Een computerstoring ontregelde maandag lange tijd een groot deel van het treinverkeer in Nederland. Tot grote ontsteltenis van reizigers en de politiek. Haperende techniek is een van de zeven plagen die ProRail en NS achtervolgen. Komt het ooit nog goed op het spoor? Trein rijdt op tijd, maar niet overal NS, ProRail: geen grote vrienden Minder wissels en minder kennis Meer oude en nieuwe treinen Rondje om de kerk als oplossing VERDIEPING 13 VERTRAGINGEN De officiële punctualiteits- cijfers van de Nederlandse Spoorwegen zijn prima. On geveer 95 procent van de treinen in Nederland heeft geen of minder dan 5 minu ten vertraging. Een hele prestatie. Maar er zijn kant tekeningen. Als een trein helemaal uitvalt, telt die niet mee in de berekenin gen. In de statistieken telt een vertraging van een bijna-lege trein in Gronin gen net zo zwaar mee als de vertraging van een volle forensentrein in de Rand stad. Je kunt dus beter kij ken naar de punctualiteit per reiziger. Die is al jaren ongeveer 90 procent. In de wintermaanden valt die iets lager uit dan in de zo mer. De NS schermt altijd met het argument dat Neder land het drukst bezette spoor van Europa heeft. Dat is maar ten dele waar. Ja, het spoor in Nederland zit SAMENWERKING Over de treinen in Neder land gaan meerdere onder nemingen: treinbedrijven, waarvan NS veruit de groot ste is, en spoorbedrijf Pro- Rail. Tussen die twee loopt het zachtjes gezegd niet al tijd even soepel. Bij proble men wordt al snel naar el kaar gewezen. De splitsing is het resultaat van de ver zelfstandiging van de NS in 1995. Die verzelfstandiging is destijds niet goed door dacht. De beoogde concur rentie op het spoor kwam maar mondjesmaat op gang. Het beleid hinkt op verschillende gedachten. Maar het maakt nogal uit of vol. Maar in sommige delen van Duitsland of Engeland is het nóg voller terwijl de punctualiteit er beter is. Toch mag de Nederlander niet klagen. Het Belgische spoor wordt minder inten sief bereden, maar de punc tualiteit is aanzienlijk lager. In Nederland zijn het voor al een paar lijnen waar vaak vertraging op is. Nadeel is dat veel vertragingen vooral in de spits plaatsvinden. Juist op het moment dat de meeste mensen er last van hebben. STORINGEN het spoor zo veel mogelijk mensen uit de auto moet krijgen of vooral zo goed koop mogelijk moet opere ren. In het eerste geval leg je rails bij. In het tweede is eerder sprake van pappen en nathouden. Dat laatste gebeurt sowieso al veel. Pro- Rail besteedt veel werk uit aan onderaannemers. Die tekenen onderhoudscon tracten waarin ze beloven het spoor een aantal jaren op peil te houden. Nadeel van die contracten is dat de aannemers, zeker aan het einde van de termijn, niet in het spoor investeren. Staatssecretaris Mansveld trok vorig jaar de teugels aan. De leiding van ProRail is vervangen en het ministe rie voert een regierol. Conclusie: de nieuwe ProRail- directeur Pier Eringa die per 1 april begint moet de banden met NS aanhalen Het aantal kleine storingen is afgenomen, maar het aan tal grote storingen op het spoor groeit. De techniek waar ProRail en NS mee werken is oud, maar dat hoeft geen probleem te zijn zolang alles maar goed on derhouden wordt. Daar doemt echter een probleem op. ProRail heeft het onder houd uitbesteed aan onder aannemers. De goedkoop ste inschrijver wint en is voortaan verantwoordelijk voor een deugdelijk spoor. Kennis om het werk in de gaten te houden, wordt schaarser bij ProRail. De problemen van maan dag werden veroorzaakt door een computerstoring als gevolg van werkzaamhe den aan de stroomtoevoer. Sinds ProRail de systemen van de verkeersleiding