Rabo bedrijft politiek met angstscenario hypotheekrente ECONOMIE 13 Het voordeel voor de chauffeur is dat je niet op een opstapplaats hoeft te wachten Taxi-app Uber ligt onder vuur. Taxify springt in het gat. Maar dan zonder chauffeurs als 'moderne slaven'. DEN HAAG - Heeft taxi-app Uber zichzelf in de voet geschoten door een te hoge vergoeding te vragen en door illegale concurrentie te fa- ciliteren via Uberpop? Het is mis schien nog wat vroeg om tot die conclusie te komen, maar de app Taxify presenteert zich intussen als een serieuze uitdager van Uber. „Prima dat dit gebeurt. In het systeem van Uber werken chauffeurs als een soort moderne slaven", zegt hoogleraar economi sche innovatie Henk Volberda. Afgelopen week stapte een groep Rotterdamse taxichauffeurs op bij Uber. Ze hebben genoeg van de door de rechter verboden concur rentie via UberPop. En ze vinden de vergoeding van 20 procent van de totale ritprijs die ze bij Uber betalen veel te hoog. Bij Taxify be talen ze 1,50 euro per rit. Nederland is het achtste land waar de van oorsprong Estse app wordt gebruikt. Matthijs Draijer van Taxify: „Het gaat heel hard. We voeren gesprekken met chauf feurs in Den Haag, Maastricht, Arnhem, Eindhoven, Groningen en Utrecht. Ons doel is nu binnen enkele maanden landelijke dek king te hebben. Toen we twee we ken geleden in Amsterdam begon nen, hadden we nog voor ogen om binnen zes maanden in de he le Randstad actief te zijn." Uber werd bij de introductie in Neder land enkele jaren geleden, gezien als een exponent van de moderne deeleconomie. Volberda: „We zien nu dat we naïef zijn geweest. Die mooie principes van die deel economie met termen als duur zaamheid en eerlijk delen, verber gen een nieuwe vorm van kapita lisme. Het gaat om keiharde busi ness die in het geval van Uber ten koste gaat van het inkomen van de chauffeurs. Ze moeten een hoog percentage betalen waar door sommige chauffeurs ineens onder het bestaansminimum zit ten, terwijl die vergoeding gaat naar de slimme jongens in San Francisco die de app zijn be gonnen. Door de komst van Taxify zie je dat er alweer I f een aanval IVJyvll y wordt ingezet op deze vorm van uitbuiting. Dit kon het imago van Uber wel eens flink aantasten." Directeur en taxichauffeur Frans Schutte van het Amsterdamse taxibedrijf Aemstel Taxi Amster dam heeft met zijn tweehonderd chauffeurs als eerste gekozen voor Taxify. Wie de app gebruikt, ziet als het goed is binnen vijf minu ten een auto verschijnen. „Het voordeel voor de chauffeur is dat je niet op een opstapplaats hoeft te wachten. Daarbij is het bedrag dat je per rit betaalt veel lager dan bij Uber. Voor het bedrijf is het ook een enorme besparing, want we hoeven niet 24 uur per dag een centrale te bemannen." Volgens Hubert Andela, secretaris van branchevereniging Konink lijk Vervoer Nederland, is de snel le opkomst van Taxify een gevolg van het feit dat 'UberPop de chauf feurs van Uber voor de voeten loopt'. „Je ziet dat er veel in ont wikkeling is, dat er ook lokale apps bestaan zoals bij voorbeeld in Deventer. Zo'n plaatselijke app is handig als je een taxi zoekt als je een avond wilt gaan stappen. Taxivervoer is plaatsgebonden. Ik ben niet bang voor een kakofonie van bestelapp's voor taxi's." Matthijs Draijer zegt te staan voor de kwaliteit van zijn dienst Taxi fy. „We spreken eerst alle chauf feurs die voor ons willen rijden. Ze moeten alle benodigde papie ren hebben. Klanten kunnen hun