li
i
'Vreemd dat de makers
van Michiel de Ruyter
de slavernij negeren'
STAD
1
Kunst moet in 1953 geschonken huis redden
30 SCHOUWEN-DUIVELAND
JEUGDIGE PLANNENMAKERS
Kleuters uit groep 2 van de
Willibrordusschool zitten vol
plannen voor leegstaande winkel.
VOOR DE
SCHOOLPLEIN
Wietske
iet iedereen is blij met
de film over zeevaarder
Michiel de Ruyter. Bij
het Scheepvaartmu
seum in Amsterdam, waar de film
deze week in première ging, protes
teerden enkele tientallen mensen
tegen de heldenstatus die De Ruy
ter krijgt in de film. Volgens hen
speelde de zeevaarder een grote
rol in de Nederlandse slavenhan
del, terwijl daar met geen woord
over gesproken wordt.
Laura Elmendorp (16), Wietske
Warmerdam (17) en Lennard Bunt
(18) uit klas H5B van de Pontes Pie
ter Zeeman, gaan de film alle drie
bekijken in de bioscoop.
Laura: „Een gedeelte van de film is
opgenomen in Zierikzee, het is
een stukje van onze geschiedenis.
Ik ben daar wel nieuwsgierig
naar."
Wietske: „Er spelen veel bekende
De verhalen in
films over onze
geschiedenis
worden altijd
geromantiseerd
acteurs in, daardoor ben ik be
nieuwd."
Dat de slavernij buiten beeld
wordt gelaten in de film, vindt
Lennard niet zo vreemd: „Volgens
mij is geen enkele speelfilm hele
maal op de waarheid gebaseerd en
dat hoeft ook niet. Je kunt niet de
hele geschiedenis vertellen in an
derhalf uur. En daarbij zijn films
volgens mij ook niet per se be
doeld om te laten zien hoe het le
ven vroeger was. Ze moeten voor
al leuk of spannend zijn zodat ze
goed bekeken worden. Als je een
genuanceerder beeld wilt, kun je
beter naar een documentaire kij
ken."
Wietske: „Volgens mij zagen de
meeste mensen Michiel de Ruyter
vroeger als een held, daar
lees je veel over terug. Zo gek is
het dus niet dat hij in de film zo
wordt neergezet. Maar ik kan me
ook voorstellen dat sommige men
sen dat vervelend vinden. Zeker
als de slavernij, waar hij ook een
grote rol in speelde, niet voorkomt
in de film. Dat hoort ook bij onze
geschiedenis, het is vreemd dat de
makers dat negeren."
Laura is het eens met Wietske,
maar kan zich ook vinden in wat
Lennard zegt: „De verhalen in
films over onze geschiedenis wor
den altijd geromantiseerd. Dat is
waar de meeste mensen naar wil
len kijken. Zo'n film draait uitein
delijk toch om geld."
ZIERIKZEE - Een speelgoedwinkel
staat hoog op het verlanglijstje
van kleuters uit groep 2 van
RK-basisschool Willibrordus uit
Zierikzee. Maar dat hoeft geen ge
wone speelgoedwinkel te zijn.
„Een winkel waar ik alles kan
brengen waar ik zelf niet meer
mee speel, maar andere kinderen
misschien wel. En een winkel
waar ik zelf weer iets nieuws kan
kopen", aldus luidde het voorstel
van Sem.
Het was één van de verrassende
voorstellen gisterochtend tijdens
een 'werkbezoek' dat deze kinde
ren brachten aan het leegstaande
winkelpand Mol 9.
Zij deden dat op uitnodiging van
kunstenaarsduo Mary Remijnse
en Leon van der Flier. Dit tweetal
bewoonde eerder al het betreffen
de pand in het kader van dit 'Krot
of Kans-project' van het Centrum
voor Beeldende Kunst en Archi
tectuur (CBK Zeeland). De betref
fende kunstenaars verzamelen al
lerlei ideeën over wat er nou in
zo'n groot pand in de binnenstad
zou kunnen gebeuren. Ze vergaar
den daarover meningen van pas
santen en van ondernemers in de
binnenstad en gisteren was dus
de kleutergroep van de Willibror
dusschool aan de beurt.
De ontvangst gebeurde in de pe
riode dat de PZC tijdelijk kantoor
houdt in het pand Mol 9 en dus
schoof de verslaggeefster graag
even aan. Dat deed ook burge
meester Gerard Rabelink. Hij was
uitgenodigd de kinderen een ver
haal voor te lezen over Fliertje en
Miertje die boodschappen deden
in de stad en plotseling voor een
totaal lege winkel stonden. Ze ke
ken door het raam en zagen dat er
helemaal niks meer te koop werd
aangeboden. Toen ze aan de deur
voelden, bleek dat die zomaar
open ging. Daar stonden ze in de
lege winkel. Toen ze 'hallo' rie
pen, klonk dat heel hard en raar.
