Ramón Valle onderscheidt zich met zijn Cubaanse signatuur Talenten Codarts in serie 'Nieuwe Lente' UIT 3 Het Cubaanse jazz quartet The Cuban Jazz Family speelt zaterdagavond in het Terneuzense Porgy Bess. Pianist Ramón Valle en zijn neef, fluitist Maraca Val le zijn grootheden in de latin jazz. Met hun quartet spelen ze echter pure hedendaagse jazz, maar zonder hun Cubaanse afkomst te verloochenen. Ramón Valle is een klassiek geschoolde pia nist, afkomstig uit Cuba. Hij debuteerde in 1993 en ontving onmiddellijk respons uit Eu ropa. In 1998 verhuisde hij naar Amsterdam, waar hij meteen aansluiting vond bij de top van de Nederlandse jazz scène. Zijn spel wordt vaak vergeleken met dat van groothe den als Chick Corea en Herbie Hancock. Hoe wel hij een klassieke jazz pianist is, onder scheidt hij zich door zijn Cubaanse signa tuur. Maraca Valle begon ongeveer gelijk aan een al even indrukwekkende carrière. Zijn al bum 'Tremenda Rumb' ontvangt een gram- my nominatie en Descarga Total! is één van Cuba's best verkochte albums ooit. De vier bandleden speelden eerder al samen met oa. Mike Stern, Roy Hargrove, Fernando Lamei- rinhas, Al Di Meola en Wynton Marsalis. Op het podium is deze ervaring met gemak te rug te vinden. De passie en het speelplezier spatten af van de vele solo's en improvisaties van beide neven. Het quartet wordt gecom plementeerd door bassist Omar Rodriguez Calvo en drummer Liber Toriente. dens de Tweede Wereldoorlog en met een vergelijkbare gebeurtenis in Rhoon die Jan Brokken be schrijft in zijn boek 'De Vergel ding'. Het toneelstuk van Bukovcan speelt zich af tijdens WOU in een kille novembernacht ergens in Slowakije. Het stadje is bezet door het Duitse leger. De avond klok is net ingegaan als tien Slow aakse burgers in opdracht van een Duitse commandant in een kel der worden opgesloten. Een Duit se soldaat is vermoord en zij zijn ter vergelding opgepakt en zullen de volgende morgen worden gefu silleerd. Dan blijkt plots dat de vermoorde soldaat zijn discipline heeft verzaakt. De commandant besluit daarom niet alle tien gijze laars te doden, maar slechts één. Ze dienen onderling uit te maken wie dat zou moeten zijn. „Het is een psychologische thril ler van formaat. Niet om te la chen, wel om te genieten van een prachtig verhaal. Ik zag het ruim vijftien jaar geleden gespeeld door een amateurgezelschap in Brugge. Sinds die tijd loop ik met het plan het ooit met De Plattelan ders op te voeren", zegt Fenijn. Wat hem betreft is de tijd daar nu rijp voor. „Je hebt een paar kap stokken nodig om op een bepaald moment voor zo'n stuk te kiezen. Als groep zijn we, zeker na de klucht van vorig jaar, wel toe aan drama. We kunnen het nu ook goed bezetten. Elke speler ver tolkt een personage van eigen leef tijd. Verder speelt de 70-jarige her denking van de algehele bevrij ding van de Tweede Wereldoor log mee. Fenijn heeft als regisseur met vol le overtuiging met zijn cast aan dit stuk gewerkt. Volgens hem ligt er een schone taak voor het amateurtoneel af en toe eens wat meer te brengen dan 'entertain ment'. „Ik ben ervan overtuigd dat niet alleen met komedies en kluchten het publiek ontspan ning kan worden geboden. Met een stuk als dit geef je de toe schouwers ook de mogelijkheid tot ontspanning. Dat wil zeggen: ze kunnen hun eigen spanningen ook over allerlei actuele gebeurte nissen beter verwerken door zich in te leven in fictieve situaties op het podium." In 'Eer de haan kraait' worden lot genoten plotseling eikaars tegen- standers zodra bekend wordt dat slechts één van hen gefusilleerd zal worden. Fenijn roemt de wij ze waarop de schrijver de span ning van een periode van een he le avond en nacht geloofwaardig in een stuk van krap twee uur heeft weten te bundelen. „Als re gisseur heb ik daar niet veel meer aan behoeven te doen. De regie is vooral gericht op het bloot leggen van de ware karakters. De perso nages leggen