinderen en oude ren. Gebruik stimuleren. Meer flitsers. Kilometerheffing met extra opslag voor onveilige wegen. Noodstopsysteem in auto die fiets en voet ganger herkent. Alchoholslot voor begin nende bestuurder, lease rijder, beroepschauffeur en verslaafden. Systeem in auto dat waarschuwt als je te hard rijdt. Verdubbeling alcohol- 50-kilometerwegen om bouwen naar 30-zone. 80-kilometerwegen om bouwen naar 60-zone. controles door inzet van Betere straatverlichting. boa's. Helmplicht op snorfiets. Antiblokkeersysteem (ABS) voor motoren. door Saskia Wassenaar DEN HAAG - Jezus! ligt in het schap bij onder meer de AKO, Albert Heijn en Jumbo. Als Linda de Mol en Youp van 't Hek hun eigen glos sy hebben, waarom dan de meest beroemde man op aarde niet? Peter van Dijk, één van de vier ini tiatiefnemers, aan het woord.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 4