Boerenfestival eens zo groot en met meer smaken dan ooit 30 SCHOUWEN-DUIVELAND Hrieps pakt dit jaar gedurfd uit: van schuurfeest naar breed muziek festival. Zonder een cent subsidie. GRIJPSKERKE - Dat wordt beuls werk straks in Grijpskerke. Neem alleen al het opzetten van de vijf de tent die erbij komt. „Een enorm ding. Achttien meter hoog. Rij je zo binnen met een truck." Dat zal nodig zijn ook. De 21e edi tie van Hrieps, ooit begonnen als klein 'boerenschuurfeestje', zet dit jaar meer dan dertig bands op de planken, eens zo veel als de vo rige keer. En daarmee worden niet alleen de liefhebbers van snoeiharde feest- en dialectrock bediend, maar voor het eerst ook de rockabilly- en après ski-fana ten. Alleen al geluid en licht ver gen zo'n dertig mille aan tech niek. „En dan leggen we er ook nog eens zesduizend vierkante meter vloer in. Acht vrachtwa gens vol vlonders. Daar moet je niet licht over denken. Het is ex treem zwaar werk, zeker wanneer het ook nog eens regent." Niet dat Hrieps-organisator Hugo Kramer daarvoor handen te kort komt. Zijn 'kernteam' van drie tot vijf mensen weet zich omringd door meer dan 250 vrijwilligers, mensen die van doordouwen we ten, en van alle markten thuis zijn. In de strijd om de gunst van het festivalpubliek pakt Hrieps dit jaar zeer gedurfd uit. 'Oalles Ruu mer' is dit keer het motto. Op het festivalterrein staan zaterdag 2 mei maar liefst 31 acts, verdeeld over zes podia in vijf reusachtige tenten. Dat waagstuk slaat aan. Van de vijfduizend kaarten - meer mensen mogen er van de ge meente niet in - zijn er inmiddels drieduizend verkocht. Daarmee is Hrieps nu al zeker van meer be zoekers dan vorig jaar. En dat allemaal, wil Kramer nog maar eens gezegd hebben, 'zon der ook maar één cent subsidie'. Want het zit hem niet lekker dat de overheden en media de stevig met overheidsgeld gepamperde evenementen als Concert at Sea, Bevrijdingsfestival en Klomppop voortdurend de hemel in prijzen, daarbij veelal voorbij gaand aan Zelfs de beveiliging doen we zelf, bij ons heet dat sfeerbeheer KAARTVERKOOP HRIEPS evenementen als Hrieps, die volle dig draaien op eigen kracht. „Wij doen gewoon alles zelf, bouwen zelf de tenten, zetten zelf de po dia op, en werven zelf ons pu bliek. Horeca, elektro, transport, overal hebben we eigen mensen voor. Zelfs de beveiliging doen we zelf, nou ja beveiliging, bij ons heet dat sfeerbeheer." Mocht het financieel mislopen, dan zit Hrieps zelf met de brok ken. Kramer hoort wel eens bewe ren dat op zijn festival 'het goud uit de bierkranen loopt'. „Maar dan moet je wel weten dat het fes tival dit jaar al gauw zo'n twee ton kost. Dat moet weer wel terug komen uit de kaart- en drankver koop. Komen we tekort, dan wordt het bijpassen uit eigen pri- vé-zak." Hrieps weet zich gesteund door een trouwe schare sponsors, al met al bijna honderd bedrijven. Een kwart van die bedrijven stelt gratis materiaal beschikbaar. De rest draagt geld bij. „Relatief klei ne bedragen. Maar dat is wel de basis waar we op draaien." Het fes tival staat bekend om de hoge bierconsumptie. Maar denk niet dat Kramer hele dagen in het café zit. Hij werkt als monteur bij de Veiligheidsregio. De rest van zijn tijd gaat vrijwel volledig op aan Hrieps, het jaar rond. „Ik ga me nu alweer