De gehele wereld lijkt vergaan, op Almere na Eerlijkheid marcheert altijd DIZZIE 27 GRIMM José Vriens over romantische boeken Liefdesverklaring aan de Duitse taal Dizzie-leden volgen en mooie titels ontdekken muziek?" Na de eerste bestraling besloot hij: popmuziek, Sky Radio, ook al omdat je dan weet dat na twee liedjes de behande ling afgelopen is. „Ik had echt geen zin in John Cage, Mahler of zelfs Mozart. In zo'n situatie gaat snobisme heel erg tegen je werken. Ik ben allerlei dingen gaan her zien. Wat vind ik nu eigenlijk echt mooi?" Wat betreft het schrijven, vertelt hij, kreeg hij het inzicht dat hij zich misschien moest concentreren op wat hij écht goed kan. Ver tellen en dialogen. „Dit boek kon heel goed zonder allerlei filo sofische observaties en uitwijdingen over van alles en nog wat. Ik ben gaan herschrij ven, puur op de kracht van het verhaal. Lie ver dan een indrukwekkend literair mees terwerk wilde ik gewoon een pakkend boek schrijven." Juliette gaat over de 19-jarige talentvolle te kenaar Robbie Morris. Hij wordt verliefd op fotografe Juliette en vertrekt in haar kiel zog van Bergen naar Amsterdam. Daar gaat hij als illustrator van de dagelijkse columns van de oudere journalist Breukhout, zijn mentor, aan het werk voor de grootste krant van Nederland. Het verhaal speelt zich afin de jaren zeven tig. „Over Juliette heb ik een hoop lof gekre gen, maar er waren een paar mensen die vonden dat er te veel seks in zit. Waarte gen ik me alleen kon verdedigen door te zeggen: het was de tijd. Een revolutionaire tijd. De pil was net uitgevonden, aids be stond nog niet en mensen wilden zich ont worstelen aan de stuffiness van de jaren vijf tig. Dus die orgie die ik beschrijf, dat ge beurde toen overal. Ook de drugs. De vol wassenen van nu waren de kinderen van toen. Ik was 15, liep een keer 's morgens bij de Franse les binnen en zeker vijf leerlin gen hadden al een lsd-trip genomen. Ik vond het allemaal wel spannend, er gebeur de een hoop." Hoewel hij de 'afdeling hip pie' benauwend vond. In Juliette steekt hij er de draak mee. „Als mensen in een cirkel in kleermakerszit een joint laten rondgaan en na een paar trekjes iedereen tegen el kaar begint te zeggen hoe ontzettend mooi de ander is... Kom op, nou nee. Dat ging er bij mij niet in." De ober onderbreekt. Terwijl hij Thé Lau een Bloody Mary voorzet. „Ik heb geen ka ter", zegt hij. Opstarten dan? „Opstarten ze ker!" Waar waren we gebleven? Hij lacht als hij ter sprake brengt hoe de excentrieke Breukhout het verhaal binnenwandelde. „Ik zat te juichen achter mijn computer." Hij heeft nog een middag met Bert Wagen dorp van De Volkskrant gepraat om meer te weten over zijn be roep. „Ik heb er wel bij verteld dat mijn personage géén columnist van Volkskrant of NRC is." Breukhout is gebaseerd op Jip Gol- steijn, de popscribent van De Tele graaf en Jan Eikelboom, de vader van de oude drummer van The Scene. In Juliette zit ook popfoto grafe Patricia Steur en Robbie, in derdaad, losjes op hemzelf geënt. Waarbij hij wel wil aantekenen dat Robbie later in het boek, als hij heel gewelddadig wordt, totaal niet overeenkomt met de schrij ver. Guitige blik: „Dat is histo risch niet correct." Juliette, wordt, als het aan hem ligt, alsnog een hit. Daar gaat Thé Lau de komende tijd alles aan doen. Hij gaat het verhaal voorle zen voor een luisterhoek en trekt langs de theaters met de schrij verskaravaan Saint Amour. Toekomst is een onzeker begrip geworden. Ja, hij is aan het schrijven en nee, geen roman. „Korte verhalen." En natüürlijk heeft dat te maken met zijn per spectief. „Ik heb geen idee hoe lang ik heb." Hij heeft een vervelende tijd achter de rug. „Ten eerste die kerstperiode. De hele we reld ligt plat en zelf kom je ook noodge dwongen tot stilstand. En dan die bronchi tis. Voor hetzelfde geld is het toch de kan ker. Nu begint de wereld weer in beweging te komen." Hij veert op. „Het klinkt misschien als een absurd doel, maar in augustus is er een ten nistoernooi in mijn geboortedorp. Mijn ouders hadden een tennispark in Bergen. Mijn ambitie is om mee te doen." Laatst heeft hij een uur met Richard Krajicek op de baan gestaan en een uur met Kim Clus ters. „Dat heeft me intens gelukkig ge maakt. Ben je weieens op Wimbledon ge weest, vroeg Kim. Dat gaat ze nu voor mij regelen." Hij probeert scherp te kiezen nu. „Tegen zin is geen goed medicijn. Ik moet het wel leuk vinden. Het enige wat ik jammer vind, is dat ik dat besef niet twintig jaar ge leden al had." JULIETTE Nadat Renate Dorrestein (1954) een paar jaar geleden werd getrof fen door een writer's block ging ze in op het aanbod van de ge meente Almere om stadsschrijver te worden. Het ging weer wat be ter en ander behang zou zomaar het laatste zetje in de goede rich ting kunnen geven. Het heeft gewerkt. Ze schreef