12 UIT 1 Traditiegetrouw begint zaterdag in Renesse de jaarlijkse reeks vieringen van het straofeest. Het is een folkloristisch festijn dat in Nederland uitsluitend in de zes Schouwse kernen plaatsvindt. EEN VASTE VOLGORDE Paarden horen erbij. Daar is iedereen het in elk geval over eens. Zonder paarden geen straoviering. Maar over herkomst en bete kenis van dit folkloris tisch festijn is het laatste woord nog lang niet gezegd, ondanks dat er al heel veel artikelen over zijn geschreven. In de huidige tijd manifesteert de strao zich als een feestelijke ge beurtenis die prachtige tafereel tjes oplevert. Een lange stoet van fraai versierde paarden met en thousiaste ruiters vertrekt zater dag rond ïi.oo uur vanaf manege Grol in Renesse via een route door het dorp naar de strandover- gang aan de Jan van Renesseweg. Op het strand rennen paarden en hun berijders langs de vloedlijn en door de aanrollende golven. Dit onderdeel betreft de essentie van het straorijden. Vroeger werd dit gedaan als de paarden na een lange winter op stal weer aan het werk gingen. De werkpaarden kre gen van het lange stilstaan last van hun benen en hoeven. Om die benen te verfrissen, de stram heid tegen te gaan en om kleine ontstekingen aan de huid van de benen te ontsmetten, werden de paardenvoeten in de zee gespoeld. Een ander doel van dat rennen door de golven was volgens het volksgeloof om met het verfrissen de zeewater de invloed van boze geesten te verjagen. „Dat zou voor mensen ook geen kwaad kunnen. Een mooi sym bool voor het wegjagen van de bo ze geesten, die ons dorp zouden kunnen bedreigen. Dan hebben we daar voor de rest van het jaar tenminste geen last meer van", vindt de Renesser predikant Piter Goodijk. Hij voegde 17 jaar gele den alweer een nieuw element toe aan het straofeest. In navol ging van de paarden gaat hij stee vast met een groepje volgelingen barrevoets de zee in om de eigen benen te spoelen. Aan ruiters en toeschouwers op het strand in Renesse wordt er warme chocolademelk al of niet met een scheut rum geserveerd. Daarna zetten paarden en berij ders hun tocht langs strand en door de duinen voort om later rond 14.00 uur bij het Transfe rium weer terug te keren in het dorp. In de tussentijd beginnen op het dorp zelf de kinderfestivi teiten met ringsteken op pony's en later op versierde fietsen en het berijden van een rodeo-stier. Traditie in alle strao-dorpen is dat de paardenstoet na hun strandtocht door een muziek korps wordt binnen gehaald. In Renesse gebeurt dat door muziek vereniging Luctor et Emergo. Een welkomswoord door de burge meester of door een van de wet houders ontbreekt nooit en in de meeste gevallen wordt het offi ciële gedeelte besloten met een wedstrijd ringsteken en tenslotte de prijsuitreiking voor prijswin naars bij de wedstrijden en voor best versierde paarden en pony's. Daarna volgt in een plaatselijk eta blissement (in Renesse in het 'Wapen vsn Zeeland') of in een van de dorpshuizen nog een 'ge animeerd samenzijn' dat soms lang kan duren. Elke kern heeft zo zijn eigen ken merken bij het straofeest, maar de essentiële onderdelen worden bij elke viering afgewerkt. Ten behoeve van een artikel in de Kroniek van Stad en Lande 2014 deden Huib Uil, Jan Kuipers en Ken Buth uitgebreid archief on derzoek naar de herkomst van de straoviering. Zij moesten constate ren dat verschillende verhalen daarover de ronde doen. Een daar van blijft die van de boeren die hun dieren met een zeebad wil den beschermen tegen kwade geesten. Ook werd gedacht dat strao een overblijfsel was van de eredienst aan een plaatselijke god. De eerste vermelding van strao da teert uit 1643. Toen klaagde de pre dikant van Eikerzee, dominee Jo hannes Stamperius over de ont heiliging van de zondag voor vas tenavond. Op die dag kwamen uit alle plaatsen van het eiland rui ters met hun paarden naar Eiker zee. De meeste 17-eeuwse predi kanten bleken echter geen moeite te hebben met strao. Zij be schouwden het gebruik niet als een heidens ritueel. Het straorijden werd vroeger er gens in het begin van de vasten tijd op maandag gedaan. Na 1955 werd het ritueel verplaatst naar de zaterdag. Tegenwoordig trekt deze populaire typisch Schouwse traditie in zes kernen op rij naast enthousiaste deelnemers ook steeds veel belangstellenden. Strao begint altijd in Renesse Strao biedt plaats aan folklore én aan plezier voor de jeugd. door Ali Pankow De reeks straovieringen in de Schouwse Westhoek begint vol gens de traditie acht weken voor Pasen in Renesse. Dat is dit jaar dus: zaterdag 7 februari. Als tweede in de rij volgt Burgh-Haamstede op 14 februari. Daarna is het de beurt aan Noor- dwelle op zaterdag 28 februari. Opvallend in deze kern is het gro te aantal trekpaarden dat mee loopt: een 750 meter lange paar- denstoet trekt door dorp, over we gen en strand en langs de dorps kerk dendert circa 120.000 kilo paard. Als vierde in de rij volgt de strao in Ellemeet op zaterdag 7 maart In Scharendijke treden ruiters en paarden aan op zaterdag 14 maart. Als laatste viert Serooskerke het straofeest op zaterdag 21 maart. Straorijders op versierde paarden in Ellemeet bij vertrek voor de tocht langs het strand. Het spoelen van de paardenbenen in zee is een essentieel onderdeel van het straorijden. foto's Dirk-Jan Cjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 55