Ramón Valle onderscheidt zich
met zijn Cubaanse signatuur
Talenten Codarts in
serie 'Nieuwe Lente'
UIT 3
Het Cubaanse jazz quartet The Cuban
Jazz Family speelt zaterdagavond in
het Terneuzense Porgy Bess. Pianist
Ramón Valle en zijn neef, fluitist Maraca Val
le zijn grootheden in de latin jazz. Met hun
quartet spelen ze echter pure hedendaagse
jazz, maar zonder hun Cubaanse afkomst te
verloochenen.
Ramón Valle is een klassiek geschoolde pia
nist, afkomstig uit Cuba. Hij debuteerde in
1993 en ontving onmiddellijk respons uit Eu
ropa. In 1998 verhuisde hij naar Amsterdam,
waar hij meteen aansluiting vond bij de top
van de Nederlandse jazz scène. Zijn spel
wordt vaak vergeleken met dat van groothe
den als Chick Corea en Herbie Hancock. Hoe
wel hij een klassieke jazz pianist is, onder
scheidt hij zich door zijn Cubaanse signa
tuur. Maraca Valle begon ongeveer gelijk aan
een al even indrukwekkende carrière. Zijn al
bum 'Tremenda Rumb' ontvangt een gram-
my nominatie en Descarga Total! is één van
Cuba's best verkochte albums ooit. De vier
bandleden speelden eerder al samen met oa.
Mike Stern, Roy Hargrove, Fernando Lamei-
rinhas, Al Di Meola en Wynton Marsalis. Op
het podium is deze ervaring met gemak te
rug te vinden. De passie en het speelplezier
spatten af van de vele solo's en improvisaties
van beide neven. Het quartet wordt gecom
plementeerd door bassist Omar Rodriguez
Calvo en drummer Liber Toriente.
dens de Tweede Wereldoorlog en
met een vergelijkbare gebeurtenis
in Rhoon die Jan Brokken be
schrijft in zijn boek 'De Vergel
ding'.
Het toneelstuk van Bukovcan
speelt zich af tijdens WOU in een
kille novembernacht ergens in
Slowakije. Het stadje is bezet
door het Duitse leger. De avond
klok is net ingegaan als tien Slow
aakse burgers in opdracht van een
Duitse commandant in een kel
der worden opgesloten. Een Duit
se soldaat is vermoord en zij zijn
ter vergelding opgepakt en zullen
de volgende morgen worden gefu
silleerd. Dan blijkt plots dat de
vermoorde soldaat zijn discipline
heeft verzaakt. De commandant
besluit daarom niet alle tien gijze
laars te doden, maar slechts één.
Ze dienen onderling uit te maken
wie dat zou moeten zijn.
„Het is een psychologische thril
ler van formaat. Niet om te la
chen, wel om te genieten van een
prachtig verhaal. Ik zag het ruim
vijftien jaar geleden gespeeld
door een amateurgezelschap in
Brugge. Sinds die tijd loop ik met
het plan het ooit met De Plattelan
ders op te voeren", zegt Fenijn.
Wat hem betreft is de tijd daar nu
rijp voor. „Je hebt een paar kap
stokken nodig om op een bepaald
moment voor zo'n stuk te kiezen.
Als groep zijn we, zeker na de
klucht van vorig jaar, wel toe aan
drama. We kunnen het nu ook
goed bezetten. Elke speler ver
tolkt een personage van eigen leef
tijd. Verder speelt de 70-jarige her
denking van de algehele bevrij
ding van de Tweede Wereldoor
log mee.
Fenijn heeft als regisseur met vol
le overtuiging met zijn cast aan
dit stuk gewerkt. Volgens hem
ligt er een schone taak voor het
amateurtoneel af en toe eens wat
meer te brengen dan 'entertain
ment'. „Ik ben ervan overtuigd
dat niet alleen met komedies en
kluchten het publiek ontspan
ning kan worden geboden. Met
een stuk als dit geef je de toe
schouwers ook de mogelijkheid
tot ontspanning. Dat wil zeggen:
ze kunnen hun eigen spanningen
ook over allerlei actuele gebeurte
nissen beter verwerken door zich
in te leven in fictieve situaties op
het podium."
In 'Eer de haan kraait' worden lot
genoten plotseling eikaars tegen-
standers zodra bekend wordt dat
slechts één van hen gefusilleerd
zal worden. Fenijn roemt de wij
ze waarop de schrijver de span
ning van een periode van een he
le avond en nacht geloofwaardig
in een stuk van krap twee uur
heeft weten te bundelen. „Als re
gisseur heb ik daar niet veel meer
aan behoeven te doen. De regie is
vooral gericht op het bloot leggen
van de ware karakters. De perso
nages leggen stuk voor stuk hun
decorum af, komen figuurlijk
bloot te staan en tonen wie ze
werkelijk zijn. Dat is confronte
rend voor de ander, maar vooral
ook voor zichzelf." Ter voorberei
ding van deze regie volgde Fenijn
een korte spelcursus bij dramado
cent Willem Huijbreghs betreffen
de het spelen vanuit de elemen
ten: water, vuur, aarde en lucht.
