Met bijna iedereen heb ik wel een klik WERKEN 21 In De Uitdaging vertelt elke week iemand, aan de hand van vijf vragen over zijn of haar werk. Wat is het voor werk en wat is de grootste uitdaging? Vandaag: Schoonheidsspecialiste Alice Kleine (22) van Aparencia uit Terneuzen. foto Peter Nicolai weten van horen zeggen. Ze zijn er ook nieuwsgierig naar en willen dan klant worden. Wat is het leukste aspect aan dit werk Ik vind de afwisseling in behandelin gen erg leuk, maar ook dat ik elke+ dag heel veel verschillende mensen bij mij binnen krijg. Oud, jong, verlegen of juist niet verlegen, het maakt niet uit. Het blijkt dat je met bijna iedereen wel een klik kunt hebben. Wat is de grootste uitdaging in uw werk? De grootste uitdaging is voor mij om al tijd vernieuwend bezig te zijn. Zo blijf ik natuurlijk ook klanten trekken. Ik ga later dit jaar nog een aantal cursussen volgen, om nog meer nieuwe technie ken te leren om toe te kunnen passen. Waaruit bestaat uw werk? Ik geef klanten een schoonheidsbehan deling, maak hun nagels mooi en doe make-up bij ze op. Voor veel mensen is dat in hun drukke leventje het ene uurtje per maand dat ze verplicht moeten stilzitten: zonder kinderen en even niet aan werken den ken. Ik doe dan ook mijn best om ze te verwennen. Hoe bent u in deze baan terechtgekomen? Ik heb er voor gekozen om als zelfstan dige aan de slag te gaan. Al voor ik met mijn opleiding begon, vond ik dit werk leuk. Toen dacht ik: Ik wil er een eigen draai aan geven, zonder regels van een baas en mijn eigen tijd kunnen indelen. En dat is dus gelukt: ik heb mijn eigen praktijk Aparencia. Waar haalt u de meeste voldoening uit? Als klanten na een behandeling heel erg tevreden weggaan en na een paar weken nog steeds tevreden zijn, omdat alles er nog goed uitziet. En als ze (blij ven) terugkomen geeft dat echt voldoe ning. Wat me ook veel genoegen doet is als ik totaal onbekende mensen ontmoet, die dan van alles over mij en mijn praktijk de dagelijkse dingen zoals de vaatwasser, koffie en thee. Vrijwilligers zijn ondersteunend in de zorg of ze doen een boodschap voor een bewo ner. „Een partner kan hier een partner zijn, een dochter een dochter. Thuis blijf je toch ook een zorgmedewerker." De familie wordt begeleid met de zaken die geregeld moeten worden. Jaco- mien: „Er komt van alles op je af, wij houden het overzicht en kunnen helpen met tips en doorverwij zingen." „De keukentafel is een trefpunt voor bewoners, familie en personeel. Een plaats voor een luiste rend oor", vertelt vrijwilliger Thea Mandos. Het hospice is smaakvol en rustgevend ingericht. Er zijn vijf kamers voor bewoners, elk met een ei gen sanitaire ruimte. De kamers mogen naar HOSPICE HET CLARAHOFJE persoonlijke smaak worden aangepast en huis dieren zijn welkom. Naasten zijn dag en nacht welkom en kunnen blijven logeren. „Het is voor veel bewoners een stap om naar hier te ko men. Je weet dat je hier zal sterven, maar er wordt hier juist ook heel intens geleefd", zegt Jacomien. Het Clarahofje is er voor mensen die een te verwachten levensduur van drie maan den of korter hebben, wat niet betekent dat een verblijf niet langer mag duren. In de laatste da gen is het leven puur. Emoties als huilen, angst, maar ook lachen wisselen elkaar af. Ta mara: „Je leert hier zelf wel te relativeren en je leven bewuster te leven." ZATERDAG 31 JANUARI 2015 hier de regie Tamara Uitterhoeven (L) en Jacomien Marinussen bij de knopen- boom, die symbool staat voor alle medewerkers en vrijwilligers in het Hospice Marianne van Meer was in 1992 de grondleg ster van de hospicezorg in Zeeland met de op richting van het eerste hospice in Hansweert. Dit hospice was het derde in Nederland. Het Clarahofje ontleent zijn naam aan Clara van Assisi, een vrouw die leefde in de dertien de eeuw en die voor iedereen zonder onder scheid klaar stond. De levenshouding van Clara van Assisi is te vergelijken met een boom. De wortels drin gen ver in de bodem in juist in de diepte vindt hij water dat hem doet groeien en bloeien. Boven de grond strekken de takken zich steeds verder uit, het bladerdak be schermt en de stam is een robuuste steunpi laar. Een symboliek die door de zwarte noten bomen in de tuin van hospice Het Clarahofje terugkomt. Het huidig Clarahofje zit sinds 2010 in Goes. Zeeland heeft 4 hospices en 3 palliatieve units. Beleid en visie is een samenwerking tussen Zorgstroom en Stichting Het Clarahofje. Er zijn via Zorgstroom 11 verpleegkundigen en 2 medewerkers huishoudelijke dienst. Stichting Het Clarahofje heeft 2 coördinato ren in dienst en er zijn zo'n 60 vrijwilligers werkzaam voor het hospice. Er zijn 5 kamers, dus maximaal 5 bewoners kunnen in Het Clarahofje verblijven. Elk halfjaar organiseert Het Clarahofje een herdenkingsdienst. Het Clarahofje verzorgt op verzoek ook pre sentaties aan kerken, verenigingen, bonden, scholen etc. Taal leeft. Het officiële 'de' hospice gebruikt in de praktijk haast niemand, daarom hebben we 'het' hospice aangehouden. Hospice Het Clarahofje. foto's Marcelle Davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 21