wj e^H een i v 3M ae Vriedags in bad Cohclu$>\6> pe 2ozgiHieeiAHP 6&*sre2teK! STREEKTAAL 40 MENINGEN Cor de Jonge SeCoMP op/H/o^ brieven Michiel Michiel (2) Duur begraven Zeeuwse Leeuw Mouches volantes Gelukkig Zeeland Veiligheid Luc Floris laat in de krant van 23 januari de historicus Luc Panhui- sen aan het woord. Die noemt Michiel de Ruyter een zeeheld te gen wil en dank, een saaie, fletse man. Ik vraag me af of Panhuisen de biografie van Gerard Rand heeft gelezen. Dan zou hij tot een andere mening zijn gekomen. Maar als Panhuisen bedoelt dat De Ruyter niet altijd met zijn borst vooruit liep, dan heeft hij ge lijk. Michiel is niet te vergelijken met Napoleon, die voor zijn eigen eer honderdduizenden soldaten liet sneuvelen. Michiel de Ruyter gaf zijn leven voor het vaderland. Michiel kwalificeren als be schermheer van de slavenhandel (zie de krant van 27 januari) is on zin. Hij had de taak de koopvaar dij te beschermen, ook de sla venschepen. Stel, dat hij ze niet beschermd had, dan waren sche pen en inhoud ten prooi gevallen aan de Engelsen, de Spanjaarden of aan zeerovers, die er wel raad mee wisten. Afrikaanse handel aren en Europese reders hadden geen compassie met slaven. Daar kon Michiel niets aan veranderen, zijn taak was zijn landgenoten te beschermen. En dat deed hij. Peter Everaers is al sinds 2002 be zig met de duurder wordende grafrechten in Clinge (zie de krant van 26 januari). Begraven is volgens hem niet meer te betalen. Everaers mag blij zijn dat hij niet in de gemeente Terneuzen woont. In Terneuzen is begraven helemaal niet meer te betalen. In Hulst kost een graf voor twintig jaar 1750 euro, in Terneuzen be taal je hiervoor 5122 euro (verle nen van rechten voor twintig jaar/dubbel graf 3224 en begraven op normale uren 1898). Dat is dus bijna drie keer zoveel. Waarom is het in Terneuzen zoveel duurder dan in Hulst? Overigens wilde Terneuzen de tarieven in 2015 met negen procent verhogen, maar dat voorstel is dankzij Gerry Loof (CU) ingetrokken. A.W. Bos Van Middelhovenstraat 68, Axel In de vorige eeuw was in de Vlis- singense Glacisstraat een huis- houdwinkel die ook laarzen en klompen verkocht. De eigenaar was slim. Om het klanten makke lijk te maken had hij een grote (gele) klomp als logo aan zijn win kel bevestigd. Deze winkelier was de vader van gedeputeerde Carla Schönknecht. Zij kan dus uit ei gen ervaring weten wat de waar de is van het logo met de Zeeuw se Leeuw. Gedeputeerde Staten hebben kennelijk gedacht dat zij het beter weten. Als er op 18 maart geen verkiezingen zouden zijn, waren GS zeker niet op hun schreden teruggekeerd (zie de krant van 17 januari). Maar nu heeft 'het volk' even invloed op deze kwestie, die 25.000 euro heeft gekost. En dat in een tijd van geldgebrek. J. van Belzen Pablo Picassoplein 68, Vlissingen In de krant van 27 januari staat een artikel over het loslaten van het netvlies. Ik mis in dit verhaal een verschijnsel dat ik persoonlijk heb ervaren en dat in de volks mond mouches volantes (vliegen de muggen) wordt genoemd. Dit heeft veelal te maken met ouder dom, komt zeer vaak voor en is bijna altijd onschuldig. Ook bij de ze aandoening komen vlekken, het zien van takken en lichtflit sen voor. Ongerust maak je dan snel een afspraak met de huisarts. Meestal volgt daar direct een ge ruststellende uitleg. Na een maand gaat het flitsen meestal vanzelf weer over. Met statistiek kun je alle kanten uit. Dat de 'Zeeuwen' religieus zijn en mede daarom met z'n allen gemiddeld het 'gelukkigst' (zie de krant van 29 januari), is een dubieuze generalisatie van de gegevens van het CBS. Die veron derstelde gelukkigmakende reli giositeit roept, in combinatie met het gegeven dat kerken en andere godshuizen versneld sluiten, vra gen op. Cijfers van CBS/EBB to nen de terugloop van kerkelijk heid. Zeeland scoort daarin hoger dan veel andere regio's. Die terug loop gaat nog steeds door. Wat je aan de dominantie van fundamen tele christenen in het provinciaal bestuur