daar een nieuwe roman. In haar typerende, vlotte stijl met grim mige randen. In Weerwater ver gaat de wereld, op Almere na. Wie daar op die fatale zomeroch tend is (veel forenzen zijn in 't Gooi en Amsterdam aan het werk, de burgemees ter en vele anderen zijn op vakantie), komt er na enige tijd van ongeloof achter dat alleen Almere nog bestaat. Er hangt 'een sinistere ring van mist' om de stad. Wie erin stapt, lost op. Telefoonver keer is uitgevallen, elektri citeit is er niet meer. Dus ook geen internet. Achter de mist is waarschijnlijk niets meer. Almere is er nog, maar de stad is geïso leerd. Met dit prikkelende idee weet Renate Dorres tein wel raad. Almere of all places, het lachertje on der de Nederlandse plaat sen. Ja, lach maar, Almere is er nog. En wij? Ze voert zichzelf onder ei- gen naam op. Als Renate Dorres tein, de stadsschrijver. Ze neemt haar taak serieus op en doet in de vorm van de roman Weerwater verslag van hoe de Almeerders het isolement proberen te overle ven. Als het besefis doorgedron gen dat er mogelijk nooit meer iets anders zal zijn dan deze stad, worden systemen opgezet om voedsel te verdelen. Ook de socia le structuur gaat op de kop. Ieder een wordt verdeeld over Naaste Families. De weinige mannen moeten in de lichamelijke behoef ten van de vrouwen voorzien. Ook al omdat er voor de toekomst van Almere kinderen moeten ko men. Al snel blijkt dat alle vrouwen onvrucht baar zijn. Tot er na drie jaar opeens een baby van een halfjaar op duikt. Van wie is die? Zonder dat het pik zwart wordt, schildert Renate Dorrestein in deze samenleving met louter akelige kenmer ken de weinig hoopge vende wereld na een onbekende ramp. Met mooie relativeringen als 'In een niet-vol- maakte wereld hoefje zelf niet volmaakt te zijn'. En dan dat einde van de roman, heel goed. Dat is even lo gisch als verrassend. Niet verklappen. Zelf le zen. En ervan genieten. Wat zo heerlijk is aan Onzichtbare boeken van Thomas Heerma van Voss: de eerlijkheid. Het verhaal over drie jongens en een man die een uitgeverij beginnen, ontroert. In een schrijfstijl die je liefdevol cynisme zou kunnen noemen, vertelt de jonge schrijver (1990) over hoe hij redacteur werd bij Ba- bel Voss Uitgevers. Nooit van gehoord? Vandaar die titel: On zichtbare boeken. De uitgeverij be staat echt, sinds vijfjaar. Heerma van Voss nam er de taak over van zijn broer Daan. In vier jaar tijd verschenen daar acht boeken, ver volgens werd het stil. Tot dit boek je uitkwam, dat vermarkt wordt als jubileumuitgave. Een jubi leumuitgave zonder succesverha len, schrijft Heerma van Voss. 'Eindelijk gebeurde er iets bij Ba- bel Voss, de machine ging draaien, als een motor die weer even aanslaat nadat je uren langs de snelweg hebt gestaan. Zolang dat je niet meer weet of je nog op hulp wacht of denkt: laat maar zit ten, het is goed zo.' Het laveren tussen teleurstelling, trots en de kwetsbaarheid is op elke pagina te lezen, maar ook de goedmoedig heid. Zij gingen het anders doen, en ze doen dat nog. Ergens halver wege schrijft Heerma van Voss dat hem het idee bekroop dat hij in een roman van Elsschot was be land, maar een vergelijking met Kaas is al vanaf het begin makke lijk gemaakt. Vol goede moed aan een onderneming beginnen en dan geconfronteerd worden met de realiteit van, in dit geval, de cri sis in de boekenbranche. Het di lemma: welke belangrijke boeken worden er nou door niemand ge kocht? Maar zo'n jubileumuitgave marcheert altijd. Toch? MAANDAG 2 FEBRUARI 2015 INTERVIEW In de maand februari staat Dizzie.nl in het teken van de romantiek. Lees nu op Dizzie.nl een interview met de schrijfster van liefdes- en familieromans José Vriens (foto) over haar werk en het Valentijnge- nootschap waarvan zij bestuurslid is. DE WOORDEN VAN RECENSIE De woorden van Grimm van Nobelprijswin naar Günter Grass is een ode aan de taal en het woordenboek van de gebroeders Grimm. „Niet direct een sexy onder werp? Grass pakt dit zeer origineel aan", aldus een lovende recensie op Dizzie.nl BLOG Hoe kan ik leden volgen op Dizzie.nl? En hoe ontdek ik samen met hen interes sante titels? Op de Dizzie-homepage vind je een overzicht van alle activiteiten van Dizzie-lezers. Lees het blog op Diz- zie.nl en ontdek hoe leuk 'volgen' is. Snobisme gaat tegen j e werken VAN EIGEN BODEM Saint Amour, de schrijverskaravaan die rond Val- tentijnsdag door het land trekt gaat, met Thé Lau, donderdag in première. Speeldata: Dizzie.nl/saintamour Juliette - een liefde in snapshots Thé Lau 272 blz Lebowski 19,95 euro Dizzie.nl door Theo Hakkert Weerwoter Renate Dorrestein 302 blz. Podium 19,50 euro Bespreek dit boek zelf op Dizzie.nl VERHAAL door Merel Dado Thomas Heerma van Voss - Onzichtbare boeken. 48 blz. Babel Voss, 6,95 euro. Dizzie.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 29