Pearle GRANDE ALLURE OP DE VELUWE NUWEG ECONOMIE 17 NAAR DE BEURS GrandVision De brillen van Pearle en Eye Wish zijn miljarden waard. Dat blijkt na de succesvolle eerste beursdag. Reclame: genadeloze strijd tussen ketens om macht op de brillenmarkt BEURSGANG GRANDVISION 5.600 winkels 41 landen ruim 25.500 fte overgrote deel 2,7 miljard omzet komt uit Europa jvA7UU\A, Z700C700C Z700000C AMSTERDAM - Na de erven Lucas Bols eerder deze week is brillen- conglomeraat GrandVision - on der meer Pearle en Eye Wish - gis teren met succes op de Amster damse beurs geïntroduceerd. Het aandeel ging de eerste dag van 20 euro naar 20,45 euro, een winst van 2,3 procent. Grootaandeelhouder HAL heeft de afgelopen jaren fors in Grand Vision geïnvesteerd. Het bedrijf zegt 's werelds grootste optiekde- taillist te zijn met 33 winkelformu les in Europa, Azië en Latijns- Amerika. De omzet in 2013 be droeg 2,6 miljard euro, nettowinst 155 miljoen. HAL verkoopt 23 pro cent van de aandelen voor een waarde van 1 miljard euro, maar blijft grootaandeelhouder. Het bedrijf moet zich ontwikke len in opkomende landen met een groeiende middenklasse. Want daar liggen de kansen. In de oude wereld is het vooral een kwestie van consolideren, markt aandeel behouden. Maar Mexico, Turkije, China: dat zijn de landen waar GrandVision de grote mar ges ziet. Ooit zei de opticien van beursana list Corné van Zeijl: „Vroeg of laat, bijna iedereen heeft ons no dig." „Hij had gelijk", zegt Van Zeijl, „onlangs berichtte het CBS dat er meer mensen in Nederland met optische hulpmiddelen waren dan zonder. Daarbij is de bril on derdeel geworden van de mode. De tijd van de ziekenfondsbril ligt ver achter ons." Internet heeft in de brillen- branche nog niet toegeslagen. „Je koopt een bril toch op een andere manier dan een overhemd of een paar schoenen. Er komt een oog meting aan te pas", zegt sectoreco- noom Mathijs Deguelle van ABN Amro. De sector is de afgelopen ja ren alleen maar gegroeid: tussen 2007 en 2014 nam het aantal opti ciens toe van 1900 tot 2225, een stijging van zo'n 15 procent. Hoogleraar retail en e-commerce Cor Molenaar: „De marges zijn in deze sector buitengewoon groot. Iedereen probeert elkaar de loef af te steken met de meest geweldige aanbiedingen. Dat is ook de reden waarom Specsavers zo agressiefis (zie kader). In de VS was de markt al vrij en zijn de marges kleiner dan hier. Het gaat bij de grote jongens om marktaandeel." Bij branchevereniging Nuvo - waar Pearle, Eye Wish én Specsavers lid van zijn - gelooft men in de ambachtelijke opticien, naast de budgetketens. „Op dit moment zitten we nog altijd op zo'n 60 procent kleinere zaken", zegt algemeen secretaris Brigitte Wieman. „Die mikken op service. De ketens trekken klanten vanwe ge de prijs. Veel mensen verkie zen toch de lokale opticien vanwe ge het ambacht. Immers, de opti cien meet niet alleen de ogen, maar maakt de bril ook op maat." Sectormanager food en retail bij ING Dirk Mulder ziet nog een re den waarom veel mensen trouw blijven aan de lokale opticien. „Veel brillen worden door de aan vullende verzekering, althans ge deeltelijk, vergoed. Dat maakt dat de verzekerden niet zo snel gaan voor de laagste prijs. Ik zeg daar om ook dat de opticiens goed op hun zaak moeten letten, want in derdaad; de marges zijn hoog ver geleken met andere sectoren, maar dat kan veranderen. Op de dag dat de verzekeraars minder vergoeden op een bril, volgt als nog een bloedbad in de sector." De optiekketens gaan op tv de strijd met el kaar aan in steeds ver dergaande reclame spotjes. Het Engelse Specsavers sugge reert kwakzalverij bij concurrenten, die geen oogmetingen doen: 'Dat dat zomaar mag. 't Gaat wel om je ogen!' En stunts waarbij twee brillen voor de prijs van één wel het minimum lijkt. Pearle verleidt de klanten via een modieuze televisie verslaggever die een zeldzame vlinder van zijn hoofd mept. De ze keten biedt al drie brillen voor de prijs van één en een dub bele leeftijdskorting. De strijd om het marktaandeel duurt inmiddels al tien jaar. In 2003 werd Specsa vers al eens veroor deeld voor mislei ding. Zeker vergele ken met andere branches van de de tailhandel blijft de strijd ongemeen fel. TOPAANBIEDING Per boeking een sieraad van EXOAL cadeau ARRANGEMENT: MEER INFORMATIE BOEKEN excViuieft... ZATERDAG 7 FEBRUARI 2015 HAL (investeringsmaatschappij voortgekomen uit Holland Amerika Lijn) kocht de afgelopen jaren wereldwijd 33 optiekketens op en heeft ze samengevoegd in GrandVision. OP T C 1 E N S 277 winkels (eye wish opticiens Investeerder HAL verkoopt 23% van de aandelen en zegt zich te gaan richten op andere sectoren. _J\J\_ 243 infographic Ronald Visser bron GrandVision, Pearle en Eye Wish Bril is miljarden waard door Wilko Voordouw QoMw. TuUif. fóeetiilMeitfi vw-Stweicr**** Ermei» Dit luxe stijlvol ingerichte 4-sterren hotel en spa geniet een schitterende ligging op de Veluwe, aan de rand van het historische dorp Ermelo. Omgeven door schoonheid en prachtige tuinen met fonteinen en onberispelijke gazons, biedt dit bijzonder charmante hotel, een restaurant, een loungebar, een overdekt zwembad en een wellnesscentrum met sauna, jacuzzi en Turks bad. Elke kamer beschikt over een wit ongerept decor met een lichte houten parketvloer, comfortabele bedden, gratis Wi-Fi, airco, flatscreen-TV, telefoon, kluisje en koffie- en theefaciliteiten. Met tal van fiets- en wandelroutes in de omgeving van het hotel, interessante bezienswaardigheden zoals het oude dorp van Ermelo en de Burg Bieren, de kleinste brouwerij van Nederland, is er genoeg te doen en te zien in de omgeving. Overnachting inclusief uitgebreid ontbijtbuffet, ontvangst met een glas bubbels, 1x3 gangendiner, een dag gratis fietshuur, gebruik wellness en een Exoal sieraad cadeau. Prijs: 59 p.p.p.n. in een 2-persoonskamer. Geldig t/m 31 maart en in juli en augsutus 2015 o.b.v. beschikbaarheid. Boekingskosten 15 per boeking. Toeristenbelasting 1.95 p.p.p.n. ter plaatse te voldoen. Verlengingsnacht incl. ontbijt 29 per persoon. Kijk op www.nuwegexdusief.nl Voor vragen zijn wij per e-mail bereikbaar via info@nuwegexclusief.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 17