Met blaadjes leek het mee te vallen Reiziger wil een 'sorry' van de NS 12 VERDIEPING SPOORELLENDE COMMUNICATIE WEER Vierkante wielen door val lende blaadjes en wissels die vastvriezen bij een paar graden nachtvorst. Met dit soort mankementen word je bij het grote publiek al snel een lachertje. In het buitenland hoor je er im mers niemand over. Ten on rechte, want ook in de kou de buitenlanden zijn er pro blemen met sneeuw. In die landen is echter fors geïn vesteerd in maatregelen. Een kwestie van (finan ciële) keuzes maken: wat is het ons waard om die vijf, zes echte winterdagen die ons land gemiddeld per jaar telt, de treinen probleem loos te laten rijden. Of ac cepteren we dat het trein verkeer soms ontregeld is? Om te voorkomen dat het een chaos wordt bij sneeuw val, voerden NS en ProRail vorig jaar de winterdienstre- geling in. Er rijden dan min der treinen, zodat er bij cala miteiten ruimte is om uit te wijken. Het systeem werkt, maar is absoluut niet flexibel. Het draaiboek wordt tevoorschijn gehaald als er winters weer dreigt. Als het weer meevalt, is tus sentijds aanpassen vrijwel onmogelijk. De problemen met de val lende blaadjes leken deze herfst mee te vallen, maar dat is schijn, ondanks de in troductie van allerlei nieu we technieken, zoals het la- seren van sporen. O O Vertraging hebben is al ver velend, maar niet weten waarom een trein al een half uur op zich laat wach ten, is ronduit irritant. Om alle reizigerscommunicatie in één hand te houden, heeft ProRail die taak een paar jaar geleden overgedra gen aan NS. Sindsdien is de informatievoorziening flink verbeterd, erkennen vriend en vijand. Tijdens de sto ring van afgelopen maan dag was er lange tijd ondui delijkheid over oorzaak en duur van de problemen. Dat is ook eerlijk tegen de reizigers gezegd. Toch klaagt de reiziger via sociale media. NS Online houdt de berichtenstroom in de ga ten en reageert meestal snel - en liefst met humor - op vragen en opmerkingen. De NS liet maandag vooral Pro- Rail het woord voeren. Daar lag immers het pro bleem. ProRail bood excu ses aan. De reiziger heeft echter een kaartje gekocht bij de NS, en verwacht daar om een 'sorry' vanuit dat bedrijf. Een gemiste kans. Conclusie: goed op weg, maar nog veel werk te doen Q Stations top 10 aantal storingen Q) Utrecht Centraal Rotterdam Centraal Schiphol Amsterdam Centraal Amersfoort Amsterdam Sloterdijk Breda Arnhem Gouda Mo) 's-Hertogenbosch De treinstations met de meeste treinstoringen van 2011 tot gisteren 18.00 uur. Oorzaken top 10 aantal storingen Defecte trein Wisselstoring Seinstoring Aanrijding met een persoon Herstelwerkzaamheden 6Sein- en overwegstoring 71 Stroomstoring Sein- en wisselstoring 91 Eerdere verstoring Lelystad Centrum Lelystad Centrum - Schiphol Amsterdam Centraal 4 Sloterdij Leiden CS - Schiphol 10) Beperkingen op last van de politie Overige zaken Amersfoort - Schiphol Schiphol Van 2011 tot gisteren 18.00 uur zijn 8.984 storingen gemeld. Schiphol - Utrecht CS Leiden Centraal Amersfoo Den Haag CS - Utrecht CS Utrecht Centraal Den Haag Centraal Den Haag HS Arnhem - Winterswijk Arnhem 8 Gouda Winterswijk Arnhem - Utrecht CS Den Haag HS - R dam CS Rotterdam 1 R darri CS - Utrecht CS Centraa 12 's-Hertogenbosch Trajecten top 10 aantal storingen Conclusie: de knip trekken of overlast door het weer accep teren Q Schiphol - Utrecht Centraal Q Amsterdam Centraal - Schiphol Q Amersfoort - Schiphol Q Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal Q Lelystad Centrum - Schiphol Q Arnhem - Winterswijk Den Haag Centraal - Utrecht Centraal Leiden Centraal - Schiphol Q Arnhem - Utrecht Centraal Den Haag HS - Rotterdam Centraal De spoortrajecten met de meeste treinstoringen van 2011 tot gisteren 18.00 uur. infographic Ronald Visser bron Rijden de Treinen.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 12