druk maken over vol gend jaar. Want wil je bands be taalbaar houden, dan moet je die zo vroeg mogelijk contracteren." Waar Kramer ook komt, overal zet hij Hrieps in de schijnwerper. Daarvoor rijdt hij in een grote, met reclame beplakte transport bus, die ook als camper wordt ge bruikt. Met zijn vrouw doet hij er andere festivals mee aan, niet al leen als bezoeker, ook om zijn ei gen festival te promoten. „Want: Hrieps, dat doe je niet, dat ben je!" GRIJPSKERKE - Meer dan dertig bands, verdeeld over vijf enorme feesttenten. Dat is Hrieps 2015, eens zo groot als de vorige editie, en met meer muzieksmaken dan ooit. Eén van de vele topattracties is het Duitse Stahlzeit, de ultieme Ramstein-tribute act. De band be looft de hardrocktent op de kop te zetten met een spectaculaire vuur show. Nieuw op Hrieps is de Rockabilly tent. Hoofdact daar is Liptease dat afgelopen jaar groots doorbrak als finalist van Holland's Got Talent. In de twee grootste tenten draaft de crème de la crème van Neder lands boerenrock-scene op: stam pende feest- en geinmachines als Bökkers (de 'nieuwe Normaal'), Mooi Wark (de 'Drenthse Surren der'), Plork De Aannemers, Band Zonder Banaan en WC Ex perience. Als altijd met Bevelands dialectband Surrender in de fina le. En dan is er nog een vijfde tent, met 's avonds Apres Ski-hoempa- pamuziek van dj Willem, en 's middags onder meer de publieks lievelingen van Omroep Zee- land's Beste Zeeuwse Cover ver kiezing: Duts'n, Maet 4 en Reds- carves, omlijst door Nytrox, Deze Zeeuwse Band en The Black Car rots. En dat zijn dan nog maar enkele van de vele muzikale attracties. Verspreid over de vijf tenten tre den vanaf twee uur 's middags nog zo'n twintig andere bands op. Zoals Pepi Peterson, furore makend als de Europese Tina Tur ner. Ze staat in één van de twee hoofdtenten. Daar treden ook imi tators op van Frans Bauwer, André Hazes en Anouk. In de Hardrocktent spelen tribute- bands, gewijd aan AC/DC, Motörhead, Guns 'n Roses (ge broeders Slager met Andrew Elt) en Slayer, omlijst door Hot Fuzz en Raiders of the Lost Rock. In de Rockabilly tent wordt Lip tease vooraf gegaan door een inter nationaal programma: Baby Face Nelson, Walter Broes Mercena ries, Mark Keely's Good Rockin Tonight, Betty's Doghouse en de Walcherse sóMatic's. Met zijn als camper ingerichte transportbus bezoekt organisator Hugo Kramer de andere festivals om reclame te maken voor Hrieps. foto Lex de Meester Oalles Ruumer door Henk Postma op Hrieps Hrieps-animator Hugo Kramer Hrieps is op zaterdag 2 mei van 14.00 tot 1.00 uur op de hoek van de Middelburgseweg en de Pop- pendamseweg bij Grijpskerke. Busmaatschappij AMZ laat er in heel Zeeland, en zelfs Bergen op Zoom, speciale bussen voor rij den. Heen en terug samen een tientje; passagiers krijgen twee gratis consumptiebonnen. Zestien bussen zitten al vol. Het garandeert dat al meteen bij aan vang flink wat publiek op het festi val is. Wie er snel bij was, telde voor een toegangskaart maar 20 euro neer. Momenteel kost de toegang 25 eu ro, vanaf maart 30 euro en op de festivaldag 35 euro, mochten er dan nog kaarten zijn. Zo ligt Hrieps erbij op zaterdag 2 mei. In de vijf tenten treden die dag 31 bands op, verspreid over zes podia.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 43