li i 'Vreemd dat de makers van Michiel de Ruyter de slavernij negeren' STAD 1 Kunst moet in 1953 geschonken huis redden 30 SCHOUWEN-DUIVELAND JEUGDIGE PLANNENMAKERS Kleuters uit groep 2 van de Willibrordusschool zitten vol plannen voor leegstaande winkel. VOOR DE SCHOOLPLEIN Wietske iet iedereen is blij met de film over zeevaarder Michiel de Ruyter. Bij het Scheepvaartmu seum in Amsterdam, waar de film deze week in première ging, protes teerden enkele tientallen mensen tegen de heldenstatus die De Ruy ter krijgt in de film. Volgens hen speelde de zeevaarder een grote rol in de Nederlandse slavenhan del, terwijl daar met geen woord over gesproken wordt. Laura Elmendorp (16), Wietske Warmerdam (17) en Lennard Bunt (18) uit klas H5B van de Pontes Pie ter Zeeman, gaan de film alle drie bekijken in de bioscoop. Laura: „Een gedeelte van de film is opgenomen in Zierikzee, het is een stukje van onze geschiedenis. Ik ben daar wel nieuwsgierig naar." Wietske: „Er spelen veel bekende De verhalen in films over onze geschiedenis worden altijd geromantiseerd acteurs in, daardoor ben ik be nieuwd." Dat de slavernij buiten beeld wordt gelaten in de film, vindt Lennard niet zo vreemd: „Volgens mij is geen enkele speelfilm hele maal op de waarheid gebaseerd en dat hoeft ook niet. Je kunt niet de hele geschiedenis vertellen in an derhalf uur. En daarbij zijn films volgens mij ook niet per se be doeld om te laten zien hoe het le ven vroeger was. Ze moeten voor al leuk of spannend zijn zodat ze goed bekeken worden. Als je een genuanceerder beeld wilt, kun je beter naar een documentaire kij ken." Wietske: „Volgens mij zagen de meeste mensen Michiel de Ruyter vroeger als een held, daar lees je veel over terug. Zo gek is het dus niet dat hij in de film zo wordt neergezet. Maar ik kan me ook voorstellen dat sommige men sen dat vervelend vinden. Zeker als de slavernij, waar hij ook een grote rol in speelde, niet voorkomt in de film. Dat hoort ook bij onze geschiedenis, het is vreemd dat de makers dat negeren." Laura is het eens met Wietske, maar kan zich ook vinden in wat Lennard zegt: „De verhalen in films over onze geschiedenis wor den altijd geromantiseerd. Dat is waar de meeste mensen naar wil len kijken. Zo'n film draait uitein delijk toch om geld." ZIERIKZEE - Een speelgoedwinkel staat hoog op het verlanglijstje van kleuters uit groep 2 van RK-basisschool Willibrordus uit Zierikzee. Maar dat hoeft geen ge wone speelgoedwinkel te zijn. „Een winkel waar ik alles kan brengen waar ik zelf niet meer mee speel, maar andere kinderen misschien wel. En een winkel waar ik zelf weer iets nieuws kan kopen", aldus luidde het voorstel van Sem. Het was één van de verrassende voorstellen gisterochtend tijdens een 'werkbezoek' dat deze kinde ren brachten aan het leegstaande winkelpand Mol 9. Zij deden dat op uitnodiging van kunstenaarsduo Mary Remijnse en Leon van der Flier. Dit tweetal bewoonde eerder al het betreffen de pand in het kader van dit 'Krot of Kans-project' van het Centrum voor Beeldende Kunst en Archi tectuur (CBK Zeeland). De betref fende kunstenaars verzamelen al lerlei ideeën over wat er nou in zo'n groot pand in de binnenstad zou kunnen gebeuren. Ze vergaar den daarover meningen van pas santen en van ondernemers in de binnenstad en gisteren was dus de kleutergroep van de Willibror dusschool aan de beurt. De ontvangst gebeurde in de pe riode dat de PZC tijdelijk kantoor houdt in het pand Mol 9 en dus schoof de verslaggeefster graag even aan. Dat deed ook burge meester Gerard Rabelink. Hij was uitgenodigd de kinderen een ver haal voor te lezen over Fliertje en Miertje die boodschappen deden in de stad en plotseling voor een totaal lege winkel stonden. Ze ke ken door het raam en zagen dat er helemaal niks meer te koop werd aangeboden. Toen ze aan de deur voelden, bleek dat die zomaar open ging. Daar stonden ze in de lege winkel. Toen ze 'hallo' rie pen, klonk dat heel hard en raar. Plotseling kwam er een mevrouw de winkel binnen. Zij vertelde de twee