in 2014 platgebeld
28
BINNENLAND 9
Motoren
weg van de
snelweg?
0KÖÖWËDËALNL)
zegt onderzoekster Kimberly Hul-
leman. Achter een geparkeerd bus
je of een grote glasbak kan een
voetganger opduiken. De oogscan
ner is onvermurwbaar. Als je niet
op tijd in de goede hoek kijkt, heb
je dus niet goed opgelet.
De gemiddelde proefpersoon spot
ongeveer de helft van de gevaren.
Zo ook Edward Dees die net klaar
is met de test. Het was de eerste
keer dat hij aan het experiment
deelnam.
De beelden mogen wat hem be
treft realistischer. Het lijkt te veel
op een computerspel.
S W O V-gedragswetenschapper
Willem Vlakveld, die het onder
zoek van Hulleman begeleidt,
werkt al aan een nieuwe, meer
realistische test in een rij simula
tor. Bij die rit rijdt de auto zelf.
Na een tijdje krijgt de proefper
soon een seintje dat hij het stuur
over moet nemen.
„Als je auto rijdt, loopt er in je
hoofd een soort film mee. In die
film verschijnen verwachtingen
van de toekomstige verkeerssitua
tie. Je brein stuurt zo je ogen naar
de punten waar je gevaar ver
wacht", legt Vlakveld uit. „Wij
denken dat de film niet meeloopt
bij mensen in een zelfrijdende au
to. Ze zijn met andere dingen be
zig."
In het begin zal dat misschien
meevallen, denkt Hulleman. Maar
hoe langer de auto foutloos rijdt,
hoe minder mensen opletten. De
SWOV wil daarom testen hoe de
auto zijn bestuurder het best kan
waarschuwen in gevaarlijke situa
ties.
Een mogelijk probleem van de
ARNHEM - Motorrijders-
bond KNMV is bang dat
motoren in de verre toe
komst verbannen wor
den van de snelweg.
Door de opkomst van de
zelfrijdende auto is het
over tien tot twintig jaar
niet meer mogelijk om
'vrij' over de snelwegen
te rijden, denkt de bond.
In regulier overleg tus
sen belangenclubs van
motorrijders en het mi
nisterie van Infrastruc
tuur staat dit onderwerp
sinds kort op de agenda.
„Een motor kan niet zelf-
rijdend zijn", legt Arjan
Everink van de KNMV
uit. Een motor krijgt zijn
stabiliteit door snelheid.
Als een computer ineens
zou besluiten het gas los
te laten, gaat de bestuur
der al snel onderuit.
In alle plannen voor zelf
rijdende auto's wordt
naar voertuigen met
vier of meer wielen geke
ken, stelt Everink. „Er
worden proeven gedaan
waarbij auto's vlak ach
ter elkaar in 'treintjes' rij
den. Ze communiceren
met elkaar, en remmen
zo op tijd. Je moet je af
vragen of je daar als mo
torrijder nog tussen
past." Dat geldt ook voor
auto's die nog niet zelf
kunnen rijden. „Zeker in
het begin moet je daar
rekening mee houden.
Misschien moet je een
aparte snelwegstrook
aanwijzen waar moto
ren terecht kunnen."
zelfrijdende auto is dat bestuur
ders geen rijervaring opdoen.
„Dat zie je ook in de luchtvaart.
Piloten doen steeds minder zelf.
Je moet ze doorlopend trainen
om te zorgen dat ze in noodsitua
ties wél in kunnen grijpen. Hoe
dat bij het wegverkeer gaat verlo
pen, is nog onduidelijk", stelt
Vlakveld.
Er zijn nog weinig psychologi
sche experimenten rond de zelfrij
dende auto uitgevoerd, maar ze
worden steeds populairder, ver
telt Hulleman. Volgens Vlakveld
is de menselijke kant achter de
zelfrijdende auto een bron van
zorg onder psychologen. Dat zal
de ontwikkeling van die auto ove
rigens niet stoppen. Resultaten
van onderzoeken zoals de huidige
SWOV-studie zorgen er hooguit
voor dat een auto-ontwerp wordt
aangepast. Zodat de bestuurder
beter wordt gewaarschuwd als in
grijpen nodig is.
EXPERIMENTEN
Ook werd gisteren bekend dat het
Landelijk Expertisecentrum Die
renwelzijn niet meer bestaat. De
ze gespecialiseerde dienst van de
politie gold als vraagbaak en ken
niscentrum over dierenwelzijn.
De dienst werd vorige maand op
gedoekt.
Het expertisecentrum kreeg lan
delijke bekendheid door de golf
van paardenmishandelingen. Al
meer dan een jaar worden mer
ries in het hele land verminkt.
Met een scherp voorwerp krassen
dierenbeulen in de geslachtsde
len van de paarden. Het kennis
centrum in Driebergen, waar ze
ven mensen werkten, ontdekte
dat zich overal in het land verge
lijkbare incidenten voordeden. De
politie heeft nog altijd niemand
voor de mishandelingen opge
pakt.
Volgens de Dierenbescherming
'verdwijnt het landelijke over
zicht' door de opheffing van het
expertisecentrum. „Voor de die
ren is dit een stap achteruit", laat
een woordvoerder van de Dieren
bescherming weten.
AANBIEDING ALLEEN VANDAAG GELDIG
Last van voetpijn, rugklachten of gewrichtsklachten
Alleen vandaag 2 paar voor maar €4,95 i.p.v. €29,95!
BINNEN ENKELE DAGEN IN HUIS! - SURF SNEL NAAR WWW.KOOPJEDEAL.NL
WOENSDAG 4 FEBRUARI 2015
Kijkvolgorde met
daarbij de kijkduur
Automobilisten krijgen een test
met beelden van verkeerssituaties.
De computer volgt het gedrag van
de ogen. beeld SWOV
Het kabinet stemde eind januari in
met een versoepeling van de
regels voor proeven met zelfrijden
de auto's.
In Helmond zijn al experimenten
waarbij auto's 'communiceren'
met verkeersborden en andere au
to's. In Ede zal dit jaar de eerste
zelfstandig rijdende auto van het
station naar de universiteit in Wa-
geningen rijden.
Er zijn grofweg twee manieren om
auto's zelfstandig te laten rijden:
ze communiceren met andere au
to's en rijden dan als een soort
'treintje' over de snelweg, of ze rij
den op basis van gps-gegevens en
een navigatiesysteem een route.
Nederland steekt vooral in op
proeven met 'treintjes'. Die zorgen
dat asfalt beter wordt benut.
Helemaal zelfstandig rijdende au
to's hebben meer ruimte nodig
omdat er voor de veiligheid een
langere reactietijd wordt inge
bouwd. Nieuwe - duurdere - au
to's hebben vaak al elementen van
de zelfrijdende auto ingebouwd.
Alleen gevallen van
ernstig dierenleed
komen bij de politie
terecht. Dat gebeurde
28 keer per dag.
Deze Orthopedische Memory Foam inlegzolen passen zich
aan de drukverdeling van je lichaam en de vorm van je voet
aan. Ze bieden meteen de gewenste steun.
Geschikt voor dames en heren!
Voetproblemen
Rugklachten
Gewrichtsklachten
Artritis
Jicht
Hiel blessures
Kramp in de onderbenen
Likdoorns
Blaren
■sf En nog veel meer!!!