in 2014 platgebeld 28 BINNENLAND 9 Motoren weg van de snelweg? 0KÖÖWËDËALNL) zegt onderzoekster Kimberly Hul- leman. Achter een geparkeerd bus je of een grote glasbak kan een voetganger opduiken. De oogscan ner is onvermurwbaar. Als je niet op tijd in de goede hoek kijkt, heb je dus niet goed opgelet. De gemiddelde proefpersoon spot ongeveer de helft van de gevaren. Zo ook Edward Dees die net klaar is met de test. Het was de eerste keer dat hij aan het experiment deelnam. De beelden mogen wat hem be treft realistischer. Het lijkt te veel op een computerspel. S W O V-gedragswetenschapper Willem Vlakveld, die het onder zoek van Hulleman begeleidt, werkt al aan een nieuwe, meer realistische test in een rij simula tor. Bij die rit rijdt de auto zelf. Na een tijdje krijgt de proefper soon een seintje dat hij het stuur over moet nemen. „Als je auto rijdt, loopt er in je hoofd een soort film mee. In die film verschijnen verwachtingen van de toekomstige verkeerssitua tie. Je brein stuurt zo je ogen naar de punten waar je gevaar ver wacht", legt Vlakveld uit. „Wij denken dat de film niet meeloopt bij mensen in een zelfrijdende au to. Ze zijn met andere dingen be zig." In het begin zal dat misschien meevallen, denkt Hulleman. Maar hoe langer de auto foutloos rijdt, hoe minder mensen opletten. De SWOV wil daarom testen hoe de auto zijn bestuurder het best kan waarschuwen in gevaarlijke situa ties. Een mogelijk probleem van de ARNHEM - Motorrijders- bond KNMV is bang dat motoren in de verre toe komst verbannen wor den van de snelweg. Door de opkomst van de zelfrijdende auto is het over tien tot twintig jaar niet meer mogelijk om 'vrij' over de snelwegen te rijden, denkt de bond. In regulier overleg tus sen belangenclubs van motorrijders en het mi nisterie van Infrastruc tuur staat dit onderwerp sinds kort op de agenda. „Een motor kan niet zelf- rijdend zijn", legt Arjan Everink van de KNMV uit. Een motor krijgt zijn stabiliteit door snelheid. Als een computer ineens zou besluiten het gas los te laten, gaat de bestuur der al snel onderuit. In alle plannen voor zelf rijdende auto's wordt naar voertuigen met vier of meer wielen geke ken, stelt Everink. „Er worden proeven gedaan waarbij auto's vlak ach ter elkaar in 'treintjes' rij den. Ze communiceren met elkaar, en remmen zo op tijd. Je moet je af vragen of je daar als mo torrijder nog tussen past." Dat geldt ook voor auto's die nog niet zelf kunnen rijden. „Zeker in het begin moet je daar rekening mee houden. Misschien moet je een aparte snelwegstrook aanwijzen waar moto ren terecht kunnen." zelfrijdende auto is dat bestuur ders geen rijervaring opdoen. „Dat zie je ook in de luchtvaart. Piloten doen steeds minder zelf. Je moet ze doorlopend trainen om te zorgen dat ze in noodsitua ties wél in kunnen grijpen. Hoe dat bij het wegverkeer gaat verlo pen, is nog onduidelijk", stelt Vlakveld. Er zijn nog weinig psychologi sche experimenten rond de zelfrij dende auto uitgevoerd, maar ze worden steeds populairder, ver telt Hulleman. Volgens Vlakveld is de menselijke kant achter de zelfrijdende auto een bron van zorg onder psychologen. Dat zal de ontwikkeling van die auto ove rigens niet stoppen. Resultaten van onderzoeken zoals de huidige SWOV-studie zorgen er hooguit voor dat een auto-ontwerp wordt aangepast. Zodat de bestuurder beter wordt gewaarschuwd als in grijpen nodig is. EXPERIMENTEN Ook werd gisteren bekend dat het Landelijk Expertisecentrum Die renwelzijn niet meer bestaat. De ze gespecialiseerde dienst van de politie gold als vraagbaak en ken niscentrum over dierenwelzijn. De dienst werd vorige maand op gedoekt. Het expertisecentrum kreeg lan delijke bekendheid door de golf van paardenmishandelingen. Al meer dan een jaar worden mer ries in het hele land verminkt. Met een scherp voorwerp krassen dierenbeulen in de geslachtsde len van de paarden. Het kennis centrum in Driebergen, waar ze ven mensen werkten, ontdekte dat zich overal in het land verge lijkbare incidenten voordeden. De politie heeft nog altijd niemand voor de mishandelingen opge pakt. Volgens de Dierenbescherming 'verdwijnt het landelijke over zicht' door de opheffing van het expertisecentrum. „Voor de die ren is dit een stap achteruit", laat een woordvoerder van de Dieren bescherming weten. AANBIEDING ALLEEN VANDAAG GELDIG Last van voetpijn, rugklachten of gewrichtsklachten Alleen vandaag 2 paar voor maar €4,95 i.p.v. €29,95! BINNEN ENKELE DAGEN IN HUIS! - SURF SNEL NAAR WWW.KOOPJEDEAL.NL WOENSDAG 4 FEBRUARI 2015 Kijkvolgorde met daarbij de kijkduur Automobilisten krijgen een test met beelden van verkeerssituaties. De computer volgt het gedrag van de ogen. beeld SWOV Het kabinet stemde eind januari in met een versoepeling van de regels voor proeven met zelfrijden de auto's. In Helmond zijn al experimenten waarbij auto's 'communiceren' met verkeersborden en andere au to's. In Ede zal dit jaar de eerste zelfstandig rijdende auto van het station naar de universiteit in Wa- geningen rijden. Er zijn grofweg twee manieren om auto's zelfstandig te laten rijden: ze communiceren met andere au to's en rijden dan als een soort 'treintje' over de snelweg, of ze rij den op basis van gps-gegevens en een navigatiesysteem een route. Nederland steekt vooral in op proeven met 'treintjes'. Die zorgen dat asfalt beter wordt benut. Helemaal zelfstandig rijdende au to's hebben meer ruimte nodig omdat er voor de veiligheid een langere reactietijd wordt inge bouwd. Nieuwe - duurdere - au to's hebben vaak al elementen van de zelfrijdende auto ingebouwd. Alleen gevallen van ernstig dierenleed komen bij de politie terecht. Dat gebeurde 28 keer per dag. Deze Orthopedische Memory Foam inlegzolen passen zich aan de drukverdeling van je lichaam en de vorm van je voet aan. Ze bieden meteen de gewenste steun. Geschikt voor dames en heren! Voetproblemen Rugklachten Gewrichtsklachten Artritis Jicht Hiel blessures Kramp in de onderbenen Likdoorns Blaren ■sf En nog veel meer!!!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 9