in 2007 verving, daalde het aantal computerstoringen bij de verkeersleiding met 80 procent. Vaak worden problemen veroorzaakt door wissels en seinen die niet goed func tioneren. ProRail heeft op dat gebied al gekozen voor een radicale oplossing: heel veel wissels worden wegge haald. Dat gebeurde al bij Den Bosch, momenteel ge beurt het ook in Utrecht. Dat maakt het spoor min der storingsgevoelig. Na deel: als er iets misgaat op het spoor, kun je een trein er ook minder makkelijk omheen leiden. VOLLE TREINEN Reizen met de trein is kie zen voor een ritje als haring in een ton. Je mag blij zijn als je een beetje ruim kunt staan. Dat is althans het beeld dat bij veel reizigers bestaat en dat ook door rei zigersorganisatie Rover vaak wordt geschetst. Het is echter niet meer zo erg als het geweest is, erken nen vriend en vijand inmid dels. Het aantal klachten bij zowel het rijdend personeel als de reizigers neemt af. De NS heeft dan ook gepro beerd het probleem zo gron dig mogelijk aan te pakken. Oude dubbeldekkers zijn van stal gehaald om meer reizigers te kunnen vervoe- OLIEVLEKWERKING ren. Nieuwe treinstellen zijn besteld, maar de leve ring laat nog een paar jaar op zich wachten. Kortom: de problemen nemen af en er is zicht op verbetering. Dat betekent niet dat alle reizigers voortaan een zit plaats hebben. In de spits hoort staan er soms ge woon bij, erkennen ook weer vriend en vijand. Som mige treinen kun je nu een maal niet langer maken. Probleem opgelost dus? Nee, er dreigt een nieuw ge vaar. De NS probeert de trei nen in de daluren voller te krijgen met bijvoorbeeld dagjesmensen. Logisch, want dat maakt het treinver voer efficiënter. Als er tij dens die daluren een sto ring ontstaat, stranden de dagjesmensen tussen de fo rensen. Gevolg: nóg vollere treinen en stations. Conclusie: situatie sterk verbe terd Als het ergens misgaat op het spoor, is dat meteen in het hele land voelbaar. Vreemd is dat niet, want materieel en personeel wordt via ingewikkelde draaiboeken door heel Ne derland gestuurd. Strandt een machinist op het ver keerde perron, dan heeft dat al snel gevolgen voor de volgende trein die hij zou moeten besturen. En een vertraagde trein kan te laat komen voor z'n volgende rit. Zo veroorzaakt het ene probleem het volgende en kan een kleine storing uren lang tot problemen leiden. Sinds kort heeft de NS slim me computersystemen die het personeelsprobleem op moeten lossen. Die syste men haperen echter. Er is een andere manier om de ingewikkelde planning te versimpelen. Door machi nisten en conducteurs door lopend op hetzelfde traject te laten rijden. Het 'rondje om de kerk' leidde zo'n vijf tien jaar geleden echter tot zo veel verzet bij de vakbon den, dat deze optie nooit meer op tafel is gekomen. De NS staat er ook niet om te popelen. Het leidt tot ho gere kosten, omdat mensen minder optimaal ingeroos terd kunnen worden. Verkeerscentrales bestrij ken tegenwoordig grotere delen van het land dan vroe ger. Dat werkt efficiënter en het bespaart kosten, maar bij een storing is het getroffen gebied ook groter. Conclusie: Dit probleem blijft WOENSDAG 4 FEBRUARI 2015 311? evoL Te duur? koud? door Paul Bots en Niek Opten Conclusie: probleemlijnen be palen het vertragingsimago Conclusie: nog veel winst te behalen De informatie op deze pagina is gebaseerd op gesprekken met Hildebrand van Kuyeren (Treinreiziger.nl), Wim Eilert (be stuurder vakbond VVCM), Erik Verhoef (vervoerseconoom VU), Arriën Kruyt (voorzitter reizigersorganisatie Rover), Bart Maussen (imagodeskundige Dutch PR Group), ProRail en NS.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 13