4 Voedselwetenschapper Louise Fresco wil ons afhelpen van de angst voor geknutsel met voedsel. Ze werkte mee aan de expositie 'Foodtopia' in museum Boerhaave in Leiden. 12 VERDIEPING VOEDSEL EN TECHNIEK Conserven Kweekvlees Kleur- en smaakstof V 19 iemand is te gen LED- licht. We zijn dol op onze smartphones. Maar veel mensen zijn bezorgd over E-nummers." En dat is heel dubbel, wil Louise Fres co zeggen. Op de meeste gebieden in ons leven juichen we technologie toe. Maar als het om eten gaat, zijn we er ineens bang voor. Begrijpelijk, maar evenzeer onterecht, vindt Fresco, voedselwetenschapper en voorzitter van de raad van bestuur van de univer siteit van Wageningen. „Voedsel gaat over leven en dood. Het is onze directe verbinding met de na tuur. Maar voedsel is mede door tech nologie ingewikkeld en anoniem ge worden. Dat geeft een gevoel van machteloosheid. Daarom ontlokt het onderwerp zulke sterke emoties." We kunnen er niet omheen: onze we reld is hoogtechnologisch, dus ons voedsel ook. En dat is maar goed ook, vindt Fresco, want kennis over voedsel verbouwen hebben de meeste mensen niet. „Zet ons in de polder neer en we zijn na drie dagen dood. We kunnen niet al les meer zelf." In de expositie Food topia in museum Boerhaave laat Fres co zien op welke ge bieden toekomstige innovaties een rol spelen. „De mondia le behoefte aan ei witten én de ma nier waarop we voedsel produceren zijn dé vraagstukken voor de komen de decennia", aldus de gastconserva tor. Elke dag hebben we eiwitten no dig. Die zitten bijvoorbeeld in eieren, peulvruchten en vlees. We eten tegen woordig vooral dierlijke eiwitten. Maar elke dag een karbonaadje eten is slecht voor het milieu. „Met z'n allen vegetariër worden, dat zit er niet in. Daarvoor is vlees cultu reel te belangrijk. Wat we dus moeten doen, is zoeken naar alternatieven." Algen en insecten zijn volgens de voedselwetenschapper de eiwitbron nen van de toekomst. Ze zijn goedko per en duurzamer dan koeien. „In de loop van de geschiedenis zijn we steeds hogere diersoorten gaan eten. Nu kijken we radicaal de andere kant op, naar de lagere dieren." Noviteiten als burgers uit meelwor- men of veevoer uit insecten verklei nen onze impact op de natuur. De andere grote kwestie is een gewe tensvraag: hoe produceren we? Fresco: „Veel mensen hebben bijvoorbeeld het idee dat voedsel onveilig is, maar er zijn juist allerlei geavanceerde me thoden om veiligheid in te bouwen." Een gloednieuwe Nederlandse uitvin ding is de hyperspectraalcamera; oor spronkelijk ontwikkeld voor de ruim tevaart, maar nu gebruikt om de vers heid van vis te meten. De camera on derscheidt tweehonderd kleuren en vergelijkt de kleur van de kieuwen, de helderheid van de ogen en de glans van de huid met de kenmerken van verse vis. Fresco: „Een beetje olie en water over de vis helpt niet meer om 'm verser te laten lijken." Ook over genetische modificatie be staat veel onrust. „Genetisch gemodifi ceerde gewassen zijn niet per defini tie goed of slecht", stelt Fresco. Je moet het per geval bekijken, vindt ze. „Zo zijn 500 miljoen arme mensen in de wereld aangewezen op cassave. Cas save is gevoelig voor ziektes waar an dere gewassen een natuurlijke weer stand tegen hebben. Die eigenschap zou je genetisch kunnen inbouwen in cassave, waarmee je veel mensenle vens kunt redden. Dan heiligt het doel de middelen." De bezorgdheid van consumenten trekt Fresco zich echter wel aan. „Elke fout wordt door de media uitvergroot. Aan ons de taak om te informeren en mythes te ontkrachten." Zo is er de fabel dat al dan niet ge zond leven van individuele voedings middelen afkan hangen. „Je kunt niet zeggen: ananas is slecht, of elke dag walnoten eten is goed. Het gaat om pa tronen, om hoe je leeft. Er is niet één makkelijke oplossing. Dat maakt onze boodschap ingewikkeld." Fresco doet al jaren haar best die bood schap tóch over te brengen. Met een boek als Hamburgers in het paradijs en de tv-serie Fresco's paradijs probeert ze, zoals ze zelf zegt, 'de communica tie naar de consument te verbeteren'. Het onderwerp moet zichtbaarder worden, vindt ze. „Het ministerie van Landbouw is afgeschaft, maar we heb ben er geen ministerie van Voedsel voor teruggekregen." Zonder de uitvinding van de conser ven (licht- en luchtdicht verpakken van voedsel) had Napoleon niet half Europa kunnen veroveren en hadden we geen industriële revolutie gehad. Conserven zijn veel langer houdbaar dan verse groenten. De methode werd in 1809 uitgevonden na een prijsvraag van Napoleon. Dankzij de groenten uit blik hoefde niet iedereen meer op het land te werken en kon den fabrieken veel arbeiders aanne men. In museum Boerhaave is het oudste conservenblikje van Neder land te zien, dat stamt van vóór 1890. De Nederlandse wetenschapper Mark Post zorgde in 2013 voor veel opwin ding toen hij in Londen een hambur ger van kweekvlees presenteerde. Het duurde drie maanden om de burger te maken, door stamcellen van een koe op te kweken in een petrischaal- tje. De allereerste kweekburger is te zien in het Museum Boerhaave. De tweede en derde burger werden opge geten in Londen. Omdat kweekvlees nu nog heel duur is om te maken -100 gram kost zo'n 250.000 dollar - ligt het product niet in de supermarkt. Maar gezien de aan dacht van wetenschappers voor het onderwerp, duurt dat vast niet lang meer. In bijna ieder product uit de voedsel industrie zitten kleur- en smaakstof fen. Honderd jaar geleden waren die toevoegingen uit het laboratorium het summum van moderniteit. Inmid dels kleeft er een negatief imago aan en claimen veel producenten 'geen kunstmatige toevoegingen'. De angst daarvoor is niet nieuw. Al tij dens de Tweede Wereldoorlog onder zocht de arts Nathaniel Waterman het mogelijk kankerverwekkende effect van synthetische kleurstoffen. Door zijn onderzoek ontstond het kleurstof- fenbesluit, waarin staat welke kleur stoffen de voedselindustrie mag toe voegen. Toevoegingen krijgen van de Europese autoriteit voor voedselveilig heid een E-nummer toegewezen als ze veilig zijn bevonden. De stoffen kunnen zowel kunstmatig als natuur lijk zijn en zijn de meest onderzochte ingrediënten in ons voedsel. Wees niet bang voor de E-nummers door Dewi Cigengack illustratie Job van Celder N I Louise Fresco foto HH JfiÊ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 12