Heel gezellig in de taxibus naar school De Sprienke wil kinderen met beperkingen zo veel mogelijk zelfstandigheid geven. De Goese school bestaat 20 jaar. 44 Ze moeten leren vragen, omdat ze dat in de maatschappij ook nodig hebben 32 ZEELAND SPECIAAL ONDERWIJS Naam: Maarten Eijsackers Leeftijd: 27 Woonplaats: Middelburg Acht jaar lang reisde Maarten da gelijks met een taxibusje vanuit zijn woonplaats Lamswaarde naar Goes. Drie kwartier heen en drie kwartier terug. „Ik vond het altijd heel gezellig", blikt hij terug. „We hadden een hele leuke chauffeur. Je bouwt een band op met el kaar." Maarten zit in een rolstoel, omdat hij met een open rug geboren is. Als kind ging hij naar een gewo ne basisschool, maar kreeg toen wel begeleiding van een medewer ker De Sprienke. „Ik kon niet mee komen met mijn vrienden en vriendinnen. Vanwege mijn leer- achterstand was het beter om naar het voortgezet speciaal on derwijs te gaan." Maarten denkt met plezier terug aan zijn tijd op De Sprienke. „Het zwemmen in het zwembad van de school vond ik altijd heel leuk. Het was ontspannend om even uit de rolstoel te kunnen." Leraar Huib Koel was één van Maartens favorieten. „Hij is een aardige man die altijd veel geduld met me had. Hij nam de tijd om dingen uit te leggen en was altijd in voor een grapje. Hij regelde sta ges voor me en leerde me plan nen. Ik weet nog goed dat ik alles moest opschrijven in mijn agen da. Daar heb ik nu nog steeds veel aan." De Zeeuws-Vlaming woont nu in een begeleide woonvorm in Mid delburg. Hij werkt op de sociale werkplaats van Orionis in Vlissin- gen. „Ik soldeer daar printplaten. Die worden bijvoorbeeld gebruikt voor borden van tankstations." Hoewel Maarten blij is dat hij werk heeft, vindt hij het jammer dat hij niet in zijn vakgebied werkt. Tijdens zijn schoolperiode op De Sprienke leerde hij onder meer over techniek en houtbewer king. „Ik liep stage bij Poppe Be drijfswagens. Ik vond het mooi om in een garage te werken. Vrachtwagens zijn mijn passie. Ik hoop dat ik ooit nog eens iets in die richting kan doen." GOES - Geen enkele school in Zee land heeft zo'n diverse groep leer lingen als De Sprienke in Goes. Op de mytylschool zitten kinde ren met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking of een langdurige ziekte. Ze krijgen er onderwijs, revalidatie, zorg en be geleiding. De ene leerling knokt voor een vmbo-diploma, een an der wordt voorbereid op een be taalde baan, terwijl ernstig gehan dicapten piepkleine stapjes zetten in de dagbesteding. 8.30 uur Drukte op en rondom het plein. Tientallen witte busjes, die leer lingen vanuit alle hoeken van Zee land opgehaald hebben, staan ge parkeerd voor de school. Leerlin gen worden het gebouw in gere den. Een groepje jongens speelt een potje voetbal op het plein. De jongen in de rolstoel doet ook mee. Hij is keeper. 9.00 uur „S-A-H-K-F..." De twaalfjarige Ali Celiktas dreunt de letters op die op zijn scherm verschijnen. Tege lijkertijd drukt hij ze in op zijn toetsenbord. Om ervoor te zorgen dat hij niet spiekt, ligt er een thee doek over zijn handen. Ali zit in de groep die leerlingen voorbe reidt op een baan. „Eigenlijk leren ze al typen in de onderbouw, maar veel leerlingen hebben er nog moeite mee. Daarom oefenen we extra", zegt juf Niesje Bakker. Ali heeft drie fouten gemaakt, geeft de computer aan. Dat zijn er drie te veel en dus begint de oefe ning opnieuw. Hij zucht eens diep. „Dit is echt heel moeilijk." 9.30 uur De leerlingen van de dagbeste ding zitten in een kring. Lerares Sietske Nieuwenhuize zingt een liedje om de dag te beginnen. „Goede donderdag, goede donder dag, goede donderdag allemaal." Eén voor één gaat ze de kinderen langs om ze te begroeten. Voor Maurits Koppejan, een blonde jon gen die in een elektrische rolstoel zit, is dat een hele uitdaging. Toch lukt het hem om zijn vuistje in de hand van zijn lerares te druk ken. Naast Maurits zit een verzorg ster, die hem constant helpt. Ze zorgt onder meer dat hij genoeg sondevoeding krijgt. „Deze leer lingen zijn ernstig meervoudig be perkt", legt Nieuwenhuize uit. „Ze hebben een heel laag niveau. De kinderen leren met hun eigen doelen. Ze leren kiezen en ze le ren foto's en materialen herken nen. Anderen werken aan hun woordenschat. Muziek vinden ze allemaal leuk." Dat blijkt even la ter wel. Ieder kind mag een hoofd deksel uitkiezen bij het volgende liedje. Carola krijgt het hoedje op en schatert het uit. „Mag ik er even langs?", zegt de computer op de rolstoel van Ernst, die het klaslokaal komt bin nenrijden. Hij kan niet praten, maar met een druk op de knop laat hij toch weten wat hij wil. „We willen deze leerlingen zo zelfstandig mogelijk maken", zegt lerares Catrien de Jonge uit. „Dus gaan we niet automatisch aan de kant. Ze moeten leren vragen, om dat ze dat in de maatschappij ook nodig hebben." De Jonge geeft les aan ernstig gehandicapte leerlin gen in de leeftijd van 15 tot 18 jaar. „Ze functioneren op het ni veau van 3- tot 5-jarigen." Ook hier leren alle leerlingen op hun eigen niveau. De doelen van de kinderen hangen aan de muur. De één leert sneller eten, de an der leert om de juf te herkennen en een volgende leert hoe hij rus tig met een bal moet spelen. In de hoek van het lokaal staat een bed. „Eén van onze leerlingen krijgt elke dag twee keer een epi- Maarten Eijsackers (27) zat acht jaar op De Sprienke. Ook met beperking kun je sprankelen door Cornelleke Blok Catrien de Jonge, lerares 10.30 uur Abigaila Vermare (14) wil haar vmbo-diploma halen op De Sprien ke. „Ik wil later graag in de zorg werken." foto's Marcelle Davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 32