J
Si
'Geschokt? Koop de Jezus! dan niet'
4 IN HET NIEUWS
MINDER ONGELUKKEN
Minder verkeersdoden? Dat kan.
Maar dan moet Nederland wel
vreemde regels slikken.
<1
DEN HAAG - Een kilometerheffing
voor onveilige wegen, een helm
plicht voor fietsers, een alcohol-
slot in alle leasewagens en een
verdubbeling van het aantal snel
heidscontroles.
Alleen al roepen dat je dergelijke
maatregelen in wil voeren, leidt
tot verzet. Een échte fietser zet
toch niet zo'n belachelijke Calime-
ro-eierdop op z'n hoofd? In een
pijpje blazen voordat je de lease
wagen start? Dan mag de baas de
bolide meteen op komen halen.
Toch zijn bovengenoemde maatre
gelen bloedserieus. Ze staan in
een lijst van achttien ingrepen
die er samen voor kunnen zorgen
dat Nederland in 2020 nog 'maar'
zo'n 250 verkeersdoden telt en
11.900 gewonden. Ter vergelij
king: nu vallen er per jaar nog 570
doden en 18.800 gewonden.
Nederlanders zullen de afweging
moeten maken of ze bereid zijn
onorthodoxe maatregelen te ac
cepteren om het aantal verkeers
slachtoffers fors terug te dringen.
„Zo niet, dan vallen er onnodige
slachtoffers", stelt onderzoekster
Letty Aarts van de Stichting We
tenschappelijk Onderzoek Ver
keersveiligheid (SWOV). Draag
vlak voor de ingrepen, dat groeit
wel. Zoals het ook gebeurde toen
het rookverbod in het café werd
afgekondigd. „De vraag is: wat
heb je als maatschappij over voor
verkeersveiligheid", stelt ze.
Geld hoeft geen probleem zijn.
Het huidige slachtofferaantal kost
Nederland jaarlijks 12,5 miljard eu
ro kost. Geld dat vooral door de
burgers zelf wordt opgehoest. Als
je meer alcoholcontroles houdt,
kan de gemeente van de op
brengst betere wegen aanleggen,
denkt de SWOV. Dan moet wel
de wetgeving op de schop, want
nu mag een gemeente eigenlijk al
leen parkeerboetes innen.
Ook mét geld haalt echter een
groot deel van de voorgestelde
maatregelen de eindstreep niet.
Reden: er zijn grenzen aan het ac
ceptatievermogen van Nederland.
En dan niet alleen bij de 'gewone
man'. Ook minister Melanie
Schultz van Haegen (Infrastruc
tuur, VVD) schiet een paar idee
ën meteen af. De verplichte fiets-
helm? Niet doen. Verdubbeling
van het aantal snelheidscontroles?
Dat is meer iets voor provinciaal
en gemeentelijk asfalt. Een kilo
meterheffing voor onveilige we
gen? Dat nooit, het 'k-woord' is
immers taboe in Rutte-2. Een alco-
holslot voor leaseauto's, verslaaf
den, beroepschauffeurs en begin
nende rijders? Het huidige pro
gramma voor mensen die dron
ken achter het stuur zijn betrapt
is al een drama. Geen politicus
zal zich wagen aan het uitdelen
van meer alcoholsloten, om over
het verzet onder automobilisten
zelf nog maar te zwijgen.
Kortom, van de 'lijst van 18' zal
menig plan sneuvelen in het poli
tieke en maatschappelijke debat.
Den Haag gaat de eigen doelstel
ling voor 2020 niet halen: 500 do
den en 10.600 gewonden in 2020.
Het is een kwestie van tijd tot het
streefgetal wordt aangepast of de
streefdatum wordt verschoven.
VOORGESTELDE MAATREGELEN
Aan het evangeliseren?
„We zijn alle vier werkzaam bij
christelijke media en zitten in de
hoek hervormd of gereformeerd.
