Rabo bedrijft politiek met angstscenario hypotheekrente
ECONOMIE 13
Het voordeel voor
de chauffeur is
dat je niet op
een opstapplaats
hoeft te wachten
Taxi-app Uber ligt onder vuur. Taxify springt in het gat. Maar
dan zonder chauffeurs als 'moderne slaven'.
DEN HAAG - Heeft taxi-app Uber
zichzelf in de voet geschoten door
een te hoge vergoeding te vragen
en door illegale concurrentie te fa-
ciliteren via Uberpop? Het is mis
schien nog wat vroeg om tot die
conclusie te komen, maar de app
Taxify presenteert zich intussen
als een serieuze uitdager van
Uber. „Prima dat dit gebeurt. In
het systeem van Uber werken
chauffeurs als een soort moderne
slaven", zegt hoogleraar economi
sche innovatie Henk Volberda.
Afgelopen week stapte een groep
Rotterdamse taxichauffeurs op bij
Uber. Ze hebben genoeg van de
door de rechter verboden concur
rentie via UberPop. En ze vinden
de vergoeding van 20 procent van
de totale ritprijs die ze bij Uber
betalen veel te hoog. Bij Taxify be
talen ze 1,50 euro per rit.
Nederland is het achtste land
waar de van oorsprong Estse app
wordt gebruikt. Matthijs Draijer
van Taxify: „Het gaat heel hard.
We voeren gesprekken met chauf
feurs in Den Haag, Maastricht,
Arnhem, Eindhoven, Groningen
en Utrecht. Ons doel is nu binnen
enkele maanden landelijke dek
king te hebben. Toen we twee we
ken geleden in Amsterdam begon
nen, hadden we nog voor ogen
om binnen zes maanden in de he
le Randstad actief te zijn." Uber
werd bij de introductie in Neder
land enkele jaren geleden, gezien
als een exponent van de moderne
deeleconomie. Volberda: „We
zien nu dat we naïef zijn geweest.
Die mooie principes van die deel
economie met termen als duur
zaamheid en eerlijk delen, verber
gen een nieuwe vorm van kapita
lisme. Het gaat om keiharde busi
ness die in het geval van Uber ten
koste gaat van het inkomen van
de chauffeurs. Ze moeten een
hoog percentage betalen waar
door sommige chauffeurs ineens
onder het bestaansminimum zit
ten, terwijl die vergoeding gaat
naar de slimme
jongens in San
Francisco die
de app zijn be
gonnen. Door
de komst van
Taxify zie je
dat er alweer
I f een aanval
IVJyvll y wordt ingezet
op deze vorm van uitbuiting. Dit
kon het imago van Uber wel eens
flink aantasten."
Directeur en taxichauffeur Frans
Schutte van het Amsterdamse
taxibedrijf Aemstel Taxi Amster
dam heeft met zijn tweehonderd
chauffeurs als eerste gekozen voor
Taxify. Wie de app gebruikt, ziet
als het goed is binnen vijf minu
ten een auto verschijnen. „Het
voordeel voor de chauffeur is dat
je niet op een opstapplaats hoeft
te wachten. Daarbij is het bedrag
dat je per rit betaalt veel lager dan
bij Uber. Voor het bedrijf is het
ook een enorme besparing, want
we hoeven niet 24 uur per dag
een centrale te bemannen."
Volgens Hubert Andela, secretaris
van branchevereniging Konink
lijk Vervoer Nederland, is de snel
le opkomst van Taxify een gevolg
van het feit dat 'UberPop de chauf
feurs van Uber voor de voeten
loopt'. „Je ziet dat er veel in ont
wikkeling is, dat er ook lokale
apps bestaan zoals bij voorbeeld
in Deventer. Zo'n plaatselijke app
is handig als je een taxi zoekt als
je een avond wilt gaan stappen.
Taxivervoer is plaatsgebonden. Ik
ben niet bang voor een kakofonie
van bestelapp's voor taxi's."
Matthijs Draijer zegt te staan voor
de kwaliteit van zijn dienst Taxi
fy. „We spreken eerst alle chauf
feurs die voor ons willen rijden.
