UIT 11
VA A
!4 i -
//Tv
Hoewel de natuur een onuitput
telijke bron van visueel beleven
is, kan een kunstwerk de na
tuur ook evenaren en zelfs
overtreffen. Dat overkwam mij
zondag in de Willem3.
Eerst heb ik die zondag genoten
van het schouwspel van woeste
golven die met elkaar en het
bolwerk waarop de Oranjemo
len staat in gevecht waren.
Daarna de donkere ruimte van
de Willen^ in waar Ma-
gic-Tools een intrigerend schouwspel pre
senteert. Liggend op comfortabele kussens
zag ik daar wolken van bewegende kleur.
Soms verdichtte het licht zich tot een baan
van een bepaalde kleur, soms ook flitsten
streepjes licht voorbij, golvend en draaiend
of als kleurige regen langs de muur stro
mend. Ik keek naar een hemel waarin de
sterren nog vorm moeten krijgen en het
licht dat in hen samenkomt nog in een on
grijpbaar patroon door het universum
speelt. De muziek op de achtergrond gaf
het ritme van het bewegende licht een
extra dimensie. Ontwerpster Ksenija
Pankratova (Rusland, 1987) van Ma-
gic-Tools toverde een ongrijpbaar beeld in
beweging. Ze heeft er niet meer voor nodig
dan een plafond van geplooid gaas en twee
slim geprogrammeerde laserprojectoren.
Nicolas Provost (België, 1969) projecteert
op de wand van de belendende ruimte een
film: een bewegende collage van stedelijke
elementen, gevels, maar ook de platte
grond van een metropool. Dag en nacht
wisselen elkaar af en op de donkere mo
menten geeft de verlichting in de stad de
beelden iets extra's. De camera beweegt
traag en omdat het beeld midden in de pro
jectie gespiegeld wordt, ontstaat er een ge
heimzinnig bewegende ruimte. Het is alsof
de aardse stad die Provost filmde zich los
maakt van zijn fundamenten en opgeno
men is in het universum. Denk ik er verder
over na dan boezemt de film van Provost
me ook angst in. Als mens kan ik vermalen
worden, verdwijnen in deze vervreemden
de stad. De film doet bij mij de vraag rijzen
waar we heen gaan als mensheid, terwijl
Magic-Tools juist verbeeldt waar we van
daan zijn gekomen. De 'Psychedelic Machi
ne' van Denz de Kroon (Goes, 1973), vult
deze twee ervaringen prachtig aan. In een
staande zuil met drie binnenzijden van
spiegelglas draait traag een verticaal snoer
van zilverglanzende bolvormen om zijn ei
gen as. De bollen zijn verschillend van
grootte en lijken aan elkaar te zijn ge
klonterd, ertussen een enkel gifgroen of fel
rood exemplaar als accent. Ik moet denken
aan de bouwstenen waaruit alles is ge
maakt. En aan het wonder dat aan wat leeft
en bestaat ten grondslag ligt. Zo is deze ten
toonstelling een boeiende reflectie op de
fundamenten van ons bestaan. Verwijzend
naar onze herkomst en onze mogelijke toe
komst. In dat stilstaan bij wat was, is en
nog komt, kan kunst zich meten met de
wetenschap in het algemeen en met de filo
sofie in het bijzonder. Des te tragischer is
het dat het draagvlak voor dit soort plek
ken in Zeeland met rasse schreden af
neemt. Ik begreep dat de Cultuurwerf,
vooral door het wegvallen van de provincia
le subsidie beeldende kunst, de huur van
de huidige expositieruimtes, waarin ook de
kunstuitleen is gevestigd, niet meer kan op
brengen. Van de gemeente Vlissingen is
weinig te verwachten. In 2020 zal die geen
structurele cent meer betalen aan de ten
toonstellingen in Willem3. Door verhui
zing van de Kunstuitleen naar een deel van
de huidige expositieruimte, zal die binnen
kort al tot de helft worden teruggebracht.
Dat kan niet anders leiden dan tot tentoon
stellingen met minder impact dan we de
laatste decennia gewend zijn. Ook op ande
re plekken die er toe doen hoor ik signalen
van dreigende inkrimping of kaalslag. Tijd
om naast te reflecteren ook iets te doen?
DONDERDAG 5 FEBRUARI 2015
George Schade verbeeldt
poel van vooroordelen
Een deel van politiek en samenleving
doet uitspraken over cultuur zonder
zich te verdiepen in het onderwerp
waarover het gaat. Zij baden zich in
een poel van vooroordelen en laten
daarin anderen graag delen. Dat
dreef George Schade tot composities
waarin hij deze ontwikkeling subtiel
verbeeldt.
T/m 22/2. Mon Capitaine, Kinderdijk
56, Middelburg. Zo. 14.00-17.00 uur.
Het universum van Maurits Ippel
in een persoonlijk verhaal
Maurits Ippel verbeeldt in een geo
metrische vormentaal imaginaire
ruimtes. Gelden daar andere wetten
dan in de fysieke werkelijkheid? Of
zijn het dezelfde wetten, maar anders
toegepast? Ippel maakte een wand
schildering en toont werk op paneel
en papier. Hij gebruikt de taal van de
art voor een persoonlijk verhaal.
T/m 25/2. Kunstuitleen, Bellamystr.
26a Terneuzen. Di. t/m vr. 13.00 -
17.00 uur. Za 10.00 - 14.00 uur.
^4. ^4
Prachtige synthese van verleden
en heden
In haar schilderijen combineert Wille-
mijn Bouman een abstracte beeldtaal
met figuratieve elementen. Die be
staan uit actuele symbolen en tekens,
ontleend aan de inscripties die de Hit
tieten duizenden jaren geleden in de
rotsen maakten. Zo verbeeldt zij wat
kenmerkend is voor mensen van alle
tijden.
/m 6/3. Pand 3, Gentsebreedstraat 3,
Philippine. Do. en vr. 13.00 -16.30
uur en op afspraak.
Dirk Bal schildert tijdloze
stillevens
Er zijn weer nieuwe schilderijen van
Dirk Bal in Zierikzee gearriveerd. Met
liefde voor licht, vorm en kleur ver
beeldt hij het bijzondere van het alle
daagse en het verlangen naar schoon
heid en harmonie. Hij schildert strak
én subtiel en geeft wat hij ziet een in
tense aanwezigheid. Voor de liefheb
bers van de fijnschildertraditie.
T/m 28/3. Galerie Het Moment, Post-
straat 28-30, Zierikzee. Vr. en za.
11.00 - 17.00 uur en op afspraak.
Zeeuwse inbreng op
Art Rotterdam
Naast Galerie van den Berge is ook
Stichting IK present in Rotterdam. 'Ik'
staat op 'Intersections' en brengt Jo
ris van de Moortel, die in 2010 in
Souburg exposeerde. Op 'We like
art', met kunst onder de 1500 euro
komen we 'IK' weer tegen, net als
Van den Berge en Museum voor mi
niatuurkunst Le Secet, Bianca Runge.
5 t/m 8/2. Van Nellefabriek, Van Nelle-
weg 1, Rotterdam. Dagelijks 11.00 -
19.00 uur. Vrijdag tot 21.00 uur.
Nicolas Provost toont Las Vegas als een sciencefictionplaneet.
Magic Tools: steeds veranderende, 3-dimensionale lichtpatronen
Bewegend licht in Vlissingen
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
T/m 15/2. Willem3, Oranjestraat 4, Vlissingen.
Do. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. Opening 18/1
15.00 uur.