kinderen dat hier vroeger een brillenverkoper zat, maar dat de winkel leeg stond sinds deze man was verhuisd. Fliertje en Miertje beloofden dat zij zouden gaan bedenken wat er allemaal ge- daan zou kunnen worden met de ze winkel. Het verhaal van Rabelink bracht de kleuters in de juiste sfeer. Daar na nam begeleidingsdeskundige Lukkie Zijlstra de touwtjes in han den om het verhaal en bijbeho rend spel en opdracht door de kin deren te laten voortzetten. In een mum van tijd lagen 15 kleuters op hun buik al tekenend met potlo den en stiften om hun fantasie op vellen A-3 formaat de vrije loop te laten. „We hebben bewust gekozen ook ideeën van kleuters te vergaren, want zij kunnen het beste 'out of the box' denken",zegt Remijnse. De spanningsboog bij de kleintjes blijkt verrassend lang. Pas als li monade en koek worden aange- Als het Holland Huis in Scherpe nisse destijds gewoon was ge bouwd met eigen gemeenschaps geld, had de sloop ervan waar schijnlijk niet zoveel voeten in de aarde gehad. Het gebouwtje was echter een geschenk van 'de boe ren van Holland' na de watersnoo dramp van 1953. Dat maakt dat sloop bij een deel van de inwo ners gevoelig ligt. Zo'n cadeau gooi je niet zomaar tegen de vlak te, vinden ze. De mensen achter het burgerini tiatief hebben het gevoel dat ze deze week een voor iedereen ac ceptabel plan bij de gemeente heb ben neergelegd. Het idee voor de zogeheten Kunstkamer Holland Huis ontstond op 7 december, toen in het betreffende gebouw de aftrap werd gegeven voor het Cultuurplein Tholen, vertelt. Mar tin Hoevenaars uit Scherpenisse: „Kunstenares Daphne Vlot uit Sint-Annaland heeft dat idee op gepikt en is de kar gaan trekken." In amper twee maanden tijd heeft de initiatiefgroep een uitge breid plan opgesteld. Het is de be doeling dat de Kunstkamer Hol land Huis gebruikt kan worden voor kunstzinnige en culturele ui tingen in de breedste zin van het woord. Kunstenaars kunnen er werken, exposeren, workshops houden en lessen in kunst- en cul tuureducatie geven. Maar ook bandjes of toneelverenigingen moeten het gebouwtje kunnen ge bruiken als oefenpodium. De bui tenruimte van het Holland Huis kan een beeldentuin worden. Martin Hoevenaars en zijn levens partner Willemien van Dijke moe ten de beheerders van de Kunstka mer worden. Zij zijn lokaal be kend door het huiskamer- annex benefiettheater Locus Amoenus. „Wij worden het gezicht van de Kunstkamer en zullen als aan spreekpunt fungeren", stelt Hoe venaars. Om dit alles mogelijk te maken, is de medewerking van de gemeen te nodig. De initiatiefnemers heb ben deze week het verzoek neer gelegd om het sloopbesluit in te trekken. Ze hopen het Holland Huis voor het symbolische be drag van een euro over te kunnen nemen en vragen de gemeente verder om een soort startsubsidie van 15.000 euro. Ze vinden dat een redelijke vraag, omdat de ge meente gevrijwaard blijft van de begrote sloopkosten van 25.000 euro. Hoevenaars zegt het lastig te vin den om in te schatten of de ge meente zal toehappen. De eerste signalen vanuit de gemeenteraad lijken positief. Als er groen licht komt, hoeft het volgens de kunste naar niet heel lang te duren voor het gebouw in gebruik kan wor den genomen. Het is volgens hem weliswaar oud, maar ook heel re delijk onderhouden. Daardoor kan een bescheiden doch gedegen renovatie volstaan. door Sharon van Oost In de rubriek Schoolplein leggen we actuele kwesties voor aan drie leer lingen van het Pontes Pieter Zee man College in Zierikzee. Vandaag deel 2: Michiel de Ruyter. Lennard Laura N Laura Elmendorp Alles kan in fantasie van kind door Ali Pankow door Rob Paardekam SCHERPENISSE - Je zou het een win-win-win-situatie kunnen noe men, het burgerinitiatief om van het Holland Huis in Scherpenisse een kunstcentrum te maken. De ge meente bespaart op de sloopkos- ten, kunstenaars hebben een plek op samen te werken en de inwo ners behouden hun geliefde ge bouwtje, ook als het zijn functie als dorpshuis verliest.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 55