chauffeur ook een cijfer geven zo dat we uiteindelijk een dienst krij gen met de beste chauffeurs en de beste auto's. Het was niet onze op zet om de concurrentie met Uber aan te gaan. Maar in de praktijk is dat wel wat er gebeurt." Volberda verwacht dat Uber zich niet zomaar gewonnen geeft. „Ze hebben diepe zakken, met de mil jarden van Google en Goldman Sachs. De komst van deze concur rent zou wel eens een einde kun nen maken aan de uitwassen, in afwachting van meer reglemente ring door de overheid." Tenminste, daarmee dreigde fi nancieel bestuurder Bert Brug- gink van Rabobank in het Finan- cieele Dagblad. De reden: banken moeten steeds hogere buffers aan leggen. Die moeten voorkomen dat wanneer de bank in proble men komt - zoals SNS Reaal over kwam - de rekening bij de belas tingbetaler belandt. Is dat dreigement reëel? Eigenlijk niet. Als het wél reëel is, dan gaat de hypotheekrente maar een beet je omhoog. Dat zegt Harald Be- nink, hoogleraar banking and fi nance in Tilburg. Hij wijst erop dat verzekeraars, pensioenfond sen en buitenlandse banken steeds meer interesse tonen in de Nederlandse hypotheekmarkt. Die concurrentie heeft eerder tot gevolg dat hypotheken goedkoper worden, in plaats van duurder. Dat banken hogere buffers aan Rabobank is niet de eerste die zijn klanten dreigt met hogere lasten. ING deed dat in oktober 2014 ook al moeten houden, zit ze niet lek ker. Dat bleek vorig jaar oktober al toen Ralph Hamers, de hoogste baas van ING, eveneens via het Fi- nancieele Dagblad, zei dat de hy potheekrente door die extra buf fers niet omlaag gaat. Het dreigement van de Rabobank is niet nieuw. Banken laten de klanten opdraaien voor de hogere buffers door lenen duur te ma ken. Dat het een beetje duurder kan worden, snapt Benink wel. Als je voor elke uitgeleende euro straks hogere buffers moet aanhouden, moet dat betaald worden. Dege nen die het bufferkapitaal ver schaffen, willen beloond worden voor het risico. Stel: Rabobank financiert een hy potheek van 100.000 euro nu met 4000 euro eigen geld van de bank en 96.000 euro geleend geld. Door de hogere buffers stijgt het aandeel eigen geld naar 5000 eu ro. Dat is maar een fractie van de hypotheeksom en zal dus niet lei den tot een forse rentestijging. Ra bobank wil, net als de andere ban ken, van die hoge buffereisen af. Dat doet de bank door de eigen klanten nu vooral de gordijnen in te jagen. De kans dat de hypotheek rente eerder daalt dan stijgt, is groot door de toegenomen concurrentie BUFFERS BIJ DE BANK DINSDAG 3 FEBRUARI 2015 Frans Schutte, Taxify-chauffeur Taxichauffeur Frans Schutte werkt met de app Taxify. foto Dingena Mol/HH lii kt al voorbij Revolutie Uber door Wilko Voordouw ANALYSE HYPOTHEEKRENTE door Chris van Alem UTRECHT - Klanten met een Rabo- hypotheek sloeg het gisteren koud om het hart: de hypotheekrente gaat fors omhoog! Nederlandse banken hebben nu 3,5 procent eigen vermogen op elke euro die is uitgeleend. De meerderheid van de Tweede Ka mer én minister Dijsselbloem van Financiën wil dat verhogen naar 4 procent. Daarnaast wil de Financial Stability Board (waarin de twintig grootste economieën vertegenwoordigd zijn) dat banken vanaf 2019 nog meer extra buffers aanleggen. Rabobank wil zijn hypotheekporte feuille verkopen aan beleggers van wege de hoge buffereisen. Beleg gers willen ook verdienen aan hy potheken, dus gaat de hypotheek rente omhoog.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 13