stuk voor stuk hun decorum af, komen figuurlijk bloot te staan en tonen wie ze werkelijk zijn. Dat is confronte rend voor de ander, maar vooral ook voor zichzelf." Ter voorberei ding van deze regie volgde Fenijn een korte spelcursus bij dramado cent Willem Huijbreghs betreffen de het spelen vanuit de elemen ten: water, vuur, aarde en lucht. Voor het tweede jaar gaat aan de opvoeringsreeks van de volwasse nen een productie door 'Jongeren Plattelanders' vooraf „Dat is welis waar hard werken, maar het is vooral ook praktisch. De repeti tie-avonden worden intensief be nut en beide stukken spelen in hetzelfde decor", zegt Fenijn. Hij maakte het zichzelf dit keer wel extra moeilijk. Het decor van een kelder in het stuk van de volwas senen gold immers als uitgangs punt voor de voorstelling van de jongeren. Terwijl de regisseur van plan was met de jeugd 'iets met de Midzomernachtsdroom van Shakespeare' te gaan doen. De combinatie van beide vergde wel wat denkwerk voor Fenijn die het script zelf heeft geschreven. „Uit eindelijk is het oorspronkelijke verhaal van de Midzomernachts droom geschrapt, maar heb ik wel drie elementen eruit - de elfen, de ambachtlieden en de adel - ver werkt in het huidige stuk." Kort gezegd gaat het verhaal over een groepje jongeren dat bij toe val een oude kelder ontdekt. Tus sen de kisten, de oude meubels en het stof van vervlogen tijden verzint de groep een eigen ver haal. nationaal veelgevraagde musi cus en is het gezicht van het Ne derlands Kamerorkest waar hij sinds 2005 concertmeester en muzikaal leider is. Daarnaast is hij als docent verbonden aan de vakgroep viool bij Codarts Rotterdam. Kenmerkend voor Nicolic is dat hij hoorbaar en zichtbaar maakt wat hem beroert in de muziek. Tijdens concerten weet hij in die bezielde beweeg lijkheid niet alleen de orkestle den maar de hele zaal mee te nemen. Op het programma voor zater dagavond in de Zeeuwse Con certzaal staan: Divertimento voor strijkers van Bartók, Sinfo- nia 'Al Santo Sepolcro van Vi valdi, Divertimento voor strij kers van Mozart en Concert in C voor piccolo en strijkers, ook van Vivaldi. Als solist op de pic colo levert Bénédicte Zeitoun hierin een bijdrage. Reserveren voor dit gratis toe gankelijke concert is niet moge lijk. „Maar als mensen op tijd komen, is er altijd plek", laat de organisatie ter geruststelling weten. at het concert van het Codarts String Or chestra zaterdagavond in de Zeeuwse Con certzaal in Middelburg gratis toegankelijk is, staat wat haaks op het hoogstaand programma dat jonge talenten hier brengen in de serie 'Nieuwe Lente'. Dat 'gratis' is vooral bedoeld el ke drempel om te komen luiste ren én kijken weg te nemen. Het Codarts String Orchestra bestaat uit toptalenten van de afdeling Klassieke Muziek van Codarts in Rotterdam. Het or kest staat onder leiding van meesterviolist Gordan Nikolic. Als zogeheten 'playing captain' staat hij niet vóór het orkest, maar bevindt hij zich - met zijn viool - te midden van de andere orkestleden. Gordan Nicolic (1968, Servië), was amper zeven jaar toen hij met viool spelen begon. Twee jaar later stuurden zijn ouders hem naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde daarna zijn studie aan de Musik- hochschule van Basel. Hij ver diepte zich in de barokmuziek, maar ook hedendaagse muziek fascineert hem. Hij is een inter- DONDERDAG 5 FEBRUARI 2015 Ramón Valle. foto Eddy Westveer Zat. 7 feb., Porgy Bess, Terneuzen, 21.00 uur. wel om te genieten Scène uit het toneelstuk 'Eer de haan kraait' dat wordt opgevoerd door De Plattelanders. foto Camile Schelstrate Za. 7 feb. Ledeltheater, Oostburg Jon geren Plattelanders, 20.00 u.; 'Eer de haan kraait', De Plattelanders, vrij. 13, za. 14, wo 18 (matinee, 14.00 uur), vrij. 20 en zat. 21 feb., 20.00 uur. Het Codarts String Orchestra, foto Jan Hordijk door AM Pankow Zat. 7 feb., Zeeuwse Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 46