GAFAnomics, wat leren we er van? VERDIEPING 11 Concurrenten of niet, samen leggen de Grote Vier de basis voor een nieuwe manier van geld verdienen. Wat doen zij beter dan wij? Facebook tenties te personaliseren en door analyses van consumentengedrag te maken en die ook te gebruiken om andere bedrijven te adviseren." Sociaal netwerk Google+ is daarentegen nooit doorgebroken bij het grote publiek. „Het kan zijn dat ze dat in de lucht hou den voor het geval mensen massaal vin den dat Facebook te ver gaat met het schenden van de privacy en serieus naar een alternatief gaan kijken", zegt Tabarki. „Maar dat is een aanname." Facebook onderzocht weliswaar de intro ductie van een eigen telefoon, maar lijkt in plaats daarvan nu in te zetten op het verbeteren van de Facebook-app voor de mobiele telefoon. „Maar het zou logisch zijn als Facebook alsnog met een hard warepartij in zee zou gaan", denkt Tabar ki. Zo heeft Google ook geen eigen tele foon, maar maakt samen met elektronica fabrikant Motorola de Nexus. Het is alom bekend dat aan een koopknop op Face book wordt gewerkt, in navolging van Ap ple Pay en Google Wallet, waarmee bij de concurrenten Apple en Google op inter net kan worden afgerekend. De 'bende van vier' mag wat Joost Schelle- vis van techwebsite Tweakers betreft wor den uitgebreid met Microsoft. Zoekmachi ne Bing van Microsoft is in Europa welis waar verre van populair, maar doet het in Amerika best goed, betoogt hij. „Zolang 90 procent van de desktopcomputers we reldwijd nog op Windows draait, zou ik het bedrijf zeker nog niet afschrijven. Ver geet niet dat het bedrijf een gigantisch aandeel heeft in de markt van de bestu ringssystemen." Microsoft is bovendien onderweg weer hip te worden, denkt Schellevis. Onder meer door Windows 10 gratis weg te ge ven en met de introductie afgelopen maand van de HoloLens (een headset voor het weergeven van hologrammen), voert Schellevis aan. „Ze vechten zich te rug in de publiciteit." Trendwatcher Farid Tabarki houdt het voorlopig bij de grote vier. De volgende slag tussen die techgiganten zal die om het digitale huis zijn, verwacht hij. „Goog le kocht al digitale thermostaat Nest en ook Apple deed een aantal interessante in vesteringen op dat vlak, bijvoorbeeld Beats Electronics, bekend van de koptele foons en speakersystemen." De vier mogen eikaars concurrenten zijn, maar ze hebben elkaar ook nodig. Elk voor zich had het alleen niet tot gigant kunnen schoppen. Zo heeft Apple intussen welis waar afscheid genomen van Google Maps, maar was de iPhone zonder die kaarten waarschijnlijk nooit het succes geworden dat het nu is. Om nog maar te zwijgen van de filmpjes van YouTube, ook van Google. Google, Apple, Facebook en Amazon. Vier bedrijven die samen net zo veel geld ver dienen als een land als De nemarken. Met dat verschil dat de Denen met tien keer zo veel zijn als de vier internetgiganten. De grote vier doen iets héél erg veel beter dan een gemiddeld Deens bedrijf. Maar wat dan precies? Het Franse bu reau Fabernovel bedacht er een woord voor: GAFAnomics. GAFA is een in Frank rijk verzonnen afkorting die gevormd wordt door de eerste letter van de vier bedrijven. GAFAnomics staat volgens de bedenkers voor een compleet nieuwe be nadering van de markt. Een benadering waar andere bedrijven heel veel van kun nen leren. Les 1: Grenzen bestaan NIET Of je nou in Boston of Boedapest woont, in Breda of Bangalore: het is de vier in ternetbedrijven in principe om het even. Hun diensten trekken zich niets aan van culturen, grenzen en beperkin gen. Van de ruim 3 miljard aardbewo ners die toegang hebben tot internet, ge bruiken er 1,4 miljard Google. Bijna net zoveel mensen hebben een Facebook- account. Is dat genoeg? Nee. Projecten als Internet.org (Facebook) en Google Loon moeten er voor zorgen dat de 4 miljard mensen die nog geen internet hebben, dat rap krijgen. Erg nobel, maar ook erg profijtelijk, op de lange termijn. Les 2: Het gaat NIET om winst Het bedrijf dat deze les tot in de perfec tie uitvoert, is Amazon. De omzet van dat bedrijf klimt sinds de oprichting ge staag. In 2004 verkocht het bedrijf voor ongeveer 7 miljard dollar, inmiddels is dat meer dan het tienvoudige. De winst echter is in al die jaren niet gestegen. Die was in 2004 ongeveer nul, en in de jaren daarna ook. Al het geld dat Ama zon binnenhaalt, wordt geïnvesteerd in nieuwe manieren om nóg meer klanten te binden, of om klanten nog méér te binden. Ook bij tegenslag is dit de koers. Toen Apple in 1999 in de problemen zat, zocht topman Steve Jobs de oplossing niet in de cijfertjes. „Het medicijn voor Apple is niet kostenbesparing. Het medi cijn is innovatie." Les 3: het gaat NIET om het product Vroeger had een bedrijf een product, plakte daar een marge op en verdiende zo zijn geld. Google en Facebook bereke nen hun winst niet per product, maar per klant. Idee daarachter is dat wensen en producten anno 2014, en zeker anno 2020, in no time veranderen. Denk aan Hyves, denk aan MSN. Het eerste doel is daarom een relatie op te bouwen met de klant, met mooie gratis diensten sympa thie en verbondenheid op te wekken bij zo veel mogelijk mensen. Pas daarna kan gedacht worden aan cashen. Telkens weer moet de klant ver rast worden met diensten waarvan hij het bestaan niet kon vermoeden, maar waar hij wel graag gebruik van maakt. Veel meer dan bij andere bedrijven zijn het dan ook ontwikkelaars die de loon lijst van de GAFA bemannen. „Google leeft een paar jaar in de toekomst en stuurt de rest van ons af en toe bericht jes", zei iemand daar ooit over. ff y - —v."* mei 2012 38 nu 75,91 DINSDAG 3 FEBRUARI 2015 een bende van door Sander van Mersbergen Van links naar rechts: Jeffrey Bezos (baas van Amazon), Tim Cook (Apple), Larry Pa ge (Google), Mark Zuckerberg (Facebook).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 11