Plotseling kwam er een mevrouw
de winkel binnen. Zij vertelde de
twee kinderen dat hier vroeger
een brillenverkoper zat, maar dat
de winkel leeg stond sinds deze
man was verhuisd. Fliertje en
Miertje beloofden dat zij zouden
gaan bedenken wat er allemaal ge-
daan zou kunnen worden met de
ze winkel.
Het verhaal van Rabelink bracht
de kleuters in de juiste sfeer. Daar
na nam begeleidingsdeskundige
Lukkie Zijlstra de touwtjes in han
den om het verhaal en bijbeho
rend spel en opdracht door de kin
deren te laten voortzetten. In een
mum van tijd lagen 15 kleuters op
hun buik al tekenend met potlo
den en stiften om hun fantasie op
vellen A-3 formaat de vrije loop te
laten.
„We hebben bewust gekozen ook
ideeën van kleuters te vergaren,
want zij kunnen het beste 'out of
the box' denken",zegt Remijnse.
De spanningsboog bij de kleintjes
blijkt verrassend lang. Pas als li
monade en koek worden aange-
Als het Holland Huis in Scherpe
nisse destijds gewoon was ge
bouwd met eigen gemeenschaps
geld, had de sloop ervan waar
schijnlijk niet zoveel voeten in de
aarde gehad. Het gebouwtje was
echter een geschenk van 'de boe
ren van Holland' na de watersnoo
dramp van 1953. Dat maakt dat
sloop bij een deel van de inwo
ners gevoelig ligt. Zo'n cadeau
gooi je niet zomaar tegen de vlak
te, vinden ze.
De mensen achter het burgerini
tiatief hebben het gevoel dat ze
deze week een voor iedereen ac
ceptabel plan bij de gemeente heb
ben neergelegd. Het idee voor de
zogeheten Kunstkamer Holland
Huis ontstond op 7 december,
toen in het betreffende gebouw
de aftrap werd gegeven voor het
Cultuurplein Tholen, vertelt. Mar
tin Hoevenaars uit Scherpenisse:
„Kunstenares Daphne Vlot uit
Sint-Annaland heeft dat idee op
gepikt en is de kar gaan trekken."
In amper twee maanden tijd
heeft de initiatiefgroep een uitge
breid plan opgesteld. Het is de be
doeling dat de Kunstkamer Hol
land Huis gebruikt kan worden
voor kunstzinnige en culturele ui
tingen in de breedste zin van het
woord. Kunstenaars kunnen er
werken, exposeren, workshops
houden en lessen in kunst- en cul
tuureducatie geven. Maar ook
bandjes of toneelverenigingen
moeten het gebouwtje kunnen ge
bruiken als oefenpodium. De bui
tenruimte van het Holland Huis
kan een beeldentuin worden.
Martin Hoevenaars en zijn levens
partner Willemien van Dijke moe
ten de beheerders van de Kunstka
mer worden. Zij zijn lokaal be
kend door het huiskamer- annex
benefiettheater Locus Amoenus.
„Wij worden het gezicht van de
Kunstkamer en zullen als aan
spreekpunt fungeren", stelt Hoe
venaars.
Om dit alles mogelijk te maken, is
de medewerking van de gemeen
te nodig. De initiatiefnemers heb
ben deze week het verzoek neer
gelegd om het sloopbesluit in te
trekken. Ze hopen het Holland
Huis voor het symbolische be
drag van een euro over te kunnen
nemen en vragen de gemeente
verder om een soort startsubsidie
van 15.000 euro. Ze vinden dat
een redelijke vraag, omdat de ge
meente gevrijwaard blijft van de
begrote sloopkosten van 25.000
euro.
Hoevenaars zegt het lastig te vin
den om in te schatten of de ge
meente zal toehappen. De eerste
signalen vanuit de gemeenteraad
lijken positief. Als er groen licht
komt, hoeft het volgens de kunste
naar niet heel lang te duren voor
het gebouw in gebruik kan wor
den genomen. Het is volgens hem
weliswaar oud, maar ook heel re
delijk onderhouden. Daardoor
kan een bescheiden doch gedegen
renovatie volstaan.
door Sharon van Oost
In de rubriek Schoolplein leggen we
actuele kwesties voor aan drie leer
lingen van het Pontes Pieter Zee
man College in Zierikzee. Vandaag
deel 2: Michiel de Ruyter.
Lennard
Laura
N
Laura Elmendorp
Alles kan
in fantasie
van kind
door Ali Pankow
door Rob Paardekam
SCHERPENISSE - Je zou het een
win-win-win-situatie kunnen noe
men, het burgerinitiatief om van
het Holland Huis in Scherpenisse
een kunstcentrum te maken. De ge
meente bespaart op de sloopkos-
ten, kunstenaars hebben een plek
op samen te werken en de inwo
ners behouden hun geliefde ge
bouwtje, ook als het zijn functie als
dorpshuis verliest.