niet afleest. Misschien verandert dat na maart, en wordt bestuurlijk Zeeland dan een echte afspiegeling van de bevolking. Dat zou mij 'gelukkig' maken. Om de Kaasboerweg tussen Bigge- kerke en Meliskerke 'sociaal veili ger' te maken, verwijdert het wa terschap struiken tussen de weg en het fietspad (zie de krant van 28 januari). Dat vind ik vreemd. Ik voel me als fietser fysiek veili ger met zoveel mogelijk struiken tussen mij en het autoverkeer. Ik heb me op dit fietspad nog nooit 'sociaal onveilig' gevoeld. Om a je stikjes schrieft in de krante bin som mige lezers van ge dachten da je ok des kundig bin. In mien geval is dat nie zo, mae in de lóóp der jaeren 'k een ööp boeken ver- gaerd daè a 'k eêlvee in op kan zoe- ke. En dat vind ik nog leuk om te doen ok. Pas vroog de heer Öögstraete uut Yense waè at het woord koom of kööm vandaen komt. Dan mö je wè eêst wete wat at het beteêkent. In eêl m'n dier- baere Zeeuwse woordenboek was het nie te vinden. Gelukkig schreef 'n zelf op wat at het was. 'A de guus vroeger ewassen wier'n in een zienke teil, mocht je zeêpe klopp'n zodat 'r een bitje schuum op 't waeter kwiem. Nae een stuit je zakt'n het schuum een bitje in en dan dreef'r een onsmaekelijk laegje vet op 't waeter. Dat wier kööm 'enoemd.' Waè is dat woord vanaf'eleid? De Dikke Van Dale gaf antwoord. In het Nederlands is het kaam: wit, gerimpeld of vlokkig vlies op wijn, bier enzovoort. Badwaeter stoeng 'r nie bie, mae daèrop kom dus ok een vliesje. Ongewild mö je dan toch an de vroegere vriedagaevend dienke: tied om in bad te gaen voe de guus. Daè was gin ontkommen an. Je was net lekker an't spelen of een boek an't lezen en dan most je in bad. Uutstel ao het voordeêl a je nog een stuitje kon bluve spele, mae het naedeêl was a je dan in het vule waeter most van je voor gangers. Wan daè moste d'r drie Voor de gesproken rubriek: www.pzc.nl/streektaal achter mekaore en telkens schoan waeter dat was te kostbaer en trou wens dat kon het peteroliestel ok nie an. Je wier af eboenderd deur je moeder mie een was'and en dat goeng vrie stevig. Vervolgens wier je af edröögd. 'De rollen komme d'r of, oar ik ze nog zegge, a ze je mie een rugen anddoek droge wreef. Tegenwoordig ka je dat laète doe in een wellnesscentre. Daè eêt het scrubben en kost het een paer tientjes. Schoan ondergoed en een pyama were de kroane op het werk. O neê, ok je naegels wiere nog eknipt. Dan pas was het weke lijks ritueel ten einde. Dan kwam nog de daegelijkse penetentie: le- vertraen, echte walvisch levertraen uut een flesse mie een geel deurtra- end papier d'r om ene. En wee ao je dezelfde strijd. Je wou glad gin levertraen, dus uutstelle, talme. Toet a je moeder kwaed wier. Goeng je dan toch eêst dan ao je een schoane lepel, wacht'n je, dan ao je voorgangers d'r an 'elekt en was het dus dubbelvies. De troast was een snoepje. A je wat ouwer wier mocht je naè het bad'uus. In Wolfersdiek was dat nae de ramp ebouwd. Een geweldige voorzie ning. Ik gieng 'r graag naè toe. Lek ker werm en gezellig en vriendelij ke mensen voerden het beheer. Een stuitje wachte was gin pro bleem. Je kon d'r ok in bad, mae dat was dierder. Het was een moai gezicht a de mensen ewasse en mie nat ekamd aer uut de douche kwaeme. Mie d'r vule goed in de natt'n anddoek ewikkeld, gienge ze schoane het weekend tegemoet. Onlangs maekt'n ze nog reclame om j'n ochtendpias in de douche te doen om waeter uut te spaeren. Toen a 'k zei a'k daè nie an mee dee, omda 'k het zolange nie op kon ouwe toet vriedags, keke ze mae raorig. Wie zeêkt 'r noe in d'n douche? Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 5046 4380 KA Vlissingen 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl J.J. van Houdt Noordstraat 32, Scherpenisse W.j. van Cilst Boogerdlaan 23, Kortgene C.M. de Jonge G.Borgesiusstraat 17, Vlissingen Hans Pollemans Singel 10, Biervliet Jorien Kastelein Koestraat 100, Westkapelle door Engel Reinhoudt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 40