Maar we zijn niet aan het evange
liseren. Dan moet je iets maken
dat gratis is. We hebben iets heel
moois en goeds willen maken,
waar mensen geld voor over heb
ben."
Heeft Jezus reclame nodig?
„Als mensen over Jezus praten of
schrijven, gaat het meestal over
een interpretatie van hem, over
christenen of de kerk. Wij wilden
een glossy over de persoon en
niet-christenen naar hem op zoek
laten gaan. Daarom is het een
voordeel dat de niet-gelovige Art
hur Japin hoofdredacteur wilde
zijn. Hij is er waardenvrij inge
stapt. Dan krijg je ook geen pro
motiepraatje."
Dan komt Jezus! uit in de week dat
een predikant in het nieuws is die
zijn bestaan ontkent.
„Bizar. We hebben hier twee jaar
aan gewerkt. Eerst was er de aan
slag op Charlie Hebdo, toen heb
ben we ons afge
vraagd of mensen
boos zouden wor
den als we Jezus
zouden afbeel
den. Nu is er de
dominee uit Nij-
kerk."
Jullie gaan er
vanuit dat de
historische fi
guur Jezus
heeft bestaan?
„Je moet van
goeden huize komen om dat te
ontkennen. Wat die dominee
zegt, is bijna lachwekkend. Dat er
een godin Osiris is geweest met
hetzelfde verhaal als dat van
Jezus. Zoals een
van onze redacteu
ren zei: 'Dat is van
dezelfde orde als
zeggen dat Wubbo
Ockels niet heeft be
staan, omdat zijn le-
vensverhaal overeen
komt met dat van per
sonages uit Star
Wars'. Het historische
feit van Jezus is een ze
kerheid. Dat tonen we
aan in het blad.
Hoe zijn de eerste reacties?
Op de Facebookpagina van de EO
zijn de reacties fifty-fifty. Daar
hebben we niet zoveel moeite
mee. Christenen zijn ook niet on
ze doelgroep. We wilden een blad
maken voor degenen die niets
van Jezus weten. En voor mensen
die gechoqueerd zijn, is er een
simpele oplossing: koop 'm niet.
Is Mohammed! de volgende glossy?
„Ik vind het best als de Moham
med gemaakt wordt, alleen niet
door mij. Dan zou het een dun
blaadje worden, want ik weet te
weinig van hem af. Bovendien is
dit voor ons een eenmalig pro
ject."
Veiligheid kent grenzen
door Paul Bots
500
Het kabinet wil in 2020 het aantal ver
keersdoden hebben teruggedrongen
tot 500. Nu zijn dat er nog 570 per
jaar. Onorthodoxe maatregelen zijn
nodig om dat streefcijfer te halen.
Een van de maatregelen om het aantal verkeersdoden te verlagen, is het verplichten van een fietshelm. Maar veel
'échte fietsers' weigeren die 'belachelijke Calimero-eierdoppen' op te zetten, foto Peter Hilz HH
Verplichte fietshelm
voor kinderen en oude
ren. Gebruik stimuleren.
Meer flitsers.
Kilometerheffing met
extra opslag voor
onveilige wegen.
Noodstopsysteem in
auto die fiets en voet
ganger herkent.
Alchoholslot voor begin
nende bestuurder, lease
rijder, beroepschauffeur
en verslaafden.
Systeem in auto dat
waarschuwt als je te
hard rijdt.
Verdubbeling alcohol-
50-kilometerwegen om
bouwen naar 30-zone.
80-kilometerwegen om
bouwen naar 60-zone.
controles door inzet van Betere straatverlichting.
boa's.
Helmplicht op snorfiets.
Antiblokkeersysteem
(ABS) voor motoren.
door Saskia Wassenaar
DEN HAAG - Jezus! ligt in het schap
bij onder meer de AKO, Albert
Heijn en Jumbo. Als Linda de Mol
en Youp van 't Hek hun eigen glos
sy hebben, waarom dan de meest
beroemde man op aarde niet?
Peter van Dijk, één van de vier ini
tiatiefnemers, aan het woord.