Ze moeten alle benodigde papie
ren hebben. Klanten kunnen hun
chauffeur ook een cijfer geven zo
dat we uiteindelijk een dienst krij
gen met de beste chauffeurs en de
beste auto's. Het was niet onze op
zet om de concurrentie met Uber
aan te gaan. Maar in de praktijk is
dat wel wat er gebeurt."
Volberda verwacht dat Uber zich
niet zomaar gewonnen geeft. „Ze
hebben diepe zakken, met de mil
jarden van Google en Goldman
Sachs. De komst van deze concur
rent zou wel eens een einde kun
nen maken aan de uitwassen, in
afwachting van meer reglemente
ring door de overheid."
Tenminste, daarmee dreigde fi
nancieel bestuurder Bert Brug-
gink van Rabobank in het Finan-
cieele Dagblad. De reden: banken
moeten steeds hogere buffers aan
leggen. Die moeten voorkomen
dat wanneer de bank in proble
men komt - zoals SNS Reaal over
kwam - de rekening bij de belas
tingbetaler belandt.
Is dat dreigement reëel? Eigenlijk
niet. Als het wél reëel is, dan gaat
de hypotheekrente maar een beet
je omhoog. Dat zegt Harald Be-
nink, hoogleraar banking and fi
nance in Tilburg. Hij wijst erop
dat verzekeraars, pensioenfond
sen en buitenlandse banken
steeds meer interesse tonen in de
Nederlandse hypotheekmarkt.
Die concurrentie heeft eerder tot
gevolg dat hypotheken goedkoper
worden, in plaats van duurder.
Dat banken hogere buffers aan
Rabobank is niet de eerste
die zijn klanten dreigt met
hogere lasten. ING deed
dat in oktober 2014 ook al
moeten houden, zit ze niet lek
ker. Dat bleek vorig jaar oktober
al toen Ralph Hamers, de hoogste
baas van ING, eveneens via het Fi-
nancieele Dagblad, zei dat de hy
potheekrente door die extra buf
fers niet omlaag gaat.
Het dreigement van de Rabobank
is niet nieuw. Banken laten de
klanten opdraaien voor de hogere
buffers door lenen duur te ma
ken.
Dat het een beetje duurder kan
worden, snapt Benink wel. Als je
voor elke uitgeleende euro straks
hogere buffers moet aanhouden,
moet dat betaald worden. Dege
nen die het bufferkapitaal ver
schaffen, willen beloond worden
voor het risico.
Stel: Rabobank financiert een hy
potheek van 100.000 euro nu met
4000 euro eigen geld van de bank
en 96.000 euro geleend geld.
Door de hogere buffers stijgt het
aandeel eigen geld naar 5000 eu
ro. Dat is maar een fractie van de
hypotheeksom en zal dus niet lei
den tot een forse rentestijging. Ra
bobank wil, net als de andere ban
ken, van die hoge buffereisen af.
Dat doet de bank door de eigen
klanten nu vooral de gordijnen in
te jagen.
De kans dat de hypotheek
rente eerder daalt dan
stijgt, is groot door de
toegenomen concurrentie
BUFFERS BIJ DE BANK
DINSDAG 3 FEBRUARI 2015
Frans Schutte, Taxify-chauffeur
Taxichauffeur Frans Schutte werkt
met de app Taxify. foto Dingena Mol/HH
lii kt al voorbij
Revolutie Uber
door Wilko Voordouw
ANALYSE
HYPOTHEEKRENTE
door Chris van Alem
UTRECHT - Klanten met een Rabo-
hypotheek sloeg het gisteren koud
om het hart: de hypotheekrente
gaat fors omhoog!
Nederlandse banken hebben nu
3,5 procent eigen vermogen op
elke euro die is uitgeleend. De
meerderheid van de Tweede Ka
mer én minister Dijsselbloem van
Financiën wil dat verhogen naar
4 procent.
Daarnaast wil de Financial Stability
Board (waarin de twintig grootste
economieën vertegenwoordigd
zijn) dat banken vanaf 2019 nog
meer extra buffers aanleggen.
Rabobank wil zijn hypotheekporte
feuille verkopen aan beleggers van
wege de hoge buffereisen. Beleg
gers willen ook verdienen aan hy
potheken, dus gaat de hypotheek
rente omhoog.