Met blaadjes
leek het mee
te vallen
Reiziger wil
een 'sorry'
van de NS
12 VERDIEPING
SPOORELLENDE
COMMUNICATIE
WEER
Vierkante wielen door val
lende blaadjes en wissels
die vastvriezen bij een paar
graden nachtvorst. Met dit
soort mankementen word
je bij het grote publiek al
snel een lachertje. In het
buitenland hoor je er im
mers niemand over. Ten on
rechte, want ook in de kou
de buitenlanden zijn er pro
blemen met sneeuw. In die
landen is echter fors geïn
vesteerd in maatregelen.
Een kwestie van (finan
ciële) keuzes maken: wat is
het ons waard om die vijf,
zes echte winterdagen die
ons land gemiddeld per jaar
telt, de treinen probleem
loos te laten rijden. Of ac
cepteren we dat het trein
verkeer soms ontregeld is?
Om te voorkomen dat het
een chaos wordt bij sneeuw
val, voerden NS en ProRail
vorig jaar de winterdienstre-
geling in. Er rijden dan min
der treinen, zodat er bij cala
miteiten ruimte is om uit
te wijken. Het systeem
werkt, maar is absoluut
niet flexibel. Het draaiboek
wordt tevoorschijn gehaald
als er winters weer dreigt.
Als het weer meevalt, is tus
sentijds aanpassen vrijwel
onmogelijk.
De problemen met de val
lende blaadjes leken deze
herfst mee te vallen, maar
dat is schijn, ondanks de in
troductie van allerlei nieu
we technieken, zoals het la-
seren van sporen.
O
O
Vertraging hebben is al ver
velend, maar niet weten
waarom een trein al een
half uur op zich laat wach
ten, is ronduit irritant. Om
alle reizigerscommunicatie
in één hand te houden,
heeft ProRail die taak een
paar jaar geleden overgedra
gen aan NS. Sindsdien is de
informatievoorziening flink
verbeterd, erkennen vriend
en vijand. Tijdens de sto
ring van afgelopen maan
dag was er lange tijd ondui
delijkheid over oorzaak en
duur van de problemen.
Dat is ook eerlijk tegen de
reizigers gezegd. Toch
klaagt de reiziger via sociale
media. NS Online houdt de
berichtenstroom in de ga
ten en reageert meestal snel
- en liefst met humor - op
vragen en opmerkingen. De
NS liet maandag vooral Pro-
Rail het woord voeren.
Daar lag immers het pro
bleem. ProRail bood excu
ses aan. De reiziger heeft
echter een kaartje gekocht
bij de NS, en verwacht daar
om een 'sorry' vanuit dat
bedrijf. Een gemiste kans.
Conclusie: goed op weg, maar
nog veel werk te doen
Q Stations top 10 aantal storingen
Q) Utrecht Centraal
Rotterdam Centraal
Schiphol
Amsterdam Centraal
Amersfoort
Amsterdam Sloterdijk
Breda
Arnhem
Gouda
Mo) 's-Hertogenbosch
De treinstations met de meeste treinstoringen
van 2011 tot gisteren 18.00 uur.
Oorzaken top 10
aantal storingen
Defecte trein
Wisselstoring
Seinstoring
Aanrijding met een persoon
Herstelwerkzaamheden
6Sein- en overwegstoring
71 Stroomstoring
Sein- en wisselstoring
91 Eerdere verstoring
Lelystad
Centrum
Lelystad Centrum - Schiphol
Amsterdam
Centraal
4
Sloterdij
Leiden CS - Schiphol
10) Beperkingen op last van de politie
Overige zaken
Amersfoort - Schiphol
Schiphol
Van 2011 tot gisteren 18.00 uur zijn 8.984 storingen gemeld.
Schiphol - Utrecht CS
Leiden Centraal
Amersfoo
Den Haag CS - Utrecht CS
Utrecht Centraal
Den Haag Centraal
Den Haag HS
Arnhem - Winterswijk
Arnhem
8
Gouda
Winterswijk
Arnhem - Utrecht CS
Den Haag HS - R dam CS
Rotterdam 1 R darri CS - Utrecht CS
Centraa
12 's-Hertogenbosch
Trajecten top 10
aantal storingen
Conclusie: de knip trekken of
overlast door het weer accep
teren
Q Schiphol - Utrecht Centraal
Q Amsterdam Centraal - Schiphol
Q Amersfoort - Schiphol
Q Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal
Q Lelystad Centrum - Schiphol
Q Arnhem - Winterswijk
Den Haag Centraal - Utrecht Centraal
Leiden Centraal - Schiphol
Q Arnhem - Utrecht Centraal
Den Haag HS - Rotterdam Centraal
De spoortrajecten met de meeste treinstoringen van 2011 tot gisteren 18.00 uur.
infographic Ronald Visser bron Rijden de Treinen.nl