Voor het tweede jaar gaat aan de
opvoeringsreeks van de volwasse
nen een productie door 'Jongeren
Plattelanders' vooraf „Dat is welis
waar hard werken, maar het is
vooral ook praktisch. De repeti
tie-avonden worden intensief be
nut en beide stukken spelen in
hetzelfde decor", zegt Fenijn. Hij
maakte het zichzelf dit keer wel
extra moeilijk. Het decor van een
kelder in het stuk van de volwas
senen gold immers als uitgangs
punt voor de voorstelling van de
jongeren. Terwijl de regisseur van
plan was met de jeugd 'iets met
de Midzomernachtsdroom van
Shakespeare' te gaan doen. De
combinatie van beide vergde wel
wat denkwerk voor Fenijn die het
script zelf heeft geschreven. „Uit
eindelijk is het oorspronkelijke
verhaal van de Midzomernachts
droom geschrapt, maar heb ik wel
drie elementen eruit - de elfen,
de ambachtlieden en de adel - ver
werkt in het huidige stuk."
Kort gezegd gaat het verhaal over
een groepje jongeren dat bij toe
val een oude kelder ontdekt. Tus
sen de kisten, de oude meubels
en het stof van vervlogen tijden
verzint de groep een eigen ver
haal.
nationaal veelgevraagde musi
cus en is het gezicht van het Ne
derlands Kamerorkest waar hij
sinds 2005 concertmeester en
muzikaal leider is. Daarnaast is
hij als docent verbonden aan
de vakgroep viool bij Codarts
Rotterdam.
Kenmerkend voor Nicolic is dat
hij hoorbaar en zichtbaar
maakt wat hem beroert in de
muziek. Tijdens concerten
weet hij in die bezielde beweeg
lijkheid niet alleen de orkestle
den maar de hele zaal mee te
nemen.
Op het programma voor zater
dagavond in de Zeeuwse Con
certzaal staan: Divertimento
voor strijkers van Bartók, Sinfo-
nia 'Al Santo Sepolcro van Vi
valdi, Divertimento voor strij
kers van Mozart en Concert in
C voor piccolo en strijkers, ook
van Vivaldi. Als solist op de pic
colo levert Bénédicte Zeitoun
hierin een bijdrage.
Reserveren voor dit gratis toe
gankelijke concert is niet moge
lijk. „Maar als mensen op tijd
komen, is er altijd plek", laat de
organisatie ter geruststelling
weten.
at het concert van het
Codarts String Or
chestra zaterdagavond
in de Zeeuwse Con
certzaal in Middelburg gratis
toegankelijk is, staat wat haaks
op het hoogstaand programma
dat jonge talenten hier brengen
in de serie 'Nieuwe Lente'.
Dat 'gratis' is vooral bedoeld el
ke drempel om te komen luiste
ren én kijken weg te nemen.
Het Codarts String Orchestra
bestaat uit toptalenten van de
afdeling Klassieke Muziek van
Codarts in Rotterdam. Het or
kest staat onder leiding van
meesterviolist Gordan Nikolic.
Als zogeheten 'playing captain'
staat hij niet vóór het orkest,
maar bevindt hij zich - met
zijn viool - te midden van de
andere orkestleden.
Gordan Nicolic (1968, Servië),
was amper zeven jaar toen hij
met viool spelen begon. Twee
jaar later stuurden zijn ouders
hem naar een internaat voor
vioolles. Hij vervolgde daarna
zijn studie aan de Musik-
hochschule van Basel. Hij ver
diepte zich in de barokmuziek,
maar ook hedendaagse muziek
fascineert hem. Hij is een inter-
DONDERDAG 5 FEBRUARI 2015
Ramón Valle. foto Eddy Westveer
Zat. 7 feb., Porgy Bess, Terneuzen, 21.00 uur.
wel om te genieten
Scène uit het toneelstuk
'Eer de haan kraait' dat
wordt opgevoerd door De
Plattelanders.
foto Camile Schelstrate
Za. 7 feb. Ledeltheater, Oostburg Jon
geren Plattelanders, 20.00 u.; 'Eer de
haan kraait', De Plattelanders, vrij. 13,
za. 14, wo 18 (matinee, 14.00 uur),
vrij. 20 en zat. 21 feb., 20.00 uur.
Het Codarts String Orchestra, foto Jan Hordijk
door AM Pankow
Zat. 7 feb., Zeeuwse Concertzaal,
Middelburg, 20.00 uur.