UIT 11 VA A !4 i - //Tv Hoewel de natuur een onuitput telijke bron van visueel beleven is, kan een kunstwerk de na tuur ook evenaren en zelfs overtreffen. Dat overkwam mij zondag in de Willem3. Eerst heb ik die zondag genoten van het schouwspel van woeste golven die met elkaar en het bolwerk waarop de Oranjemo len staat in gevecht waren. Daarna de donkere ruimte van de Willen^ in waar Ma- gic-Tools een intrigerend schouwspel pre senteert. Liggend op comfortabele kussens zag ik daar wolken van bewegende kleur. Soms verdichtte het licht zich tot een baan van een bepaalde kleur, soms ook flitsten streepjes licht voorbij, golvend en draaiend of als kleurige regen langs de muur stro mend. Ik keek naar een hemel waarin de sterren nog vorm moeten krijgen en het licht dat in hen samenkomt nog in een on grijpbaar patroon door het universum speelt. De muziek op de achtergrond gaf het ritme van het bewegende licht een extra dimensie. Ontwerpster Ksenija Pankratova (Rusland, 1987) van Ma- gic-Tools toverde een ongrijpbaar beeld in beweging. Ze heeft er niet meer voor nodig dan een plafond van geplooid gaas en twee slim geprogrammeerde laserprojectoren. Nicolas Provost (België, 1969) projecteert op de wand van de belendende ruimte een film: een bewegende collage van stedelijke elementen, gevels, maar ook de platte grond van een metropool. Dag en nacht wisselen elkaar af en op de donkere mo menten geeft de verlichting in de stad de beelden iets extra's. De camera beweegt traag en omdat het beeld midden in de pro jectie gespiegeld wordt, ontstaat er een ge heimzinnig bewegende ruimte. Het is alsof de aardse stad die Provost filmde zich los maakt van zijn fundamenten en opgeno men is in het universum. Denk ik er verder over na dan boezemt de film van Provost me ook angst in. Als mens kan ik vermalen worden, verdwijnen in deze vervreemden de stad. De film doet bij mij de vraag rijzen waar we heen gaan als mensheid, terwijl Magic-Tools juist verbeeldt waar we van daan zijn gekomen. De 'Psychedelic Machi ne' van Denz de Kroon (Goes, 1973), vult deze twee ervaringen prachtig aan. In een staande zuil met drie binnenzijden van spiegelglas draait traag een verticaal snoer van zilverglanzende bolvormen om zijn ei gen as. De bollen zijn verschillend van grootte en lijken aan elkaar te zijn ge klonterd, ertussen een enkel gifgroen of fel rood exemplaar als accent. Ik moet denken aan de bouwstenen waaruit alles is ge maakt. En aan het wonder dat aan wat leeft en bestaat ten grondslag ligt. Zo is deze ten toonstelling een boeiende reflectie op de fundamenten van ons bestaan. Verwijzend naar onze herkomst en onze mogelijke toe komst. In dat stilstaan bij wat was, is en nog komt, kan kunst zich meten met de wetenschap in het algemeen en met de filo sofie in het bijzonder. Des te tragischer is het dat het draagvlak voor dit soort plek ken in Zeeland met rasse schreden af neemt. Ik begreep dat de Cultuurwerf, vooral door het wegvallen van de provincia le subsidie beeldende kunst, de huur van de huidige expositieruimtes, waarin ook de kunstuitleen is gevestigd, niet meer kan op brengen. Van de gemeente Vlissingen is weinig te verwachten. In 2020 zal die geen structurele cent meer betalen aan de ten toonstellingen in Willem3. Door verhui zing van de Kunstuitleen naar een deel van de huidige expositieruimte, zal die binnen kort al tot de helft worden teruggebracht. Dat kan niet anders leiden dan tot tentoon stellingen met minder impact dan we de laatste decennia gewend zijn. Ook op ande re plekken die er toe doen hoor ik signalen van dreigende inkrimping of kaalslag. Tijd om naast te reflecteren ook iets te doen? DONDERDAG 5 FEBRUARI 2015 George Schade verbeeldt poel van vooroordelen Een deel van politiek en samenleving doet uitspraken over cultuur zonder zich te verdiepen in het onderwerp waarover het gaat. Zij baden zich in een poel van vooroordelen en laten daarin anderen graag delen. Dat dreef George Schade tot composities waarin hij deze ontwikkeling subtiel verbeeldt. T/m 22/2. Mon Capitaine, Kinderdijk 56, Middelburg. Zo. 14.00-17.00 uur. Het universum van Maurits Ippel in een persoonlijk verhaal Maurits Ippel verbeeldt in een geo metrische vormentaal imaginaire ruimtes. Gelden daar andere wetten dan in de fysieke werkelijkheid? Of zijn het dezelfde wetten, maar anders toegepast? Ippel maakte een wand schildering en toont werk op paneel en papier. Hij gebruikt de taal van de art voor een persoonlijk verhaal. T/m 25/2. Kunstuitleen, Bellamystr. 26a Terneuzen. Di. t/m vr. 13.00 - 17.00 uur. Za 10.00 - 14.00 uur. ^4. ^4 Prachtige synthese van verleden en heden In haar schilderijen combineert Wille- mijn Bouman een abstracte beeldtaal met figuratieve elementen. Die be staan uit actuele symbolen en tekens, ontleend aan de inscripties die de Hit tieten duizenden jaren geleden in de rotsen maakten. Zo verbeeldt zij wat kenmerkend is voor mensen van alle tijden. /m 6/3. Pand 3, Gentsebreedstraat 3, Philippine. Do. en vr. 13.00 -16.30 uur en op afspraak. Dirk Bal schildert tijdloze stillevens Er zijn weer nieuwe schilderijen van Dirk Bal in Zierikzee gearriveerd. Met liefde voor licht, vorm en kleur ver beeldt hij het bijzondere van het alle daagse en het verlangen naar schoon heid en harmonie. Hij schildert strak én subtiel en geeft wat hij ziet een in tense aanwezigheid. Voor de liefheb bers van de fijnschildertraditie. T/m 28/3. Galerie Het Moment, Post- straat 28-30, Zierikzee. Vr. en za. 11.00 - 17.00 uur en op afspraak. Zeeuwse inbreng op Art Rotterdam Naast Galerie van den Berge is ook Stichting IK present in Rotterdam. 'Ik' staat op 'Intersections' en brengt Jo ris van de Moortel, die in 2010 in Souburg exposeerde. Op 'We like art', met kunst onder de 1500 euro komen we 'IK' weer tegen, net als Van den Berge en Museum voor mi niatuurkunst Le Secet, Bianca Runge. 5 t/m 8/2. Van Nellefabriek, Van Nelle- weg 1, Rotterdam. Dagelijks 11.00 - 19.00 uur. Vrijdag tot 21.00 uur. Nicolas Provost toont Las Vegas als een sciencefictionplaneet. Magic Tools: steeds veranderende, 3-dimensionale lichtpatronen Bewegend licht in Vlissingen Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. T/m 15/2. Willem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Do. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. Opening 18/1 15.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 54